Ellen ten Damme & the Magpie Orchestra - Paris (2017)

Label: [PIAS]

1. Padam Padam (3:33)
  2. Quand C'est (4:39)
  3. Tout Balance (2:55)
  4. Allo (4:12)
  5. Sous le Ciel de Paris (3:30)
  6. Les Feuilles Mortes (5:07)
  7. Il Pleut le Soleil (3:56)
  8. A Bicyclette (3:02)
  9. La Reine de France (3:37)
  10. Un Jour Comme un Autre (3:03)
  11. Avec le Temps (4:27)
  12. Non Je Ne Regrette Rien (2:59)
  13. Milord (5:05)
  14. A Ma Facon (4:30)
  15. Les Grands Boulevards (3:48)
  16. Qui Peut Dire Ou Sont les Fleurs (5:02)
  17. La Chanson des Vieux Amants (5:46)
  18. Alors on Danse (4:10)
  19. La Vie en Rose (4:31)
  20. Je T 'Aimé Moi Non Plus - Bolero * (4:36)
  21. Ca Plane pour Moi * (4:18)
totale tijdsduur: 1:17:52 (1:26:46)
avatar van E-Clect-Eddy
Hij wordt al bijna 2 maanden al verkocht door Ellen bij haar optredens maar gisteren was pas de officiële release op streaming sites (al dan niet bewust). Ik heb haar in tegenstelling tot andere jaren nog niet live gezien in de Paris show waar dit album in mei het voorschot van was. Ze heeft een grote groep trouwe fans, waar ik ook toe behoor, en dus zijn haar shows meestal uitverkocht. Ook het Concertgebouw was destijds uitverkocht, het podium waar dit album is opgenomen eerder dit jaar.

Ik ben een groot fan van haar Nederlandstalige albums en ken ook wat Engelstalige nummers maar het meeste niet. Al jaren zingt Ellen

In 2014 maakte ze al een Duitstalige show waarvan ook een album uit kwam Berlin (2014), Daarop covers van bekende en onbekende Duitse liedjes maar ook naar het Duits vertaalde versie's van nummers van haarzelf en ook een enkel vertaald Engelstalig nummer (Rihanna). Dat trucje doet Ellen nog eens over maar nu in het Frans. Een taal waar ik slechter mee bekend ben, maar ik moet zeggen het valt goed meteen bij de eerste beluistering. Alleen versta ik er dus weinig van en dus moeten dit album voor mij het hebben van de uitvoering en Ellen's heerlijke stem.

avatar van E-Clect-Eddy

Sous le Ciel de Paris = diverse oa Edith Piaf / Yves Montand
Les Feuilles Mortes = Yves Montand
Il Pleut le Soleil = Het Regende Zon - Franse versie van haar eigen nummer

A Bicyclette = Yves Montand
La Reine de France = Koningin van Frankrijk - Franse versie van haar eigen nummer
Un Jour Comme un Autre - Brigitte Bardot

Alors on Danse = Stromae
La Vie en Rose = Édith Piaf
Je T 'Aimé Moi Non Plus - Bolero - Jane Birkin & Serge Gainsbourg / Ravel
Ca Plane pour Moi = Plastic Bertrand

Ellen's albums met de meeste nummers, past niet meer op 1 cd, tracks 20 en 21 zijn bonus. Vier nummers van Edith Piaf, een paar van Yves Montand, 2 van Stromae, 4 eigen nummers vertaald naar het Frans en wat bekende en minder bekende nummers van bekende en minder bekende Belgen en Franssen. De stijl van de nummers is grotendeels gewoon Chanson met uitzondering van de afsluiter die natuurlijk op een Pop Rock manier wordt gebracht.

La Vie en Rose is natuurlijk enorm vaak gecoverd en dus is het lastig om nog iets origineels mee te doen. Toch is deze lullaby versie ééntje die ik niet eerder heb gehoord.

Alleen tijdens het nummer Je T 'Aimé Moi Non Plus spreekt Ellen in het Nederlands het publiek toe om hun medewerking te krijgen. Het is grappig om de zaal de zuchten en kreunen van Jane Birkin te laten doen. De laatste 2 nummers zijn niet in een Chanson stijl en zijn dan ook bonusnummers. Op en tussen de eerste 19 nummers wordt geen woord Nederlands gesproken dus ook voor puristen of Franse fans goed van te genieten zonder een onbegrijpelijk (?) woord Nederlands.

Het geluid is weer uitstekend, valt me op bij de tweede beluistering, knap lastig voor live opnames. Geen idee of er in de studio nog aan gesleuteld is maar heb de indruk van niet of erg weinig.