A Tribute to Dan Fogelberg (2017)

Jazz / Rock
Label: BMG

1. Garth Brooks - Phoenix (4:09)
  2. Donna Summer - Nether Lands (5:31)
  3. Michael McDonald - Better Change (2:40)
  4. Amy Grant - Longer (3:37)

met Vince Gill

5. Train - Same Old Lang Syne (5:03)
  6. Dobie Gray - Don't Lose Heart (4:24)
  7. Fool's Gold - Old Tennessee (3:42)
  8. Casey James - As the Raven Flies (4:37)
  9. Randy Owen - Sutter's Mill (5:02)
  10. Nitty Gritty Dirt Band - Run for the Roses (3:50)

met Richie Furay

11. Boz Scaggs - Hard to Say (4:03)
  12. Eagles - Part of the Plan (3:19)
  13. Jimmy Buffett - There's a Place in the World for a Gambler (5:18)
  14. Zac Brown - Leader of the Band (5:07)
avatar van E-Clect-Eddy
Omdat ik slecht 1 van de originele nummers van Dan Fogelberg ken kan ik onbevangen naar de covers luisteren, er is geen vergelijking te maken. Dus plak ik meteen de originelen er ook maar achter.

Ik als fan van Donna Summer ben natuurlijk bevooroordeeld toch meen ik oprecht dat haar versie van Nether Lands mooier is, Dan Fogelberg zit op de top van zijn stem in bepaalde passage knijpt hij dan net iets te veel. Donna kan er net iets beter bij, ook als het voor haar behoorlijk hoog gaat. Op YouTube staat een mash waarin de twee versie's tot één duet is gesmeed.

Michael McDonald is weer prima op dreef op zijn versie van Better Change

Het origineel van Longer blijft de mooiste versie, maar het ingetogen licht melancholische duet dat Amy Grant en Vince Gill ervan maken is ook niet mis.

Casey James - As the Raven Flies - een ronkende cover met ditto mini gitaar-solo's.

Dit tribute luistert lekker weg, goed voor de donkere dagen, beetje uplifting en beetje melancholie in de nummers die uitstekend naast elkaar passen. Op Discogs in het Jazz Rock hokje gestopt maar diverse nummers passen eerder onder Soft Rock / Easy Listening anderen hebben een dot Country. Niks mis mee want de teksten en arrangementen zijn uitstekend, de uitvoerende prima bij stem en hebben hun best gedaan om Dan's nummers op een prima manier te coveren.