Bad English - Backlash (1991)

Label: Epic

1. So This Is Eden (5:09)
  2. Straight to Your Heart (4:09)
  3. Time Stood Still (5:23)
  4. The Time Alone with You (4:41)
  5. Dancing Off the Edge of the World (4:54)
  6. Rebel Say a Prayer (4:24)
  7. Savage Blue (4:33)
  8. Pray for Rain (5:04)
  9. Make Love Last (5:19)
  10. Life at the Top (4:51)
Time Stood Still en Straight to Your Heart zijn mijn favo's. Heerlijke album!

geweldige nummers, 2 nummers kon ik al, maar vandaag de rest ontdekt, 4.5*

Casartelli (moderator)
Lekker album om pakweg een keer per jaar te luisteren. Openingsnummer heeft een zeer verslavende nanana-riedel, Straight to your heart is een fijne poprocker en Time stood still een van de betere rockballads. Daarna vallen de clichés steeds sneller over elkaar heen. Niet bijzonder al met al, maar een aardig plaatje als je van bombastische AOR/pop-rock houdt. 2*

DutchViking
Toen ik dit album een eeuwigheid geleden in huis haalde, was ik zeer gecharmeerd van songs als Straight to your Heart, Rebel Say a Prayer en Pray for Rain. Nu kan ik er niet zo veel meer mee, het is duidelijk muziek met een beperktere houdbaarheidsdatum dan veel muziek waar ik nu naar luister.

Deels uit nostalgische overwegingen, deels omdat ik zanger John Waite een van de besten in het genre vind en omdat Straight to your Heart een enorme guilty pleasure voor mij blijft, ben ik relatief mild in mijn beoordeling: 3,5*

avatar van sander.h
DutchViking schreef:

Ach ja, smaak verandert over de jaren he.
Ik denk dat dat hier meer het geval is dan dat de muziek zelf een beperkte houdbaarheidsdatum zou kennen.

Tenminste, ik vind de plaat nog steeds goed!
De productie is ook tijdloos, dat scheelt een heleboel.

Pray for Rain blijft een geweldig nummer met een heerlijke gitaarsolo.... die gaat me waarschijnlijk nooit vervelen!

avatar van bikkel2
Ik beschouw Bad English als een soort alternatief voor het gemis van Journey en The Baby's . Bands die toendertijd op hun gat lagen en enkele prominente leden van diezelfde bands samenkwamen.
In dit geval oa. zanger John Waite en gitarist Neil Schon.
Het is best een aardige plaat geworden. Voor de liefhebbers van A.O.R zeker een aanrader. Het leverde in een tijd waar de Grunge al aan het aankloppen was , zelfs 2 hits op. Time Stood Still en Straight To Your Heart. Pakkend , melodieus en die stem van Waite blijft uniek.
Vernieuwend is het natuurlijk allerminst , het genre staat op zich , en veel verrassing is er nauwelijks. Degelijk met een aantal wat oppervlakkerige songs. Niets meer en niets minder.

Dit is 1 van de weinige albums die bestaan waarvan ik gewoon echt ELK nummer goed vind!!

avatar van uffing
Time stood still. Beste lovesong ooit

avatar van Metal-D78
Ik vind deze vele malen beter dan het titelloze debuut van deze gladde jongens. Over de hele linie een behoorlijk hoog niveau. De productie is ook minder gedateerd dan die van zijn voorganger. Het knalt echt de boxen uit! Nog net in 'de goede tijd' uitgebracht waardoor Time Stood Still in iedere geval in Nederland een bescheiden hitje werd, maar volgens mij kwam dat ook doordat een commercial gebruik maakte van dit nummer. Na 1991 veranderde het muzikale tij voor dit soort combo's aanzienlijk. Journey deed een (tot mij teleurstelling) maar half geslaagde reunie via Trial by Fire. Van John Waite hebben we nadien, op een vlakke solo-plaat, niet veel meer gehoord.

avatar van laxus11
Time Stood Still is echt prachtig

avatar van vielip
Toch wel iets minder sterk dan het debuut. Er staan wat mij betreft teveel vullertjes op. Songs als So this is eden, Straight to your heart, Time stood still, Pray for rain, The time alone with you en Rebel say a prayer is echter niks mis mee! Dat Time stood still en Straight to your heart hier (en dan ook alleen hier in NL) hits zijn geworden is best wel apart trouwens. De band lag bij het uitbrengen van die singles namelijk al op z'n gat waardoor er voor beide nummers geen clips zijn opgenomen. En die had je in die tijd echt wel nodig normaal gesproken om te scoren! Die commercial op tv zal de grote stimulator wel zijn geweest want aan promotie e.d. is helemaal niks gedaan. Heb deze onlangs trouwens op lp gekocht voor een paar euro. Vanaf 1990 werden er niet zo gek veel lp's meer uitgebracht dus ik was wel in m'n nopjes

Ozric Spacefolk
This is Eden wil ik wel eens coveren, maar dan zonde het na-na-na-na stuk.
Want het is toch wel een lekker beest van een rocker....

Ozric Spacefolk schreef:
zonder het na-na-na-na stuk.

Dat is net het beste deel van het nummer

Doet me denken aan heel oud liedje (Hush van Herman's Hermits?!?)

Joe South... maar bekender gemaakt door Deep Purple (en recenter nog Kula Shaker). Wel een grappige gelijkenis overigens, had ik er nog niet in gehoord.

avatar van Metal-D78
Doet me denken aan heel oud liedje (Hush van Herman's Hermits?!?)

Inderdaad....Het mooiste bij dat soort fratsen (de nanana's en andere 'met zijn-allen-refreinen) is wel het moment waarop gitarist en bassist in één'en dezelfde microfoon zingen en elkaar gelukzalig aankijken.... heel jaren 80..... ik zag niet dat Bad English dat doet, maar ik zie het ze zo doen. Afhaakmomentje voor mij.

avatar van Dibbel
Tweede en laatste van Bad English.
De 2 platen zijn kwalitatief ongeveer gelijk en een must als je van goed gezongen melodieuze hardrock/AOR houdt met af en toe gierende gitaarsolo's (Neal Schon).
Het verschil met de vorige zit hem in de produktie. Deze klinkt wat meer into the face (producer Ron Nevison, die ook al de Babys-albums deed) dan de vorige.
Hier staat natuurlijk de haardvuurklassieker Time Stood Still op, die iedereen kent, maar waarvan verrassend veel mensen niet weten dat de groep Bad English heet.
Andere sterke nummers zijn So This Is Eden, Rebel Say A Prayer, Straight To Your Heart en Pray For Rain.
John Waite blijft een wereldzanger.
De rest kan er ook zeker mee door, alleen het laatste nummer is wat minder.
Ik hoor dit soort muziek nog altijd heel graag en krijg er meestal goede zin van, dus wat let je dan.... om het nog regelmatig op te zetten.
Heb de eerste een tijdje terug 4 sterren gegeven, dus doe dat met deze ook.

speedy66
Heb'm maar, kan me er weinig van herrineren. Rebel say a prayer was wel goed. Er waren in die tijd betere bands om je aandacht op te vestigen, denk ik. Ook was er gedonder in de band waardoor de productie achter bleef. Ik vond John Waite ook een iets slome zang hebben. Mike tramp van white lion dat ook een beetje. Mistte een stukje pit. Toen de band opdoekte vond ik het geen gemis (netzo als toen Fair Warning nokte). Neal Schon dook op in Hardline, wat muzikaal een stuk meer ballen had.

Neil Schon en John Waite dragen dit album. Zeker Neal die overal waar hij komt zijn visitekaartje afgeeft, al kan ik zijn keuzes niet altijd begrijpen: Harline en Soul Cirlus vobd ik niet veel om het lijf hebben. De twee albums met Jan Hammer daarentegen zijn top zeker als ze tegen elkaar in soleren heerlijk. Ook the Henduiks Set met paul Rodgers nag er zijn.

Twee jaar geleden zien schitteren in de HMH met Journey. Echt een bere goeie gitarist met een eigen sound. (speelt ook op het album Cocker mee van Joe Cocker)

speedy66
Neal Peart schreef:

Die twee albums van Schon & Hammer staan hier ook op. Misschien een idee om er iets neer te pennen. Ik kan slechts een paar aardige tracks ervan herrineren: No more lies, self defence en Wasting Time. Gitaar / keyboard "duels" vind ik zelden een succes.
Op die eerste solo cd van Steve Lukather gebeurde een vergelijkbaar ding. Werkt niet echt.

Ozric Spacefolk
Deze weer eens opgezet. Pray for Rain is echt heerlijk. Valt me nu pas echt op.

Hé speedy66, ik heb pas geleden wat neergezet omtrent Untold Passion (ga maar kijken)
Wat ik al zei, dat vind ik een beter product dan Here to Stay.

avatar van paulmccuytney
Time stood still is inderdaad een van de beste rockballads die er ooit gemaakt is. Alleen jammer dat toen het op single uitkwam en een wereldhit werd, de groep net een paar maanden eerder op zijn gat ging. waardoor er nooit een originele videoclip hiervan gemaakt is.
Ik heb het album nog niet in zijn geheel beluisterd, misschien dat ik het binnenkort ga downloaden.

Bad English is gewoon een topband met oud Journey leden Neil Schon en John Waite
Neil timmert altijd wel (ergens) aan de weg, maar John Waite is het spoor even bijster. (Concert in de Boerderij is nu ook gecanceld)

Ozric Spacefolk
John Waite was een Babys-lid, geen Journey-lid. Maar dat terzijde, waarom is Waite het spoor bijster?

avatar van Edwynn
Waite cancelt hele tournees om mij onduidelijke redenen. Misschien verkoopt het niet goed, misschien ziek, misschien iets anders? Ik weet het niet.

Neal Peart schreef:

Bedoel je niet Jonathan Cain? Die zit wel in Journey. Deen Castronovo ook alleen zat die nog niet bij de band toen dit uitkwam. Bad English kwam op in een tijd dat Journey in de ijskast stond. Backlash is wat minder kazig dan het debuut, maar toch heb ik een lichte voorkeur voor dat eerste album.

Waite heb ik een paar jaar geleden nog eens gezien in een try-out voor een één of ander classic rockding. Nix mis mee. Ik begrijp wel uit interviews dat het een nogal moeilijk figuur in de omgang schijnt te zijn. Altijd al geweest.

Sorry je hebt gelijk.

avatar van vielip
paulmccuytney schreef:
Alleen jammer dat toen het op single uitkwam en een wereldhit werd.

Volgens mij is het nummer nooit een wereldhit geweest. Enkel in Nederland werd het een dikke hit omdat het in een commercial werd gebruikt op tv. Het werd geen wereldhit juist omdat de band toen al uit elkaar lag volgens mij. En er dus geen clip voor gemaakt is zodat het veel en goed geplugd kon worden. Dat het wel een wereldhit had móeten worden is weer een heel ander verhaal....

avatar van Von Helsing
De band lag al op hun gat toen het album nog niet af was. Time Stood Still was ook een (klein) hitje in America, #47 als ik mij niet vergis. De single werd al uitgebracht onder de naam Bad English featuring John Waite.

avatar van Edwynn
Straight To Your Heart was hier ook een hitje. In de VS waren ze succesvoller met de singles die van het debuut kwamen. When I See Your Smile was een nummer 1 hit. Die deed hier weer helemaal niks.