Flying Horseman - Rooms / Ruins (2018)

België

9. Private Isle (7:49)
  10. Killer (5:35)
  11. Ruins (10:00)
avatar van hailtotherainbow
Ja, Deep Earth is veelbelovend. Derde voltreffer op rij? Ik verwacht haast niet minder meer van hen

avatar van Ray P Leak
De drie vrijgegeven tracks staan al dagenlang op repeat bij mij.
Ik kan niet wachten op de rest van dit album.

avatar van DjFrankie
Deep Earth wereldnummer, dat beloofd voor mijn favoriete Belgische band

Ook Bright Light is fantastisch.Ook benieuwd naar de nieuwe van de beste Belgische band van dit decennium.

avatar van Venceremos
5* in de Knack vandaag. Kan niet wachten tot dit schijfje op de deurmat ploft vrijdag.

avatar van SébastienY
Een typische FH-plaat die bij de meeste liefhebbers blind een +4-quotering opgespeld krijgt.

avatar van Venceremos
Mooi onderwatergeluid (kletterende percussie icm Dockx soms ijle gitaren) heeft deze plaat. RR sleept weer wat meer dan Night Is Long en dat past ze weer goed. Stem pas na ca. de 5de luisterbeurt maar 4+ gaat deze zeker krijgen.

avatar van Ray P Leak
Dit niveau hoor je toch zelden, wat een album zeg!

avatar van hailtotherainbow
Nog niet volledig overtuigd na drie luisterbeurten (dat was ik ook niet bij night is long). Deep Earth, Soldier en Private Isle springen er uit. Eigenlijk had Soldier de plaat perfect kunnen openen. Reverie en Bee Season klinken voorlopig nog als zwakke rustpunten op de plaat

avatar van Venceremos
Het repetitieve orgeltje in Deep Earth een allusie naar Cave's The Carny? Ik geloof 't graag.

avatar van hailtotherainbow
Het kwartje is nog niet gevallen bij Stars, Reverie en Bee Season maar alles vanaf Bright Light tot Ruins is een triomftocht. Indrukwekkend!

avatar van erwinz
Recensie op de krenten uit de pop:
De krenten uit de pop: Flying Horseman - Rooms / Ruins - dekrentenuitdepop.blogspot.nl

De Belgische band Flying Horseman maakte de afgelopen jaren al een aantal zeer goed ontvangen of zelfs bejubelde platen, maar desondanks is het deze week verschenen Rooms / Ruins pas mijn eerste kennismaking met de muziek van de band uit Antwerpen.

Het is een kennismaking die ik niet snel zal vergeten, want wat is het eerder deze week verschenen Rooms / Ruins een indrukwekkende en bijzondere plaat.

De Belgische band neemt je op haar nieuwe plaat 65 minuten lang mee naar desolate en voornamelijk aardedonkere oorden.

Flying Horseman maakt muziek die het daglicht maar moeilijk kan verdragen en het is muziek die zich vaak langzaam voortsleept. In de stemmige openingstrack hoor ik flarden Tindersticks, Japan en het vroege Roxy Music en worden beeldende klanken gecombineerd met stemmige vocalen.

In de tweede track kiest Flying Horseman voor het eerst nadrukkelijk het experiment en smeedt het op knappe wijze invloeden uit de Afrikaanse muziek, de minimal music, de Krautrock en de ambient aan elkaar. Het levert muziek op die hier en daar raakt aan de invloedrijke platen van Peter Gabriel uit de jaren 80 of aan de platen van Talking Heads uit de late jaren 70, maar Flying Horseman laat ook een duidelijk eigen geluid horen, dat zich vanuit het niets ook kan laten beïnvloeden door Kraftwerk of King Crimson (Robert Fripp is sowieso een naam die genoemd moet worden).

Het is een eigen geluid dat het experiment zeker niet schuwt en dat razend knap in elkaar steekt, maar Flying Horseman slaagt er ook in om het experiment te combineren met stemmige popsongs die vrij makkelijk overtuigen en die zich steeds genadelozer opdringen.

Het zijn popsongs die heel veel kracht ontlenen aan de bijzondere sfeer die de band uit Antwerpen op Rooms / Ruins creëert. Het is een sfeer die refereert aan de nacht en aan vooral desolate oorden en het is een sfeer die een wat vervreemdende of zelfs beklemmende uitwerking heeft op de luisteraar.

Het maakt van beluistering van Rooms / Ruins een bijzondere en ook bijzonder intense luisterervaring. Zeker bij beluistering met volledige aandacht hoor je hoe verschrikkelijk veel er gebeurt in de bijzondere muziek van de band uit Antwerpen. De gitaarlijnen zijn van een enorme schoonheid, de synths zetten je steeds op het verkeerde spoor, terwijl de vrouwenstemmen op de achtergrond je er steeds weer bij slepen.

Flying Horseman put hierbij nadrukkelijk uit de archieven van de popmuziek, maar smeedt ook op fascinerende wijze tot dusver niet gecombineerde invloeden aan elkaar. Ik heb al een hoop namen genoemd in deze recensie, maar hoe vaker ik naar Rooms / Ruins luister hoe meer ik hoor. Flarden Portishead, American Music Club, Nick Cave, Brian Eno en zo kan ik lang doorgaan. Het knappe is dat Flying Horseman op hetzelfde moment muziek maakt die zijn gelijke niet kent.

Rooms/Ruins schiet van vol, experimenteel en eclectisch naar uiterst sober en stemmig en weer terug en blijft maar imponeren met songs van een wonderbaarlijke schoonheid en intimiteit. Ik heb nog steeds moeite om de muziek van de Belgische band volledig te duiden, maar dat de nieuwe plaat van de band er een van een uitzonderlijk hoog niveau is weet ik inmiddels zeker. Rooms/Ruins van Flying Horseman zal misschien niet iedereen bevallen, maar iedereen zou op zijn minst even moeten luisteren. Het heeft mij een plaat opgeleverd die me nu al dagen nieuwe dingen laat horen en die steeds meer indruk maakt. Erwin Zijleman

avatar van ohmusica
Ja, het is nu al prachrig. Elk nummer is op zichzelf al een muzikale ontdekkingsreis. Het lijkt of men improvisaties en jamsessies aan mekaar heeft gesmeed om er vervolgens op zorgvuldige wijze iets mee op te bouwen, laten we zeggen een song, een verhaal. De zang heeft iets van koordansen op zoek naar evenwicht en samenhang, maar je weet in eerste instantie niet precies waar het uitkomt, het komt uiteindelijk wel vastberaden en zelfverzekerd over. Ik weet niet hoe het album nog verder gaat groeien naarmate ik het vaker ga beluisteren, het is voor mij wel al een muzikale sensatie van hoog nivo. Overtuigend, da's de max.

avatar van DjFrankie
gerre schreef:

Die drums geweldig. Dit belooft feest live

avatar van Alicia
Erg mooie plaat. Zeker voor in de late uurtjes, want hier moet je toch even rustig voor gaan zitten.

Prachtige recensie Erwin!

avatar van koosknook
Prachtig mooi album. Aan één ding ontbreekt het nog; Een dikke vette hit. Nou ja, toute le monde, dan, want voor mij is 'America is Dead' al een wereldhit!!

Misterfool
De band maakt ook op deze plaat weer heerlijke koortsdromen. Bedrukte, ietwat beneveld klinkende, muziek die de aandacht volledig opeist.

avatar van robbizzel
Pff wat is dit geweldig, eerlijk gezegd nog niet eerder van deze band gehoord . Maar deze plaat staat sinds gister op repeat. Zelfs beetje door overvallen zo goed, weet ook even niet een passende omschrijving te geven waarom ik het zo goed vind, maar in ieder geval 1 woord, hemels!!

avatar van hobbyrocker
Dit is echt heel goed. Het is nergens voordehandliggend. Maar het klinkt aan de andere kant ook nergens als opzettelijke moeilijkdoenerij. Vooral dat vind ik de grote verdienste van dit album.

avatar van Erikpol
Gaaf dit zeg. Zang lijkt beetje op Maccabees of zeg ik dan iets geks?

avatar van Liesjemeer
Super gaaf album! Echter, ik kan er niet tegen als ik de maatsoort van een nummer niet snap: In welke maat staat #3 Fever?

avatar van Benjammin'

Jaaaa vriend zegt ook 13/8 dus dat moet het dan maar zijn! Ingewikkeld joh

avatar van Benjammin'
Liesjemeer schreef:

Jaaaa vriend zegt ook 13/8 dus dat moet het dan maar zijn! Ingewikkeld joh

2x tot 4 tellen, dan 1x tot 5 tellen. Dan is die beter te volgen.

Absoluut een geweldige band..... deze plaat laat ik dit weekend nog enkele malen voorbij komen.

avatar van overmars89
Ja, ook ik ben erg onder de indruk van deze plaat. Ik ben vooral te spreken over de opbouw van de verschillende tracks. Bijna elke track mondt uit in een muzikaal hoogtepunt. Ja dit zal zeker de komende tijd op repeat staan.

avatar van andnino
Misterfool schreef:

Zitten wij wel dezelfde band te luisteren?

Ik heb de vorige ook geprobeerd, maar ik kan er gewoon echt niet inkomen. Het houdt mijn aandacht niet eens een beetje vast. Als iemand nog tips heeft om de kwaliteit hiervan in te zien, hoor ik het graag.

Misterfool
andnino schreef:
Zitten wij wel dezelfde band te luisteren?
Hoezee! Het bewijs voor de subjectiviteit van een muziekbeleving is weer geleverd.

avatar van Johnny Marr
Wat een gelaagde en gewaagde plaat zeg, super!