Absynthe Minded - There Is Nothing (2007)

Belgiƫ
Label: Universal

1. Plane Song (4:13)
  2. Ask Me Anything (4:09)
  3. I'll Be Alright (4:06)
  4. I Wanna Forget (3:03)
  5. Stuck in Reverse (5:50)
  6. It's All Arround You (2:58)
  7. Nowhere to Go (2:39)
  8. There Is Nothing (4:53)
  9. Let's Be Radical (4:56)
  10. Your Backdoor (3:31)
  11. Attitude Grattitude (2:49)
  12. A Great Height (6:40)
  13. Silent Song (2:38)
Plane Song! Boenk erop:)
Catchy rocksong, ferme clip. Bert Ostyn is coole ket. Interview in humo gelezen.

avatar van cinefiel
Plane Song is inderdaad een fantastische song. Het eerste wat ik van Absynthe Minded hoor, maar dit belooft zeker.

avatar van jeroen1904
Hier ben ik toch wel benieuwd naar, hun vorige 2 albums . (new day en acquired taste) vind ik nog steeds geweldig en behoren tot het betere werk dat ons landje de laatste jaren heeft voortgebracht. Deze plaat zou iets meer 1 geheel zijn in vergelijking tot de vorige 2 albums. Plane song is idd fantastisch nummer. Afgelopen zomer heb ik nog meer nieuwe nummers gehoord tijdens een optreden en die klonken ook goed. Binnenkort naar de platenwinkel hiervoor.

Beste band van België! Heersors:)
Gisteren gezien in petrol in antwerpen. Zeer geslaagde avond.

there is nothing..to worry about
dat is de filosofie achter de titel,hehe

vondeich
Absoluut mee eens gerre! Wereldband! Fantastisch op plaat maar tevens ook live een genot om naar te luisteren (op te dansen)

*Laura*
Een welverdiende 3.5* voor dit album en met oog op meer. Mooie stem, goede nummers - al zijn er niet zo'n uitschieters bij zoals op het vorige album. De leukste nummers vind ik toch die met jazzy inslag.

avatar van jeroen1904
A great height vind ik voorlopig het hoogtepunt van deze plaat. Ook on a plane is schitterend , maar ik vind voorlopig deze plaat veruit minder dan de 2 voorgaande platen. Het voordeel is dat het bij de muziek van absynthe minded soms wat langer duurt vooraleer alles mooit samenvalt, dus mijn oordeel kan nog wat veranderen.

avatar van AriTupari
ja, 't is al zover.
Van 3,5 naar 4*, want dit is toch weer een pareltje hoor.

avatar van Rayaccos
Op het vervelende plane song na een zeer degelijk album weer, toch is New Day nog net wat beter.

waarom krijgt deze plaat een lage quotering?:s

ik snap het ook niet joris

deze plaat is gewoonweg weer een klein meesterwerkje van deze heren. De plaat is veel constanter dan de vorige 2 , het probleem dat je had bij new day ( teveel verschillende nummers waardoor je het niet echt kon zien als een geheel) is hier helemaal weg gewerkt. niet dat deze jongens zijn gestopt met hun verschillende genres te vermengen,hier lopen de nummers gewoon veel vloeiender over elkaar.

ik had in het begin ook even een gevoel van '' is dit nu de nieuwe plaat van absynthe minded, er staat geen nummer in van het kaliber my heroics, part one'' maar dat is helemaal niet nodig. eenmaal de verschillende nummers en ritmes in je gehoor zitten krijg je ze er verdomd niet meer uit, en als je de plaat dan van kop tot staart laat afspelen besef je wel dat deze hele plaat gewoon een beter niveau heeft dan new day en dat het totaal zelfs My heroics overstijgt.

Dus beste MM-leden, blijven luisteren en niet opgeven want eenmaal dat het album in je hoofd zit krijg je het er niet meer uit.

heerlijke plaat 4.5*

avatar van Zjapp
Ik luister over het algemeen enkel naar Hip Hop, soms wat Jazz en Soul, die beiden ook wel wat invloed hebben op de sound van Hip Hop, maar (soft)rock als ik het zo mag noemen kon me vooralsnog niet bekoren. Tot ik Absynthe Minded leerde kennen!

Sinds kort heb ik deze cd van hen in mijn bezit, en ik draai hem al een tijdje regelmatig. Mijn eerste ervaringen hiermee zijn dan ook overwegend positief. En dan merk ik hier ook nog dat deze Oost-Vlamingen op hun vorige albums nog een tikkeltje beter presteerden. Dat belooft! I'll Be Allright vind ik toch wel een ruwe diamand!

*Laura*
Goh, wat een briljant optreden gisteren op Marktrock! Een groep vol topmuzikanten (ooh, die pianist/orgelist!) met niets dan sterke nummers.

Dit album leek me aanvankelijk ietsje minder dan de voorganger, maar inmiddels vind ik hem minstens even goed. Pure kwaliteit, deze band!

avatar van Reint
1,5
Er staan wat vervelende nummers op (It's All Around, Nowhere To Go , maar daar staat heel wat goeds tegenover (Stuck in Reverse, There Is Nothing, Plane Song , Ask Me Anything en Let's Be Radical.)
Het zijn de wat donkers, met gitaren gestapelde, nummers die me wat meer liggen. De funky en jazzy nummers vind ik wat zeikerig overkomen. Ask Me Anything is daarin een uitzondering.

ik heb het me al enorm beklaagd dat ik naar Tool was gegaan ipv Absynthe Minded op Pukkelpop..

avatar van wil-jan
Topband, topplaat; hier kunnen Nederlandse bands niet aan tippen (misschien Coparck)

avatar van KidChino8
Is deze echt zo goed als ze beweren?
Want als ik de recensies lees, lijken de vorige 2 toch nog de beste
Of moet ik hem absoluut kopen?

avatar van Zandkuiken
Zeker geen slechte, deze There Is Nothing, dus je zal er je vingers niet aan verbranden KidChino8. Maar toch minder dan New Day naar mijn gevoel, en met Acquired Taste heeft ie nog maar weinig gemeen. Absynthe Minded heeft hier duidelijk gekozen voor een meer songgerichte aanpak, en eigenlijk zou die me beter moeten liggen, maar toch ontbeert There Is Nothing een beetje de magie van het vorige werk. De overstap naar pop houdt natuurlijk altijd het risico in dat de muziek wat "vervlakt" en dat is hier en daar toch een beetje het geval vind ik persoonlijk. Maar erg is dat allemaal niet want daar staan heel wat leuke songs tegenover. Zo is er de hier al vaak aangehaalde single Plane Song, die toont hoe het rockalbum van deze band over de gehele lijn had moeten klinken. Ook I Wanna Forget vind ik heel fijn, en is bizar genoeg m'n favoriet vanaf de eerste luisterbeurt. Velen zullen het hier niet met me eens zijn, maar ik kan er ook niet aan doen. De balkan-invloeden duiken hier en daar ook nog eens op, onder meer in het swingende A Great Height, ook al één van de klappers op deze plaat. Daarnaast zijn er nog een aantal rustpunten waarin Ostyn zijn wonderlijke vocalen tentoon kan spreiden, waarvan ik Attitude Gratitude, It's All Around You en I'll Be Alright het beste kan smaken.
Waar New Day bij mij echt de tijd gekregen heeft om langzaam te rijpen (ik was werkelijk verslaafd aan My Heroics, nog steeds mijn lievelingsnummer aller tijden), kan ik zeker niet zeggen dat There Is Nothing hier al grijs werd gedraaid. Voorlopig geldt ie vooral als heel degelijk, maar misschien dat deze muziek met de tijd ook steeds beter wordt. Ik hoop het alvast!

avatar van KidChino8
Ik vind deze voorlopig am's beste

avatar van chicorei

helemaal mee eens, dit is ongetwijfeld hun beste plaat. een van de weinige belgische groepen die ook in staat moet zijn internationaal door te breken.

avatar van LucM
Weer een sterk album van Absynthe Minded, maar minder dan de vorige "New Day". Zo vind ik "Let's Be Radical" een wat te monotoon rocknummer wat ik in mindere mate ook kan zeggen van de opener "Plane Song", maar het zijn zeker geen slechte songs. De rest is ronduit prachtig zoals het zeer catchy "I Wanna Forget" en het heerlijk swingende "Nowhere to Go". Asynthe Minded is blijkbaar op zijn best in jazzy popsongs terwijl ook folk en zelf funk (Ask Me Anything) de revue passeren.
Hun vorige "New Day" kreeg 5*, deze geef ik 4*. Dit album is wederom een bewijs dat Absynthe Minded één van de interessantste Belgische bands is de laatste jaren.