Zappa / Mothers - The Roxy Performances (2018)

Label: Zappa

1. Sunday Show 1 Start (4:59)
  2. Cosmik Debris (11:33)
  3. “We’re Makin’ a Movie” (3:16)
  4. Pygmy Twylyte (9:08)
  5. The Idiot Bastard Son (2:19)
  6. Cheepnis (3:44)
  7. Hollywood Perverts (1:07)
  8. Penguin in Bondage (5:54)
  9. T’Mershi Duween (1:56)
  10. The Dog Breath Variations (1:44)
  11. Uncle Meat (2:29)
  12. RDNZL (5:14)
  13. Montana (7:49)
  14. Dupree’s Paradise (15:25)
  15. Dickie’s Such an Asshole (10:29)
  16. Sunday Show 2 Start (4:08)
  17. Inca Roads (8:27)
  18. Village of the Sun (4:19)
  19. Echidna’s Arf (Of You) (4:01)
  20. Don’t You Ever Wash That Thing? (13:22)
  21. Slime Intro (0:59)
  22. I’m the Slime (3:34)
  23. Big Swifty (9:01)
  24. Tango #1 Intro (3:50)
  25. Be-Bop Tango (Of the Old Jazzmen’s Church) (18:12)
  26. King Kong / Chunga’s Revenge / Son of Mr. Green Genes (9:46)
  27. Monday Show 1 Start (5:31)
  28. Montana (6:57)
  29. Dupree’s Paradise (21:26)
  30. Cosmik Intro (1:05)
  31. Cosmik Debris (8:05)
  32. Bondage Intro (1:52)
  33. Penguin in Bondage (6:54)
  34. T’Mershi Duween (1:52)
  35. The Dog Breath Variations (1:48)
  36. Uncle Meat (2:29)
  37. RDNZL (4:59)
  38. Audience Participation - RDNZL (3:08)
  39. Pygmy Twylyte (4:05)
  40. The Idiot Bastard Son (2:21)
  41. Cheepnis (4:49)
  42. Dickie’s Such an Asshole (10:21)
  43. Monday Show 2 Start (5:13)
  44. Penguin in Bondage (6:33)
  45. T’Mershi Duween (1:52)
  46. The Dog Breath Variations (1:46)
  47. Uncle Meat (2:28)
  48. RDNZL (5:11)
  49. Village of the Sun (4:05)
  50. Echidna’s Arf (Of You) (3:54)
  51. Don’t You Ever Wash That Thing? (6:56)
  52. Cheepnis - Percussion (4:08)
  53. “I Love Monster Movies” (2:10)
  54. Cheepnis (3:35)
  55. “Turn the Light Off” / Pamela’s Intro (3:59)
  56. Pygmy Twylyte (7:23)
  57. The Idiot Bastard Son (2:22)
  58. Tango #2 Intro (2:01)
  59. Be-Bop Tango (Of the Old Jazzmen’s Church) (22:08)
  60. Dickie’s Such an Asshole (15:39)
  61. Big Swifty - In Rehearsal (2:50)
  62. Village of the Sun (3:13)
  63. Farther O’Blivion - In Rehearsal (5:34)
  64. Pygmy Twylyte (6:17)
  65. That Arrogant Dick Nixon (2:19)
  66. Kung Fu - In Session (4:50)
  67. Kung Fu - With Guitar Overdub (1:17)
  68. Tuning and Studio Chatter (3:38)
  69. Echidna’s Arf (Of You) - In Session (1:22)
  70. Don’t Eat The Yellow Snow - In Session (9:49)
  71. Nanook Rubs It - In Session (5:41)
  72. St. Alfonzo’s Pancake - In Session (2:46)
  73. Father O’Blivion - In Session (2:31)
  74. Rollo [Be-Bop Version] (2:36)
  75. Saturday Show Start (2:20)
  76. Pygmy Twylyte / Dummy Up* (20:25)
  77. Pygmy Twylyte - Part II (14:25)
  78. Echidna’s Arf (Of You) (3:42)
  79. Don’t You Ever Wash That Thing? (6:01)
  80. Orgy, Orgy (3:39)
  81. Penguin in Bondage (6:30)
  82. T’Mershi Duween (1:53)
  83. The Dog Breath Variations (1:45)
  84. Uncle Meat / Show End (4:01)
Nog meer opnames!!

avatar van saxotoon
yesss
met boekje, op schijfjes, zonder carnavalsmasker

avatar van freakey
Kijk, hier kijk ik nou naar uit.... nu nog zo'n box met alle Halloween concerten op 12 cd's.... (... i.p.v. het bovengenoemde carnavalspak....)

saxotoon schreef:
yesss
met boekje, op schijfjes, zonder carnavalsmasker

En dan ook nog voor een relatief zachte prijs van $60 voor 7 CD's!
Als dit indertijd via de Zappa's was verkocht, had deze release waarschijnlijk > $100,00 gekost. Denk Lumpy Money of Project/Object.

Fanboy Maartenn heeft weer gepolijste kluiskeutel van De Snor toegevoegd hoor

Dit is toch wel zo'n beetje de Heilige Graal wat betreft releases. Al zoveel malen aangekondigd en uitgesteld. Nu is 't eindelijk zover. Mooi begin van 't nieuwe jaar.

In 2018 is 't 30 jaar geleden dat Zappa zijn Broadway The Hard Way tour had, dus hopelijk daarvan ook nog wat releases.

Nu op zoek naar betaalbare versie van deze Roxy box.
USA is cheap, maar met tax en customs ben je alsnog 't bokje.

BTW... Uitsnede van Zappa op deze cover is sinds gister de achtergrond op mijn mobiel.
#fanboyforlife

avatar van zoppo
Fijn nieuws, hoera! Ik denk dat ik plaats moet gaan maken in mijn persoonlijke top 10.

zoppo schreef:

De nummer 3 gaat worden vervangen wellicht ?

avatar van zoppo
De nummer 3 gaat worden vervangen wellicht ? (oeps, de quote werkt niet)

Inderdaad! Voor deze concerten geldt "meer = beter".
PS. Is jouw nummer 3 ook niet aan vervanging toe?

Als ik Maartenn was, dan zou ik eerder zijn nummer 1 vervangen

zoppo schreef:
De nummer 3 gaat worden vervangen wellicht ? (oeps, de quote werkt niet)

Inderdaad! Voor deze concerten geldt "meer = beter".
PS. Is jouw nummer 3 ook niet aan vervanging toe?

Tja, ik heb mezelf altijd de restrictie opgelegd om alleen studioalbums op te nemen in mijn top10, omdat het anders appels met peren vergelijken wordt. Van de studioalbums van Zappa kan je discussiëren over wat de beste is, maar omdat op One Size Fits All mijn favoriete Zappa-nummer aller tijden, Inca Roads, staat, is dit mijn 'beste' Zappa studioalbum.

avatar van zoppo
Maartenn: Het is natuurlijk niet makkelijk om onderscheid te maken tussen Zappa's studio en live albums. De gitaarsolo van One size fits all/Inca Roads is bijvoorbeeld live opgenomen in Helsinki. Maar je hebt wel een punt met appels en peren vergelijken...

En om on topic te blijven: Inca Roads (ook mijn favoriet aller tijden) staat helaas slechts 1x op deze 7 CD's en in een uitvoering die 'we' al kennen.

avatar van Stalin
Snap de discussie niet zo. Als ik een live album beter vind dan een studio plaat, dan kan ie gewoon in top 10. En wat betreft die appels/peren, dat maakt bij De Snor niks uit.

Die is überhaupt met niks te vergelijken

avatar van wazoo
Vanaf 23 maart beschikbaar via bol.com (€99,-) of platomania (€84,99). Kost een paar centen maar dan heb je ook wat

avatar van Tony
Wel een beetje zonde van mijn toch nog redelijk recente investering in Roxy by Proxy, die niet goedkoop was, en veel eerder al in Roxy & Elsewhere. Elsewhere (deels) en Proxy (helemaal) staan hier op, neem ik aan?

avatar van saxotoon
Tony schreef:

Dat denk ik wel, plus de rest wat daar allemaal niet op stond. Maar die mensen hebben nu eenmaal behoorlijke onkosten om hun familievete uit te vechten.
En dat wat ik nog niet gehoord heb maakt dat ik de bestelling toch weer gedaan heb.

avatar van Tony
Uiteraard, het is ook volkomen logisch dat je 'm wil hebben. Je hopen dat de opnames net zo opgepoetst zijn als Proxy, want dan is het bijna 8 uur lang genieten met een grote G. En ja, ik heb nog plek in mijn Benno's, dus wederom een overweging waard.

avatar van Stalin
De broek kan op de enkels, want hij staat op Spotify

Maartenn (crew)
Die geluidskwaliteit!!!! HYPE HYPE!!!!

Vanaf de opener ben ik al overtuigd: dit is een pareltje!

Nerepok
Ben 'm aan het beluisteren (op Deezer), wat een rijkdom! Morgen naar de winkel

Maartenn schreef:
Die geluidskwaliteit!!!! HYPE HYPE!!!!

Yep, I agree. Zelfde frisse geluid als Roxy by Proxy / the Movie. Heb de 1e show nu helemaal beluisterd. Mooi hoe je af en toe iets bekends tegenkomt, de alom bekende verspreking van het woord perverts bijvoorbeeld, afgewisseld met dingen die je voor het allereerst hoort. Laatste 2 CD's zijn 'n beetje restmateriaal volgens mij, maar toch, prachtige box, prachtig geluid; De definitieve Roxy versie, de enige Roxy versie. Ik ga het buideltje dukaten dus maar weer eens trekken. Met veel plezier zelfs.

avatar van zoppo
Meer is beter. In m'n top 10 (ten koste van Roxy & Elswhere).

Griezelige perfectie.

Na jaren van speculaties en ellenlang uitstel kwam in 2014 Roxy by Proxy uit. Dit is min of meer de opvolger van het in 1974 reeds verschenen Roxy & Elsewhere. Toch was al bekend, dat hiermee nog niet de laatste tape boven was, omdat de familie sinds jaren werkte aan het oppoetsen van beeldmateriaal uit die periode, in combinatie met het remasteren van complete Roxy tapes. Anno 2018 is het dan eindelijk beschikbaar.

De 'Roxy' periode van Frank Zappa is onder de kenners bekend als een van de muzikale hoogtepunten uit het oeuvre van Zappa. Zappa had als professioneel muzikant de schaapjes inmiddels redelijk op het droge en kon daardoor wat meer experimentele nummers gaan spelen. Wat ook helpt, is dat de bandleden stuk voor toppers waren. De swingende en droogkomische Afro-Amerikaanse George Duke die met zijn funky speelwijze nummer dansbaar maakt. De onnavolgbare Ruth Underwood en haar onafscheidelijke Marimba, bespeeld met 4 stokken tegelijk. De gebroeders Fowler, verantwoordelijk voor blazers en funky basgitaarspel. Napoleon Murphy Brock, eindbaas. En nog een speciale shout out naar toch wel een onderschatte drummer van Zappa, Chester Thompson. Zijn drumspel, toch wat meer op de achtergrond als je het vergelijkt met Vinnie of Terry, is feilloos. Zeker in combinatie met Ralph Humphrey.

Wat de luisteraar krijgt voorgeschoteld zijn in totaal 4 afzonderlijke shows die een zekere mate van overlap vertonen in de nummerkeuze, maar toch per show wel zoveel afwijken dat ze allemaal de moeite waard zijn. Wat opvalt, is de enorme routine die de band heeft in het spelen van de nummers. Als concertbezoeker krijg je altijd maar een momentopname mee. Die tour, dat concert, in die stad. Voor de band wordt het spelen van een setlist op den duur routine. De geneugten voor de bandleden zitten 'm dan in de kleine verschillen van show tot show. Speel je Inca Roads snel of langzaam, wel of geen RDNZL (met of zonder audience participation time); het zijn die details die er toe doen.

Toch heb je als luisteraar geen moment het idee dat de band het op routine doet. Iedere keer weer wordt 100% gegeven. Het is bekend dat Zappa geen gemakkelijke bandleider was, maar het arbeidsethos wat hier wordt gedeeld op het podium is magisch en werkt aanstekelijk. Zappa als dirigent, leider die het voortouw neemt. Daar wil je voor spelen als muzikant.

Deze box is een spektakelstuk. Er zijn zoveel hoogtepunten in het oeuvre van Zappa dat ik dit niet kan bestempelen als het beste, of kan rangschikken naast een andere release. Deze release, is deze release en onmisbaar voor de Zappafan en voor de Zappabeginner.

avatar van Tony
Inmiddels 2 shows helemaal beluisterd. Fantastisch gewoonweg. De Holy Grail van alle Zappa releases, zoals Stalin deze al terecht noemde. Ondanks dat ik nog niet alles heb gehoord is er maar 1 score mogelijk, dat weet ik nu al wel zeker, komt ie.... 5,0. En voor 48,99 dollar op de bestellijst voor de volgende aankoopronde. Dikke vette shit jongens.

Nerepok
Je zou denken dat het ondenkbaar is dat het na Roxy&Elsewhere, Roxy by Proxy en Roxy-The Movie nóg eens mooier zou kunnen worden. Maar echt waar, hier gebeurt het: dit is Zappa's alles overtreffende trap. Hier zijn onvoldoende sterren voor!

avatar van Daglish
Heerlijk album binnen! Nu echt luisteren!

avatar van Tony
En freakey, hoe ist ie? Je hebt 'm nu wel zo'n beetje helemaal gehoord, als het goed is...

avatar van freakey
Nee hoor Tony, ik ben 17.30 begonnen, bijna 8 uur muziek... eten koken, tussendoor wat TV kijken... ik ben bezig met cd 4 op dit moment...

Maar mijn oordeel laat zich raden... de sfeer van de eerdere Roxy platen is uniek, en die is hier niet anders... heerlijk relaxt, laidback, een heerlijk ontspannen babbelende Zappa... een bovenmenselijk goed musicerende band, een fantastisch geluid en geweldige setlists...

Dit is Roxy & More... een absolute must voor ons Zappa freaks... beter dan de niet misselijke eerdere Roxy uitgaven (want meer) En ook YCDTOSA II... deze sets zijn mooier, minder gejaagd ook ook... (alleen Pymy Twylyte daarop is echt onovertroffen)... beter gaat het niet worden dit jaar... in 1 woord Prachtig Prachtig Prachtig....

avatar van Tony
Ach ja, vergis me ook, dit is geen 3 maar 7 CD set. Enjoy the rest of the show, dan maar.

avatar van Pitchman
Wat ben ik toch blij dat ik Zappa fan ben. Deze box is alweer een natte droom voor mijn oren! En het boek 'The big Note' van Charles Ulrich is een natte droom en de holy bible qua leesvoer over Frank Zappa zijn recordings. Alle songs van Zap staan er gedetailleerd in beschreven. Vandaar dat ie 750 pagina's heeft. Maar dit wisten de echte Zap fans al natuurlijk.

avatar van kaztor
Heb ‘m eindelijk, voor m’n verjaardag.

Ik ben er toch wel van overtuigd dat dit de Mount Everest is van Zappa’s posthume discografie!

avatar van Stalin
Slecht nieuws: drummer Ralph Humphrey meld op zijn Facebook dat hij in een hospice ligt.