Porcupine Tree - Coma Divine (1997)

Alternatieve titel: Recorded Live in Rome

Label: Delerium

1. Bornlivedieintro (1:25)
  2. Signify (5:29)
  3. Waiting Phase One (4:26)
  4. Waiting Phase Two (5:23)
  5. The Sky Moves Sideways (12:40)
  6. Dislocated Day (6:35)
  7. The Sleep of No Dreaming (5:19)
  8. Moonloop (11:50)
  9. Up the Downstair * (7:40)
  10. The Moon Touches Your Shoulder * (5:05)
  11. Always Never (5:41)
  12. Is... Not (6:09)
  13. Radioactive Toy (13:30)
  14. Not Beautiful Anymore (9:39)
totale tijdsduur: 1:28:06 (1:40:51)
goed album alleen jammer dat de zang niet live is

anesthetize82 schreef:
goed album alleen jammer dat de zang niet live is

Oh??

nicoot
Een live album dat niet live gezongen is? Waar haal je dat?

avatar van ChrisX
nicoot schreef:
Een live album dat niet live gezongen is? Waar haal je dat?

Ter info: er word vaak het nodige bijgesleuteld aan live-albums in de studio. Bekend voorbeeld is Camel's A Live Record waarvan van een groot deel van de opnames gemaakt tijdens de Raindances toer de drums niet te gebruiken waren door een technisch probleem en de drummer die naderhand opnieuw heeft ingespeeld in de studio. Peter Gabriel's Secret World live album meld "based on a live-recording" en vervolgens een lijstje normale studios.

Ik meen ook van dit PT live album dat ik wel eens gehoord heb uit erg betrouwbare bron dat hier behoorlijk aan is gesleuteld.

David Gilmour's Live In Gdansk is vermoedelijk ook wel bijgewerkt omdat als je de bootleg opnames beluisterd die er van dat concert op Youtube staan, zal het je opvallen dat Gilmour die avond niet echt goed bij stem was (de dagen er voor was het bloedheet, die avond kil door de vele regen ... dan neem ik het hem niet kwalijk dat hij het moeilijk had). Op de dvd en cd's hoor je daar niks van terug.

avatar van Bravejester
Er is in ieder geval sprake van "aanvullende opnames" zoals keurig vermeld op de remastered versie uit 2004. Hoeveel en wat staat er dan natuurlijk weer niet bij...

Ik heb nog even gezocht op het PT-forum of hier nog iets over kon vinden maar dat is me in ieder geval niet gelukt.

Ik blijf dit echter een mooi album ( live of niet ) vinden en ik denk ook dat het prima geschikt is als kennismaking met het oudere werk van hun.

Ozric Spacefolk
Ik vind dit, wat er ook mee aan de hand is, de beste Porcupine Tree plaat.

Mooie combi van symfo en spacerock...

avatar van ricardo
Prachtige plaat inderdaad, en 1 van de betere live albums die in omloop zijn.

avatar van Broem
ricardo schreef:
Prachtige plaat inderdaad, en 1 van de betere live albums die in omloop zijn.

Eens met m'n voorgangers. Porcupine Tree in een periode dat de band heerlijk ongecompliceerd speelde. Vakmanschap spat er van af.

Mijn kennismaking en die viel direct goed in het pulletje. Top Live Album

avatar van Rainmachine
Heb dit album destijds helemaal grijs gedraaid. Ik zou er toch wel een lieve duit voor over hebben om dit op DVD te hebben. Waanzinnig live album en nog met Maitland op drums. Heb ze destijds verschillende keren live gezien en ook toen was het live al een superband.

avatar van Bluebird
Ook maar aangeschaft vanwege de docuwaarde omdat het materiaal me al bekend was van de studioplaten. Het blijkt een echte klassieker te zijn. De Tree op hun best en klinkt - geknutseld of niet - inderdaad allemaal zeer gaaf voor een liveregistratie. Dit zet je dan ook gewoon op voor je plezier. 2e cd is wat minder maar dat mag de pret niet drukken.

avatar van hailtotherainbow
GE-WEL-DIG live album, het hele concert klinkt als een obscuur sprookje met als hoofdrolspelers de nergens overbodige virtuoze gitaarpartijen, de krachtige drums van Chris Maitland en de zweverige synthesizers van Barbieri. Porcupine Tree is en zal altijd één van mijn favoriete bands blijven. Moeiteloos slagen ze erin om mij mee te sleuren in een muzikale reis en dat doen ze hier fantastisch. Er is iets uiterst tijdloos aan veel van de nummers die hier live worden gebracht. RADIOACTIVE TOY krijgt een nog langere, meer epische invalshoek zonder identiteit te verliezen (integendeel), De MOONLOOP improvisaties zijn dan weer herleid tot 11 minuten pure zweverige schoonheid met een geweldige kick naar het einde toe. THE SKY MOVES SIDEWAYS (PT.1 ) volgt de albumversie tot een bepaald punt maar slaat over in een wervelwind van (geïmproviseerde?) ritmische, gecompliceerde drums en dreunende gitaren zodat de laatste zes minuten van het nummer één grote, glorieuze 'alternative ending' op de reeds magistrale studioversie. Ook DISLOCATED DAY verdient een speciale vermelding, geen enkel ander nummer op COMA DIVINE komt nog beter tot zijn recht live dan dit nummer. De liveversie heeft de drijvende kracht die de studioversie mist en man o man STEVEN WILSON's sinistere stem weet mij telkens te overtuigen. 'A hole inside my body is wired up to a charge, chemical inbalance tells me who you are'. GEEN IDEE of de nonsens woorden iets van betekenis hebben maar het klinkt allemaal geweldig.

avatar van harm1985
Buiten het feit dat de heren goed spelen en zingen is de geluidskwaliteit van dit live album (in de remaster) heel erg goed.

Ben me door het oeuvre van PT aan het werken en de eerste drie echte albums en dit live album zijn tot nu toe favoriet.

avatar van Rainmachine
Tot mijn verbijstering deze 3-LP nog in gesealde vorm gevonden in mijn zolder rommelkast samen met nog een aantal andere gesealde PT en No-Man LP's. Ik dacht dat ik jaren geleden al mijn vinyl verkocht had maar gelukkig toch niet alles. Nu aan het draaien en dit blijft toch wel een van favoriete live albums aller tijden. Prachtige hoes, wat een band en wat een geluidskwaliteit. WAANZINNIG!!!