Khruangbin - Con Todo el Mundo (2018)

Rock / Funk
Label: Dead Oceans

1. Cómo Me Quieres (3:45)
  2. Lady and Man (4:18)
  3. Maria También (3:10)
  4. August 10 (4:25)
  5. Cómo Te Quiero (4:02)
  6. Shades of Man (3:47)
  7. Evan Finds the Third Room (4:00)
  8. A Hymn (3:10)
  9. Rules (4:29)
  10. Friday Morning (6:50)
avatar van Osiris Apis
Ik had net weer eens hun vorige album opgezet. Toen las ik dat er een nieuwe van ze aankomt.
Ik ben benieuwd naar deze!
De single 'Maria También' klink alvast erg lekker.

avatar van Osiris Apis
Weer erg lekker hoor!

avatar van E-Clect-Eddy
Het is allemaal dik in orde, heel relaxed maar ik ben niet zo vaak in de stemming om een heel instrumentaal album op te zetten. En dat is dit album wel, op wat gesproken passages die diep in de mix zitten, net waarneembaar zijn. En af en toe een vrouwenstem die wat vaag op de achtergrond melancholisch mijmert.

Doet erg late 60s / early 70s aan en een brede mix van invloeden maar Surf / Latin Rock / Funk / Jazz / Blues Rock - goed erg goed samen.

avatar van erwinz
recensie op de krenten uit de pop:
De krenten uit de pop: Khruangbin - Con Todo El Mundo - dekrentenuitdepop.blogspot.nl

Je kunt van Spotify zeggen wat je wilt, maar het Zweedse bedrijf heeft de afgelopen tien jaar een stormachtige ontwikkeling doorgemaakt en heeft inmiddels een gigantisch muziekaanbod ontsloten.

De algoritmes die de streaming dienst gebruikt om nieuwe muziek onder de aandacht te brengen van de argeloze luisteraar worden ook steeds beter.

Zo werd ik een dag of wat geleden, strijdend tegen een naar griepje, verrast met buitengewoon zwoele en vrijwel uitsluitend instrumentale klanken, die in eerste instantie vooral lekker klonken, maar vervolgens steeds indringender en bezwerender werden.

Het leken me klanken uit de jaren 60 of 70, maar ze bleken afkomstig van Con Todo El Mundo van de band Khruangbin. Khruangbin (Thais voor vliegtuig) debuteerde een jaar of drie geleden met een plaat die de band een cultaanhang opleverde, maar lijkt nu klaar voor het grotere werk.

Khruangbin laat zich naar verluid vooral beïnvloeden door Thaise rock en funk uit de jaren 70; genres waarvan het bestaan mij overigens onbekend was. De band uit Burton, Texas, combineert deze wat obscure invloeden vervolgens met invloeden uit de Amerikaanse soul, funk, disco en jazzrock uit dezelfde periode en overgiet de lome klanken vervolgens met een opwindende mix die in ieder geval delen dub, reggae, Latin, filmmuziek (variërend van spaghetti westerns tot broeierige Franse films), psychedelica en nog wat andere invloeden uit de wereldmuziek bevat.

Het levert muziek op waarbij je alleen maar onderuit kunt zakken en waarbij je niet wordt vermoeid met vocalen en teksten. De meeste opwinding komt van de gitaarlijnen op de plaat en het zijn wonderschone, veelal lome, gitaarlijnen die je mee terugnemen naar de hoogtijdagen van de eerste editie van Fleetwood Mac of naar het psychedelische werk van Santana uit de jaren 60 en 70.

Lang stil staan bij vergelijkingen met andere bands is overigens niet al te zinvol, want daarvoor is de muziek van Khruangbin te divers en te eigenzinnig. Het ene moment waan je je nog op de set van een Franse softporno film uit de jaren 70, het volgende moment bij The Rumble In The Jungle tussen George Foreman en Muhammad Ali in Zaire, toch bij de broeierige woestijnrock van Tinariwen of juist in een zweverige nachtclub ergens ten tijde van de hoogtijdagen van disco en funk.

Het maakt van beluistering van Con Todo El Mundo van Khruangbin een even interessante als aangename luisterervaring. Ik geef toe dat het me bij eerste beluistering vooral leuk leek voor een enkele keer, maar hoe vaker ik de plaat hoor, hoe meer ik gehecht raak aan de onthaastende klanken van de band uit Texas en hoe intenser Con Todo El Mundo van Khruangbin de fantasie prikkelt.

Doe de gordijnen dicht, zet het volume wat hoger en laat je meevoeren op de bijzondere en al snel zwaar verslavende klanken van de band uit Texas. Erwin Zijleman

Khruangbin laat inderdaad diverse 60's en 70's genres vloeiend in elkaar overlopen: funk, psychedelica, latin, blues en jazz. Het resultaat is een lekkere jam, die het uitstekend doet op de achtergrond, maar interessant genoeg is om ook aandachtig te beluisteren.

Kor
Precies, er zit van alles in. In Maria también hoor ik zelfs Peruaanse psychidelische cumbia rock uit de jaren zestig. Er ontbreekt inderdaad een zang zo nu en dan, nu wordt een hele cd een te lange zit, en kan de spanning er niet in houden. Je kan hem wel opzetten terwijl je iets aan het doen bent, maar tot nu toe komt 'ie bij niet verder dan wat nummers in een afspeellijst te zetten. Mooi toch dat Spotify. Daar vind je overigens ook de peruaanse cumbia rock. Thaise funk heb ik nog niet gevonden. Wie weet daar meer van?

avatar van Mausie
Mausie (crew)
Of dit echt een goed album is waar veel in valt te ontdekken/genieten, dat moet nog blijken. Maar als slaapkamerCD is dit in ieder geval erg geschikt!

Kor schreef:

Ik kom niet verder dan deze twee delen van een verzamelreeks:
Pebbles Vol. 1, Thailand Pt. 1, Originals Artifacts from the Psychedelic Era by Various Artists on Spotify - open.spotify.com
Pebbles Vol. 2, Thailand Pt. 2, Originals Artifacts from the Psychedelic Era by Various Artists on Spotify - open.spotify.com

Die vibe op deze 2 albums hoor je overigens duidelijk terug bij Khruangbin inderdaad.

avatar van Venceremos
1,5
En zijn een stuk beter dan deze tergende gaapplaat.

Vento Vivimus
Ik vrees dat ik nummers als ‘Maria También’ of ‘Friday Morning’ nog regelmatig zal horen als ik gebeld heb met een telefonische hulpdienst en ik nog moet wachten totdat de medewerker van de servicedesk [m/v] mijn telefoontje eindelijk beantwoordt.

Wat ik hoor is toch vooral het muzikale equivalent van de mannelijke viritaliteit in ‘A Handmaid’s Tale’. Voor wie Atwoods boek (nog) niet heeft gelezen: kort samengevat: ‘muziek zonder ballen’ of wat beeldender uitgedrukt ‘Impotente kutmuziek’.

Kor

Niet alles maar sommige nummers klinken inderdaad prima. Ik geef ook even door over welke cd ik het had:
Peru Bravo: Funk, Soul & Psych from Peru's Radical Decade, misschien in nog wel te vinden in de betere cd winkel, maar ook op spotify.

avatar van philtuper
Toch een dikke tegenvaller. Waar het debuutalbum me nog wist te raken met een aantal fraaie arrangementen vind ik dit vooral saai en inspiratieloos. Kutmuziek wil ik het niet noemen maar ik had gehoopt dat ze een heel stukje spannender voor de dag zouden komen na dat veelbelovende debuut. Dit is vooral inkakmuziek geworden. Jammer!

avatar van willymeuf
Ik keek laatst Vrije Geluiden en daar kwam Khruanbin langs. Het verhaal van ze vind ik leuk en Maria También vind ik wel echt een geniaal nummer, maar de rest kabbelt wat te veel voort. 40 minuten is mij iets te lang.

Urrim
Een heerlijk debuutalbum van Khruangbin. Als je dit album niet goed vindt, ligt het genre je denk ik niet. Ik vind het het feit dat het "voortkabbelt" juist positief, in plaats van een minpunt. Ik kan ook erg hun interview bij Vrije Geluiden aanraden:

Khruangbin: Gospel/hiphop drummer, the bassplaying art girl & the cratedigger worldmusic connaisseur

avatar van Mausie
Mausie (crew)
Urrim schreef:
Een heerlijk debuutalbum van Khruangbin.

Dit is hun 2e album

Urrim
Mausie schreef:

Dit is hun 2e album

Je hebt gelijk , ik was afgeleid door de consistentie in hun vorige albumhoezen. Die van The Universe Smiles Upon You is in dezelfde stijl als hun EPs als A Calf Born In Winter en The Infamous Bill.

avatar van Bert Wasbeer
Kwartje wil niet vallen bij mij, het voelt allemaal wat braaf. Misschien is het live leuker?

BrotherJohn
Thaise funk en rock? Bij mijn weten (op basis van het interview bij de KEXP live-sessie geloof ik) is alleen de naam van de band Thais omdat de bassiste eens wat Thais studeerde en Khruangbin een mooi woord vond. Bij mijn weten zijn ze beïnvloed door allerlei wereldmuziek, waaronder uit het Midden-Oosten, en niet door Thaise muziek in het bijzonder.
Als liefhebber van instrumentale (rock)muziek vind ik Khruangbin heel aardig en een leuke loungy West-coast sfeer brengen, toch ben ik niet erg enthousiast omdat het geheel wat mij betreft wat te weinig body heeft. In het gitaarspel hoor ik af en toe de soepelheid en dynamiek van Jimi Hendrix terug en daar geniet ik van, maar de bas-loopjes zijn daarentegen te statisch. Na meerdere luisterbeurten gaan de melodieën hier en daar wat tegenstaan. 3,0*

avatar van heartofsoul
Verschillende malen geprobeerd. Een platenhandelaar, wiens winkel ik begin dit jaar bezocht, bestempelde dit album als één van de toppers van 2018. Misschien moet je dit beluisteren als het loeiwarm is en je, half in slaap gevallen, aan je thee lurkt. Zal het in de aankomende zomer dus nog eens proberen, maar voorlopig vind ik het gewoon heel erg saai, en vooral het geluid van bas en drum weinig verrassend. Ook de vocalen (inderdaad op vreemde wijze naar de achtergrond gemixt) vond ik niet erg aantrekkelijk. Maar misschien ligt het gewoon aan mij en kan ik dit eenvoudig niet naar waarde schatten...

1,0
Luister zelf al enkele jaren stoner, psychedelic, space rock en doom. Zelden zo'n getalenteerd gitarist gezien die zo'n saaie muziek maakt. Geen enkel lied blijft hangen en de drums zijn constant hetzelfde.

avatar van Verbston
De videoclip van Evan Finds the Third Room is hilarisch !

avatar van PiedzieT
Dit album heeft enkele luisterbeurten nodig om het een volledige ervaring toe te laten. In 't begin lijkt het wat veel van het zelfde doch gaandeweg beginnen enkele nummers je wel te appreciëren. Het nummer Maria Tambièn, dat het verhaal vertelt van een Iraanse vrouw vlak voor de revolutie in 1979, valt het meeste op en is wat swingender. De eerste 7 nummers zijn van een hoog niveau, daarna kabbelt het wat voort maar de laatste 3 toch nog een 3* waard. Algemeen een fijne luisterervaring bij voorkeur als achtergrond bij het lezen van een goed boek.

avatar van Chet
heartofsoul schreef:

Zo heb ik het album ontdekt. Zittend op het terrasje van een piepklein eettentje in Cadaqués, genietend van de lunch op een bloedhete dag.
De enige werkneemster had een luidsprekerboxje op een stoel gezet en daaruit klonk dit album.
Het eten was prima, de drank was goed, de dame was (klant)vriendelijk en deze muziek vond ik daar toen heerlijk!