Boogie Down Productions - By All Means Necessary (1988)

Label: Jive

1. My Philosophy (5:40)
  2. Ya Slippin' (4:56)
  3. Stop the Violence (4:42)
  4. Illegal Business (5:21)
  5. Nervous (4:12)
  6. I'm Still No. 1 (5:13)
  7. Part Time Suckers (5:32)
  8. Jimmy (4:15)
  9. T'Cha-T'Cha (4:34)
  10. Necessary (2:59)
Net aangeschaft, klinkt goed op het eerste gehoor. Stop The Violence = mooi en goed nummer.

avatar van John Doe
De kaft spreekt het alleen tegen of is dat self defence

Het hoort bij de cd, de violence wordt afgebeeld. Come To The T'cha, Come The T'cha.

While Criminal Minded was basically about sex and crime, BDP radically changed after Scott's death, becoming the most popular conscious rap group besides Public Enemy.

avatar van psychonaatje
De hoes is een verwijzing naar een foto van Malcolm X als ik mij niet vergis.

Edit: gevonden alhier.

oww ... dat verklaart alles.

avatar van John Doe
Lekker album ook voor mij. Op het eerste gehoor sterke, droge producties en ongedwongen creatieve rap. Het einde van Stop The Violence deed me trouwens denken aan freestyle raps van Ali G Zijn verzonnen stijl zal hij wellicht dan hiervan afgekeken hebben. Ook échte muziekartiesten hebben wel wat dingen nagedaan hiervan kwa raps, zoals de Beastie Boys.

avatar van orbit
Eentje van de oude stapel, luisterde hier vroeger vaak naar net als criminal minded (die stukken beter is). Maar KRS-1 staat voor intelligente goede lyrics, ook hier hoor je dat terug
3.5*

orbit schreef:
3.5*

BDP veranderde in een politieke groep na Criminal Minded las ik op wikipedia, door de dood van Scott La Rock, dus waarschijnlijk ligt de stijl op CM je meer.

avatar van orbit
Dat klopt wel een beetje, KRS was best zwaar aangeslagen door de dood van Scott.. logisch ook De vervelende dis-lyrics daarover van de westside maakten het niet beter..

wederom...classic!!

avatar van ewalk
psychonaatje schreef:
De hoes is een verwijzing naar een foto van Malcolm X als ik mij niet vergis.

Edit: gevonden alhier.

Het is een verwijzing naar de quote van Malcom X: by any means neccesary. Hiermee doelde hij, als tegenhanger van de geweldloze Martin Luther King, dat zwarten geweld mochten gebruiken als ze zich moesten bevrijden van het blanke juk, want ze hoefden niet te rekenen op de blanke autoriteiten. Dus als geweld is genoodzaakt indien nodig om emancipatie te bereiken dan moet je het gebruiken, aldus X.

KRS was zo aangeslagen van de dood van Scott La Rock omdat hij een van KRS' inpirators was. Hij was namelijk ooit zijn maatschappelijk werker die hem van de straat heeft gehaald. Hun band was zeer hecht.

dit was overigens een zeer sterk album. Strakke HipHop beats met strikte kritische teksten vooral gericht tegen de eigen gemeenschap. Idd een iets meer radicaal geluid dan Criminal Minded.

avatar van Korhymes
Naar mijn mening het beste BDP album. My Philosophy was het eerste KRS-One nummer dat ik hoorde dus door dat nummer ben ik ook helemaal fan van hem geworden. Mijn favo tracks zijn My Pilosophy, Stop The Violence, Illegal Business en Jimmy (Een grappige track dat over safe sex gaat

When Jimmy releases, boy it pleases
But what do you do about all these diseases?

Alleen de tracks Nervous en Necessary zijn een beetje overbodig.

EPMD
echt een sterk album met goede boodschappen van de teacha!!

bladwijzer
Krs One's beste werk, geweldige teksten en strakke beats. Ook is dit ene pionier album in de concious Hip-Hop.

avatar van bato
bladwijzer schreef:

niet alleen krs-one ma heel BDP

avatar van T.O.
My Philosophy ben ik steeds meer gaan waarderen, geweldige classic.

avatar van Raul
Door het zeurderige imgao wat KRS-One nu heeft luistert ook zijn oudere werk voor mij wat minder lekker weg. Onzin natuurlijk want dit is een geweldig album. Pionierswerk van KRS en Scott maar toch klinkt het in mijn oren veel minder old school dan andere hiphop uit die tijd (en dat bedoel ik positief).
My Philosophy is inderdaad classic, geweldig nummer en mijn favoriet van dit album.

How many MC's must get dissed?
Before somebody says: don't fuck with Kris!

It's not about a salary
It's all about reality...

Fresh, for '88, you suckers!!

4 sterren.

avatar van principal2000
De beats pakken mij minder op dit album. Natuurlijk zijn My Philosophy, Stop The Violence en Illegal Business steengoed en is KRS-1 een begaafd MC, maar ik vind andere nummers toch minder.

avatar van BZN
BZN
lekker album

avatar van MAS
MAS
Mooi album. Deze krijgt van mij net als zijn voorganger een 4.5.

avatar van René.
Dit is echt een geweldig album.

avatar van gweah
Ik had de eerste twee BDP albums op 4,5 staan maar moet daar toch van terug komen. Beide horen (vind ik) bij de beste 20 a 30 hip hop albums ooit als ik het zo weer terug luister.
Stiekem vind ik deze net ietsje fijner dan Criminal Minded.
Nervous and Necessary zie ik meer als een soort skits en draai ik niet.
My Philosophy, Stop The Violence en I'm Still No. 1 zijn de absolute classics hier natuurlijk.

Ik zit niet zo op mijn stoel te stuiteren als bij Paid In Full maar het komt erg dicht in de buurt.

avatar van KILLERBEE99
Leuk album. Vooral My Philosophy

avatar van Funnyman
Goed album, vind ik.

My Philosophy en Ya Slippin' zijn mijn favorites . Stop the Violence en Illegal Business zijn ook nog leuke tracks....

avatar van Jensiebo
Een tijdje geleden heb ik deze samen met Edutainment, Ghetto Music: Blue Print of Hip-Hop en Crminial Minded aangeschaft. Deze plaat draaide ik altjid het minste op de een of andere manier.
Begrijp me niet verkeerd ik houd van old-school (D.I.T.C., Gang Starr, Big Pun, KRS-One / BDP, Kid Capri, etc..) maar vond de beats hier toch iets te kaal denk ik want zou anders niet weten waarom die me minder aanspreekt. Ik ga 'm toch extra luisterbeurten geven want de teksten zijn toch typsich KRS wat me wel bevalt, krijg bij hem echt zo'n gevoel dat ie de koning van Hip-Hop is, z'n flow klinkt zo natuurlijk.
Ook keek ik nog eens goed op het hoesje van de cd en kwam erachter dat KRS alle beats zelf heeft geproduceerd. M.u.v. (uit m'n hoofd) T'cha T'cha, die is door ''Red Alert en z'n manager'' en Jimmy geloof ik maar weet niet door wie.

avatar van Nr.4
Geniaal album wederom. Deze laatst met een hele stapel oud materiaal aangeschaft en is niet veel minder dan Criminal Minded. My Philosophy, Jimmy, Stop the Violence en Illegal Business zijn qua niveau net zo hoog, enkele track vind ik wat minder classic (Nervous).

avatar van Raul
Jensiebo schreef:

Heb het hoesje niet bij de hand maar neem aan dat alle beats zijn geproduceerd door Scott La Rock? Boogie Down Productions = KRS (MC) en Scott (DJ)

avatar van gweah
Scott La Rock was toen al vermoord... Nee dus. KRS heeft alles zelf geproduceerd, althans zo staat het in de credits. Juist door de dood van Scott La Rock zie je een beetje een omslag in de attitude van KRS, van "Criminal minded" en "My 9mm goes bang" naar "Stop the violence" zeg maar.
Scott La Rock was trouwens ook meer de DJ dan echt de producer. Over het algemeen wordt aangenomen dat Ced Gee van de Ultramagnetic MC's een behoorlijke vinger in de pap heeft gehad bij de productie van Criminal Minded.

avatar van Weirdo Wizzy
Boogie Down Productions – By All Means Necessary

Het verhaal van BDP is wel bekend. Na Criminal Minded en de dood van Scott La Rock veranderde de toon van de muziek richting ‘conscious hiphop’. KRS-One was eind jaren tachtig één van de absolute grootheden en zijn invloed op de ontwikkeling van het genre is ongetwijfeld groot. Jammer genoeg kan ik niet zeggen dat de muziek me erg veel doet (in tegenstelling tot andere grote namen uit die tijd als Public Enemy of Eric B. & Rakim).

Wat me ten eerste opvalt is dat die beats van BDP altijd zo kaal klinken en dat kan me niet echt bekoren. En als het muzikaal dan al zo matig klinkt kan KRS allerlei wijsheden over me uitstrooien, maar dat weet niet echt te beklijven. Ik hoor de goede intenties en beste man heeft wel wat te melden, maar in zijn totaliteit gaat het boeltje wat langs me heen en het komt een beetje vermoeiend over eigenlijk.

Het is ook niet dat ik dit persé slechte muziek zou willen noemen. Nummers als Illegal Business en vooral I’m Still No. 1 vermaken me wel. Bij laatstgenoemde begint wel mijn hoofd wel op en neer te knikken, maar helaas zijn dit soort momenten wel spaarzaam. Hier en daar worden er ook nog wat reggae/dancehall-invloeden doorheen gegooid (T’Cha-T’Cha) en dat is voor de afwisseling best leuk. Verder heeft dit album ook wel wat momenten waar ik gewoon niet blij van word. Die Deep Purple-sample klinkt wel aardig belegen en zo’n Part Time Suckers is ook vrij corny. Nervous is ook zo’n flauwe bedoening en lijkt veel langer te duren dan het geval is.

Ik word dus niet erg enthousiast van deze klassieker uit de goede oude tijd. Zijn voorganger vond ik dan nog iets beter, maar BDP en ik zijn niet echt een goede match.

2,5 ster