De Jeugd van Tegenwoordig, ik luister ze de laatste tijd heel vaak, ik heb pas sinds een klein jaar spotify en haal nu achterstanden in. Inmiddels is de Jeugd naast Doe Maar mijn favoriete Nederlandse band aller tijden.
Wat mij betreft is Bas Bron de grote man achter het succes van de Jeugd. Zijn producties zijn echt fenomenaal, van internationaal topniveau zoals anderen ook al hebben aangegeven. Die producties maken dat ik de muziek steeds weer met plezier opzet. Dan de rappers. Fjeze, Faberyayo en Wiwa zijn een leuk alternatief voor de vele puberrappers als Boef, Lil Kleine en Bizzey die het NL poplandschap tegenwoordig teisteren. Ze hebben veel leuke taalvondsten, vaak goede humor en Fjeze heeft een mooie vieze flow die heel eigen is. Toch heb ik het idee dat deze jongens zonder Bas Bron niet waren doorgebroken, ik vind ze over het hele oeuvre gezien vaak net wat te puberaal en in herhaling vallend. Niet dat de meeste rappers nu heel afwisselend zijn qua lyrics, maar met de creativiteit van de vier heren vallen op een gegeven moment meer leuke en originele onderwerpen te bedenken dan slecht gaan, seks en nietszeggende flauwigheid. Dit gezegd hebbende, ben ik dus groot fan van de Jeugd die ik al een aantal keer live heb gezien. Ik heb gewoon het idee dat er nóg meer mogelijk is, ga eens luisteren naar drs. P...
Dan Luek. Een prima Jeugd album, zonder uitschieters. Ik denk dat dat een van de redenen is dat de populariteit van de Jeugd de laatste drie albums achteruit is gekacheld. Er staan niet echt nummers op die tot de Jeugd buitencategorie behoren... Manon was een hitje, vind ik ook erg pakkend, en 'ik kwam haar tegen in de moshpit' is ook wel pakkend. Maar verder geen Watskeburt, Hollereer, Sterrenstof, Formule...
Op Luek staan de heren Fur, Faber en Wiwa naar mijn bescheiden mening enigszins op de automatische piloot. Geen 'je kijkt oh zo zuur naar mijn haute couture want mijn haute couture is oh zo duur', geen pakkend thema als 'Huilend naar de club'. Ik hoor aan het eind juist twee tracks Saved by the Bell en Cécémel, die een zeer sterke en intrigerende spookachtige productie kennen, maar waarbij de heren op de automatische piloot aan het rappen zijn alsof ze de tijd vol moeten krijgen ('toi toi toi' en nog meer gebrabbel aan het einde van Saved by the bell; onduidelijk gerap en daarna bralgezwets in Cécémel). Cécémel was door een aantal recensenten van 3voor12 overigens gekozen als allerslechtste track van de Jeugd.
De Top 127 van De Jeugd van Tegenwoordig - 3voor12 - 3voor12.vpro.nl
Het vervreemdende Twee Xannies als één na slechtste en Saved by the Bell op 123. Ik ben het daar echt niet mee eens, daar zijn de producties veel te sterk voor. Torpedo en Schietlood zijn ook sterke nummers van Luek. De rest is me minder bijgebleven.
Al met al ben ik van mening dat de Jeugd nog steeds een hele leuke band is, maar ze zijn een dag ouder en niet meer op de top van hun game. Volgens mij is het vooral aan de rappers om wat meer aandacht te besteden aan hun teksten en thema's en dan samen met Bas werken aan een paar tracks die helemaal de bom zijn zowel qua productie (misschien wat meer actief zoals Benden en Buma in me zak ipv de meer dromerige en achterover leunende tracks van Luek) als qua inspirerende tekst en thematiek.
Kijk alweer uit naar de komende albums.