De Jeugd van Tegenwoordig - Luek (2018)

Alternatieve titel: Leuk

Hip-Hop / Pop
Label: Top Notch

1. Makkelijk (Voor Ons) (5:03)
  2. Kutwoning (2:27)
  3. Schietlood (5:23)
  4. Torpedo (6:35)
  5. Wittewijnmuziek (5:13)
  6. Dit Was Nooit Mijn Leven (3:45)
  7. Luek (2:54)
  8. Kijk Ze Daar (Ook Luek) (2:24)
  9. Gemist (4:54)
  10. Hoe (3:40)
  11. Twee Xannies en een Slagromerino (3:20)
  12. Saved by the Bell (5:38)
  13. Cécémel (5:15)
avatar van Bart Lanser
Ik vind in tegenstelling tot veel mensen hier wel heel vet. Met als favorieten torpedo, Wittewijnmuziek en twee xannies. Ik vind alleen de track schietlood matig maar moet het ook vaker horen. Maar weet iemand de reden waarom ze Toine van Peperstraten "in de gaten houden"?

avatar van dynamo d
Helemaal eens met Bert. Ik vind het ook heel erg luek! Na eerste luisterbeurten: beste nummers zijn Torpedo en Schietlood.

Beetje jammer dat er ook mensen zijn die vorige album Manon 0,5 punt geven en op dag van release aan Luek ook meteen 0,5 uitdelen (zou nog kunnen dat je de overige albums van DJVT wel goed vond en nu teleurgesteld maar dat blijkt ook niet aan de orde). Niet geluisterd naar dit album en misplaatst chagrijn, lijkt me dan.

avatar van SOAD
dynamo d schreef:

Ach dat soort lui heb je er altijd tussen zitten. Lekker laten gaan, ik hecht bij dit soort "lang leven de lol" pret albums nooit zo veel waarde aan de gemiddelde score omdat er altijd mensen zijn die het veel te serieus nemen en het vergelijken met Bob Dylan ofzo.
Zag er ook iemand tussen staan die alleen op rock albums heeft gestemd. Ja wat moet je daar mee dan.

Denk je dat deze gasten niet met een big smile in de studio zitten te schaterlachen over wat ze allemaal in elkaar flansen. Moet wel eerlijk zeggen dat Bas Bron met zijn beats het niveau flink omhoog tilt want ik vind de teksten steeds minder worden.

Het blijft wel een verademing in vergelijking met Lil Kleine, Ronnie Flex, Boef en dat soort geneuzel.

En wat hoor ik in Saved By The Bell nou allemaal joh? "Aboutaleb ik betaal het. Aboutaleb op de bar, ik heb schijt".

avatar van ArthurDZ
Off-topic berichten verwijderd.

avatar van iHateDolphins
Lueker dan Manon, maar helaas is de glans van de eerste 2 platen er toch een beetje af. Toch staan er hier en daar wat nummertjes op die het toevoegen in een zaterdagavond playlistje waard zijn.

Tekstueel is het inderdaad wat minder geworden. Wordt het ook niet een beetje een mannen op middelbare leeftijd die naar hun begin 20er jaren terugverlangen ding? Zowel van artiest als luisteraar. M'n neefje en nichtje van begin 20 luisteren hier bijvoorbeeld niet meer naar, want deze gasten zijn oud...

avatar van SOAD
Wat ik ook wel tof vind is dat Schietlood, Torpedo en Wittewijnmuziek alle 3 enorm van elkaar verschillen en ook allemaal zeer de moeite waard zijn.

avatar van overmars89
Ja leuk is wel leuk en dat zonder teveel moeite van de jongens. Gelukkig zijn ze zelfbewust genoeg om dit ook wel in te zien. Bas Bron is voor mij toch wel weer de ster op een aantal tracks met Schietlood en Torpedo inderdaad als uitschieters. Ik zou de jongens ook wel graag weer een keer op wat hip/hop beats willen horen met gewoon wat simpele verses, zonder al die elektronische poespas en stemvervormers.

avatar van Bart Lanser
Recensie: De Jeugd Van Tegenwoordig - Luek (album) | OOR

Recensie oor waar ik het toch wel erg mee eens ben

ElPatron
Tenenkrommend. Zo, genoeg gezegd. (Eigenlijk al te veel)

avatar van Tav74
Mweh.. Geen groot fan, maar heb altijd wel een soort zwak voor ze gehad. Voor mij is het gewoon een beetje op geloof ik.

avatar van Dociz
Had erg weinig verwachtingen meer, maar dit album verrast me positief. Goede vibe hele album lang, niet te veel flauwe probeersels, paar echt sterke uitschieters, geen opvallend slechte tracks.

Favorieten Schietlood, Cécémel, twee Xannies

Denk trouwens steeds dat ze de tracknaam wittewijnmuziek afgeleid hebben van het album “White Van Music” van Jake One. Hoe heet dat album? White Van Music. Du pain, du Vin? Witte wijn? Wittewijnmuziek!
Maar dat terzijde.

avatar van sausernaast
Met een hookgebrek en dito columns in NRC is deze drietrapsraket wat aan het haperen.

Pluspunten:
- Dit Was Nooit Mijn Leven (Wiwa's Primark verse is een hook an sich)
- Kijk Ze Daar
- beat Makkelijk, Torpedo
- refrein Gemist
- "De bus was zo lit"

Wittewijnmuziek klinkt als een Manon track (-), maar dan beter (+).

Wat een verademing met zijn voorganger 'manon'. Ouderwets lekker!

dynamo d schreef:

Er is welgeteld 1 persoon die dit album 0,5 ster geeft.

SOAD schreef:

Zag er ook iemand tussen staan die alleen op rock albums heeft gestemd.

Ik zou zeggen op de brandstapel ermee! Tenzij je mij bedoelt natuurlijk...

avatar van jordidj1
jordidj1 (moderator)
angelin schreef:

Ik zou zeggen op de brandstapel ermee! Tenzij je mij bedoelt natuurlijk...

Verklaar u nader...

avatar van Grecio
Ik vind het bijna meer comedie dan muziek dit album. Toch vermaak ik me wel. Teksten als "waarom waarom, zijn mensen stom?", ik vind het toch wel grappig ergens. Hoogtepunten voor mij zijn Torpedo, Wittewijnmuziek, en Gemist.

avatar van Jordy
maar hoe spreek je Cécémel nou uit?

Ik vind dit een heel goed album! Beter dan de vorige, Manon, in ieder geval. Schietlood vind ik het beste nummer van het album.

avatar van Silky & Smooth
Als elk nummer zo goed als Gemist was dan was dit een topalbum geweest. Lueke tracks worden helaas afgewisseld met mindere nummers.

avatar van hjkarper
Jordy schreef:
maar hoe spreek je Cécémel nou uit?

Als See-See-Mel. Toen Nutricia 'Chocomel' in België wilde uitbrengen bleek die naam al geregistreerd te zijn. Ze hebben daarom de 'ho' en 'o' uit de naam verwijderd en het indertijd als 'C-C-mel' op de markt gebracht. Vanwege de uitspraak is dit na verloop van tijd 'Cécémel' geworden.

De Jeugd van Tegenwoordig, ik luister ze de laatste tijd heel vaak, ik heb pas sinds een klein jaar spotify en haal nu achterstanden in. Inmiddels is de Jeugd naast Doe Maar mijn favoriete Nederlandse band aller tijden.
Wat mij betreft is Bas Bron de grote man achter het succes van de Jeugd. Zijn producties zijn echt fenomenaal, van internationaal topniveau zoals anderen ook al hebben aangegeven. Die producties maken dat ik de muziek steeds weer met plezier opzet. Dan de rappers. Fjeze, Faberyayo en Wiwa zijn een leuk alternatief voor de vele puberrappers als Boef, Lil Kleine en Bizzey die het NL poplandschap tegenwoordig teisteren. Ze hebben veel leuke taalvondsten, vaak goede humor en Fjeze heeft een mooie vieze flow die heel eigen is. Toch heb ik het idee dat deze jongens zonder Bas Bron niet waren doorgebroken, ik vind ze over het hele oeuvre gezien vaak net wat te puberaal en in herhaling vallend. Niet dat de meeste rappers nu heel afwisselend zijn qua lyrics, maar met de creativiteit van de vier heren vallen op een gegeven moment meer leuke en originele onderwerpen te bedenken dan slecht gaan, seks en nietszeggende flauwigheid. Dit gezegd hebbende, ben ik dus groot fan van de Jeugd die ik al een aantal keer live heb gezien. Ik heb gewoon het idee dat er nóg meer mogelijk is, ga eens luisteren naar drs. P...

Dan Luek. Een prima Jeugd album, zonder uitschieters. Ik denk dat dat een van de redenen is dat de populariteit van de Jeugd de laatste drie albums achteruit is gekacheld. Er staan niet echt nummers op die tot de Jeugd buitencategorie behoren... Manon was een hitje, vind ik ook erg pakkend, en 'ik kwam haar tegen in de moshpit' is ook wel pakkend. Maar verder geen Watskeburt, Hollereer, Sterrenstof, Formule...
Op Luek staan de heren Fur, Faber en Wiwa naar mijn bescheiden mening enigszins op de automatische piloot. Geen 'je kijkt oh zo zuur naar mijn haute couture want mijn haute couture is oh zo duur', geen pakkend thema als 'Huilend naar de club'. Ik hoor aan het eind juist twee tracks Saved by the Bell en Cécémel, die een zeer sterke en intrigerende spookachtige productie kennen, maar waarbij de heren op de automatische piloot aan het rappen zijn alsof ze de tijd vol moeten krijgen ('toi toi toi' en nog meer gebrabbel aan het einde van Saved by the bell; onduidelijk gerap en daarna bralgezwets in Cécémel). Cécémel was door een aantal recensenten van 3voor12 overigens gekozen als allerslechtste track van de Jeugd.

De Top 127 van De Jeugd van Tegenwoordig - 3voor12 - 3voor12.vpro.nl

Het vervreemdende Twee Xannies als één na slechtste en Saved by the Bell op 123. Ik ben het daar echt niet mee eens, daar zijn de producties veel te sterk voor. Torpedo en Schietlood zijn ook sterke nummers van Luek. De rest is me minder bijgebleven.
Al met al ben ik van mening dat de Jeugd nog steeds een hele leuke band is, maar ze zijn een dag ouder en niet meer op de top van hun game. Volgens mij is het vooral aan de rappers om wat meer aandacht te besteden aan hun teksten en thema's en dan samen met Bas werken aan een paar tracks die helemaal de bom zijn zowel qua productie (misschien wat meer actief zoals Benden en Buma in me zak ipv de meer dromerige en achterover leunende tracks van Luek) als qua inspirerende tekst en thematiek.
Kijk alweer uit naar de komende albums.

wandercats schreef:
Wat mij betreft is Bas Bron de grote man achter het succes van de Jeugd. Zijn producties zijn echt fenomenaal, van internationaal topniveau zoals anderen ook al hebben aangegeven. Die producties maken dat ik de muziek steeds weer met plezier opzet. Dan de rappers. Fjeze, Faberyayo en Wiwa zijn een leuk alternatief voor de vele puberrappers als Boef, Lil Kleine en Bizzey die het NL poplandschap tegenwoordig teisteren. Ze hebben veel leuke taalvondsten, vaak goede humor en Fjeze heeft een mooie vieze flow die heel eigen is. Toch heb ik het idee dat deze jongens zonder Bas Bron niet waren doorgebroken, ik vind ze over het hele oeuvre gezien vaak net wat te puberaal en in herhaling vallend. Niet dat de meeste rappers nu heel afwisselend zijn qua lyrics, maar met de creativiteit van de vier heren vallen op een gegeven moment meer leuke en originele onderwerpen te bedenken dan slecht gaan, seks en nietszeggende flauwigheid. Zoals bij het nummer 'Kutwoning' van Luek, 'ben een geile beer, no homo yes homo', 'bitch kijk die pikken vliegen' en dat in eindeloze herhaling, vind ik meer teksten voor beginnende 13-jarige rappers. Van de Jeugd mag je op een gegeven moment meer verwachten als ervaren 30-plussers, of misschien ben ik een oude zeur?!? (dat sowieso )

De Top 127 van De Jeugd van Tegenwoordig - 3voor12 - 3voor12.vpro.nl

Kijk alweer uit naar de komende albums.

Ik moet na weer een aantal luisterbeurten wel kwijt dat de beats van Bas Bron op dit album zeer sfeervol en verslavend zijn, waardoor ik steeds naar dit album blijf teruggrijpen. Ze zijn nogal laid back, er zit geen Watskeburt, Buma in me zak, Sterrenstof of Formule-stijl stuiterbeat in, het zijn meer hiphop grooves, die wat mij betreft van topkwaliteit zijn al zijn ze dus op het eerste geval wat minder in het oor springend. Helaas hebben de heren rappers niets nieuws te melden, gemiste kans.