Natalia Lafourcade - Musas, Vol. 2 (2018)

Alternatieve titel: Un Homenaje al Folclore Latinoamericano en Manos de Los Macorinos

Mexico
Pop / Folk
Label: Sony

1. Danza de Gardenias (4:23)
  2. Alma Mía (4:19)
  3. Hoy Mi Día Uno (3:25)
  4. Tus Ojitos (Vals de la Guardia Vieja) (2:57)
  5. Duerme Negrito (4:43)
  6. Luz de Luna (3:18)
  7. Derecho de Nacimiento (5:48)
  8. Eclipse (5:24)
  9. La Llorona (6:55)
  10. Desdeñosa (4:03)

met Omara Portuondo en Eugenia León

11. Te Sigo (3:27)
  12. Humanidad (3:47)
  13. Gavota [Versión Instrumental] (4:07)
avatar van E-Clect-Eddy
In 2018 komt er een vervolg op Natalia's prachtige album Musas (2017).

Wederom heeft ze gekozen om minder bekende (of vergeten) klassiekers van minder bekende Mexicaanse acts. Vrijdag werd al weer de derde single Desdeñosa uitgebracht en wat mij betreft de mooiste, met medewerking van de twee Latina Diva's de Cubaanse Omara Portuondo en de Mexicaanse Eugenia León.

Desdeñosa is niet een cover van Lhasa de Sela - La Llorona (1998) zoals ik eerst dacht maar het origineel is een Trova van het duo Lupe y Raúl uit de staat Yucatan, waarschijnlijk ergens tussen 1950 en 1970 uitgebracht. Het origineel lijkt veel op werk van acts uit de 'gouden periode' 1940 - 1965 van Mexicaanse trio's zoals Los Panchos, en Natalia wijkt daar niet veel van af.

Wederom gedomineerd door prachtig getokkel op de akoestische gitaar en subtiele percussive invulling door haar begeleiders Los Macorinos.

avatar van E-Clect-Eddy
De sterk aanwezige percussie op Tus Ojitos (Vals de la Guardia Vieja) is een fijne afwisseling.

Gemiddeld zijn de nummers 30 seconden langer dan op het eerste Musas album, misschien is dat een verklaring voor gevoel dat het album langzamer groeit. Pop is niet het genre die ik zou plakken op dit album, eerder Latin en Folk.

La llorona (vrijvertaald: de huilster) is een Mexicaanse klassieker die iedereen die een beetje naam heeft gemaakt in Mexico wel eens gecoverd heeft. Zodoende zijn er enorm veel versies van in elk mogelijke stijl, mijn favoriet is en blijft die van Lila Downs op haar debuut album La Sandunga (1999). En de meest doorleefde versie is van La llorona is die van Chavela Vargas op bijvoorbeeld de score van de fiilm Frida Elliot Goldenthal - Frida (2002). Dat hele album kan ik aanbevelen als je van dit album en de voorganger hebt genoten.

avatar van Edgar18
Waarom weet ik dit nu pas! herman, wist jij al dat er een opvolger is?

Ik heb iets te beluisteren morgen .

Ja, heb hem al grotendeels gehoord maar het pakt mij minder dan de eerste Musas... Hopelijk komt het nog.

avatar van Edgar18
Hij is iets trager en zoals hierboven al geschreven, de nummers duren wat langer. Toch hoor ik gelijk hele mooie liedjes zoals Alma Mía en Desdeñosa.

avatar van dix
dix