Wende - Mens (2018)

Label: [PIAS]

1. Deze Gin (4:04)
  2. Wat Is Mijn Plan Vandaag? (3:58)
  3. Schone Handen (4:09)
  4. Vrij Me (4:04)
  5. Voor Alles (5:11)
  6. Als Diamant (2:00)
  7. Buenos Aires (3:45)
  8. Heb Ik Dat Nodig? (3:37)
  9. Alles Gaat Kapot (3:56)
  10. Hoe Lang Nog? (3:39)
  11. Blijf (5:12)
Je begrijpt er niets van.
(Trouwens, Taylor Swift tussen Cave en The Mars Volta in jouw top 10, heet dat nu de postmoderne mens? )

avatar van musiquefrique
Wende heeft met dit album haar definitieve stijl gevonden. Ze was altijd al een goede zangeres, maar haar werk raakte me niet echt. Zwaar onder de indruk van dit prachtige album: niet alleen de teksten en de voordracht, ook het 'bedje' van oude elektronica werkt wonderwel. Eén van de platen van 2018 wat mij betreft.

avatar van BlauweVla
Dit is een pracht van een statement als het gaat om om kunstige muziek. 'Doe maar normaal dan doe je gek genoeg' is een veel gehoorde uitspraak. Maar het mooie is: dat doet Wende hierop met herkenbare onzekerheden, gevoelige emoties en vragen des levens die veel mensen (of 'de mens') zullen herkennen. Plus dat ze als persoonlijkheid en artiest zeer oprecht en authentiek overkomt. (Helaas zijn die termen in deze verwarrende tijden totaal overhoop gegooid en is 'echt' tegenwoordig als een jury van de één of andere talentenshow iets heel mooi vindt, en ook steeds in beeld gebracht wordt zodat de 'domme kijkers' ook weten wat ze ervan moeten vinden. Maar ik dwaal af...).

De vergelijking met Spinvis is al vaker gemaakt hier, maar die gaat wat mank. De teksten van Spinvis zijn abstracter, al zal de nogal tegendraadse Erik de Jong dat gelijk ontkrachten waarschijnlijk, in de hoop niet te elitair te willen zijn. Het enige wat me er wat aan doet denken qua sfeer zijn de dichterlijke woorden als 'Hetzelfde liedje, het is hetzelfde liedje' (uit "Schone Handen"), die zo voor in de boxen klinken, maar dat is ook een productioneel effect. Verder is Spinvis minder maatschappijkritisch.

Maar genoeg over andere talenten (want dat is Spinvis uiteraard ook), dit album doet het niet voor niks goed, zelfs in die albumlijsten. Het is zo universeel mens. En zo Wende!

avatar van Koerok
Alleen 'Deze Gin' gehoord. Aardige track. Doet inderdaad wel wat denken aan Spinvis. Had hij het maar geschreven en gezongen, want alles wat Wende doet en zingt wordt pathetisch en niet om aan te horen (sorry).

avatar van BlauweVla
Tip: luister de rest van het album niet

avatar van Simon Smith
Erg slechte persing, de lp-versie! We hebben nu al de 2e versie in huis. De eerste was echt heel slecht, maar ook deze piept en kraakt, helaas...

avatar van titan
titan (crew)
Bert Wasbeer schreef:
Dit is meer een kruising tussen Spinvis, the XX, Ramses Shaffy en Femke Halsema.

Nooit geweten dat de burgemeester van Amsterdam zo goed kon zingen

Heb Wende laatst gehoord bij spijkers met koppen van Dolf Janssen,vreselijke emotieloze stem.
Heb er he-le-maal niéts mee.
Maar.......smaken verschillen

avatar van Frisoboei
Muziek zit goed in elkaar, maar de "zang/gepraat" kan ik echt helemaal niets mee

Het afgelopen jaar heb ik Wende twee keer live gezien. Een keer in het theater, met prachtige visuele aspecten via grote beeldschermen en de andere keer een gratis concert op een plein in de binnenstad van Alkmaar ( dus zonder beeldschermen ).
Beide keren bijzonder onder de indruk van de performance. Deze vrouw is volgens mij niet "gemaakt" of "overdreven" in haar teksten en voordracht. Wat je op het podium ziet, is een en al dynamiek en gevoel.

Tot zover live. De cd uiteraard ook gekocht en het blijft een feest om te beluisteren. Prachtige teksten van onder andere Dimitri Verhulst en wijlen Joost Zwagerman. Zoals eerder gememoreerd, niet geschikt als achtergrondmuziekje. Gewoon op flink volume, oogjes dicht en luisteren.

Waarom is ze ook niet zeer bekend in Vlaanderen? Zag gisteren een grootse prestatie van haar in ab club. Weergaloos.

avatar van Choconas
Wende is in muzikale zin een kameleon: begonnen met het vertolken van Franse chansons op Quand Tu Dors (2004), bracht ze in 2009 een Engelstalige singer-songwriterplaat uit en in 2013 een album geworteld in de Berlijnse techno. Het knappe daarbij is dat die veelzijdigheid van Wende nooit ten koste gaat van de kwaliteit, elke keer weer beheerst ze de gekozen vorm tot in de puntjes. Op haar eerste volledig Nederlandstalige album Mens is dat niet anders. Geen kleinkunst of cabaret, geen Spinvis of Eefje, geen volkszang of levenslied, maar gewoon typisch Wende.

Samen met producers Yan en LudoWic heeft de zangeres een voornamelijk elektronische plaat gemaakt, waarop de nodige strijkers, blazers, gitaar, bas, drums, piano en wat dies meer zij niet ontbreken. Wende nam zelf de meeste teksten voor haar rekening en de Vlaamse auteur Dimitri Verhulst schreef er drie. De tekst voor het lied Voor Alles, waarmee ze de Annie M.G. Schmidtprijs won en ook mijn favoriet op het album, kreeg ze in 2013 van Joost Zwagerman. Het lied is een lange opsomming van alle zaken in het leven waar de verteller bang voor is geweest. Om vervolgens te besluiten met: ‘Voor alles altijd bang geweest / Maar niet voor jou / Niet voor jou’. Deze prachtplaat is weer een fabuleus nieuw hoofdstuk in het uiterst boeiende boek van Wende.

Simon Smith schreef:

Ik heb m’n 4e exemplaar op vinyl, weer een kraker. Vrij me vervormt zelfs. Wel een gesigneerde kraker dit keer. Last Resistance en de Theatre sessions klinken daarentegen wel perfect. Toch zonde van een verder heerlijk album.