Wende - Mens (2018)

Label: [PIAS]

1. Deze Gin (4:04)
  2. Wat Is Mijn Plan Vandaag? (3:58)
  3. Schone Handen (4:09)
  4. Vrij Me (4:04)
  5. Voor Alles (5:11)
  6. Als Diamant (2:00)
  7. Buenos Aires (3:45)
  8. Heb Ik Dat Nodig? (3:37)
  9. Alles Gaat Kapot (3:56)
  10. Hoe Lang Nog? (3:39)
  11. Blijf (5:12)
Indrukwekkend album; mijn interesse is weer terug bij Wende!

avatar van spoiler
In het Nederlands. Wat ik gehoord heb klinkt goed

avatar van jokerman
impressive, most impressive...!

avatar van spoon
Bijzonder sterk album. Prachtige teksten, confronterend en menselijk. Uniek geluid en tegelijkertijd ook typisch nederlands. Brel, Typhoon en Ramses...kaal en bombastisch gelijk. Breekbaar en krachtig.

Tsja, ik weet het ook niet goed te verwoorden. ik ben geen recensent en dat wil ik ook niet zijn. Ik weet wel dat je dit album een kans moet geven.

Prachtig!!

Blijf...

avatar van Zwaagje
Wende verdient respect voor het muzikale en tekstuele avontuur. Ik hoor een soort vrouwelijke Spinvis. Bij Spinvis haak ik persoonlijk snel af omdat het voor mij te geforceerd overkomt; Wende klinkt veel natuurlijker. Dit is een prachtige plaat in een geheel eigen stijl met prachtige indringende teksten. Dit gezegd hebbende kom ik tot het enige minpunt voor mij. Het is geen makkelijke plaat die je even op de achtergrond op zet. Ik moet er voor in de stemming zijn. 4.5* voor mij.

(verwijderd)
Niets vermoedend zette ik deze plaat even op en natuurlijk valt gelijk de enorme tekstuele kracht van Wende op. Maar als je dan aankomt bij Schone Handen kan je niets anders doen dan je werk neerleggen en toegeven aan de interne kou die even de kop opsteekt.

avatar van uppie
WAT EEN PRACHTIG ALBUM....ik ben diep onder de indruk

avatar van dynamo d
Wende vond ik al een fenomeen en Mens wat een album!

avatar van Silky & Smooth
Altijd gedacht dat dit iets te zweverig voor mij zou zijn, maar dit is een fantastisch album! Lekker getimede afwisseling wat de muziek erg krachtig maakt!

Fenomenaal album

Wende staat altijd garant voor kwaliteit. Of dat nu haar albums of live-optredens zijn. Mooi is het altijd. Franstalig, Nederlandstalig, het maakt me niet uit.

Op Mens is het al niet anders. Wat me op dit album vooral opvalt is haar mooie uitspraak zoals in Schone Handen. Maar ook de muzikale begeleiding is schitterend. Het broeit en schuurt en ik zou bijna de dooddoener 'onnederlands goed' willen gebruiken. Wel opvallend dat juist Nederlandstalige albums bij mij de laatste jaren best goed scoren (Eefje, Spinvis).

Het is geen makkelijke kost: het klinkt ook rauw en het vraagt alle aandacht op, aandacht die ik dit album niet altijd kan of wil bieden. Stevig, maar daar is niks mis mee.

Wende was al uniek in het Nederlandse muzieklandschap en dat blijft ze ook nog wel even. Puur genieten van dit unieke talent.

avatar van overmars89
Zwaagje schreef:

Grappig, ik vind Wende op veel nummers juist veel te geforceerd, terwijl ik dat bij Spinvis juist helemaal niet heb.

Eigenlijk vind ik alles tekstueel wel geinig, maar vind ik de stem van Wende op een gros van de nummers niet passen en heeft eigenlijk alleen "blijf" me echt geraakt. "Buenos Aires" en "Deze Gin" vind ik ook nog wel leuke nummers en dat was het wel.

avatar van Rayaccos
Ik deel de mening van Overmars wel. Klinkt voor mij teveel als geforceerde kleinkunst meuk. Spinvis kan ik daarentegen wel goed hebben.

avatar van spoon
Ik heb ook een hekel aan geforceerde kleinkunst meuk. Een omschrijving die ik eerder bij Spinvis vind horen. Hoewel ik zijn muziek best weet te waarderen.

De vergelijking tussen Spinvis en Wende, zoals hierboven al een paar keer aangehaald, slaat nergens op

avatar van spoiler
Een erg fijn plaatje van Wende Snijders. Ik heb me nooit echt bezig gehouden met haar platen. Meer omdat het Frans en Engelstalig was.
Nu ze in het Nederlands zingt heeft het mijn interesse gewekt, omdat ik daar een grote voorkeur voor heb.

De vergelijking met Spinvis kan ik ook echt niet beamen.
Wende staat met deze plaat op zichzelf en op eenzame hoogte qua teksten en muziek.

avatar van Mastroianni
Met Voor Alles heeft Wende de Annie M.G. Schmidtprijs voor het beste Nederlandse kleinkunstlied gewonnen. Terecht. De stuwende melodie en haar ingehouden zang geven de tekst van Joost Zwagerman een extra dimensie. Prachtig nummer.

Een groeiplaat. Bij de eerste keer luisteren hoorde ik al een paar mooie muzikale momenten.

De teksten kwamen niet allemaal gelijk binnen, met uitzondering van 'Voor alles' was me gelijk het gevoel gaf alsof je onder stroom staat.

Na een paar keer luisteren hoorde ik pas hoe nauw de tekst en de muziek met elkaar vervlochten is. De muziek volgt niet alleen het metrum van de tekst, maar ook de spanning in de tekst. Het is een meesterwerk. Niet alles raakt me, maar zoals altijd bij Wende is wat ze levert van zo'n hoog niveau. Ze is compromisloos. Ik denk dat het daarom vaak als "ontoegankelijk" of "lastig" ervaren wordt. Ik kan er niet anders dan bewondering voor hebben en blij zijn dat we zo'n uitzonderlijke artiest in Nederland hebben.

Voor mij haar beste werk tot nu toe.

avatar van sinusfiction
Prachtig album, indringende teksten op een prachtig bed van muziek. Sluit me volledig aan bij Liefhebber.

avatar van jordidj1
Heb Ik Dat Nodig? is een erg fijn nummer zeg.

Dit is het beste dat Nederlandstalige muziek voortbracht in tijden. Ik hoorde nog maar enkel "Voor Alles" en "Deze Gin" en ik hoor pure pracht, kunstwerkjes.

avatar van willymeuf
Zeer mooi album dus wil haar live ook wel eens horen. Kost een kaartje 30 euro! Had de helft verwacht...

avatar van BlauweVla
Vind ik geen overdreven hoge prijs hoor

Ik hink op 2 gedachten bij dit album en bij Wende in het algemeen: onmiskenbaar bezit ze veel kwaliteiten en is ze authentiek, bevat dit album zeker prachtige liedjes en dito teksten, zijn de arrangementen afwisselend en best ook gedurfd, maar tegelijkertijd deel ik de mening van anderen hier dat het soms ook geforceerd overkomt. Tikje te literair wellicht, maar ik vind de teksten ook "vol", en tamelijk direct en dat is soms jammer. Het kleinkunst gevoel is nog te dichtbij, met name vanwege het stemgebruik en articuleren door Wende. Komt misschien ook doordat Mens oorspronkelijk begon als voorstelling in het theater. Daarmee komt het album toch in een ander perspectief.

Dit gezegd hebbende krijg ik een brok in mijn keel van nummers als Deze Gin, Schone Handen, Blijf en wil ze blijven horen. Prijsnummer is voor mij overigens Hoe Lang Nog?, bijna industrial in zijn sfeer, en dat is in combinatie met de tekst bijzonder en erg geslaagd. Rationeel dus hinken op 2 gedachten, emotioneel (en daar gaat het om in muziek) toch een dikke 4.

avatar van Silky & Smooth
Meer mensen die Black Sabbath horen in Alles Gaat Kapot?

avatar van BlauweVla
Ik kan iedereen aanraden dit gewoon maar te kopen, als je fan bent van Wende, maar ook als je houd van avontuurlijke indrukwekkende muziek met mooie indringende teksten. Het geluid is ook dik in orde. De simpele maar doeltreffende cover, lijkt op het eerste gezicht er eentje te zijn die typisch is voor het streaming tijdperk waar we in leven. Maar er zit een boekje bij met prachtige collage kunst. Een mooie plaat van dit toptalent!

Silky & Smooth schreef:
Meer mensen die Black Sabbath horen in Alles Gaat Kapot?

Nou dan heel erg in de verte, maar ik was er zelf nooit opgekomen

avatar van Timk
BlauweVla schreef:

Ik sluit me hier volledig bij aan ook van mij een welverdiende 4,5.

avatar van Bert Wasbeer
Mooie plaat. Ik was aangenaam verrast op DTRH . Ik had Wende nooit beschouwd als iets dat ik leuk zou vinden, ik dacht dat ze in de Norah Jones en chansonhoek zat. Maar dit is meer een kruising tussen Spinvis, the XX, Ramses Shaffy en Femke Halsema. En ook met een grote dosis originaliteit. Wel een beetje jammer van die (bij gebrek aan een betere omschrijving) kleinkunst-dictie die mensen kennelijk krijgen aangeleerd op de theaterschool of zo. De teksten moeten kennelijk vooral hoorbaar zijn. Maar er is meer dan genoeg om dat te compenseren. Ik verwacht hier nog wel een tijdje van te genieten.

Ik ben hier zwaar van onder de indruk. Van het beste ooit gehoord op Nederlandstalig gebied!

Rudi1984
Is de rest van het album zo extreem veel beter dan Deze Gin, of begrijp ik gewoon weer helemaal niks van het MusicMeter-gemiddelde? Wat een nikserig, lelijk nummer.