Wende - Mens (2018)

Label: [PIAS]

1. Deze Gin (4:04)
  2. Wat Is Mijn Plan Vandaag? (3:58)
  3. Schone Handen (4:09)
  4. Vrij Me (4:04)
  5. Voor Alles (5:11)
  6. Als Diamant (2:00)
  7. Buenos Aires (3:45)
  8. Heb Ik Dat Nodig? (3:37)
  9. Alles Gaat Kapot (3:56)
  10. Hoe Lang Nog? (3:39)
  11. Blijf (5:12)
Wende staat altijd garant voor kwaliteit. Of dat nu haar albums of live-optredens zijn. Mooi is het altijd. Franstalig, Nederlandstalig, het maakt me niet uit.

Op Mens is het al niet anders. Wat me op dit album vooral opvalt is haar mooie uitspraak zoals in Schone Handen. Maar ook de muzikale begeleiding is schitterend. Het broeit en schuurt en ik zou bijna de dooddoener 'onnederlands goed' willen gebruiken. Wel opvallend dat juist Nederlandstalige albums bij mij de laatste jaren best goed scoren (Eefje, Spinvis).

Het is geen makkelijke kost: het klinkt ook rauw en het vraagt alle aandacht op, aandacht die ik dit album niet altijd kan of wil bieden. Stevig, maar daar is niks mis mee.

Wende was al uniek in het Nederlandse muzieklandschap en dat blijft ze ook nog wel even. Puur genieten van dit unieke talent.

avatar van Choconas
Wende is in muzikale zin een kameleon: begonnen met het vertolken van Franse chansons op Quand Tu Dors (2004), bracht ze in 2009 een Engelstalige singer-songwriterplaat uit en in 2013 een album geworteld in de Berlijnse techno. Het knappe daarbij is dat die veelzijdigheid van Wende nooit ten koste gaat van de kwaliteit, elke keer weer beheerst ze de gekozen vorm tot in de puntjes. Op haar eerste volledig Nederlandstalige album Mens is dat niet anders. Geen kleinkunst of cabaret, geen Spinvis of Eefje, geen volkszang of levenslied, maar gewoon typisch Wende.

Samen met producers Yan en LudoWic heeft de zangeres een voornamelijk elektronische plaat gemaakt, waarop de nodige strijkers, blazers, gitaar, bas, drums, piano en wat dies meer zij niet ontbreken. Wende nam zelf de meeste teksten voor haar rekening en de Vlaamse auteur Dimitri Verhulst schreef er drie. De tekst voor het lied Voor Alles, waarmee ze de Annie M.G. Schmidtprijs won en ook mijn favoriet op het album, kreeg ze in 2013 van Joost Zwagerman. Het lied is een lange opsomming van alle zaken in het leven waar de verteller bang voor is geweest. Om vervolgens te besluiten met: ‘Voor alles altijd bang geweest / Maar niet voor jou / Niet voor jou’. Deze prachtplaat is weer een fabuleus nieuw hoofdstuk in het uiterst boeiende boek van Wende.

avatar van 4addcd
Ik heb er heel lang over gedaan om dit tot me te nemen. De interesse was gewekt toen ik recensies las van de tour. Deze wilde ik eerst zien en beleven en de cd ter plekke aanschaffen. Ik ben werkelijk weggeblazen door de combinatie van muziek, stem en visuals. Helemaal, maar dan ook helemaal niks heb ik met Nederlandstalige muziek, maar dit is van een andere categorie.
Dus na een kennismaking live en persoonlijk met het album aan de haal gegaan. De songs en teksten zijn ijzersterk, maar het is vooral een muzikale herinnering aan een topavond die mijn score tot een 4,5 brengen. Op een cd krijg je simpelweg niet weergegeven wat ik live heb beleefd. Dat knalde, knetterde en ontroerde.....hoe krijg je dat gevangen via alleen audio in je huiskamer of auto? Niet te doen, maar al met al een uitstekend album dat staat als een huis. Hulde aan Wende en haar muzikanten!