Johan - Pull Up (2018)

2. W.F. (3:28)
  3. What a Scene (3:44)
  4. Just Because (4:06)
  5. Making Sense (3:08)
  6. Anyone Got a Clue? (4:54)
  7. Dream (On My Mind) (3:23)
  8. Your Face (4:09)
  9. Books and TV (4:02)
  10. No Problem Next Week (3:57)
  11. Quicksand (4:58)
avatar van Erikpol
Gelachen om Johan en prog.

Vento Vivimus
Erikpol schreef:
Gelachen om Johan en prog.
Nou, vergeleken met Bløf valt die vergelijking wel mee, toch?

avatar van ThisCharmingMan
Op het CD doosje van mijn THX JHN CD zit een sticker zit een sticker met de tekst: “Finally, The new Johan album”. Die sticker had natuurlijk nog beter gepast op Pull Up. Mijn verwachtingen waren hoog gespannen toen dit begin dit jaar het bericht kwam dat er een nieuwe Johan plaat op stapel stond. Maar ik was er me van bewust dat die hooggespannen verwachtingen ook een risico waren voor een teleurstelling. Hoe zou Johan klinken na 9 jaar afwezigheid ?
Afgelopen zaterdag een flink eind gereden om de CD te kopen en thuis gekomen stopte ik hem direct in de CD speler en bij het openingsnummer About Time klonk gelijk vertrouwd en bij die typisch wending op 1:15 wist ik het eigenlijk al, deze plaat bevat het echte Johan DNA. Die rit naar de platenzaak was het helemaal waard geweest.
Dat is het mooie van Johan, al die platen bevatten dat typische Johan geluid. Op het eerste gehoor lijken het simpele melodische gitaarpopliedjes gezongen met een vlakke stem. Daarom kan ik me ook voorstellen dat sommigen dit als saai ervaren. Maar bij mij gebeurt er altijd iets bijzonders als ik naar Johan luister. Het is de melancholie, de liedjes, die stem, ik vind het van een ingetogen schoonheid, het luisteren naar die liedjes is bijna een fysieke ervaring.
En ook dit 5e album is dus ook weer onmiskenbaar Johan. Enerzijds liggen al die platen in elkaars verlengde, anderzijds heeft ieder plaat toch een eigen geluid. Vergelijken met elkaar heeft eigenlijk geen zin, net zoals je moelijk kan zeggen wat een beter schilderij is; De Nachtwacht, Het Joodse Bruidje of De Anatomische les. Enige wat belangrijk is de meesterlijke hand van Rembrandt.
En ja het heeft lang geduurd, voordat deze plaat kwam en 5 platen in 22 jaar is geen hoge productie. Maar ik zie het zo: laten we dankbaar zijn dat dit prachtige oeuvre weer is uitgebreid !

avatar van Frenz
Fijne plaat, past goed in mijn recente Wilko/Daryll-Ann (her)ontdekking

avatar van blur8
Heb het geprobeerd, maar JOHAN is niet voor mijn oren geschikt. Heb veel te snel behoefte aan iets anders, iets frissers. Geeft natuurlijk niet, als andere wel genieten is het ook prachtig.

Mooi gesproken ThisCharmingMan. Echt typische Johan plaat. Heeft aan kwaliteit niks ingeboet na 9 jaar. Echter ga ik al lang niet meer naar een platenboer om er eentje te scoren.
Your Face, Anyone Got A Clue en No Problem Next Week springen er bovenuit.

avatar van philtuper
IsAllGoodMan schreef:
Aardig plaatje, maar de muziek leunt wel *erg* zwaar op de Beatles en bands als Crowded House. Dat gaat bij mij snel vervelen.

Als ik Crowded House lees denk ik 'Yuck!' en heb ik al bijna geen zin meer om te luisteren. Wát een zouteloze zeverband is dat zeg! Sorry, altijd een hekel gehad aan liedjes als Weather With You, Into Temptation en It's Only Natural. schat Johan evenwel hoger in en zal 'm eens een paar keer de revue laten passeren. Iedereen verdient een kans, dus ook Johan.

avatar van Venceremos
Zo zoetjes is dit gelukkig niet. Netjes binnen de lijntjes dan weer wel, 0,5 pt. eraf na zesde luisterbeurt.

avatar van ðe waan
Bij de eerste luisterbeurten steeds halverwege afgehaakt, omdat ik onbedwingbare behoefte kreeg om de - wel rockende - debuutplaat te luisteren. Te gladjes en netjes allemaal wat mij betreft. Maar zie, na een keer of zeven luisteren begint alles toch op zijn plaats te vallen, met Anyone got a clue als voorlopig hoogtepunt.

avatar van paddy pipedown
Stefan1979 schreef:
In 'Make Sense' hoor ik 'F.R. David - Words don't come easy '.
Iemand?

Zeker. Net niet genoeg voor plagiaat. But it's the only way to make Johan say I love u.

avatar van Marco van Lochem
De Nederlandse band Johan bestaat sinds 1996 en is opgericht door Jacob de Greeuw, die sindsdien de enige constante factor is. In hetzelfde jaar verschijnt op het Excelsior Recordings label het debuutalbum, simpelweg getiteld “JOHAN”. De muziek van Johan heeft een duidelijke sixties feel met kort en krachtige liedjes. Het succes van het debuut reikt zelfs tot de Verenigde Staten, waar de band een korte tournee heeft. Opvolger “PERGOLA” verschijnt pas in 2001 en kent een gewijzigde bezetting, iets dat de geschiedenis van Johan zal kenmerken. Ook “PERGOLA” krijgt lovende kritieken en de singles “TUMBLE AND FALL” en “DAY IS DONE” worden veelvuldig op de Nederlandse radiozenders gedraaid. Na weer 5 jaar verschijnt “THNX JHN” dat opnieuw een voltreffer blijkt. Prachtige songs, zoals de single “WALKING AWAY” laten een band in topvorm horen. De Greeuw slaagt er telkens in compacte liedjes te schrijven die hij op een passende wijze van vocalen voorziet. In 2009 verschijnt het voorlopig laatste album, “4”. Daarna wordt het stil, want na een afscheidstournee die op 22 december 2009 in Amsterdam eindigt, wordt Johan opgeheven. In 2015 maakt De Greeuw bekend met nieuw materiaal bezig te zijn en gelukkig is dat weer onder de naam Johan. “PULL UP” is het vijfde album van de band en laat het typische Johan geluid horen. Beatleske melodieën (midden jaren ‘60), subtiele psychedelische invloeden en de geest van The Byrds zweeft ook door de muziek die in de jaren ’60 niet zouden hebben misstaan. Het album is goed geproduceerd en er wordt heerlijk gemusiceerd. Met “PULL UP” heeft de band weer een prachtig document in handen, waarmee ze op verschillende festivals en podia de fans weer kunnen vermaken. Klasse album van een klasse band!

avatar van sj0n88
De luciferstokjes onder mijn oogleden en de liters koffie ten spijt, ben ik toch weer in slaap gevallen tijdens een luisterbeurt van deze plaat. Zo gewoontjes en binnen de lijntjes. Ik kan hier echt helemaal niks mee.

avatar van blur8
Alle kwaliteit ten spijt heb ik binnen de korte keren behoefte aan een actueel fris geluid. Beschouw dit te veel als een herhalingsoefening uit een afgesloten verleden. Top natuurlijk dat er duidelijk wel liefhebbers voor zijn, maar ik luister liever naar muziek met meer uitdaging.

Hendrik68
Walking away vond en vind ik een geweldig nummer. Achteraf is gebleken dat het ook het enige leuke nummer is dat ik van ze ken. Johan is voor mij altijd zo'n typisch op de de Britse leest geschoeid bandje geweest en dan moet ik er eigenlijk niet eens aan beginnen en dat zal ik na deze plaat ook niet weer doen. De term Beatlesk komt veelvuldig voorbij en dat is terecht, qua sound en ook qua insteek. Het gaat meer om snelle hits scoren en een Britse sound te brengen dan om de plaat als geheel. Voor mij betekent Johan dan ook dat je de radio niet uit zet als het voorbij komt, maar dat je dan ook snel weer iets anders moet horen anders slaat de verveling direct toe. Of het nou Coldplay, Radiohead, Keane of Oasis is meer dan 1 nummer is al te veel. Zelfs de Beatles hoef ik echt geen uur te horen. Bij Johan bekruipt me hetzelfde gevoel, maar dan komt er nog een nadeel om de hoek kijken dat Johan niet Engels is, maar het wel heel graag wil zijn en dan komt het zelfs een beetje komisch over. Nog een nadeel is is dat op deze plaat ook dat ene leuke nummer ontbreekt. Ik lees vergelijkingen met Crowded House. Johan mocht willen dat ze half zo goed waren. Vind ik dan. 2 sterren voor Robin Berlijn.

avatar van Sunderland
Dit lijkt heel erg veel op Johan.

avatar van Venceremos
Oude albums ernaast gelegd en daarbij steekt deze toch erg bleekjes en braafjes af. Routinematige radiopop met Just Because als positieve dissonant.

avatar van Frenz
Hendrik68 schreef:
......Of het nou Coldplay, Radiohead, Keane of Oasis is meer dan 1 nummer is al te veel. ...........

Het is je goed recht om Johan en deze bands na één nummer zat te zijn, maar door Radiohead in dat rijtje te zetten maak je je argument niet sterker, to say the least.

avatar van Cor
Cor
Gewoon ontzettend fijn dat ze weer terug zijn, Jacco de Greeuw en z'n mannen. En ze hebben nog steeds wat te bieden. OK, het is vintage Johan, maar wat is daar mis mee? Mooie arrangementen, portie melancholie en bijzonder pakkend en catchy gemusiceerd. Gewoon (alhoewel, gewoon?) weer een hele lekkere pop/rockplaat. Hoera! 'Anyone Got A Clue?' is een nieuwe loot aan de Johan-pareltjes-stam.

avatar van brt
brt
Cor schreef:

Je vergeet het belangrijkste te noemen: goede liedjes.
Helaas staan er daar veel te weinig van op.

avatar van trebremmit
Persoonlijke aanval verwijderd.

avatar van EttaJamesBrown
Kabbelt lekker voort. Urgent? Nou nee. Lekker om op de achtergrond te horen al dan niet live gespeeld? Zeer zeker!
(Had ik al verteld dat ik 3 jaar naast De Pergola in Hoorn gewoond heb?)

avatar van Bonk
EttaJamesBrown schreef:
Lekker om op de achtergrond te horen al dan niet live gespeeld? Zeer zeker!

Allemaal prima, als je volgende week dan maar niet in de Oosterpoort bent en de muziek gebruikt als achtergrondmuziek bij je gesprek

avatar van Bert Wasbeer
Stilstand is meestal achteruitgang. Maar bij Johan zeuren we niet over gebrek aan muzikale progressie. Gewoon weer een fijne plaat met fijne nummers.

avatar van KJvelo01
Bonk schreef:

Ik weet natuurlijk niet of het EttaJamesBrown was maar achter in de zaal werd wel weer ongelofelijk veel geouwehoerd. Snap nooit zo goed waarom je dan naar een live concert van een band gaat. Ga dan gezellig aan de andere kant van de deur staan. Hoef je ook niet zo te schreeuwen.

avatar van Bonk
Voor in de zaal viel het dan duidelijk meer mee, volgens mij KJvelo01. Daar werd toch minder gepraat en degene die toch even vergaten dat ze bij een concert waren er even vriendelijk op gewezen en die pasten zich direct aan. Ook eigenlijk weinig last gehad van het rumoer van achteruit gelukkig. Maar ik deel je ergernis over het gepraat.
Mocht je geïnteresseerd zijn in mijn recensie, die vind je hier.
Om toch nog weer even on-topic te komen; het materiaal van dit album bleef wat mij betreft ook live zonder moeite overeind

avatar van KJvelo01
[quote]Bonk schreef:
Mocht je geïnteresseerd zijn in mijn recensie, die vind je hier..

Goede recensie Bonk. Ben het helemaal met je eens. Bij de toegiften ben ik via de zijkant naar het podium gelopen. Stond ik helemaal vooraan . Helemaal super!

On-topic: hoe vaker ik 'Pull up' afspeel hoe fijner hij wordt. Ik heb trouwens de vinyl versie inclusief de handtekeningen van de bandleden.

Johan is enig voor op de achtergrond met een bakkie pleur. Toch blijft de band een typische Nederband. Een uniek heuveltje in het Laaglands landschap maar verder een niemandsdalletje in het globaal landschap. Weinig nieuws sinds 2001. Maar toch fijn om te weten dat ze het zo lang kunnen volhouden zonder een flater te begaan. Hier zijn uw welverdiende drie sterren, meneer De Greeuw.

Oerdegelijk Nederlands. Ondanks dat het jaren geduurd heeft voor Pull Up verscheen kunnen we rustig stellen dat Johan niet weg te denken valt uit het Nederlandse muzieklandschap zoals de HEMA niet uit de winkelstraten.

Pure ambacht, maar daardoor misschien ook wat voorspelbaar en weinig echt spannend. Niet meer of minder dan de voorgangers maar toch ga ik een halfje lager zitten. Iets met andere tijden en been there done that. Ofwel: ik ken het toontje onderhand wel, niks mis mee verder. Fijn plaatje.

avatar van Poepie34
0,5
Niets nieuws onder de zon, na een luisterbeurt klaar!

Knap om een album na 1 luisterbeurt te kunnen beoordelen.

avatar van bas2204
Typisch Johan album. Niets van te merken dat ze zo lang weg zijn geweest

avatar van Guillaume
Na de eerste luisterbeurten viel het iets tegen, vandaag op een rustige morgen weer eens opgezet. Kwartje is gevallen. Kwaliteit. Genoten van dit album. Voor mij iets minder dan mijn favoriet THX JHN.