Parquet Courts - Wide Awake! (2018)

Label: Rough Trade

1. Total Football (4:01)
  2. Violence (4:05)
  3. Before the Water Gets Too High (4:05)
  4. Mardi Gras Beads (2:43)
  5. Almost Had to Start a Fight / In and Out of Patience (3:14)
  6. Freebird II (2:55)
  7. Normalization (2:11)
  8. Back to Earth (3:54)
  9. Wide Awake (2:38)
  10. NYC Observation (1:22)
  11. Extinction (1:41)
  12. Death Will Bring Change (2:42)
  13. Tenderness (3:06)
DKs
Almost Had to Start a Fight / in and Out of Patience staat nu op, lekker nummer!

Staat op you tube, net als op spotify.

DKs
Ik bekijk de titels en... die opener is gewoon een ode aan MIchels/Oranje '74/NLs voetbal in de 70's!

avatar van mr-mucho
Almost Had to Start a Fight / In and Out of Patience is extreem catchy. Denk aan DEVO/Talking Heads/The Clash. Meeer!

avatar van mr-mucho
Samen met hun eerder uitgebrachte single horen we ook weer een opgewekte en heldere klank in Wide Awake. Hoewel Wide Awake weer een TOTAAL andere vibe heeft. Almost Had to Start a Fight lag nog in het verlengde van deze band, maar nu hoor je zowaar een funky groove.

"One of the details that jumped out was that the group had opted to hire Danger Mouse as their producer, which raised some questions about how their particular disposition could mesh with his pop inclinations; for his part, co-frontman Andrew Savage liked the idea of him bringing his new material “indebted to punk and funk” to a collision with Brian Burton’s polished sensibilities. And, a bit of funkiness might’ve made sense, given who they were teaming with."

Dit wordt nog een dansbare plaat. De hoes gaf het al een beetje weg.

Parquet Funkadelic Courts,

Verrassend muziekje. Maar dat PC niet voor één gat te vangen is was al langer duidelijk.

avatar van sj0n88
Twee geweldige singles zeg! Wide Awake is inderdaad een pad dat ze nog niet eerder hebben bewandeld. Ik kan moeilijk stil zitten als ik ernaar luister.

avatar van Ataloona
Waar voorgaande albums nog vooral schatplichtig waren aan jaren 60 garage en jaren 90 noiserock/indie, gaat het nu juist de punky artrock kant op van de late jaren 70 en begin jaren 80. Die lijn werd eigenlijk al ingezet op 'Human Performance' en wordt op 'Wide Awake!' fijntjes doorgezet. Hier zijn invloeden van The Clash, Talking Heads, Elvis Costello, Devo en ook de New York Underground scene uit die tijd inderdaad evident met funky ritmes en hoekige baslijntjes, en een zanger die hard zijn best doet om als Joe Strummer (- en zo nu en dan Elvis Costello) te klinken. Toch is het resultaat ontzettend fijn. Leuk, aanstekelijk en energiek plaatje. Misschien niet zo sterk als de eerste paar albums, maar ik hoor wel vooruitgang na - het in mijn ogen niet bijster sterke - 'Human Performance'. Origineel is het allemaal niet natuurlijk, maar ik word er zeker blij van.

Een ander belangrijk punt is de productie. Eindelijk valt Danger Mouse als producer een keertje niet op. Pas als je van de mans aanwezigheid weet hebt en bijvoorbeeld de nieuwe single Mardi Gras Beads hoort, dan vallen de puzzelstukjes samen. Dat nummer klinkt ook meer als Danger Mouse, dan Parquet Courts. Een typische Danger Mouse productie met een dikke laag van achtergrond synths en spaghettiwestern gitaarlicks. Voor de rest levert hij goed werk af, houdt hij zich op de achtergrond en legt hij vooral de nadruk op de reeds bestaande sound van de band, in plaats van zijn eigen stempel door te drukken. Al moet natuurlijk gezegd worden dat met Danger Mouse achter de knoppen, de band stiekem wel veel radiovriendelijker is geworden.

Hoogtepuntjes zijn meezinger Wide Awake!, Violence (klinkt als een eerbetoon aan The Electric Flag), NYC Observation (kan zo op een Clash-plaat), Extinction (doet denken aan Bush Tetras) en Tenderness (met calypso pianoriedeltje).

avatar van Mausie
Heel erg benieuwd naar deze, zodra ik thuis ben van werk maar eens checken. Human Performance uit 2016 vond ik echt heerlijk, dus de verwachtingen zijn hoog.

avatar van philtuper
Goed hoor! Alweer.

avatar van philtuper
Ataloona schreef:
Origineel is het allemaal niet natuurlijk, maar ik word er zeker blij van.

Het hoeft ook niet altijd origineel te zijn. Als het goed gedaan wordt, zoals in dit geval, maakt dat heel weinig uit. Erg fijne plaat waar je inderdaad zin van krijgt. Maakt niet uit waarin!

DKs
Prima plaat, maar toch weer twee klotenummers. Staan er op elke PC plaat toch elke keer weer tussen. Jammer.

avatar van coldwarkids
Violence!! Bazentrack!!

avatar van JVT
JVT
Lekker plaatje weer van Parquet Courts! Zou voor mij wel eens hun beste kunnen zijn.

avatar van JVT
JVT
DKs schreef:

avatar van E-Clect-Eddy
De eerste luisterbeurt valt niet zeker verkeerd maar toch kijk ik meer uit door het door Parquet Courts lid Austin Brown geproduceerde debuut van BODEGA - Endless Scroll (2018). Hun drie singles spreken me nog iets meer aan dan wat ik gehoord heb op dit album. Wellicht dat het nog meer groeit bij verdere beluistering.

JVT schreef:

Wat zijn de stinkers op deze plaat?

Ik heb de titels zo 1.2.3 niet paraat, maar het zijn nummers die op de tweede helft van de plaat staan.
Zal hem vanne week wel weer even luisteren en even onthouden wat de titels zijn.

Van Sunbathing Animal weet ik het wel, Dear Ramona en Instant Disassembly. Waar ik ooit over schreef:
Dear Ramona bijvoorbeeld, vind ik een zeikerig nummer. En ook het veel te lang doordreinende Instant Dissambly is niet bepaald mijn favoriet.

avatar van thrm
Hahah meen je dat nou? Dat vind ik beiden nou echt geweldige nummers

avatar van Mausie
Wat een heerlijke banger is Almost Had to Start a Fight / In and Out of Patience. Probeer dan maar eens stil te blijven zitten.

avatar van Mausie
Inmiddels het album veelvuldig geluisterd. Wat een heerlijke plaat! Het schiet qua stijl alle kanten op, maar is toch een coherent geheel. Ontzettend verslavende basslijntjes en riffjes. Die geniale piano in afsluitertrack Tenderness, prachtig einde zeg. And gotta love that voice

avatar van DjFrankie
Wat een goeie afwisselende plaat leveren ze hier af. Chapeau !!

JVT schreef:

Wat zijn de stinkers op deze plaat?

Wat mij betreft Back to Earth en Death Will Bring Change. En eigenlijk vind ik Mardi Gras Beads ook niet zo veel aan.

Ik ben ook vooral fan van de wat puntiger/punkiger Parquet Courts nummers, waarin het wat meer rockt en/of punkt, maar dat neemt niet weg dat ik ook andere stijlen van Parquet Courts wel kan waarderen (She's Rolling is ook niet bepaald puntig, maar wel 1 van mijn favo PC nummers). Maar er staan ook vaak wel een paar nummers op waar ik echt weinig aan vindt. Klotenummers noemde ik het eerder zie ik . Ja sorry Parquet Courts.

Maar goed, grootste deel van de plaat vind ik wel goed. Al hoorde ik vanmiddag Wide Awake voor de zoveelste keer en toen dacht ik ook "volgende keer toch maar gewoon bij je leest houden en funk aan George Clinton overlaten". Maar dat zeg ik, ik hoor PC het liefst zoals op de eerste helft van Light up Gold.

avatar van dafit
Uit mijn tweewekelijkse Popcorn-nieuwsbrief over de beste nieuwe albums en tracks:

Wide Awake!, het ijzersterke zesde album van het in New York gevestigde Parquet Courts, vliegt heel wat kanten op. Opener Total Football begint met een riff, waarna gelijk het tempo omhoog schiet en vooral de basgitaar eruit springt - zoals op wel meer tracks. Hoe anders is het dromerige Mardi Gras Beads met fraaie samenzang, een van de mooiste popnummers van het jaar. Het refrein van het vrolijke Freebird II dwingt tot onmiddellijk meezingen. En dan is er nog de dansbare en zeer funky titeltrack, waar de ritmesectie zo uit Michael Jacksons Don’t Stop ‘Till You Get Enough lijkt weggehuppeld. Deze tracks wisselt de band af met puntige punknummers als Normalization en NY Observation, die meestal amper twee minuten duren.

Op het door Danger Mouse geproduceerde album heeft Parquet Courts ook nog wat te vertellen. Zo stelt de band wereldproblemen aan de orde als klimaatverandering (Before The Water Gets Too High) en geweld (Violence). Death Will Bring Change (met Pink Floyd-achtig kinderkoor!) gaat over de dood van bandlid Austin Browns zus, die op 16-jarige leeftijd bij een auto-ongeluk om het leven kwam:
Before the crash, I revealed in potential untapped / Mortality was not contained / Death will bring change

Met Wide Awake! heeft Parquet Courts een zeldzaam gevarieerde plaat afgeleverd, die rock-, punk- en popliefhebbers kan behagen en geen moment verveelt.

avatar van Obscure Thing
Geweldig album, vooral tof dat bij Parquet Courts elk album altijd een eigen gezicht heeft. Als ze nu nog steeds zoals op Light Up Gold zouden spelen was ik al lang afgehaakt. Die opener is echt een pareltje.

Obscure Thing schreef:

Ik niet want dat is een muziekstijl waar ik erg van hou.

Neemt niet weg dat ik waardering heb voor bands die zichzelf blijven vernieuwen, ook al gaat dat wel eens gepaard met wat mindere nummers (in mijn oren dan).

avatar van E-Clect-Eddy
Omdat het debuut Endless Scroll (2018) van hun protegé BODEGA met 5 weken is vertraagd, heb ik meer tijd om dit album te beluisteren.

Pas de 3x beluistering maar durf dit nu al 4* te geven. Komt op mij over als Post Punk met Indie Rock en New Wave vibes.

avatar van Obscure Thing
Ik ben echt verliefd op dit album, de productie is zo ontzettend goed en die teksten, wow! Ligt hier al een weekje op en ik zie deze niet snel uit de rotatie verdwijnen.

avatar van Lee Malone
Jimi Hendrix leeft en zingt bij Parquet Courts

De plaat om je vrolijkheid aan te wakkeren. Geweldige plaat met geweldige artwork! Deze gaat mijn top 10 van 2018 niet meer uit.