Parquet Courts - Wide Awaaaaake! (2018)

Alternatieve titel: Wide Awake!

Label: Rough Trade

1. Total Football (4:01)
  2. Violence (4:05)
  3. Before the Water Gets Too High (4:05)
  4. Mardi Gras Beads (2:43)
  5. Almost Had to Start a Fight / In and Out of Patience (3:14)
  6. Freebird II (2:55)
  7. Normalization (2:11)
  8. Back to Earth (3:54)
  9. Wide Awake (2:38)
  10. NYC Observation (1:22)
  11. Extinction (1:41)
  12. Death Will Bring Change (2:42)
  13. Tenderness (3:06)
avatar van JVT
JVT
Zeker een kanshebber voor plaat van het jaar, deze of die van Graveyard.

avatar van Gele Stift
Voor mij dé plaat van het jaar

De muziek is al geweldig, maar wordt ook nog eens aangevuld met zeer scherpe teksten. De alsmaar toenemende individualisering van de Westerse samenleving staat centraal in Total Football. Dat de individualisering alleen maar nadelig uitpakt voor de doorsnee werknemer komt steeds vaker aan de oppervlakte: werknemersrechten die onder druk staan, stagnerende lonen en grote onzekerheid over de toekomst. Het wordt tegenwoordig bijna als zwakte gezien als je je tegen dit soort onwenselijke ontwikkelingen protesteert. Want individueel moet je als sterk en autonoom presenteren.
Dit onderwerp wordt briljant toegepast op het total football concept van Nederland in '74.

Rebels, teachers

Swapping parts and roles is not acting
But rather emanicipation from expectation
Collectivism and autonomy are not
Mutually exclusive

Sowieso zijn de songteksten van een super hoog niveau op heel het album. Het voelt bij tijd en wijlen zelfs poëtisch aan. Mijn favoriet is hierbij tenderness (het broertje van Total Football) en met de uiteindelijke boodschap van het album

Nothing reminds the mind of power like
I need the fix of a little tenderness

avatar van Mausie
Gele Stift schreef:
Voor mij dé plaat van het jaar

De muziek is al geweldig, maar wordt ook nog eens aangevuld met zeer scherpe teksten. De alsmaar toenemende individualisering van de Westerse samenleving wordt besproken staat centraal in Total Football. Dat de individualisering alleen maar nadelig uitpakt voor de doorsnee werknemer komt steeds vaker aan de oppervlakte: werknemersrechten die onder druk staan, stagnerende lonen en grote onzekerheid over de toekomst. Het wordt tegenwoordig bijna als zwakte gezien als je je tegen dit soort onwenselijke ontwikkelingen protesteert. Want individueel moet je als sterk en autonoom presenteren.

Rebels, teachers

We crave, consume, the rush it feels fantastic
But like power turns to mold
Like a junkie going cold
I need the fix of a little tenderness

De teksten zijn idd ijzersterk. Live gaven ze ook een mooie show in de Paradiso. Toch kan ik niet hoger dan 4* gaan, omdat het muzikaal wat zwakke momenten heeft naar mijn mening. In de tweede helft staan iets teveel niemendalletjes. Maar goed, dat is mierenneuken. Het overgrote deel is echt genieten geblazen, net als hun vorige plaat overigens.

avatar van Juveniles
te laat in het het jaar (en vooral te lui) om mijn top 10 over 2018 nog om te gooien, maar deze had zeker in mijn top 3 geëindigd. Kende PC alleen van naam maar de superlatieven over dit album noodzaakten me eindelijk kennis met ze te maken: geen woord gelogen, een heerlijke bak aanstekelijke punk/pop/funk/rock!

Dim
Ik houd er over het algemeen niet zo van om het woord "gewoon" te gebruiken in een mening. Maar Parquet Courts dwingen mij ertoe. Dit is gewoon heel goed.