Andreas Vollenweider - Down to the Moon (1986)

Zwitserland
Wereld / Electronic
Label: Columbia

1. Down to the Moon (2:27)
  2. Moon Dance (4:10)
  3. Steam Forest (4:57)
  4. Water Moon (2:15)
  5. Night Fire Dance (4:57)
  6. Quiet Observer (2:44)
  7. Silver Wheel (3:57)
  8. Drown in Pale Light (2:13)
  9. The Secret, the Candle, and Love (3:43)
  10. Hush - Patience at Bamboo Forest (0:20)
  11. Three Silver Ladies Dance (2:33)
  12. La Lune et L'Enfant (2:03)
Met dit album raakte ik bekend met Vollenweider. Naar mijn mening een van zijn beste album's. Ik vind geen enkel album van hem "het beste" veel van zijn album's zijn gewoon anders van stijl en daarom niet minder mooi. Kan geen echte winnaar bij hem selecteren.Een album wat je moet hebben. Wel vind ik de albums hierna minder worden. Die laten niet meer zo'n indrukwekkend totaalbeeld zien. Meer gevuld met "enkele" mooie nummers.

avatar van Gerards Dream
Na de wat volgebouwde voorgangers werd hier de kunst opgepakt van het weglaten. Hetgeen heeft geleidt tot een sound die veel openner over komt. De instrumenten klinken herkenbaarder wat dit album toegankelijker maakt ten opzichte van zijn voorgangers.

Het spel van Vollenweider op de elektrisch versterkte harp is er niet minder om. Het landschap waarin dit plaats heeft is gewoon heerlijk te noemen. Het bezorgt mij diverse malen een warm gevoel in mijn donder. De composities zitten goed in elkaar en na mijn idee hebben Vollenweider en zijn team het erg naar hun zin gehad tijdens de opname van dit album. Dat gevoel spat bij mij namelijk uit de speakers.

Enige minpuntjes die in mij opkomen is de achtergrond zang van Vollenweider. Dit had hij niet moeten doen, want dat voegd niets toe. Daarnaast is de speelduur van dit album erg kort te noemen. Voor de rest drupt het plezier van het muziek maken er van af.

avatar van blur8
Een compilatie van Down to the Moon werd gespeeld voor aanvang van de Prince-concerten te tijden van LoveSexy. Op de repeat !!. zodat het hele stadium opveerde bij de de eerst tonen van Moon Dance & Silver Wheel. Magische concert herinneringen.

avatar van Rinus
Net zoals zijn voorgangers, vind ik dit weer een erg fijn album,. Perfect opgenomen en een heleboel details te beluisteren "tussen de muziek" door. Op vinyl.

avatar van Broem
Ben en blijf fan van dit snarenwonder uit Zwitserland. Is in z'n uppie verantwoordelijk voor een muziekgenre waar nogal controversieel over gedacht wordt. Love and hate. Een tussenweg is er nauwelijks. Hij combineert zijn harp met fraaie afwisselende geluiden en invalshoeken. Ik kan er erg van genieten. Deze Down to THE Moon op vinyl gekocht voor het luttele bedrag van 1 euro (2e hands) Wat een kwaliteit hebben zijn producties toch. Fenomenaal klinkend op mijn draaitafel. De Vollenweider dagen komen er weer aan. (Wintermuziek)

avatar van DeWP
Prachtige muziek, zweverig en melodieus. Andreas op volle sterkte!