Damien Jurado - The Horizon Just Laughed (2018)

Folk
Label: Secretly Canadian

1. Allocate (4:42)
  2. Dear Thomas Wolfe (3:18)
  3. Percy Faith (2:57)
  4. Over Rainbows and Rainier (4:10)
  5. The Last Great Washington State (6:19)
  6. Cindy Lee (0:54)
  7. 1973 (2:52)
  8. Marvin Kaplan (3:03)
  9. Lou-Jean (3:49)
  10. Florence-Jean (2:26)
  11. Random Fearless (2:44)
avatar van jurado
spoon schreef:
Voor de liefhebber die al langer bekend is met Jurado, meer van hetzelfde.
Goed om te lezen!

avatar van Venceremos
Huh? Nummers als Allocate of Marvin Kaplan zijn toch echt moeilijk aan te wijzen in 's mans oeuvre. Op misschien 2 songs na vindt Jurado zichzelf opnieuw uit.

avatar van Mausie
Helaas, meerdere luisterbeurten hebben mijn eerste indruk niet ontkracht. Alleen openingstrack Allocate vind ik erg mooi. Daarna kabbelt het maar voort naar mijn idee. Zijn vorige album was een heerlijke psychedelische, gevarieerde plaat die mij van begin tot eind boeide. Maar bij deze nieuwe plaat val ik eerder in slaap.

avatar van brandos
wexxel99zegt:
Helaas is het een kleine deceptie geworden. Matige nummers die spaarzaam ingekleurd zijn en erg de neiging hebben te gaan kabbelen.
Nee, zeker niet mee eens, alhoewel ik bij de eerste beluistering wel iets had van: "weer zo'n behaagzieke singer/songwriter met zo'n hoge stem". De liedjes lijken onschadelijk en zullen niemand meteen in de gordijnen jagen, maar ze weten me eigenlijk steeds meer te boeien. Daarbij wint zijn stem voor mij ook aan charme; meer John Martyn (dat hese, omfloerste) dan The Passenger. Ook in de muziek warme referenties aan die onovertroffen jaren zeventig zonder dat het ook maar even in gezochte retro vervalt. Fantastische orgelpartijen in een aantal nummers. Wat ook meewerkt is dat hij fascinerende teksten schrijft met een prettig tikkeltje absurdisme. Nee, echt een ontdekking dit.

avatar van Venceremos
Dan heb je nog een prachtige ontdekkingsreis te gaan!

avatar van Molemen25!
Het album is vanaf vandaag te beluisteren op Spotify.

avatar van beachlicious
Ik heb op advies van derden een aantal keren geprobeerd het oeuvre van Damien op waarde te schatten maar helaas bleef ik continu steken op een paar goede nummers op een album. En dat gold voor zijn beste albums tot dit laatste album. Dit album doet meer met mij. Mochten mensen het geen album volhouden van Damien, zoals ik dat heb, probeer dit album eens!! Speelt live in het najaar in Zwolle. Mogelijk dat ik er nog naar toe ga ook

avatar van johans
Mijn recensie op het Altcountryforum.nl

DESOLAAT en BERUSTING – in hoofdletters. Want van het sobere pad, dat de 46-jarige Amerikaanse zanger en liedjesschrijver Damien Jurado met het openingsnummer Allocate inslaat wijkt hij op het 37 minuten durende “The Horizon Just Laughed” geen moment af. Volgens de zanger zijn meest persoonlijke plaat ooit, waar hij verhaalt over depressies, angsten en de dood. Geen vrolijke boel dus. Hij laat het licht schijnen op de donkere kant van zijn ziel. Hij voert in zijn teksten ook allerlei personages op, die zowel in leven als overleden zijn.

Een loodzwaar atmosfeer, die Jurado (akoestische gitaar) instrumentaal creëert met een strijktrio, een blazerskwartet, Josh Gordon (basgitaar, percussie), Robert Watson (toetsen), Joshua Thompson (elektrische gitaar) en Anna Lynn Williams (zang). Je kunt kritiek hebben op het constant weemoedig gevoel, dat de elf diepgaande liedjes teweeg weet te brengen. Maar als je gevoelig bent voor dit soort sfeermuziek en zijn innemende vocalen is Damien Jurado’s dertiende album uitermate geschikt om met het licht uit lekker bij weg te dromen.

avatar van Venceremos
Tijdens optredens komt hij anders erg opgeruimd over, bijna vrolijk. Alsof dit in mijn oren verre van loodzware juweeltje (in het zomerse Allocate worden de demonen uit de Maraqopa-tijd direct afgeworpen in zijn gesprek met Q) Jurado heeft bevrijd. De weemoedige toon ontbreekt niet maar is wmb naar de achtergrond verdwenen.

avatar van Fathead
Ik heb wel eens een Juradoplaat geprobeerd en zeer waarschijnlijk te snel weggelegd. Maar deze vind ik echt wonderschoon. Schoonheid in eenvoud, prachtig. Echt één van de platen van dit jaar. Snel maar eens zijn andere werk van onder het stof trekken, dus. Iemand een tip welke?

avatar van Bill Evans
Allemaal Fathead!

Ik begon geloof te luisteren met Saint Bartlett. Die begint wat steviger dan je op The Horizon Just Laughed kunt horen, maar er staan meer ingetogen nummers op en een paar hele mooie. Maraqopa is ook een aanrader. Wil je (nog) meer de rustige kant op neem dan bijv. And Now That I'm In Your Shadow of Where Shall You Take Me?

avatar van Venceremos
Caught in the Trees heb ik altijd een prachtplaat gevonden, gevuld met uptempo (voor Jurado's doen dan) duetten. Licht poppy, vaak ook schurend genoeg.

Net als deze dus ook behoorlijk atypisch voor 's mans oeuvre.

avatar van Mausie
Mausie schreef:

Na bovenstaand bericht heb ik deze plaat maar even links laten liggen. Nu aan het eind van het jaar ben ik eens door mijn 2018 albums aan het spitten om de balans op te maken. Ik zet vervolgens deze plaat weer eens op en BAM! Eerste 5 nummers komen nu opeens wel hard binnen De tweede helft vind ik nog steeds niet geweldig, maar dit is toch weer een erg mooie plaat geworden. Zijn vorige plaat sla ik nog steeds wel hoger aan, maar deze plaat zou zo maar eens verder kunnen groeien.

avatar van erwinz
recensie op de krenten uit de pop:
De krenten uit de pop: Damien Jurado - The Horizon Just Laughed - dekrentenuitdepop.blogspot.com

Zomaar vergeten, een van de mooiste platen van 2018 en een van de betere platen van de door mij bewonderde Damien Jurado

Damien Jurado volg ik inmiddels een jaar of 18, maar omdat zijn laatste plaat wat later op de streaming media diensten verscheen, heb ik The Horizon Just Laughed helemaal gemist. Het is doodzonde, want wat is het een mooie plaat. Damien Jurado kiest dit keer voor verrassend ingetogen klanken, maar het kan nog altijd vele kanten op. Van verrassend soulvol tot tijdloze singer-songwriter pop tot verstilde folk. Direct bij eerste beluistering was ik diep onder de indruk van de nieuwe plaat van Damien Jurado, maar net als al zijn andere platen is The Horizon Just Laughed er een die bij herhaalde beluistering mooier en mooier wordt.

Ik weet nog goed hoe ik voor het eerst kennis maakte met de muziek van de Amerikaanse singer-songwriter Damien Jurado. Het zal aan het eind van het jaar 2000 zijn geweest dat het Britse muziektijdschrift Uncut een song van het destijds net verschenen Ghost Of David op de bij het tijdschrift geleverde cd met de beste nieuwe songs van dat moment zette.

Ghost Of David zou dat jaar heel hoog in mijn jaarlijstje eindigen en vervolgens ging ik op zoek naar de rest van het op dat moment nog kleine oeuvre van de singer-songwriter uit Seattle, Washington. Dat leverde in de vorm van Rehearsels For Departure uit 1999 een voltreffer op, maar ook een miskoop (Postcards And Audio Letters uit 2000).

Sindsdien ben ik Damien Jurado blijven volgen en is het rijtje platen van de Amerikaan in de platenkast inmiddels flink uitgedijd. Ghost Of David is nog steeds mijn favoriete Damien Jurado plaat, maar ik kan minstens een handvol platen noemen die bijna net zo goed is.

Ik begrijp dan ook niet dat het in het voorjaar van 2018 verschenen The Horizon Just Laughed, tussen wal en schip is gevallen. Het feit dat de plaat pas in de zomer op Spotify verscheen zal zeker hebben meegespeeld, maar is natuurlijk geen excuus. Door een notering in flink wat jaarlijstjes kwam The Horizon Just Laughed uiteindelijk toch nog op de stapel terecht en op de valreep van 2019 kwam de plaat toch nog uit de speakers.

The Horizon Just Laughed is een voornamelijk ingetogen plaat vol songs die al snel uitgroeien tot prachtsongs. Damien Jurado werkte de afgelopen jaren veel met producer Richard Swift (die ons helaas ontviel vorig jaar), maar produceerde zijn laatste plaat zelf. De plaat opent met een verassend soulvolle track die je mee terug neemt naar de vroege jaren 70. Een stemmig en smaakvol geluid dat volop is versierd met strijkers kleurt bijzonder fraai bij de bijna zwoel klinkende stem van Damien Jurado, die met Allocate een tijdloze popsong aflevert. Het is een popsong die de temperatuur een paar graden doet stijgen, wat in deze maanden van het jaar altijd welkom is.

The Horizon Just Laughed bevat veel meer van dit soort tijdloze popliedjes. Soms gaat het de kant van de soul op, vaak meer richting de klassieke singer-songwriter muziek uit de jaren 70, of toch weer richting de folk waarmee Damien Jurado ooit opdook. Zeker de met strijkers ingekleurde songs herinneren aan de groten uit de jaren 70 en de songs van Damien Jurado zijn zo mooi en goed dat hij niet zou misstaan tussen deze groten.

De muzikant uit Seattle is normaal gesproken niet vies van songs die wat dieper graven of het experiment opzoeken, maar op The Horizon Just Laughed domineren de oorstrelend mooie en opvallend toegankelijke popliedjes. Het zijn popliedjes die goed laten horen wat een getalenteerd songwriter Damien Jurado is, maar ook als zanger maakt de Amerikaan indruk.

Damien Jurado is een muzikant die weet hoe een akoestische gitaar voldoende kan zijn en weet inmiddels dus ook hoe je een plaat moet produceren, maar desondanks haalde hij flink wat bevriende muzikanten naar de studio. Deze muzikanten hebben The Horizon Just Laughed voorzien van een warm en vol geluid, maar ook voor een tot op het bot uitgeklede folksong ben je bij Damien Jurado nog steeds aan het juiste adres. In een aantal van deze folksongs krijgt de stem van de Amerikaanse muzikant op bijzonder fraaie wijze gezelschap van die van Anna-Lynne Williams, wat nog een extra dimensie toevoegt aan de steeds mooier wordende plaat.

2018 zit er inmiddels op, de balans is opgemaakt en de jaarlijstjes zijn gesloten, maar als er één plaat die ik met terugwerkende kracht nog zou willen toevoegen aan mijn jaarlijst is het deze. Erwin Zijleman