Damien Jurado - The Horizon Just Laughed (2018)

Folk
Label: Secretly Canadian

1. Allocate (4:42)
  2. Dear Thomas Wolfe (3:18)
  3. Percy Faith (2:57)
  4. Over Rainbows and Rainier (4:10)
  5. The Last Great Washington State (6:19)
  6. Cindy Lee (0:54)
  7. 1973 (2:52)
  8. Marvin Kaplan (3:03)
  9. Lou-Jean (3:49)
  10. Florence-Jean (2:26)
  11. Random Fearless (2:44)
avatar van Lura
Op 22 maart was Damien Jurado nog hier voor opnames voor de bekende Twee Meter sessies, overigens niet zijn eerste sessie daar. 13 april was hij alweer terug om bij Concerto zijn nieuwe album te komen voorstellen en de nodige interviews te geven. De singer-songwriter uit Seattle is erg geliefd in Nederland en dat is terecht.

Hij heeft intussen al een imposant oeuvre opgebouwd met als voorlopige hoogtepunt Maraqopa. Op dat album experimenteerde hij met opvallende ritmes en abstracte songstructuren. Zijn werk wordt beïnvloed door grote namen als Nick Drake, Neil Young, Bob Dylan, Lou Reed en Randy Newman.

The Horizon Just Laughed is intussen zijn dertiende album en hij is er bijzonder trots op. Vooral omdat hij het deze keer in zijn eentje produceerde. Hierdoor voelt het album persoonlijker aan dan de twee voorgaande. Hij ging anders te werk dan op alle voorgaande albums. Zo begon hij er aan te werken zonder iemand er van te voren op de hoogte stellen.

Hij schreef tien, zonder uitzondering, ijzersterke liedjes, die bijzonder snel weten te overtuigen. Vanaf de opener Allocate weet direct dat het snor zit. Soms gebruikt hij wat meer begeleiding, maar ook in kleiner gehouden songs als Over Rainbows and Rainier weet hij de luisteraar volledig aan zich te binden. En natuurlijk is het altijd weer een genot om zijn stem te horen.

The Horizon Just Laughed behoort tot zijn beste werk, sterker nog, is van hetzelfde niveau als Maraqopa.

Damien Jurado "Allocate" live | Amsterdam 2018, 2 Meter Sessions - YouTube

avatar van Venceremos
Wat een prachtplaat! Afgezien vd herkenbare 2 laatste songs hoor ik een Jurado zoals ik die nooit eerder hoorde. Het geheel doet zomers, optimistisch en kraakhelder aan maar gelukkig ontbreekt het niet aan melancholie, zowel in melodie als tekst zo op het eerste oog. Het zit alleen in een wat ander, zeer goed passend jasje; Jurado klinkt bevrijd ("dear devil on my shoulder / I've got news for you").

avatar van johans
Mijn recensie op het Altcountryforum.nl

DESOLAAT en BERUSTING – in hoofdletters. Want van het sobere pad, dat de 46-jarige Amerikaanse zanger en liedjesschrijver Damien Jurado met het openingsnummer Allocate inslaat wijkt hij op het 37 minuten durende “The Horizon Just Laughed” geen moment af. Volgens de zanger zijn meest persoonlijke plaat ooit, waar hij verhaalt over depressies, angsten en de dood. Geen vrolijke boel dus. Hij laat het licht schijnen op de donkere kant van zijn ziel. Hij voert in zijn teksten ook allerlei personages op, die zowel in leven als overleden zijn.

Een loodzwaar atmosfeer, die Jurado (akoestische gitaar) instrumentaal creëert met een strijktrio, een blazerskwartet, Josh Gordon (basgitaar, percussie), Robert Watson (toetsen), Joshua Thompson (elektrische gitaar) en Anna Lynn Williams (zang). Je kunt kritiek hebben op het constant weemoedig gevoel, dat de elf diepgaande liedjes teweeg weet te brengen. Maar als je gevoelig bent voor dit soort sfeermuziek en zijn innemende vocalen is Damien Jurado’s dertiende album uitermate geschikt om met het licht uit lekker bij weg te dromen.