Iron & Wine - Our Endless Numbered Days (2004)

Roots
Label: Sub Pop

1. On Your Wings (3:53)
  2. Naked as We Came (2:33)
  3. Cinder and Smoke (5:44)
  4. Sunset Soon Forgotten (3:20)
  5. Teeth in the Grass (2:22)
  6. Love and Some Verses (3:40)
  7. Radio War (1:56)
  8. Each Coming Night (3:28)
  9. Free Until They Cut Me Down (4:35)
  10. Fever Dream (4:16)
  11. Sodom, South Georgia (4:59)
  12. Passing Afternoon (4:01)
  13. No Moon *
  18. Hickory *
  19. Belated Promise Ring *
  20. Homeward, These Shoes *
avatar van Lura
Ter gelegenheid van het feit dat het vijftien jaar geleden is dat Our Endless Numbered Days verscheen wordt er een luxe uitvoering van dit meesterwerk uitgebracht. Het album wordt aangevuld met acht niet eerder uitgebrachte demo’s. Sam Beam is een singer-songwriter, die bekend staat om zijn literaire, oprechte teksten, die altijd met zijn warme, gedempte stem worden gebracht. Liedjes waar de kracht zit in het subtiele en de puurheid. In een notedop, Our Endless Numbered Days is een album over het verstrijken van tijd en hoe weinig invloed je daarop kan uitoefenen. Dit jaar zal Beam in juli en augustus samen met Calexico door Europa toeren, of Nederland aangedaan wordt is nog niet bekend.

avatar van ZERO
Dit album heb ik recent leren kennen en na een aantal luisterbeurten blijf ik met een dubbel gevoel achter. Enerzijds vind ik het een mooi album. Het gitaargetokkel is prettig en de zang is warm. Het doet me qua stijl en zang een beetje denken aan de wat kalere nummers van Sufjan Stevens.

Het album bevat wat mij betreft ook allemaal goede nummers. Er zijn weinig nummers die er onderdoor gaan. Maar voor mij ook wat te weinig die er echt bovenuit steken. Ik mis nummers op het album waarvoor ik hem uit de kast haal. Nummers die ik altijd kan draaien, die ik in een heleboel playlists die ik heb zou toevoegen. In die categorie staat eigenlijk enkel de afsluiter Passing Afternoon.

De favorieten staan voor mij sowieso aan het einde van het album (wat natuurlijk wel positief is), want naast Passing Afternoon heb ik ook Fever Dream en Sodom, South Georgia aangeduid.