meadowlake - meadowlake (2018)

Label: For the Road

1. Go (3:13)
  2. Dead Man on the Payroll (4:49)
  3. Hot Punch (5:45)
  4. Heavy (5:30)
  5. Slow Down (5:06)
  6. Vala (5:23)
  7. Dreamy (2:50)
  8. War (4:27)
  9. No Tomorrow (3:54)
  10. Prove Me Wrong (6:06)
avatar van E-Clect-Eddy
Laat je niet op het verkeerde been zetten doordat Pop bij de genres staat, het verwijst naar Dream Pop. Maar eigenlijk mixt deze band op geweldige wijze Shoegaze, Post Rock heerlijk samen, met volgens hen ook Indie Rock en Singer-Songwriter. Ik hoor vooral de eerste twee.. bij dit vijftal met zanger en twee dames in de band.

De eerste singles: Hot Punch en Heavy zijn de sterkste nummers, No Tomorrow zit daar niet ver vanaf en de opener War had iets meer energie mogen hebben.

Naast Nana Adjoa mijn favoriete ontdekking van Nederlandse bodem (uit Groningen) van de afgelopen 6 maanden.

Vooralsnog alleen op Bandcamp, maar alle nummers staan wel op Spotify en andere streaming sites. Voor alle 4 de nummers is er een video verschenen, 3x stemmig zwart-wit en alleen War kreeg een video in kleur.

Er wordt voor 11 mei een album-release aangekondigd, is me niet duidelijk of ze daar deze mee bedoelen of toch een nieuw regulier album. link

avatar van Lura
E-Clect-Eddy schreef:

Dat wordt hun debuutalbum, bestaande uit 10 tracks, waaronder deze vier singles.
Om het verwarrend te houden, de hoes wordt dezelfde.

Ondertussen is het volgende juweeltje vrijgegeven Dead Man On The Payroll
(Official Video) - YouTube wederom in zwart-wit met Dia de los Muertos / Halloween outfits.

Had eigenlijk verwacht dat ze dan meteen de rest van de tracklist vrij zouden geven... niet dus.

Op basis van deze 5 nummers die ik nu ken kan ik nu al zeggen dat dit een kandidaat is voor mijn Album Top 10 van 2018.

avatar van E-Clect-Eddy
Eindelijk is er dan officieel een tracklist op Bandcamp verschenen tegelijkertijd met het uitbrengen van een volgende single Prove Me Wrong. En zo zijn er ook voor 7 singles, 7 videos.

Aangezien de SINGLES EP verdwenen is van de enige plek waar die beschikbaar was (Bandcamp), dus dit album maar omgezet naar het reguliere album, dat wel al te koop moet zijn maar nergens direct beschikbaar lijkt. Met andere woorden bestellen en een weekje wachten.

avatar van blur8
Dank voor het achtergrond verhaal. De meltpot aan stijlen kent een geweldig eindresultaat.
Mij bevalt dan weer Slow Down het allerbest.
Echt het beste wat sinds lang uit Groningen afdaalt. Krijg een enorme behoefte om ze live te horen. en zie dat de SugarFactory op 3 december uitkomst biedt. O-nee Uitverkocht.....

blur8 geeft niet dat het uitverkocht IS want dat optreden WAS vorig jaar

... was er helaas niet bij en hoop dat ze nog eens terugkomen.. of ergens in de regio.

Komt trouwens het afgelopen jaar nog wat andere ALT bandje uit Groningen overwaaien, bijvoorbeeld Kinoo - Corners​/​Grips (2016)

Heel grappig .
Was nog met Noorderslag dit jaar in Groningen, maar toen geen lokale helden gespot.
Hoor altijd graag goede tips.

avatar van titan
titan (crew)
De Nederlandse Slowdive. Heerlijke dreampop voorzien van slaperige (mannelijke en vrouwelijke) vocalen. Vooral de nummers Dead Man on the Payroll, Slow Down en Prove Me Wrong zijn van de buitencategorie.

avatar van Lura
Inderdaad een mooi album, waar ik trouwens een aantal maanden een stukje over schreef : Music that needs attention: Meadowlake - Meadowlake - musicthatneedsattention.blogspot.com

Ook Dreamy en Go zijn nu te streamen

...zodat Vala het enige nummer is dat nog op een release wacht, ik neem aan over een maand of wat?

avatar van johans
Mijn recensie op het Altcountryforum.nl

Het Groningse Meadowlake komt met een gelijknamig debuutalbum op de proppen, waarmee het vijftal een dichtgemetseld, aanzwellend geluid en een jaren tachtig laidback sfeer neerzet. Hiermee oogst de band momenteel veel succes bij onze Westerburen. Tien goede liedjes die overtuigend worden gebracht, waar nergens de vastgelegde stijlpatronen worden verlaten. Van hypnotiserende baslijntjes en een dikke laag galm onder de donkere zangpartijen tot aan een arsenaal aan melodieuze echoënde gitaartapijtjes en een zwaarmoedig klinkende synthesizer.

De vijf muzikanten blijven overduidelijk hangen in lang vervlogen tijden. Meadowlake komt er mee weg. Onder leiding van producer Minco Eggersman slaagt het kwintet erin dik driekwartier een dromerig shoegaze product af te leveren van een constant hoog niveau, waar menig hip bandje bij verbleekt. Het visitekaartje is afgegeven. Weemoedig en bloedmooie nummers als Hot Punch, Heavy en Prove Me Wrong zorgen voor een intense en nostalgische luisterervaring. Ik krijg er niet snel genoeg van.

avatar van blur8
Slow Down is geniaal goed. Weet eigenlijk niet helemaal waarom, maar voor mij torenhoog Fav.

avatar van E-Clect-Eddy
Eindelijk is het gehele album beschikbaar op streaming-sites, al sinds 31 oktober ook als ik daarvan geen suggestie van Spotify over kreeg (en ook niet via Facebook van de band zelf). Een geruisloze release?

Vala was eigenlijk het enige nummer dat nog NIET te streamen was. Blijkbaar het minste geschikt als single of het juweeltje dat ze zo lang mogelijk verborgen wilden houden. Zelf vind ik Vala nog het meest aanschurken tegen de nummers van Beach House's meest recente album.

Album Top 10 materiaal.

avatar van blur8
De marketing kan beter, jongens.
Ik kreeg van drummer Tjeerd een linkje doorgestuurd, maar dat is voor incrowd. Heb het album meegenomen na optreden, maar hoe krijgt nu de buitewereld te weten. hoe goed deze Dromerige Waverock is.
MeadowLake staat in mijn Top10 van 2018, dat is wel duidelijk.

avatar van Music-resencer
Ontzettend mooie plaat!
Dit is echt Indie/New Wave gemixt met.. een tikje Industrial?

Ik zou dit album zeker willen aanschaffen en wie weet eens een live optreden willen bijwonen!

avatar van Leeds
Heel mooie plaat zeg. Hopelijk komt deze ook nog op lp uit.

Aangenaam verrast.

avatar van Rufus
Zeer goede plaat van Meadowlake, ook ik ben aangenaam verrast.
Dit kan zich best meten met Slowdive, misschien niet met het 1e album van Slowdive
maar voor de rest zeker.
Jammer alleen van Dreamy dat vind ik erg slecht.

Voorlopig ****, kan nog groeien.

avatar van blur8
Het advies: Live checken ! Bijvoorbeeld: 28 maart in Hofman Live, Utrecht.

avatar van motorpsycho
Prachtig album ! Verdient veel meer aandacht m.i. als wat ze nu krijgen. Verdienen een podiumplaats binnen bv. 013, Tivoli, Doornroosje. Een van de beste nederlandse albums van de laatste jaren. Naast die van the Paceshifters natuurlijk !