Snail Mail - Lush (2018)

2. Pristine (4:55)
  3. Speaking Terms (3:53)
  4. Heat Wave (5:08)
  5. Stick (5:13)
  6. Let's Find an Out (2:13)
  7. Golden Dream (3:27)
  8. Full Control (2:55)
  9. Deep Sea (4:42)
  10. Anytime (4:38)
avatar van Mausie
Mausie (crew)
Dit album doet het best goed onder recensenten en wordt ook nog gereleased door een bekend label, dus het is opmerkelijk dat er nog geen aandacht voor dit album is. Ik heb net de singles geluisterd en die klonken eigenlijk wel erg goed. Dit zou een erg indrukwekkend debuut kunnen zijn, deze gaat in mijn playlist

avatar van E-Clect-Eddy
Ik heb een drietal nummers live van haar/hun gezien tijdens London Calling en dat viel tegen. Nu was het geluid niet altijd geweldig in de grote zaal van de Paradiso en misschien had ze haar stembanden niet opgewarmd (onprofessioneel, maar helaas gebeurd dit regelmatig met vele acts). Haar stem klonk schel en ook nog vals, daarop ben ik vertrokken om een andere act te bekijken.

De singles zijn prima, en ik keek dus wel uit naar dit optreden, nu twijfel ik of dit album ga beluisteren. Meestal als een act live tegen valt is daar minder motivatie voor.

avatar van erwinz
recensie op de krenten uit de pop:
De krenten uit de pop: Snail Mail - Lush - dekrentenuitdepop.blogspot.com

Ik heb absoluut een zwak voor jonge en enigszins introverte vrouwelijke singer-songwriters, die zich stevig onderdompelen in melancholie, maar het afgelopen jaar is het aanbod in dit genre wel erg groot geworden.

Er is dus wat meer nodig om op te vallen en over dat meer beschikt Snail Mail. Snail Mail is het alter ego van de pas 18 jaar oude Lindsey Jordan, die opgroeide in Baltimore, Maryland.

Al op de kleuterschool pakte ze de gitaar op en uiteindelijk kreeg ze gitaarles van niemand minder dan cultheld Mary Timony (Helium). Inmiddels heeft ze haar middelbare school diploma op zak en is het tijd voor het echte werk.

Op Lush, het debuut van Snail Mail, werkt Lindsey Jordan met een ritmesectie en zorgt ze zelf voor het gitaarwerk en voor bijzondere vocalen. Het zijn vocalen die vooralsnog gemengde reacties oproepen. De zang van Lindsey Jordan is hier en daar wat onvast en ze mist ook wel eens een noot of toon, maar ik vind de zang op Lush echt geweldig. Snail Mail grossiert op Lush in wat somber en melancholisch klinkende songs en in deze song komt de emotievolle zang van Lindsey Jordan uitstekend tot zijn recht.

In vocaal opzicht is het debuut van Snail Mail niet heel ver verwijderd van de platen van nieuwe helden als Phoebe Bridgers en Julien Baker, maar in muzikaal opzicht slaat Lush net wat andere wegen in. Lindsey Jordan is de gitaarlessen van Mary Timony niet vergeten en maakt op het debuut van Snail Mail indruk met veelkleurig en bij vlagen lekker rauw gitaarwerk.

Het is gitaarwerk dat me doet denken aan bands als Throwing Muses, Belly en de Pixies, maar Lindsey Jordan sluit ook aan bij collega singer-songwriters als Liz Phair en Juliana Hatfield en bij generatiegenoten als Frankie Cosmos, Jay Som en Soccer Mommy. Het is een indrukwekkend rijtje namen en ook een rijtje namen vol persoonlijke helden, maar de piepjonge Lindsey Jordan houdt zich verrassend makkelijk staande.

Het debuut van Snail Mail staat vol met aansprekende songs, die afwisselend kiezen voor een wat steviger geluid of juist een zeer ingetogen geluid, waarbij hier en daar wordt gekozen voor een verrassend mooie inkleuring met een hoofdrol voor wonderschone gitaarlijnen. Het zijn songs die niet alleen makkelijk overtuigen, maar die je ook flink weten te raken, waarbij de schoonheidsfoutjes niet dissoneren, maar alleen maar zorgen voor meer impact. Het zijn bovendien songs die nog lange tijd aan kracht winnen, bijvoorbeeld omdat Snail Mail haar songs heeft volgestopt met onderhuidse spanning.

Gezien mijn voorkeur voor singer-songwriters als Lindsey Jordan is het niet zo gek dat ik Lush direct kon waarderen, maar dat de plaat me in razend tempo bijzonder dierbaar zou worden, had ik bij eerste beluistering niet verwacht. Ik ken het debuut van Snail Mail inmiddels een week of twee, maar dat deze plaat over een maand of zes gaat opduiken in mijn jaarlijstje lijkt me een zekerheid. Wat een droomdebuut van deze pas 18 jaar oude muzikante. Erwin Zijleman

avatar van coldwarkids
Pristine werd al een lang tijdje gedraaid op PR. Geweldig nummer! kippenvel! De rest moest nog wat groeien maar de LP is fantastisch!

Het is trouwens als twee druppels water Soccer Mommy.

avatar van Sunderland
E-Clect-Eddy schreef:

Ik had exact hetzelde en ben na 2,5 nummer mijn heil buiten Paradiso gaan zoeken. Vreselijke stem dan wel geluid en het moest tot deze week duren voordat ik weer getriggerd werd door een mooi nummer van haar.

Maar helaas is voor mij een heel album too much en gaat haar onaangename schelle klank mij tegen staan.

avatar van E-Clect-Eddy
Sunderland het was mijn voornemen om dit album, eens een keer geheel te luisteren in de afgelopen 2 weken, maar een Spotify-update had mijn wachtrij gewist en zodoende ook dat album. Daarna vergeten totdat hij van de week weer door Spotify bij de Aanbevelingen werd gezet. Na het weekend nog eens op herkansing dus.

Maar in de regel als een live optreden tegenvalt ben ik niet zo happig om albums een herkansing te geven. Alhoewel ik Boy Azooga toch wel een herkansing gaf die dezelfde avond live ook al niet veel indruk op me maakte. Maar het album is zeker niet slecht. Alleen bedolven geraakt onder de release -lawine...

avatar van juvefc_robin
Heerlijk debuut. Rauwe stem met een rockende gitaar. Dat belooft wat voor de toekomst gezien deze dame pas 19 jaar jong is!

avatar van Kimmyboy
Zoals hier wel al vaker werd gezegd: heerlijk debuutplaat inderdaad! Verliefd op haar stem, de gitaren en de songstructuren. Zeker bij nummers als Pristine en Heat Wave.
Verzekerd van een mooie plek in mijn top tien van dit jaar.

avatar van E-Clect-Eddy
Dan eindelijk eens toegekomen aan een eerste beluistering van dit album en het valt muzikaal zeker niet tegen.

Alleen hoor ik met regelmaat nog steeds iets in haar zang dat me niet bevalt. Maar ben er nog niet uit of het zit in haar licht nasale stem of een effect daarop. De stem lijkt dan soms wat af te vlakken en zelfs hier meen ik dat enkele noten er gewoon niet mooi uitkomen (bijna vals). Dat zijn moment opnames en over het algemeen klinkt de rest van de zang prima, alleen is het een stem die me niet heel erg aanspreekt. Het klinkt regelmatig wat 'verveeld'.

3 / 3,25* zang en 3,75* muziek / sfeer > 3 / 3,5*

avatar van Cherubini
Lekkere gitaat, maar deze dame zingt zich stuitend vals door alle nummers. Luister bv naar Heat Wave. Dat kun je ‘zingen tegen de toon” aan noemen, maar ik knap er op af.

avatar van popstranger
Kan hier ook niet enthousiast over gaan schrijven zoals de grootste hoop hier. Lijkt mij eerder een overgehypet album enkele jaren terug. Heb het nochtans enkele beluisteringen gegeven maar het vormt teveel een monotoon geheel. Ik vermoed dat de stem me vooral tegenstaat en dan ben je snel uitgepraat natuurlijk. Bij andere vergelijkbare groepen heb ik dit meestal niet.

avatar van Mausie
Mausie (crew)
Nieuwe plaat in aantocht:
Snail Mail - Valentine (2021)

avatar van Film Pegasus
Het album heeft geen opvallende nummers en de muziek is niet enorm bijzonder, maar de 19-jarige Lindsey Jordan klinkt met haar Snail Mail wel zelfzeker. Indie rock die er wel degelijk staat, zonder dat het een parodie is. Als debuutalbum is het niet slecht, maar ik hoop dat het volgende album wat meer gekruid is.