Gruppo Sportivo - Great (2018)

Label: Redline

1. Cockroach (3:12)
  2. Cruisin' (3:56)
  3. (This Is a) Normal Song (3:20)
  4. Ring of Love (3:10)
  5. What's New (2:38)
  6. Find the Summer (4:41)
  7. Chick&Song (3:08)
  8. Tub for Two (3:01)
  9. Saddle Pain (4:44)
  10. Oh Caroline (4:54)
  11. Someone Real (4:22)
  12. Over the Hill (4:48)
avatar van E-Clect-Eddy
Nog zo'n blast-from-the-past Gruppo Sportivo... in 1978/1979 nog een aantal erg fijne nummers gemaakt. Daarna niet veel meer van gehoord... en nu een nieuw album.

(This Is a) Normal Song is uit als single... ben benieuwd

avatar van Zwaagje
Terug in de tijd met een typisch gruppo geluid; klinkt allemaal erg herkenbaar met alle bekende ingrediënten. Vraag me wel af of er nog publiek voor is en teveel van hetzelfde...
Voorlopig voel ik me weer even 18.

avatar van E-Clect-Eddy
Zo te zien hebben ze meteen ook hun back catalogue opnieuw uitgebracht / op Spotify gezet.

E-Clect-Eddy schreef:

(This Is a) Normal Song is uit als single... ben benieuwd

En ik kom al snel met een oordeel.....Dit is Gruppo in top bezetting en topvorm. Na de vorige mispeer kan dit album zich meten met het beste werk en de hoogtij dagen van de band. Goede productie, fijne zangpartijen van de dames en zelfs een verdwaalde blazer partij. Respect voor de band!
Blijft de vraag.....zit er, afgezien van mij, nog iemand op te wachten. Ik gun het ze!

avatar van E-Clect-Eddy
Tot stand gekomen met behulp van crowdfunding... met bijna 100 donateurs.... maar ze zijn er nog niet. Ze zijn net over de helft... wel staat het album dus al op Spotify via een label.

Ik ben net aan de eerste beluistering begonnen... klinkt vertrouwt.

avatar van loveis
Wat een onverwacht goed album van Gruppo Sportivo! Het plezier spat ervan af. Een plaat waar je helemaal
vrolijk van wordt. Echt hun beste album in jaren. Favorieten nummers te over. Maar de prijnummers voor mij zijn Cruising, Find the Summer en het gospelachtige Someone Real. Deze plaat verdient het om gehoort te worden en wordt gelukkig helemaal live gespeeld tijdens hun optredens. Hans en co dank je wel! De zomer begint vroeg dit jaar.

avatar van Broj!
Oh Coraline!

avatar van erwinz
recensie op: De krenten uit de pop: Gruppo Sportivo - Great - dekrentenuitdepop.blogspot.nl

Helemaal precies weet ik het niet meer, maar ik denk dat het in 1978 was. Ik was 14 jaar oud en woonde in een slaapstad waar echt helemaal niets gebeurde. Twee concerten brachten daar verandering in.

Eerst zag ik Herman Brood & His Wild Romance in de zaal bij het lokale zwembad en niet veel later Gruppo Sportivo in het wijkcentrum dat ik tot op dat moment alleen kende van het schooltoneel en evenementen voor bejaarden.

Het waren de eerste twee concerten die ik bezocht en ze zijn me altijd bijgebleven.

Back To ’78 van Gruppo Sportivo was in het betreffende jaar een van mijn favoriete platen en hier werd al snel het debuut 10 Mistakes uit 1977 aan toegevoegd. Er zouden nog wat platen volgen, waaronder het wat mij betreft briljante Buddy Odor Is A Gas! uit 1979, maar ergens halverwege de jaren 80 raakte Gruppo Sportivo in ieder geval bij mij wat uit beeld.

Omdat de platenspeler de afgelopen twee decennia vooral op zolder stond en de albums van Gruppo Sportivo de afgelopen jaren niet op Spotify te vinden waren, moest ik het lange tijd doen met een verzamel cd die ik een paar jaar geleden op de kop tikte, of met de prima soloplaat die voorman Hans Vandenburg een paar jaar geleden uitbracht, maar nu is er dan een nieuwe plaat van de band die kleur gaf aan mijn eerste puberjaar.

Toen ik Great via Spotify uit de speakers wilde laten komen, zag ik tot mijn verrassing dat nu ook flink wat andere albums van de band in een opgepoetste uitvoering op de streaming dienst te vinden zijn (alleen Buddy Odor Is A Gas! ontbreekt helaas), wat de komende tijd ongetwijfeld veel luisterplezier en jeugdherinneringen op gaat leveren. Goed, de meeste aandacht gaat natuurlijk uit naar Great en wat is het een geweldige plaat geworden.

Zeker met de uptempo songs slingert Gruppo Sportivo me onmiddellijk terug naar de jaren van 10 Mistakes en Back To ’78. Gruppo Sportivo is nog altijd zeer bedreven in het maken van frisse popliedjes die lak hebben aan conventies en continu heen en weer springen tussen de hokjes waarin de muziekcriticus een plaat wil duwen of persen als het moet.

Great springt door genres en door de tijd en voegt de van de band bekende dosis humor toe. Het is knap dat Great nog net zo tijdloos, stekelig en energiek klinkt als de platen die in de eerste jaren van de punk werden gemaakt, waarbij de heerlijke gitaarriffs, het aangenaam zeurende orgeltje, de bijzondere inzet van blazers en natuurlijk de wisselwerking tussen de zang van Hans Vandenburg en de backing vocals van de twee zangeressen (overigens niet dezelfde zangeressen als in de jaren 70) een belangrijke rol spelen.

Op Great neemt Gruppo Sportivo overigens ook met enige regelmaat gas terug en voegt het nog wat invloeden toe aan het uit duizenden herkenbare en wat mij betreft unieke geluid van de band.

Natuurlijk speelt jeugdsentiment een rol, maar Gruppo Sportivo maakt op haar nieuwe plaat ook indruk met popliedjes die goed zijn voor een glimlach en zonnestralen, maar die ook lekker eigenzinnig zijn. Great is al met al een zeer geslaagde comeback van Gruppo Sportivo en heeft een vlag die de lading uitstekend dekt. Erwin Zijleman

avatar van pejo
Echt een goed album geworden. Zeker meer dan jeugdsentiment lijkt me. Geweldige nummers en het album zakt nergens in. De combi met de zangeressen is altijd lekker en Gruppo heeft de juiste vibe. Naast CBC een band om te omarmen!!

avatar van musician
Alleraardigste comeback, jawel.
Oernederlandse altneratieve rockband, het is verbazingwekkend dat de band er in slaagt die kwalificatie al 40 jaar met ere hoog te houden.

Heel erg veel albums zijn er niet verschenen en niet elk album krijgt een hoog aantal sterren. Maar met Great is Gruppo Sportivo voor mij weer helemaal terug naar de periode Back to '78 en 10 Mistakes. Een hele prestatie uiteraard, je zou dat niet meer hebben verwacht.

Het begin is verreweg het beste, met de korte, puntige songs die in behoorlijke vaart voorbij komen. Interactie tussen Vandenburg en de dames Bonthond en Schip inzake zang lekker venijnig af en toe. Na Tub for Two worden de nummers wat langer, de tracks rustiger en uitgesponnen. En daarmee neemt ook gelijk de kracht van het album wat af.

Maar ik zou als band niet stoppen met het maken van nieuwe cd's. Er zit veertien jaar tussen met de vorige maar ik zou, als op deze voet verder wordt gegaan, graag nog een paar albums van Gruppo Sportivo voorbij zien komen.

avatar van E-Clect-Eddy
Toch knap dat ze in een maand tijd via crowdfunding het restant van hun financiering (€ 7500 totaal) rond hebben gekregen met slecht 133 donateurs!

Ik neem aan dat dat inkomsten uit streaming-sites en optredens daaraan hebben bijgedragen want ruim 66 euro per donateur lijkt me veel voor een LP/CD + T-shirt + ticket (even kort door de bocht).

avatar van musician
Zeker, hoewel ik de muzikale prestatie nog indrukwekkender vind dan de financiële!

Leuke Toy Dolls achtige hoes.

erwinz schreef:

(alleen Buddy Odor Is A Gas! ontbreekt helaas)Erwin Zijleman

En die staat inmiddels ook op Spotify onder de naam Buddy Odor stop. Dat is mooi, want ik had de plaat op vinyl, maar die ben ik kwijt.