Roo Panes - Quiet Man (2018)

Folk
Label: CRC

1. A Message to Myself (5:23)
  2. My Sweet Refuge (4:41)
  3. Sketches of Summer (3:36)
  4. Ophelia (5:01)
  5. A Year in a Garden (4:00)
  6. My Narrow Road (5:24)
  7. A Gift to You (5:08)
  8. Cub (3:32)
  9. Quiet Man (5:07)
  10. Warrior (3:29)
  11. Peace Be with You (4:30)
Een naam die me niets zegt maar waar ik toch even bij blijf hangen, dat in combinatie met een hoes. Soms heb ik niet meer nodig om iets te gaan beluisteren. Nou ja, een videoclip wil ook wel helpen (My Narrow Road).

En dan hoor ik de eerste klanken, die stem en BAM! Raak. Roo Panes. Ga ik gelijk niet meer vergeten. Quiet Man is de titel van het album. Niet zijn eerste, zijn derde. Hoe kan het toch zijn dat die albums compleet aan me voorbij zijn gegaan?

Die stem! Die stem mensen.... hemels, en dat in combinatie met de opbouwende sfeer in opener A Message to Myself (Jeff Buckley meets Sigur Rós). Dan kost het toch echt even tijd om na die ruime vijf minuten terug op aarde te landen.
Dat lukt bij My Sweet Refuge. Hier valt de warme stem van Panes goed op. Niet alleen in de hoogte, maar ook in de lagere regionen weet hij mij te raken. Veel aardser, maar net zo mooi. Vooral de subtiele orkestrale klanken maken deze muziek net even dat beetje meer. Nick Drake is niet ver weg.

Sketches of Summer is het lieve lentebriesje. Tijdloos zwevend door de tijd, puur zoals puur hoort te zijn. Een artiest als Sufjan Stevens kan dat ook zo goed.

En van de lente naar de zomer in Ophelia. 'Take heart my love as when I see you I see hope'. Ook hier is het weer de combinatie van zijn prachtige stem, deze keer met een wat rauwer randje en de ronduit schitterende muzikale begeleiding en dito koortjes. Romantiek in de beste vorm zonder klef te worden.

A Year in a Garden kent ook al zo'n kristalheldere klank. Panes weet hoe hij pakkende nummers moet schrijven zonder dat het té populair gaat worden en de kritische luisteraar zijn aandacht zal verliezen. Weelderige folk en toch niet vervallen in overbodige bombast. Dat is knap. Hij doet het toch maar mooi.

My Narrow Road was dus mijn kennismaking. Het Jeff Buckley gevoel, Nick Drake. Genoeg om mijn aandacht te pakken en het lukte hem dus ook om me gelijk in zijn muzikale greep te krijgen. De manier waarop hij zijn stem gebruikt als instrument sprak me enorm aan. Bezwerend is misschien wel de beste benaming voor dit nummer. Tergend langzaam onder de muzikale huid kruipend. Heel in de verte moet ik zelfs denken aan het solowerk van Eddie Vedder.

A Gift to You klinkt wat traditioneler en valt op door de extra vocalen. Ook hier kan ik het Eddie Vedder gevoel niet vermijden, terwijl zijn stem toch echt anders is. Simpel door alle eenvoud en toch weten te pakken. De vocalen van Panes zijn het echte cadeautje uiteraard. Krachtig in alle eenvoud.

De donkere, warme stem valt op Cub weer extra op, en net als eerder op het album slaagt Panes er in om pakkende nummers te schrijven die alles behalve doorsnee klinken maar toch iets in zich hebben dat herkenbaar klinkt. Misschien is dat ook wel de kracht van dit album.

Het intro van Quiet Man doet me een beetje aan Radical Face denken. Dat is dan ook het enige, want snel daarna vraag ik me doorlopend af waar het me nog meer aan doet denken. Aan deze kant van de grote folk-vijver zijn namelijk nog wel meer artiesten te vinden. Ik denk aan een Josh Ritter of Nick Harper. Bon Iver zie ik ook wel voorbij komen, maar dat is dan misschien wanneer zijn zang wat ijler wordt, want verder herken ik die er niet zo in. Hoe dan ook een bezwerend nummer dat naar een explosie lijkt op te bouwen die er uiteindelijk niet echt komt. Hierdoor blijft het uiteindelijk redelijk binnen de lijntjes.

Warrior valt op door de prachtige subtiel toegevoegde blazers. Over het hele nummer hangt een schitterende, warme gloed. De zang maakt het verder af. Knap hoe hij met zijn stemgeluid weet om te gaan: hier voegt hij weer het rauwe randje toe. De man lijkt er alles mee te kunnen.

Op afsluiter Peace be with You gebruikt Panes zijn stem tijdens het intro even als een soort blaasinstrument. Akoestische gitaar en het donkere stemgeluid zorgen dat dit nummer een waardige afsluiter is. Ook zonder toeters en bellen kan hij het goed af.

Een album van bijna een uur, maar het vliegt voorbij. Met zo'n strot ook niet zo raar. Met groot gemak weet Roo Panes (eigenlijk Edward Panes) me van begin tot eind te boeien. Hij is voor mij zeker niet de zoveelste folky zanger en dat komt door de muzikale begeleiding die nergens echt spaarzaam is, maar toch subtiel weet te blijven.
Quiet Man heeft me vanaf de eerste beluistering helemaal in zijn greep gekregen en ik denk zo dat dit er eentje is die aan het einde van het jaar hoog kan gaan scoren, wat dus betekent dat het een blijvertje gaat zijn. Zo'n album waar je nog jaren plezier aan gaat beleven.

avatar van Mausie
Jeetje, dat zijn een hoop indrukwekkende vergelijkingen die je noemt. Je hebt mijn interesse gewekt, deze plaat morgen maar eens checken

avatar van Edgar18
Dit album werd me van de week getipt door Eric. Zo nu en dan krijg ik een berichtje met "dit zou weleens iets voor je kunnen zijn". De ene keer blijkt dat ook helemaal zo te zijn terwijl het me andere keren niet echt weet te raken. Roo Panes zit daar voorlopig tussenin. Ik hoor mooie en verstilde liedjes maar één luisterbeurt is te weinig om een goede beoordeling te kunnen geven. Zit er meer in de liedjes dan ik er nu uithaal of is dit zo'n gevalletje 'niet bijzonder genoeg'. De tijd gaat het uitwijzen, morgen gaat ie nog een keer op.

In november staat ie in de Tolhuistuin Amsterdam. Kaartjes in bezit. Benieuwd hoe hij het er live vanaf gaat brengen.
De plaat staat hier op hoge rotatie kan ik wel stellen en het verveelt me geen moment.

avatar van blur8
Eerste gevoel is dat de verstilling wel erg zwaar wordt doorgezet, Maar dat komt Warrior:
De sleutelsong die mijn muzikale hart doet overspringen.
En nu zit de Tuinzaal van het Tolhuis al vol .....

blur8 schreef:
En nu zit de Tuinzaal van het Tolhuis al vol .....

Heel snel al zelfs, terwijl ik mijn kaartje heel vroeg gekocht heb wetende dat die bij lange na niet zou uitverkopen. Blijkbaar is ie een stuk bekender dan ik dacht.

avatar van blur8
Of de Tuinzaal te klein ... We nemen direct aan dat dit niet de laatste keer zal zijn dat hij oversteekt.
Met de wetenschap dat in eigen land deze style muzikanten zich toch niet erg thuis voelt in een druk kwebellende Pub en hier wel een luisterend oor vindt. .

avatar van blur8
Laatste ontdekking is A Year in a Garden. Zo veel melodie in 4 minuten. Extreem goed.

avatar van Liesjemeer
Sjongejonge met iedere luisterbeurt mooier. Gewoon op 5* hoor

Ik heb dit album werkelijk maanden lang door mijn vingers laten glippen.
Dit medium is toch echt geweldig om dit soort pareltjes werkelijk op waarde te schatten en uiteindelijk ook bij mij te laten doordringen, huh). Duurt soms even..

koosknook schreef:
Ik heb dit album werkelijk maanden lang door mijn vingers laten glippen.

En wil je hem live zien: op 22 maart staat ie weer in De Tolhuistuin, Paradiso Noord (afgelopen november op dezelfde locatie was zo goed dat ik gewoon weer ga). Aanrader!

Bedankt voor de tip. Is niet echt naast de deur, maar wie weet...

avatar van thetinderstick
Roo Panes ook even beluisterd na de enthousiaste verhalen van aEro. Mooie sfeervolle nummers, mooie stem. Soms vind ik het teveel voortkabbelen, maar misschien moet het nog groeien. Interessante artiest zonder meer.

avatar van Lambchop
aERodynamIC schreef:

Kun je vertellen of het de moeite waard is om te gaan?

Lambchop schreef:
Kun je vertellen of het de moeite waard is om te gaan?

De vorige keer was hij in de Tolhuistuin voor een solo optreden. Ik was aanvankelijk wat teleurgesteld, want hoopte op begeleiders in de vorm van cello/viool. Maar de sfeer was al goed (iedereen ging op de grond zitten... en was vol aandacht). Roo wist me heel snel te pakken. Zo goed, dat ik besloot om de 22e weer te gaan. Normaal bij dit soort artiesten vind ik 1 keer wel genoeg. Het zegt dus wel wat denk ik.

Ik hoop nu wel op die begeleidingsband uiteraard. De prijs is wat hoger nu en de zaal wat groter. Dus wie weet.

Vandaag is ook aangekondigd dat hij op 8 december in de grote zaal van Paradiso staat. Het gaat goed met hem blijkbaar. Maar of jij het wat gaat vinden? Dat is altijd heel persoonlijk, en het is sowieso afwachten hoe zo'n optreden verloopt. Overigens is ook 22 maart al weer een tijd geleden uitverkocht. Mocht je plannen hebben dan zal het via Ticketswap moeten denk ik.

avatar van staralfur
Ik ben benieuwd, ik heb Roo Panes twee keer live gezien maar dat was pre- Quiet Man. Mijn ervaringen met Paradiso Noord/ Tolhuistuin waren niet altijd even positief, ik geef het vrijdag nog een kans.