Daniel Lanois - Acadie (1989)

Canada
Label: Warner Bros.

1. Still Water (4:29)
  2. The Maker (4:13)
  3. O Marie (3:13)
  4. Jolie Louise (2:41)
  5. Fisherman's Daughter (2:47)
  6. White Mustang II (2:54)
  7. Under a Stormy Sky (2:20)
  8. Where the Hawkwind Kills (3:51)
  9. Silium's Hill (3:00)
  10. Ice (4:26)
  11. St. Ann's Gold (3:31)
  12. Amazing Grace (3:47)
  13. The Maker (Early Bass and Lyrics) *
  14. The Maker [Calypso Demo] *
  15. Still Water (From Eno's House) *
  16. Jolie Louise [Before Dublin] *
  17. Early Dourado Sketch *
  18. The Source of Fisherman's Daughter *
avatar van heartofsoul
Wel eens met bikkel2 en Mjuman wat betreft het productiewerk van Lanois. Oh Mercy en Yellow Moon hadden zonder zijn medewerking beduidend minder spannend geklonken. Zal de albums van Lanois de komende tijd weer eens de revue laten passeren, maar het zou best kunnen dat die een wat minder uitgesproken karakter hebben. Acadie is een beetje bij mij weggezakt - de cd kan ik niet zo snel tevoorschijn toveren. Overvolle platen- en cd-kasten...

Ik kan nog net alles kwijt in een door een vriend gemaakte kast.
Ik heb 2 jaar terug het nodige weggedaan/ ingeruild, dus zo ontstond er weer wat ruimte.
Ik heb alleen deze van hem.
Zal mij ook eens in ander werk van hem verdiepen.

avatar van Kronos
Mijn favoriete album van hem is Shine.

Als producer heeft Daniel Lanois natuulijk zijn kwaliteiten maar persoonlijk hou ik er niet zo van als producers zo hard hun stempel op muziek drukken. Liever een Rick Rubin die Johnny Cash zichzelf weer laat vinden dan Lanois die van zich laat horen op Wrecking Ball of Time Out of Mind.

Ik vind zijn produkties wel fijn.
Het heeft altijd iets exotisch en ik zeg het nog maar een keer broeierig (credits voor EttaJamesBrown.)
Maar smaken verschillen uiteraard.
Wat Rubin met Cash deed is geniaal, alle lof.
Ik heb altijd wat moeite gehad met Jeff Lynne.
Tom Petty, Orbinson, Harrison....alles klonk zo'n beetje hetzelfde. Alleen de liedjes waren anders.

avatar van MeesBowieFan1
super prachtig album. Ik vind deze nummers super mooi. soms raak ik ontroerd van de nummers zoals 'Ice' en The Maker', die twee zijn voor mij het hoogtepunt van het album.

bikkel2 schreef:
Ik heb altijd wat moeite gehad met Jeff Lynne.

Je hebt wel een punt. Maar een aantal van die liedjes werden door Lynne ook nog mee geschreven of gearrangeerd. Zijn stempel is daardoor nog nadrukkelijker dan louter die van een producer.

Acadie vandaag gekocht. Ik verwacht er veel van.

Fijn album dazzler. Draai deze nog met enige regelmaat.

dazzler schreef:
Acadie vandaag gekocht. Ik verwacht er veel van.

Grappig. Ik heb hem gisteren op cd binnen gekregen. Vond ik toch een noodzakelijke aanvulling op de LP die ik al vanaf release in bezit heb. Was destijds - en ook nu nog steeds - erg inder de indruk van de opening van het album (track 1 en 2). Blies me best een stukje weg. Bij track 3 en 4 dacht ik: waar gaat dit heen? Cajun-folk. Kostte wat tijd, maar toch prachtig. Hoewel best een vreemde wending in stijl. Om dan weer in verstilde pracht weg te zinken bij track 5 en 6. Mooi Miles Davis trompetje. En verrast door het wat "JD" aandoende 'Hawkwind'. De tweede helft met track 9 t/m 12 is meer dan prachtig. Kortom: sterk, eigenzinnig album. En de opvolger is nog beter!

Enjoy!! Ben benieuwd wat je er van vindt Dazz...

avatar van dazzler
Wel, de singles kende ik al en die vind ik top.

Maar Lanois vind ik zelf (zag ooit een interview met hem) nogal een egootje.
Dat weerhield me ervan om voor het album te gaan, maar eigenlijk mag dat geen rol spelen.

Vandaag voor 3 euro op de kop getikt op een beurs en vanavond nog in de CD speler.

avatar van Chameleon Day
Welke nummers waren de singles eigenlijk?

avatar van dazzler
The Maker, Jolie Louise en Under A Stormy Sky als ik me niet vergis.

avatar van vigil
Er is in 2005 ook nog een remaster uitgekomen met 6 bonustracks, iemand die in zijn bezit?

En inderdaad de opvolger is beter

vigil schreef:
En inderdaad de opvolger is beter

Zeker. 5* ipv 4,5*

avatar van dazzler
Ik vind het vooral een erg sfeervol en best gevarieerd album,
al zijn sommige songs soberder aangekleed dan ik had verwacht.

De singles blijven top.

De religieuze insteek in enkele nummers kan ik erg smaken.
Op Where The Hawkwind Kills hoor ik het meest de U2 connectie.
Ice slaagt erin om zijn eigen titel goed te verklanken.
St. Ann's Gold had zo maar op The Unforgettable Fire gekund.

Op zijn versie van Amazing Grace lijkt het wel alsof een oude (Canadese) indiaan zingt.

Ik hou wel van deze plaat. Ik overweeg 4 sterren.

dazzler schreef:
Op Where The Hawkwind Kills hoor ik het meest de U2 connectie.

Die roffelende drums en de ijle synths (van Eno) doen me me juist wat aan JD denken. U2 eerlijk gezegd niet.

Chameleon Day schreef:
U2 eerlijk gezegd niet.

Zelfs niet als je de zang erbij neemt?

Al zit hij nog dichter tegen Bono aan op Anna's Gold.

Ik moest bij dat roffelen aan Where The Streets Have No Name denken.

avatar van Chameleon Day
Nope. Het slot van Amazing Grace, als die in echo doordrenkte gitaar er in komt, dan weer wel....

avatar van dazzler
Het bewijst nogmaals dat verschillende oren toch van dezelfde muziek kunnen houden.

De linking pin tussen The Unforgettable Fire en dit album is natuurlijk de geluidsarchitect zelf, en op een tweetal nummers Adam Clayton en Larry Mullen - iig op Jolie Louise. Er zit 5 jaar tussen en 6 jaar later zou ie een album van Emmylou Harris met dezelfde geluidskwast schilderen.

Acadie = cajun, behoorlijke mengelmoes van Franse, Creoolse, native American en andere cultuurelementen. Hoorde cajun ooit uitgesproken worden door een goedwillende detaillist als kájoen - "oh, u zoekt kajoen-kruiden". Keuken is smakelijker dan de muziek - bijv Jolie Louise die ik in de juiste doses wél kan hebben.

Ooit een bijzondere - zou bijna zeggen 'onwereldse'- ervaring gehad toen ik in het Twentsche naar een feestzaal moest, in een zalencentrum bij een dorpscafé gelegen aan een kruising van 2 provinciale wegen. We stapten op de gok een van de zalen binnen, het bleek de verkeerde, en daar was een line dance event aan de gang; er werd gedanst op, idd cajun, het 2-stepritme leent zich uitstekend daarvoor. Iedereen in cowboy /-girloutfit en dat was een vreemde gewaarwording.

In de zaal waren we moesten zijn, kwamen we precies binnen met Boogie Wonderland

Vind dit een fijn album, maar Jolie Louise breekt imo de opgebouwde sfeer wel een beetje.