The Rolling Stones - 12 X 5 [US] (1964)

Rock / Blues
Label: London

1. Around and Around (3:03)
  2. Confessin' the Blues (2:46)
  3. Empty Heart (2:35)
  4. Time Is on My Side (2:50)
  5. Good Times, Bad Times (2:32)
  6. It's All over Now (3:27)
  7. 2120 South Michigan Avenue (3:41)
  8. Under the Boardwalk (2:48)
  9. Congratulations (2:28)
  10. Grown Up Wrong (2:04)
  11. If You Need Me (2:03)
  12. Susie Q (1:51)
dit is toch een ander album dan je normaal gewend bent van de stones. mss omdat t een van de eerste albums is. ze klinken hier wel leuk en de covers van chuck berry en jerry lee lewis zijn best aardig uitgevoerd. 3,5*

avatar van Ziggy007
oofie schreef:

Puur genieten toch?

avatar van John Doe
Ja precies, vind het wel een leuke uitdrukking. Maar als iets slecht is moet je ook iets verzinnen als ''uitzichtloos vervelen''

avatar van avdj
Inderdaad veel covers, maar het is wel een goede plaat. Time Is On My Side is m'n favoriet.

It's All Over Now is trouwens de single waarmee ze écht doorbraken en is zelfgeschreven. Wel grappig: zo'n typische jaren 60 hoes...koppen van de band erop, naam en albumnaam erbij...klaar!

avatar van HiLL
Good Times, Bad Times van Led Z? Of coverde zij dit nummer ook?

avatar van avdj
Die van de Stones is gewoon door Jagger/Richards geschreven. Die van Led Zeppelin kwam pas in 1969 en is een ander nummer. Veel ruiger en andere tekst.

avdj schreef:

Ok thanx zal hem eens beluisteren.

Lekker veel blues! Ik hou wel van deze fase in de evolutie van The Rolling Stones. Wel enkele mindere nummers ook, maar toch goed voor 4*.

avatar van avdj
Inderdaad is er veel bluesrock aanwezig. De bsolute toppers vind ik Time Is on My Side en Congratulations.

avatar van Music4ever
It's All Over Now vind ik persoonlijk de beste van dit album.
Congratulations is idd ook een erg goed nummer

avatar van avdj
Als ik dit zo beluister moet er gewoon een halve ster bij. It's All Over Now vindt ik ook erg goed, de eerste zelf gecompeneerde hit van de heren.

nee hoor, niet zelf gecomponeerd, maar een cover van Womack

avatar van avdj
Oh..dan weet ik het even niet. Dan is het misschien hun eerste Top 10 hit? Nou ja, hoe dan ook...het is een lekker nummer.

avatar van HiLL
De beste hit van de mannen is I Wanna Be Your Man...........

avatar van avdj
Haha, het door Lennon/McCartney geschreven nummer.
Die staat niet op een studioalbum.

avatar van marco straaten
ik als stonesfan vind dit wederom een heel goed album en inderdaad zij de covers van chuck berry zeer goed uitgevoerd

avatar van Toon1
Around and Around is wel erg goed!

avatar van Thunderball
Vanaf dit album begint de cd ellende!
Dit is het Amerikaanse 2e Stones album en heeft slechts 4(!) nummers gemeen met het oorspronkelijke Engelse album kortweg getiteld Nr2.

Het is een verbasterd album bestaande uit EP tracks en b-kantjes.

Het probleem is dat de platenmaatschappij in al z'n wijsheid vond dat de Amerikaanse markt anders was en dus ook andere songs moest krijgen dan Europa, echter met het uitkomen vd cd's is men deze afwijkende lijn gaan volgen en 't als de enige juiste gaan zien!

Aardig album maar het Engelse is suprieur aan dit allegaartje! Gelukkig staan er nog genoeg goede nummers op om het toch nog te kunnen waarderen!

3 sterren

altijd leuk om te horen die hele oude nummers van the stones
ze swingen de pan uit veel meer als de nieuwere nummers

avatar van avdj
Klinkt inderdaad lekker dit. Ik snap niet dat je No. 2 zoveel beter vindt Thunderball? Meestal zijn die afwijkendeversies voor de Amerikaanse markt niet veel minder dan de Europese vindt ik persoonlijk. Alleen Aftermath is in de UK editie superieur aan de US uitvoering.

avatar van Toon1
De afwijkende versies (afwijkend kan je het zelfs eigenlijk niet meer noemen want het zijn gewoon aparte albums) uit de VS vind ik toch wel superieur aan de Britse versies (tot 'Aftermath'). Waar anders vind je de nummers die op de Britse 5x5 EP stonden? nergens. Ik zie dit dus gewoon als een erg welgekome compilatie.
En ik denk dat ze ook wel even hebben nagedacht of ze de Britse ofwel de Amerikaanse versies gingen uitbrengen op cd. Ik ben blij dat ze de juiste keuze hebben gemaakt, anders waren heel wat nummers niet eens verkrijgbaar op cd!

avatar van Thunderball
Waar vind je de nr's die op de Britse 5x5 EP stonden?

eh.. wat dacht je op de 5x5 EP???

Of in de single boxsetjes wat cd betreft?

Thunderball schreef:
Waar vind je de nr's die op de Britse 5x5 EP stonden?

eh.. wat dacht je op de 5x5 EP???

Als je achter de originele EP uit 1964 wilt gaan zoeken...

Thunderball schreef:
Of in de single boxsetjes wat cd betreft?

Niet overal verkrijgbaar, moeilijk te vinden, bijna niet meer verkrijgbaar, te duur, meer iets voor de grote fan.

avatar van Thunderball
tja wanneer je eerst anderhalf jaar wacht, moet je niet gaan zeuren dat je ze moeilijk kunt vinden, de gewone geremasterde cd's in digipack zie je trouwens ook niet overal meer.

EVANSHEWSON
Prima verzamelaar met muziek uit hun beginperiode. Mooi heruigegeen in digipack.
Van het begin tot het eind prima beluisterbaar ! Mooi zo !

Pieter Paal
Dit Amerikaanse album borduurt netjes voort op het geluid van het debuut-album en je ziet dat er langzamerhand steeds meer eigen songs tevoorschijn komen.
'12x5' is echt een puzzeltje:
Als basis is de Engelse e.p. 'Five by five' gebruikt met de titels: 'If you need me', 'Empty heart', '2120 South Michigan Avenue', 'Confessin' the blues' en 'Around and around'.
De singles: 'It's all over now'/'Good times, bad times' en 'Time is on my side'/'Congratuliations'. Van 'Time is on my side' zijn 2 verschillende studio-versies.
De rest: 'Under the boardwalk', 'Grown up wrong' en 'Susie Q' zouden aan het begin van het volgend jaar ook op het Engelse album 'The Rolling Stones no. 2' terechtkomen.

avatar van marco straaten
ook gewoon een fantastisch album van mijn vrienden. géén enkel slecht nummer te ontdekken.
toppers wat mij betreft: Time is on my side, Around and around en Confessin' the blues.
Absoluut van 4.5* naar 5*

thebyrds69
Een geweldige plaat, vooral het nummer Congratulations is prachtig! Deze plaat is zeker 4* waard.

avatar van LucM
Jammer dat er Amerikaanse en Britse versies bestaan met een verschillende samenstelling. Mijn Stones-CD's heb ik al heel lang (uitgegeven door ABKCO) en pas later kwam ik (via internet) erachter dat dit de Amerikaanse versies zijn, die wel standaard zijn en gemakkelijker te verkrijgen dan de Britse. Het geluid is, hoewel mono, digitally remastered en van behoorlijke kwaliteit.
Niettemin, weer een prima CD met wederom vooral bluesgetinte covers, maar toch wat meer eigen songs, die alle drie uitstekend zijn (vooral "Congratulations").

Harald
Ik vind Grown Up Wrong lekker ruw en smerig. Prachtige plaat!