The National - Boxer (2007)

Label: Beggars Banquet

1. Fake Empire (3:26)
  2. Mistaken for Strangers (3:31)
  3. Brainy (3:18)
  4. Squalor Victoria (3:00)
  5. Green Gloves (3:39)
  6. Slow Show (4:08)
  7. Apartment Story (3:33)
  8. Start a War (3:16)
  9. Guest Room (3:19)
  10. Racing Like a Pro (3:24)
  11. Ada (4:03)
  12. Gospel (4:33)
  13. Blank Slate * (3:17)
  14. Santa Clara * (4:07)
Het vorige album van The National vond ik best aardig, maar is verder een beetje in de vergetelheid geraakt bij mij en dat ging in een rap tempo.
Maar niet getreurd: ze krijgen een herkansing in de vorm van hun nieuwe album Boxer.

Fake Empire is te beluisteren op myspace en is voor mij voldoende om de rest zeker ook te willen beluisteren.
Het is een fantastisch reclame-plaatje voor de hele cd want dit nummer bevalt me meer dan goed.
Mistaken For Strangers is gelijk al wat rauwer en ademt een beetje het donkere geluid wat een band als Interpol ook heeft. Cool, blits, nette-pakken-meneren-muziek schiet dan gelijk door me heen. Niks mis mee, maar ik geef toch meer de voorkeur aan het vorige nummer die ik dan weer wat origineler vond.
Gelukkig maken ze dat met Brainy al weer goed. Het heeft een lekkere dwingende sound en zit retestrak in elkaar. Geen overbodige toestanden, maar scherp als een mes door een pakje boter.
Squalor Victoria heeft als basis een strakke drumbeat maar daaroverheen worden allerlei instrumenten gedrapeerd. Hierdoor krijgt het iets bevreemdends. Mede hierdoor een heel boeiend nummer wat me bij elke nieuwe draaibeurt blijft intrigeren.
Green Gloves zorgt voor een uitstekende afwisseling op dit album. Afwisseling die veel bandjes in deze categorie nogal eens achterwege laten. Mooie stem, rustige begeleiding die per keer mooier lijkt te worden.
Nergens te zoet maar over de hele linie gewoon mooi.
Slow Show is ook wat akoestischer van toon. Hierdoor is het een fijn popliedje geworden en heeft het al niet veel meer van doen met echte rock. Let vooral ook op die fijne piano...
Op Apartment Story voegen de heren dan weer wel een wat rauwer randje toe, maar desondanks wordt het nergens vies of smerig. Ik vind dit op zich wel goed gedaan om dit soort nummers een klein randje mee te geven, maar dermate klein dat het toch een uiterst lekker beluisterbaar nummer blijft en het ook niet saai wordt.
Start A War doet qua titel vermoeden dat we hier eens lekker gaan rocken, maar nee, het klinkt zelfs lieflijk en kristalhelder. Langzaam aan werken ze naar een hoogtepunt die er aan het einde ook komt in de vorm van een zorgvuldige opbouw met subtiele blazers. Er komt dus heftige bombast? Welnee, maar toch is er een bepaalde spanning die nergens echt tot ontploffing komt. Beetje pesterig welhaast, maar daardoor erg lekker.
Guest Room is een degelijk nummer dat wederom een wat coole uitstraling heeft. We blikken of blozen niet en gaan stug door.
Racing Like A Pro is erg relaxed en bevat weer een hoop subtiele maar doeltreffende instrumentatie (blazers!).
Voeg daarbij een sausje strijkers die nergens een hoofdrol opeisen en je krijgt een wonderschoon liedje te horen.
Over wonderschone liedjes gesproken: Ada mag er ook wezen. Piano en akoestische gitaar zijn de veroorzakers hiervan. Dit klinkt gewoon erg mooi, zeker ook als de blazers weer om de hoek komen kijken.
Gospel is een schitterende afsluiter. Ontroerend zonder kitsch te worden. Warm ook. Hier hoor ik geen coole band die hip overkomt. Hier hoor ik een band met gevoel in hun donder.

Wat een allemachtig mooi album is dit geworden zeg. Moet ik dan toch maar weer eens hun vorige album tevoorschijn halen? Of is dit gewoon een mega-stap vooruit???
Geen idee; het boeit me verder ook niet zo want dit album staat geheel op zichzelf en is gewoon ijzersterk.

4*, met uitloop naar meer mogelijk.....

momenteel zwaar overdonderd door deze plaat...
ik ga nog niet stemmen want in al mijn euforie zou ik weleens wat overenthousiast kunnen zijn.
boxer is na een paar keer luisteren enórm veel gegroeid, hopelijk gaat het niet even snel weer de verkeerde kant op. maar dat zal wel niet.

Diskobox schreef:

Had ik blijkbaar bij het vorige album en ik hoop inderdaad dat dat nu achterwege blijft.

avatar van Nautilus
Wauw, wat een plaat.
Alligator vond ik al niet misselijk en de ingetogenheid die op Boxer een stuk sterker aanwezig is was eerst even wennen, maar na drie keer luisteren is het kwartje wel gevallen. Schitterende arrangementen ook. Voorlopig ook 4*.

Diskobox schreef:

twee dagen later is deze plaat alleen maar beter geworden. ik ga ervoor: 4,5 sterren.

avatar van Omsk
Waar lijkt het op?

Ik zou het associëren met Two Gallants, Cursive & Pavement.

avatar van coldwarkids
Omsk schreef:

Ik zou het associëren met Two Gallants, Cursive & Pavement.

Nou dat is ook weer niet de goede keuze qua muzieksoort
ik zou het meer associeren met een soort Interpol geluid (niet qua zang) maar qua soort muziek

avatar van Nautilus
Waar lijkt het op?

Lees het stukje 'Some Words About Boxer' op hun myspace maar eens: www.myspace.com.

En luister gelijk even naar de tracks op de speler als je daar toch bent.

Mooi stukje Aero

Alligator heb ik ondertussen al grijs gedraaid, dus ben ik wel razend benieuwd naar hun nieuwe worp.

avatar van StuF
Waar lijkt het op?

soms zetten ze inderdaad een schemerig sfeertje neer, vooral als de nummers net beginnen of ten einde komen. vooral mistaken for strangers heeft wel een heel erg groot interpol-gehalte. (ook brainy, apartment story)

maar met stephen malkmus (silver jews) zit je misschien wel meer in de buurt. (green gloves, slow show, start a war, racing like a pro) het ligt er maar net aan welke nummers je eruit pikt. ze kunnen iig van alles. (net als malkmus)

meest authentieke nummers dunken mij fake empire, guest room en ada. wat is de opener trouwens geweldig! en geweldig als opener ook. die trompetten zijn een welkome toevoeging

aERo: vorige plaat is romantischer en kan wat te lief overkomen. daardoor mist het misschien ook wel net die overtuigingskracht om te blijven luisteren. raad het je toch aan want ze lonen het stuk voor stuk. de subtiele charmante stem komt er goed tot zijn recht. beter dan op deze volgens mij. maar eerst nog maar eens wat beter/vaker luisteren

heerlijke plaat! 4 sterren.

avatar van Freggel
Zeker een heerlijk plaatje, per toeval tegenaan gelopen. Apartment Story is echt een heerlijk nummer! Ga het eerdere werk van deze heren ook even een kans geven! aanwinst! 4* (voor nu..)

4.5 sterren!!!

Het album is nu volledig te beluisteren via myspace!

avatar van Bart
Is het u al opgevallen hoe prachtig de drums je door het album duwen en stuwen. Heerlijk! Het vorige album heb ik veel gedraaid, maar ik vond het toch wat een vlakke rockplaat. Dat is met deze heel anders. Die trompetten! En de drums die maar duwen en stuwen, stuwen en duwen.

avatar van Woody
eyesolation schreef:
4.5 sterren!!!

Het album is nu volledig te beluisteren via myspace!

Ook op de luisterpaal van 3voor12 te horen.

aERodynamIC schreef:

De nieuwe pas net geluisterd, maar "Alligator" lijkt voorlopig beter, zou hem sowieso nog eens uit de kast halen!

Ben al een tijdje fan van deze band. Vorige albums heb ik dan ook vaak gedraaid. Het mooie aan de The National vond ik vaak de uitspattingen tussen en aan het einde van de nummers, zoals in Karen, Mr.November, Available.
Helaas vindt ik dit helemaal niet terug bij dit nieuwe album. Nummers als Start A War hadden gewoon wat meer pit/uitspattingen kunnen gebruiken, zelfde geldt voor Racing Like A Pro, Gospel. Ze zijn naar mijn gevoel iets te glad, je hebt niet zoiets van "Dit is een gaaf stukje". Daarnaast vind ik de nummers vaak te kort, bv Fake Empire houdt op zodra het echt geweldig wordt, gewoon jammer.
Naast deze kritiek vind ik de kwaliteit van nummers ook op dit album weer erg goed (helaas mist het dus vaak wel net dat extra btje) en ook tekstueel zijn weer erg sterk. Omdat dit album ontdanks deze kritiek toch verdomt lekker luistert, geef ik het album toch maar 4*.
Mijn favorieten zijn overigens de wat langere nummers Slow Show, en Guest Room.

avatar van polydor
hier ga ik weinig woorden aan vuil maken. prachtig album gewoonweg

uitschieters: ada, fake empire en mistaken for strangers

yosemite44 schreef:

Zelfs Pitchfork geeft nu toe dat ze "Alligator" hebben ondergewaardeerd

aERodynamIC schreef:

Don't worry, zelfs Pitchfork geeft nu toe dat ze "Alligator" hebben ondergewaardeerd

avatar van AriTupari
Net voor de eerste keer geluisterd.
Klinkt helemaal niet slecht, zelfs verdomd goed!!!

avatar van coldwarkids
Dit is echt een verdomd goede cd, waar ik echt helemaal kippevel van krijg zijn de nummers, Slow Show, Guest Room, Appartment Story, Racing Like A Pro, maar de andere nummers zijn ook gewoon mooi, ik heb hem helemaal grijsgedraaid.
Nu ben ik ook Alligator aan het luisteren en ik moet zeggen dat sommige nummers van Alligator wat uitspattingen heeft qua zang
Maar toch vind ik sommige nummers ook op nummers van Boxer lijken, maar dat zal misschien wel alleen bij mij zijn
The National is helemaal in bij mij

4,5 *

avatar van dan k
Een goede plaat en wat je noemt een grower, althans bij mij viel het kwartje niet direct na een eerste luisterbeurt alhoewel ik meteen overtuigd was dat het allerminst een miskoop was.
Bij Mistaken for strangers dacht ik wel meteen aan Interpol, zonder het overigens als storend te ervaren. De drummer viel trouwens wel op met zijn goede spel, drum's not dead.
Gelukkig wordt niet direct met de eerste 3 songs het kruid verschoten maar blijft er genoeg sterk materiaal voorbij komen, en op Ada een Sufjan Stevens op piano. Alligator werd destijds niet door iedereen op de juiste waarde geschat (ook niet door mij want ik leer ze nu pas kennen) maar met dit album hebben ze inderdaad een Boxer afgeleverd.
Een van de betere indierockers van het jaar.
(Volgende spreekbeurt zal wat langer zijn want het album is een 2 uur geleden wel nog beluisterd maar luister nu terwijl ik dit typ naar The Field met From Here We Go To Sublime =S )

avatar van levenvergeten
Er zijn, en zullen waarschijnlijk altijd, dingen blijven die ik niet snap. DIt album is voor mij eerder een toonbeeld van saaiheid, dan van prachtige liederen die ik op de fiets meefluit en met een brok in mijn keel luister. Helaas, dit is geen album dat me weet te boeien.

Fake empire is werkelijk fantastich... de rest boeit mij minder dan ik hoopte...
Ik had te hoog ingezet en verlaag nu naar 3,5 ster.

avatar van Koston
Geen onaardig album, maar voorlopig vind ik hem iets te saai

Jeetje, dit maakt direct bij de eerste luisterbeurt flinke indruk! Vind vooral de drumpartijen opvallen, naast het vrij donkere stemgeluid van de zanger natuurlijk. Deze ga ik zeker vaker luisteren de aankomende periode. Voor nu 4*

avatar van starsailor
jammer dat ze het niveau van de eerste 3/4 nummers niet vol kunnen houden. Niet dat het slecht wordt, maar wel anders.
Ik vind die nummers met de ijzige drums en gejaagde stem erg Joy Division-esque en dat bevalt me uitstekend. Daar had ik graag wat meer van gehoord.

Davez
Hoe komt dat deze band plotseling zoveel aandacht krijgt op MuMe?