Lee Morgan - Live at the Lighthouse (1971)

Jazz
Label: Blue Note

1. Introduction by Lee Morgan * (2:00)
  2. Absolutions (19:40)
  3. The Beehive (16:23)
  4. Peyote * (11:23)
  5. Speedball * (11:54)
  6. Neophillia (19:05)
  7. Nommo (18:00)
  8. Something Like This * (13:01)
  9. I Remember Britt * (14:55)
  10. Aon * (13:47)
  11. Yun Janna * (16:07)
  12. 416 East 10th Street * (12:11)
  13. The Sidewinder * (13:40)
totale tijdsduur: 1:13:08 (3:02:06)
avatar van Brunniepoo
Die documentaire was inderdaad wel aardig, maar de liner notes bij de fantastische box zijn nog veel beter.

avatar van Johnny Marr
Brunniepoo schreef:

Wel aardig? Dat anderhalf uur voelde aan als een kwartier. Zelden zo'n briljante documentaire mogen aanschouwen.

Nu over die complete live at the lighthouse: voelen die 7 uur en half ook aan als een halfuur?

avatar van Mssr Renard
Ik heb geen netflix, maar is die documentaire dezelfde als de film die over Lee Morgan ooit eens is verschenen?

Ik heb trouwens nog een biografie liggen, die hoog werd aangeschreven, maar heb het (nog) niet ingekeken.

Soledad
I Called Him Morgan

Dat is em, en ik vond de docu ook meer dan 'wel aardig'. Echt wel de moeite waard.

Soledad schreef:
I Called Him Morgan

Dan zal ik moeten wachten tot Cineville of NPO of een andere hem aanbiedt.

avatar van trebremmit
Die hoes klopt ook niet helemaal, in 1970 waren er nog geen cd's. Helaas kan ik geen goede originele vinden.

avatar van trebremmit
Ook even aan het luisteren en dit is wel tof, bevalt me beter dan The Sidewinder.

avatar van Brunniepoo
Johnny Marr schreef:

Mwah, er moet in dit soort documentaires een beeld worden neergezet, en alles wat daar niet in past wordt weggelaten of gemarginaliseerd (zoals Morgans huwelijk). Heb ik niet zo veel mee. Ik vind deze docu overigens nog stukken beter dan die over bijvoorbeeld Coltrane en Miles Davis hoor.

Live at The Lighthouse voelt zeker niet als een half uur, maar dat is alleen maar positief. Nummers werden overigens ook echt anders gespeeld, al naar gelang de sfeer van de avond, dus de dubbelingen zijn geen enkel probleem.

trebremmit schreef:

Ik heb het aangepast.

Prima album van Morgan, toch wel behorend tot mijn favoriete jazz-artiesten. Ik heb het wel gehouden bij de oorspronkelijke versie, dus misschien mis ik veel moois in de vorm van de bonustracks.

avatar van Poles Apart
Soledad schreef:
I Called Him Morgan

Vanavond bekeken, schitterende documentaire, geweldige bijdrages ook van o.a. Jymie Merritt en Wayne Shorter. Morgen wordt, qua muziek, de Dag van Morgan.

Poles Apart schreef:

Jammer dat het allemaal zo Netflix is, gelukkig heb ik een biografie (door Tom Perchard), maar dan moet ik het wel eens gaan oppakken.