Yungblud - 21st Century Liability (2018)

Pop / Hip-Hop
Label: Geffen

1. Eulogy (0:30)
  2. Die for the Hype (3:08)
  3. Doctor Doctor (3:11)
  4. Medication (3:11)
  5. Machine Gun (F**k the NRA) (3:13)
  6. Psychotic Kids (2:47)
  7. Anarchist (2:47)
  8. I Love You, Will You Marry Me (2:57)
  9. Polygraph Eyes (3:43)
  10. Kill Somebody (3:07)
  11. California (3:51)
  12. 21st Century Liability (3:09)
avatar van E-Clect-Eddy
Pop / Punk / Alternative Rock / Beats en zeker geen Hip Hop als nu hier als tweede genre gekoppeld is aan dit album. Wellicht door de dominate Beats dat dit Hip Hop suggereert maar zonder de raps/rapper, ook als Yungblud soms wel wat vertellend zingt.

Live is deze boom van een jongen een ADHD stuiterbal die met zijn Punk attitude heel snel de zaal in beweging krijgt. Om in de buurt te komen van die live ervaring moet het volume flink opgedraaid worden bij het luisteren van dit album. Live staan er een gitarist en drummer op het podium en die neigen in hun manier van spelen meer naar Alternative Rock zoals op het titelnummer 21st Century Liability dat wat het werk van de Red Hot Chili Peppers lijkt.

Hier op het album zit er ook een R&B zweem over de nummers en hier en daar zelfs een vleugje Reggae in de mix met Drum and Bass als in Psychotic Kids. Yungblud leent / jat van heel wat stijlen en genres die voornamelijk verbonden worden door zijn stem, zijn accent, zijn teksten vol frustratie en de beats. Yungblud heeft de platenkast omgekeerd en plakt van alles aan elkaar maar het is net iets te glad en al eens gedaan toen de sampler was uitgevonden en Hip Hop acts die veelvuldig gingen gebruikten. Hier zijn de oorspronkelijke bronnen wat moeilijker te herkennen.

Ik principe ben ik niet geïnteresseerd in acts / artiesten die enorm om aandacht schreeuwen en dat is Yungblud zeker. Maar het heeft ook een zekere vermakelijkheid was mijn conclusie al tijdens een live optreden onlangs in de Paradiso. Misschien ook wel afwachtend of de act een slip-up zou maken en "af zou gaan" maar dat gebeurde niet. Wel moet het optreden niet te lang duren want dan valt het in herhaling en is de diepgang nog niet breed of gevarieerd genoeg om meer dan 30-40 minuten te boeien. Dat geldt ook voor het album, vooral leuk genoeg voor tieners maar als je meer jaren op de klok heb dan ben je na een paar keer wel uitgeluisterd. Een aardig debuut maar vooral leuk om live ervaren.

I Love You, Will You Marry Me is de catchy single die wel op mijn jaarlijst van 2018 mag staan.

1,5
Punk / Alternative Rock?? zeker niet. Pure hippop!

Discogs: Alternative Rock, Ska, Punk

Heb je wel het juiste album opgezet

E-Clect-Eddy schreef:
Discogs: Alternative Rock, Ska, Punk

Heb je wel het juiste album opgezet

Ja ook op Discogs zetten sommige mensen het er verkeerd op en weten ze soms niet wat ze horen. Dit heeft niks meer met ska/punk etc te maken. Nooit punk geweest zelfs. Zo glad als een aal.
Het zou misleidend zijn als er ska/punk etc had gestaan. Je verwacht een magistrale gitaar scheurende ska punk alternatieve rock album. Tot dat je hem opzet...

avatar van E-Clect-Eddy
Ben het met je eens dat Discogs niet zaligmakend is en vaak genoeg er ook net naast zit maar vaker dicht erop zit wat betreft genres.

Ik zou dit dichter bij John Lydon plaatsen dan bij Eminem. Maar deze tiener gooit zoveel verschillende dingen in de mix dat iedereen er weer wat anders uit pikt, als ik de reviews en concert-aankondigen er op na sla dan noemt men heel veel verschillende genres/stijlen.

Het is zeker glad maar ja alles kan je glad produceren ook Punk. Glad gaat over de productie en niet over het genre/stijl. Yungblud heeft het zichzelf moeilijk gemaakt, juist door er van alles bij te halen om het album dan nog als één geheel te doen klinken moeten ze productioneel veel 'strijken'.

Was je er niet bij in de Paradiso? De drummer en gitarist hadden niet alleen een Alternative Rock look maar ook sound. Maar gooiden er meer door heen. Op een bepaald moment meende ik ook een stukje uit Brown Sugar van de rollende steentjes te horen.

JVT
Staat hier iets op dat zich kan meten met I Love You, Will You Marry Me?

avatar van E-Clect-Eddy
coldwarkids bij de tweede beluistering hoor ik nu inderdaad toch veel meer Hip Hop dan me bij de eerste beluistering op viel. Ik zat toen ook nog met het live optreden in het achterhoofd.

JVT
Wat een verschrikkelijk aanstellerig ventje is het.
One hit wonder

1,5
Van jou had ik wel verwacht dat je dit leuk zou vinden eigenlijk.

Hoezo?

avatar van musician
Ik vind Anarchist echt alleraardigst, het komt ook terug in mijn Top 100 van 2018.

Maar de rest van wat er aan singles is uitgebracht is verschrikkelijk. Ik geef geen punten omdat ik de rest van het album maar laat zitten. Maar dat had hij anders moeten doen.

Dat hij een beetje een aansteller is wil ik wel onderschrijven.

Hoezo?

Gewoon. Qua style etc. Het totaalplaatje. Als ik zo soms naar albums kijk wat je allemaal leuk vind paste dit ook bij vond ik

JVT
Ik denk dan dat onze smaken idd heel ver uit elkaar liggen. Ik hou heel erg van de Radiohead, dEUS, Queens of the stone age, Arctic Monkeys achtige dingen, maar daar hoort deze Yungblud absoluut niet bij. Hier kan ik niks mee. buiten dat ene nummer dan, die blijft heel erg goed

JVT schreef:

Ver uit elkaar? Houd ik ook van hoor! Goede bands!!!

avatar van joko150
0,5
Dit slaat natuurlijk nergens op maar die nieuwe single Loner is wel heerlijk hoor.

JVT
Idd, Loner is zeker een goed nummer.

avatar van grovonion
Toch een beetje een artiest die polariseert, en niet zo goed aankomt bij het MM publiek, blijkbaar. Alles natuurlijk helemaal niet zo slecht, de drie singles zijn allen heel catchy, de rest van het album is inderdaad wat zwakker, maar geen drama.

avatar van grovonion
JVT schreef:
Wat een verschrikkelijk aanstellerig ventje is het.
One hit wonder
zijn toch al drie hits, vrees ik