Crippled Black Phoenix - Great Escape (2018)

Label: Season of Mist

1. You Brought It Upon Yourselves (3:43)
  2. To You I Give (9:21)
  3. Uncivil War (Pt. I) (2:49)
  4. Madman (4:50)
  5. Times, They Are A'raging (11:57)
  6. Rain Black, Reign Heavy (5:58)
  7. Slow Motion Breakdown (4:33)
  8. Nebulas (5:34)
  9. Las Diabolicas (3:49)
  10. Great Escape (Pt. I) (7:36)
  11. Great Escape (Pt. II) (13:03)
  12. An Uncivil War, Pt. I & II *
  13. Hunok Csataja *
avatar van trebremmit
To You I Give staat al op youtube, mooi nummer wel.

Crippled Black Phoenix - To You I Give (Track Premiere) - YouTube

avatar van trebremmit
Great Escape (Pt. I) is net uit met officiele videoclip, prachtig nummer weer! Ik kijk steeds meer uit naar dit album.

avatar van Razoreater
De vrijgegeven nummers klinken voor mij als het beste sinds I, Vigilante. Erg benieuwd.

avatar van trebremmit
Weet iemand waar de samples vandaan komen uit You Brought It Upon Yourselves? Lijkt me uit een film, maar het ze kunnen het ook zelf gemaakt hebben.

avatar van Mindscapes
trebremmit schreef:

Is een monoloog van de Brits-Amerikaans filosoof Alan Watts. Ik vond er ook dit fragment over ('Why society needs outsiders').

avatar van Bravejester
Vandaag in de Prog ladder 2021 mijn vuurdoop gehad met het nummer House of Fools van hun album Ellengæst.

Mijn aandacht werd getrokken naar dit album omdat later in die Prog Ladder het nummer Great Escape ( Pt. II ) langs komt en dat mede tegenover een fraai nummer van Riverside ( 1 van mijn favoriete bands ).

En wat blijkt; het hele album Great Escape ligt een stuk makkelijker in het gehoor en heeft een prachtig geluid! Op 3 kortere nummers dat hele album geluisterd met als absoluut hoogtepunt Great Escape ( Pt II ). Hoeveel prachtige gitaarsolo´s passen er in 1 nummer? Best veel blijkt... en lang!
Ook Great Escape ( Pt. I ) en Times, They Are A'raging springen er bovenuit! Dat laatste nummer lijkt net te lang door te gaan tot het einde met een muur van gitaarklanken. Maar dan in de laaste 3 minuten gaat het over in pianospel met wat rustige gitaren op de achtergrond. En op het eind horen we dan nog een klein stukje accordeon muziek ( of een synthesizer dit dat nabootst ). In ieder geval een fraai eind en het loopt ook naadloos door in het volgende nummer Rain Black, Reign Heavy. Ook erg mooie opbouw en in de 2e helft weer heavier.

Al met al een album dat ik zeker ga kopen als deze tenminste goed aan te komen is!

Zowel dit album als ook Ellengæst zijn gewoon te bestellen bij Bol.com! Dus die staan op het verlanglijstje!

avatar van Sater
Bravejester schreef:

Zowel dit album als ook Ellengæst zijn gewoon te bestellen bij Bol.com!

Of bij de betere (lokale) platenzaak!

avatar van DjFrankie
DjFrankie (moderator)
Hele goeie plaat. Die ondanks de lange speelduur helemaal niet verveeld. Heerlijke sound

avatar van Bravejester
Vandaag dit album en Ellengaest ontvangen en nu lekker aan het luisteren.
Dat wordt volgens mij een prima tijdbesteding deze middag

Deze band ontdekt via Progladder 2021. Great Escape Pt I en To You i Give klinken hier alvast veelbelovend.
Ik zet hem alvast op mijn lijstje.

avatar van ProGNerD
Iets om naar uit te kijken: CRIPPLED BLACK PHOENIX announce the release of their new EP | Season of Mist

(gelet op de laatste 2 bijdrages hierboven: waar zo'n Progladder al niet goed voor is... )

avatar van legian
Ook de progladder van 2022 is goed voor nieuwe aanwas bij deze band. Op de een of andere manier stond dit album daarvoor al in mij te luisteren lijst, maar geen idee waarvan dus ik houd het maar op de progladder.

De band levert hier een enorm fijn klinkend album waarbij vooral veel aandacht uitgaat naar het sfeervolle muzikale geheel. De naar achter geplaatste zang draagt daar goed aan bij. Sowieso wel een goede keus want de zanger valt niet op vanwege zijn enorm sprekende zang. Ze zijn wel sterk in het opbouwen van de muziek, wat voornamelijk in de lange nummers goed blijkt. Maar ook de kortere intermezzo's bouwen prachtig op in het geheel. Met 73 minuten duurt de plaat me uiteindelijk wel iets te lang.

Het nummer To You I give doet me trouwens heel erg denken aan the Pineapple Thief. Zowel in stijl en zang, maar ook de melodie komt me ergens bekend voor.