Jeff Buckley - Mystery White Boy (2000)

Alternatieve titel: Live '95~'96

Label: Columbia

1. Dream Brother (8:48)
  2. I Woke Up in a Strange Place (5:05)
  3. Mojo Pin (6:06)
  4. Lilac Wine (5:19)
  5. What Will You Say? (7:34)
  6. Last Goodbye (4:58)
  7. Eternal Life (5:58)
  8. Grace (5:38)
  9. Moodswing Whiskey (5:36)
  10. The Man That Got Away (3:47)
  11. Kanga Roo (10:23)
  12. Hallelujah / I Know It's Over (Medley) (9:17)
  13. That's All I Ask * (5:25)
  14. Lover, You Should've Come Over * (7:32)
  15. So Real * (5:18)
totale tijdsduur: 1:18:29 (1:36:44)
avatar van meneer
Wat een vreselijk gewauwel over " niet echt kapot van ", " op mijn zenuwen werken ", " niet zo wild van " en " beetje jammer ".

Ja, ik geef toe dat het vergeleken bij bv Grace ( studio mensen, studio.. ) en " Chicago " echt veel realistischer en rauwer ( en ja, ook wel eens ' uitschietend " ) klinkt, maar....

Get a life !!

avatar van Twinpeaks
Goede rauwe plaat van Buckley.Ik draai hem niet zo heel vaak,maar als hij zijn rondje maakt geniet ik er toch wel van.De uitvoeringen zijn verre van perfect,en ook is hij weleens beter bij stem geweest,maar op 1 of andere manier intrigeert het.Is het het verhaal achter Buckley en zijn spijtig vroegtijdige dood die me geboeid weet te houden of is het iets anders ? Nee,het is toch de manier zoals Buckley zijn nummers brengt en hoe hij covers zich eigen weet te maken.Het geheel doet wat rommelig aan ,maar daar zit ook de charme.4 sterren

Jocharo-T
Volgens de user 'meneer' hierboven mij moeten we een leven gaan leiden als we zeggen dat Buckley niet goed zingt op deze plaat. Het is jammer dat bij die betreffende user de objectiviteit ver te zoeken is. De stelling dat het niet zo goed klinkt als Grace omdat die in de studio is opgenomen gaat ook compleet langs me heen. Er zijn zat artiesten te vinden die live gelijkwaardig of zelfs beter zijn dan op plaat. Wat mij betreft dus een stelling van niets.

Persoonlijk had ik enorm veel verwacht van deze plaat, maar schrok enorm van de slechte zang van Buckley. Het is bij vlagen gewoonweg vals. Bij Hallelujah lijkt hij het ook helemaal kwijt te zijn, op een gegeven moment valt zijn stem gewoon weg en is het bij verre niet meer het nummer dat het was op plaat en wat mij erg raakte. Gek genoeg vind ik Lover, You Should Have Come Over op de Bonus Disc wel van geweldige klasse.

Natuurlijk had ik Jeff Buckley graag een keer live gezien en natuurlijk was ik daar dan best trots op geweest. Maar ik was dan ook objectief geweest en had gezegd dat de man live niet echt noemenswaardig was, want zo is het na het horen van deze plaat. Naar goed, ik baseer mijn mening dan ook alleen op deze plaat.

Jocharo-T schreef:
Het is jammer dat bij die betreffende user de objectiviteit ver te zoeken is.

Oud bericht van een uitgeschreven user maar toch even reactie. Het is juist de subjectiviteit die ver te zoeken is want meneer meent dat anderen het ook goed moeten vinden net als hijzelf. Of met andere woorden, hij denkt dat zijn waardering objectief is, net zoals jij dat over jouw waardering lijkt te denken door over objectiviteit te beginnen.

Maar eigenlijk wilde ik, nadat de cd weer uit de Marantz speler werd gehaald, gewoon zeggen dat ik het een irritante kutplaat vind. Het is maar de vraag of Jeff Buckley dit op de wereld wilde loslaten. Als je er live bij was viel het misschien mee, als album is het echter een serieuze miskleun. Deze mag naar de kringloop. Dan verdient de winkel er nog iets aan en maak ik er misschien een meneer of mevrouw die het wel mooi vindt blij mee.

avatar van meneer
Hoho Kronos, het gaat mij niet erom dat anderen het goed moeten vinden omdat ik het goed vind ! Het gaat mij erom dat ‘als-je-er-bij-zou-geweest-zijn’ dat je het dan anders beleefd zou kunnen hebben. Dat je Jeff Buckley live gezien zou hebben. Dat is een andere interpretatie dan wat jij aangeeft.

meneer schreef:

Dan moet je duidelijker schrijven, want je begon dat bericht met:

Die dingen werden geschreven over deze plaat, niet over wat je er van zou vinden ‘als-je-er-bij-zou-geweest-zijn’. Bovendien schreef je niet dat je het dan anders beleefd zou kunnen hebben maar:

Hadden we op een mooie avond met een bier ( of een ' lilac wine ' ) daar in onze handen gestaan, dan hadden we tot in dagen van lengte door verteld dat we Buckley live hadden mogen aanschouwen en dat het gruwelijk mooi was geweest. Get a life !!

Kronos schreef:
Dan moet je duidelijker schrijven..

Ook duidelijk toch ?

Maar goed, dat was 2010. Iets met ouwe koeien en sloot enzo.. Het is nu 2020. Ik ga weer verder..

Ook duidelijk toch ?

Dat verandert de teneur van je bericht niet.

avatar van citizen
Conclusie: al had Buckley dit waarschijnlijk zelf niet uitgebracht en klinkt hij regelmatig vals (best objectief), kan de rauwheid ervan de Buckley-fan best bekoren. Na heel lang twijfelen toch niet aan de kringloop afgestaan, al was het maar om Kanga Roo.