Big Red Machine - Big Red Machine (2018)

Electronic / Pop

5. Hymnostic (3:02)
  6. Forest Green (5:49)
  7. OMDB (7:42)
  8. People Lullaby (5:23)
  9. I Won't Run from It (3:38)
  10. Melt (4:05)
avatar van E-Clect-Eddy
Nieuw project van Justin Vernon (Bon Ivor) & Aaron Dessner (The National)

avatar van CHIEP
CHIEP (crew)
Wat je nieuw noemt: in 2009 stond de "titeltrack" al op dit album.

avatar van coldwarkids
Hoor zojuist de single! Is wel aardig. Mag alleen nog meer in de richting van Volcano Choir komen. Gratitude vind ik mooier!

CHIEP schreef:
Wat je nieuw noemt: in 2009 stond de "titeltrack" al op dit album.

Hé, dat is wel bijzonder Maar wel zeker bedankt voor de tip want dat album kende ik nog niet en het ziet er interessant uit.

Van dit album van BRM staan nu 4 nummers op Spotify

Big Red Machine on Spotify - open.spotify.com

avatar van juvefc_robin
Zo, als deze 4 nummers representatief zijn voor het hele album kan dit zomaar in mijn top 10 terecht komen. Vooral Forest Green, geweldig mooi nummer.

avatar van Voorprogramma!
Lyla is werkelijk prachtig.

Sound van de nummers zit in de zelfde richting als de laatste van The National Sleep Well Beast..

Ben erg benieuwd naar vrijdag.

avatar van Elbow
Inderdaad als deze 5 nummers op Spotify zo spannend, ontroerend, knisperend en meeslepend zijn dan wordt dit werk van Aaron Dessner en Justin Vernon een kanshebber op ' Album of the year !
Werkte ook nog mee aan dit album... Lisa Hannigan, Richard Reed Parry van Arcade Fire en Phoebe Bridgers. Kan nauwelijks wachten tot vrijdag ?

avatar van JVT
JVT
Wat is dit goed zeg! Lijkt heel erg op de laatste bon iver, maar dan beter.
Lyla is mijn favoriet voorlopig

avatar van JVT
JVT
Big Red Machine - Big Red Machine - Humo: The Wild Site
Goede review, krijg hier alleen maar meer zin in.

avatar van Maartenn
Maartenn (crew)
Ligt in het verlengde van het reeds verschenen PEOPLE - Mixtape 1. Ben hier ook zeer benieuwd naar!

avatar van coldwarkids
I Won’t Run From It draaien ze regelmatig! Heeerlijk!! De rest is mwah. behalve Forest Green.. Ook schitterend! Nee geef mij gewoon maar Volcano Choir als hij toch weer een zijstap moet maken.

avatar van VladTheImpaler
Na een eerste luisterbeurt toch al goed onder de indruk geraakt. Ik vind het nog het dichtst in de buurt komen van het laatste album van Bon Iver, en in sommige nummers is de sound van Sleep Well Beast van The National niet ver weg. Alleen Air Stryp voelde nog een beetje als een buitenbeentje vergeleken met de rest.

avatar van repelstefan
Justin Vernon die een Sleep Well Beast doet. Het overtuigt nog niet, maar slecht is het evenmin. Nog maar eens wat luisterbeurten geven.

Dit is gewoon op Jagjaguwar uitgekomen trouwens.

avatar van peterjames777
Op basis van de eerste luisterbeurt en het feit dat de laatste drie nummers mij gelijk al tranen in mijn ogen bezorgen zet ik impulsief in op 4.5 sterren.

avatar van meneer
Nu volledig op Spotify. Een album om heerlijk een nazomer in te gaan richting de herfst. Komt in mijn 2018 top 10.

avatar van repelstefan
Ergens hoorde ik de potentie en de Sleep Well Beast achtige sound kon wel eens interessant worden. Maar hoe langer ik dit blijf proberen, hoe minder de stem van Justin Vernon me nog raakt. Dat lijkt, terugkijkend, bij elke release van hem een beetje minder te worden. Bijvoorbeeld dat begin op Gratitude; ik irriteer me daar gewoon aan. Te vaak die autotune, te vaak datzelfde effect. Maargoed, als de muziek me dan nog weet te raken hoeft dit niet per see een probleem te zijn. Maar dat doet Big Red Machine voor mij maar op spaarzame momenten; op Deep Green en Hymnostic. Maar ook die blazen me niet weg en kunnen het album niet redden. Het eindeloos voortkabbelende OMDB, de te lange intro op Melt (een track die nergens naar toe gaat met zijn tot vervelens toe herhalende Well, you are who you are; van begin tot eind), het uit de toon vallende Air Stryp (wat een soort mix van Thom Yorke en N.E.R.D. lijkt; geen idee wat ze hier probeerden te doen). Al met al hebben ze er geen fan bij. Het meest positieve aan dit album is dat het een hoop mensen hier wel weet te raken. En die blijdschap gun ik iedereen. Maar voor mij is dit er eentje om snel te vergeten.

avatar van FRNKY
coldwarkids schreef:
OMDB is een draak, de rest is oké

Ha, dat vind ik juist de beste. Maar ik was sowieso ook wel te spreken over het 22, A Million-geluid.

avatar van Zidaan
Mooi op het eerste gehoor, verwacht zeker nog dat 'ie gaat groeien.

avatar van Maartenn
Maartenn (crew)
coldwarkids schreef:
OMDB is een draak, de rest is oké

Beetje R&B-achtig. Als het was uitgevoerd door Justin Bieber in plaats van Vernon en de vocalen nog wat gelikter waren, had het zomaar in de top40 kunnen staan.

Eerste nummer is geniaal! Verder een goed album. Mijn eerste beoordeling 3,5. Kan wellicht nog doorgroeien naar 4.

avatar van Slowgaze
Nogal wisselvallige plaat. Ongeveer tot 'Air Stryp' is-ie vet, en daarna oké. Elektronische pop, r&b en hiphop staan Vernon toch best goed, al is die rap op 'Lyla' natuurlijk wel behoorlijk zielig. Vanaf 'People Lullaby' (Vernon terug in Bon Iver, Bon Iver-modus) krijgt de plaat opeens een heel ander geluid, alsof de oude fans die niets van urban moeten hebben ook nog even meemoeten. De enige echte draak vind ik die afsluiter.

avatar van philtuper
Sluit me aan bij de woorden van repelstefan. Ben het helemaal kwijt met Justin Vernon. Toen For Emma uit kwam was ik flabbergasted. Plaat van het jaar! Bloodbank ook fantastisch maar daarna werd het langzaam maar zeker steeds minder. En ik weet dat het ak vaker is gezegd maar dat komt grotendeels door die vermakedijde autotune. Loose dat kreng! Justin’s stem kan zo mooi zijn maar met dit gedrocht glijdt die aalgladde sound volledig langs me af. Het is smaak wellicht maar ik kan er simpelweg niet aan wennen en doet het album geen goed. Vrees dat deze plaat al snel in de virtuele grindbak verdwijnt. Er is zo veel mooiers te vinden...

avatar van Cannabooze
2007: Bon Iver debuteerde met een meesterwerk en The National leverde (op muzikaal niveau) het equivalent.
Een samenwerking als deze zou dan ook veel in zijn mars kunnen hebben. En dus kocht ik deze blind. Helaas kom ik nu tot de conclusie dat 70% van dit album 'hipstermeuk' is. En dat is jammer.

Nu ik erover nadenk: door het vakmanschap van Vernon op 'For Emma', schat ik hem al jaren te hoog in.

Misschien groeit het nog. Maar ik kom niet verder dan 2,5.

avatar van peterjames777
Opvallend dat het gemiddelde flink is gekelderd. Bij 20 stemmen was het nog een dikke 4, volgens mij. Jammerrr. Als je het mij vraagt. Wordt dit ook een 'you love it or you hate it' zoals 22, a million?

Ik heb dit vanmiddag met koptelefoon op geluisterd en de nummers komen dan nog meer tot hun recht. Er gebeurt heel veel op deze plaat. Een piep hier, een viool daar, mooie backing vocals weer iets verderop. Verassende drumpatronen en loops. Dat maakt het voor mij een spannende plaat. En voeg daar nog de warmte en emotie aan toe die vooral Justin erin gooit en je hebt één van mijn favoriete platen van het jaar.

avatar van FRNKY
peterjames777 schreef:

Mja, als mensen dit luisteren met een album uit 2007 als referentiekader wordt het een moeilijk verhaal natuurlijk. Het heeft zich overal aangekondigd als een soort 22. A million + Sleep Well Beast, en dan nog klagen dat het niet klinkt als For Emma, schiet mij maar lek hoor.

En ja de electronische topping moet je liggen of niet, maar er doorheen kunnen luisteren is blijkbaar ook een gave. Vernon blijft een grootheid. Als 22, A Million zijn Kid A was dan is deze zijn Amnesiac. Hopelijk maakt hij er zo nog vijf.

avatar van meneer
Ik snap zeker wel dat als je komt van ‘For Emma’ en die vergelijkt met dit (niet Bon Iver maar BRM) album dat je dan niet van deze stijl houdt. Maar het is een soort appels met peren vergelijken. Daarbij is Vernon een experimenten man. (Ik hou daar van. Ik hou niet van 10 dezelfde soort albums ). En dat houdt dus in dat er veranderingen in plaats vinden. Van Gogh eindigde toch ook niet met dezelfde schilder stijl als waar hij begon ? Maar dat houdt ook niet in dat je natuurlijk al zijn schilderijen mooi ‘moet’ vinden.

Ik neem dit album langzaam tot mij, net zoals ik het met Bon Iver en met Volcano Choir heb gedaan. ‘22, A Million’, daar moest ik ∑cht aan w∑nn∑n. Maar uiteindelijk, na vele rustige luisterbeurten kwam het zeer zeker binnen. Dezelfde behandeling dus ook voor dit album.

En mocht ik echt kritiek hebben op een aantal users hier die het (nog) niet waarderen: vellen jullie niet heel snel een oordeel ?

De enige vorm van kritiek op deze stijl van Vernon hier is (nu ik toch aan het vergelijken ben met een schilderstijl) dat ik soms smurfen zie geschilderd op bepaalde zonnebloemen..

En reken maar dat er over 5 jaar Vernon weer heel anders zal klinken ! Ik ben benieuwd..

avatar van SOAD
Ik kom altijd in hogere sferen als ik werk van deze man luister. Heerlijk, wat een stem heeft ie ook. Misschien zelfs wel mijn favoriet van het moment.

avatar van repelstefan
De fanboys zijn wakker. En alles wat geen 4 of hoger geeft ‘zal het wel niet begrepen hebben’.

...en dan nog klagen dat het niet klinkt als For Emma, schiet mij maar lek hoor

Wie klaagt daarover? Ik hoor dat niemand zeggen. Dat For Emma wel goed werd gevonden en dit niet is niet hetzelfde als ‘dat het niet hetzelfde klinkt en daarom niet goed is’. En dan nog, ook al zou je het jammer vinden dat het niet hetzelfde klinkt, prima toch? Niet iedereen leest alle info over upcoming albums.

Vel jij niet te snel een oordeel? Het spijt me zeer, maar wat een belachelijke vraag.

Nu begrijp ik het. Ik bezit de gave niet hier doorheen te kunnen luisteren. Ik wou dat ik die gave ook had.

repelstefan schreef:

Het was gewoon een vraag. Maar als je hem als belachelijk ervaart dan was het niet zo bedoeld, sorry. Ik ben er gewoon benieuwd naar. Je hoeft natuurlijk niet de vraag te beantwoorden. Ik merkte enige gepikeerdheid.