Creux Lies - The Hearth (2018)

Label: Cleopatra

6. Tsavo (3:07)
  7. Áine's Song (5:18)
  8. Simulacrum (6:21)
avatar van Alicia
De laatste tijd zien we weer een aantal hele aardige post-punk/dark- en andere wave albums verschijnen.
Even proberen maar, deze band uit Sacramento, Californië.

avatar van Mausie
Dit ademt The Cure. Het klinkt daardoor meteen wel lekker, maar het is even afwachten of het ook een eigen smoel heeft of dat er echt sterke tracks tussen staan. Silhouette klinkt in ieder geval erg fijn.

avatar van Alicia
"For fans of Drab Majesty, Soft Kill, Ritual Howls, Clan Of Xymox, The Chameleons, and The Cure" lees ik op de bandcamp pagina van Creux Lies. En daar kun je met gemak nog wel wat namen achter plakken. De zang vind ik her en der wel wat vermoeiend of liever geforceerd klinken, alsof de zanger iets teveel op Robert Smith wil lijken. Verder een prima plaat! Voorlopig 3.5*

avatar van Jean-Maurice
Alicia schreef:

Lijkt inderdaad héél erg op The Cure. Klinkt niet verkeerd maar ik heb hetzelfde met de zang. Het kan natuurlijk zijn dat de man echt zo zingt en niet anders kan maar het komt op mij ook wat 'geforceerd' over. De muziek is verder wel helemaal oké; wat een geweldige intensiteit! Een paar keer luisteren alvorens conclusies te trekken denk ik.

avatar van Alicia
Dit lijkt toch ook heel sterk op The Opposition! Dezelfde intensiteit! Inmiddels gewend aan de zang en de liedjes heb ik 'm toch lekker in 't winkelwagentje laten vallen!

avatar van Alicia
Inmiddels zijn we een kleine twee maanden verder en nog altijd is The Hearth fijn om naar te luisteren! Weet je wat? Ik zet 'm dadelijk gewoon hoog in mijn top 20 dit jaar!

Dit album (tijdens de zomerperiode) dus duidelijk over het hoofd gezien.
Mooie nummers worden afgewisseld met nogal saaie tracks. Ze doen m.i. iets te veel hun best om hun grote wavevoorbeelden na te doen. Qua songmateriaal wel okay.

avatar van Chameleon Day
Deze band doet idd aan Curetje spelen....

avatar van Alicia
Ik moet na meerdere luisterbeurten eerder aan de 'oude' The Opposition denken. Hoe dan ook, als ik op criteria als 'originaliteit' moet gaan beoordelen kan ik praktisch alles wat ik de laatste tijd gehoord heb wel overboord gooien. Ik ben zelf erg blij met deze 3e of 4e post-punk of new wave generatie! Er zitten toch weer een paar hele leuke bands tussen. Zeker nu de oude garde er vrijwel niks meer van bakt d.w.z. geen interessant nieuw werk meer uitbrengt. Uitzonderingen zijn er gelukkig wel zoals bijvoorbeeld de laatste schijf van Sad Lovers & Giants, maar begrijpelijkerwijs klinkt laatstgenoemde dan weer stukken minder urgent.