Creux Lies - The Hearth (2018)

Label: Cleopatra

6. Tsavo (3:07)
  7. Áine's Song (5:18)
  8. Simulacrum (6:21)
avatar van Alicia
De laatste tijd zien we weer een aantal hele aardige post-punk/dark- en andere wave albums verschijnen.
Even proberen maar, deze band uit Sacramento, Californië.

avatar van Mausie
Dit ademt The Cure. Het klinkt daardoor meteen wel lekker, maar het is even afwachten of het ook een eigen smoel heeft of dat er echt sterke tracks tussen staan. Silhouette klinkt in ieder geval erg fijn.

avatar van Alicia
"For fans of Drab Majesty, Soft Kill, Ritual Howls, Clan Of Xymox, The Chameleons, and The Cure" lees ik op de bandcamp pagina van Creux Lies. En daar kun je met gemak nog wel wat namen achter plakken. De zang vind ik her en der wel wat vermoeiend of liever geforceerd klinken, alsof de zanger iets teveel op Robert Smith wil lijken. Verder een prima plaat! Voorlopig 3.5*

Alicia schreef:

Lijkt inderdaad héél erg op The Cure. Klinkt niet verkeerd maar ik heb hetzelfde met de zang. Het kan natuurlijk zijn dat de man echt zo zingt en niet anders kan maar het komt op mij ook wat 'geforceerd' over. De muziek is verder wel helemaal oké; wat een geweldige intensiteit! Een paar keer luisteren alvorens conclusies te trekken denk ik.

avatar van Alicia
Dit lijkt toch ook heel sterk op The Opposition! Dezelfde intensiteit! Inmiddels gewend aan de zang en de liedjes heb ik 'm toch lekker in 't winkelwagentje laten vallen!

avatar van Alicia
Inmiddels zijn we een kleine twee maanden verder en nog altijd is The Hearth fijn om naar te luisteren! Weet je wat? Ik zet 'm dadelijk gewoon hoog in mijn top 20 dit jaar!

Dit album (tijdens de zomerperiode) dus duidelijk over het hoofd gezien.
Mooie nummers worden afgewisseld met nogal saaie tracks. Ze doen m.i. iets te veel hun best om hun grote wavevoorbeelden na te doen. Qua songmateriaal wel okay.

avatar van Chameleon Day
Deze band doet idd aan Curetje spelen....

avatar van Alicia
Ik moet na meerdere luisterbeurten eerder aan de 'oude' The Opposition denken. Hoe dan ook, als ik op criteria als 'originaliteit' moet gaan beoordelen kan ik praktisch alles wat ik de laatste tijd gehoord heb wel overboord gooien. Ik ben zelf erg blij met deze 3e of 4e post-punk of new wave generatie! Er zitten toch weer een paar hele leuke bands tussen. Zeker nu de oude garde er vrijwel niks meer van bakt d.w.z. geen interessant nieuw werk meer uitbrengt. Uitzonderingen zijn er gelukkig wel zoals bijvoorbeeld de laatste schijf van Sad Lovers & Giants, maar begrijpelijkerwijs klinkt laatstgenoemde dan weer stukken minder urgent.

avatar van reptile71
Weliswaar zijn de invloeden van The Cure duidelijk, maar een copycat is dit zeker niet. Ze maken een heel ander soort nummers. En wat Alicia zegt hoor ik ook duidelijk en dan met name door de zang. Die klinkt gewoon zo enorm als Opposition, dat dit zomaar een nieuw Opposition album had kunnen zijn. Al klinkt dit over het algemeen wat elektronischer door het veelvuldige synth gebruik. Bij een nummer als The Unclasping zou je zweren dat je naar een herboren versie van Opposition luistert. Ik ervaar dat eigenlijk als behoorlijk positief.

Al met al kan ik na enkele luisterbeurten concluderen dat ik het best een prettig album vind. Al grijpt het terug op het oude bekende genre is het nergens een kloon van (nee, ook niet van Opposition) en ook geen zoveelste Interpol lookalike. Eigenlijk gewoon een prima new wave / post-punk plaat met een redelijke old school sound.

Jean-Maurice
Bandcamp staat nu op. Prima plaat dit! Gaat hier zeker op de wenslijst.

Creux Lies - creuxlies.bandcamp.com

avatar van reptile71
In juni zijn ze trouwens in Europa en volgens mij hebben ze nog wat data openstaan. Dusse, NL bookers, grijp je kans!

Album besteld.

Dit is heel heel goed! Je hebt ook zoveel bands tegenwoordig dat je bijna door de bomen het bos niet meer ziet. Ik was deze nieuweling alweer vergeten. Dank voor het opnieuw in herinnering brengen Paul en Alicia. ...doet me muzikaal trouwens ook wel een beetje denken aan The Sound.

DjFrankie

avatar van Alicia
Daar krijg je, denk ik, geen spijt van. Ik draai 'm nog regelmatig!

Jean-Maurice
Komt over twee weken binnen. Ik verheug me nu al. Klasse dit.

avatar van DjFrankie
Ik ken de single erg goed

Jean-Maurice
Het album gisteren binnengekregen. Nu drie keer geluisterd en wat me opvalt is de mooie productie. Je moet de volumeknop wel wat naar rechts draaien, het is een beetje 'zacht' opgenomen als je de huidige producties gewend bent. Hoewel het hier een drummachine betreft dacht ik bij de eerste luisterbeurt aan een echte drummer. Het verschil is nauwelijks te horen. Complimenten aan de producent. Dit is een aanstekelijk goed debuut van dit viertal uit Californië. De zang is echt en niet geforceerd zoals ik eerst dacht hoewel ik de tweede zang niet goed terug kan horen. Naast de overduidelijke invloed van The Cure hoor ik hier ook The Opposition in terug. Geen enkel liedje valt me tegen, het album nodigt mij juist uit tot vaker draaien. Samen met het album van TRAITRS e.a. gaat dit voorlopig het meest gedraaide album worden hier. Ik ben het met Alicia eens. Deze tijd van het grote aanbod aan en de revival van de jaren 80 wave en postpunk is een walhalla voor 'ouwe wavers' als ik. Nooit gedacht dat 'onze' muziek anno 2019 weer zo zou opbloeien. Geweldig!

avatar van Alicia
'Ouwe' wavers, golf bewegers. Het houdt je jong! Ja, er zijn de laatste jaren weer een aantal erg mooie albums, waaronder deze, bij gekomen!

Jean-Maurice
Hoe vaker ik dit album draai hoe meer ik er The Opposition in terug hoor. In eerste instantie denk je aan The Cure vanwege de zang maar muzikaal zit dit veel dichter bij The Opposition. Hoe dan ook een sterk debuut want ze geven er wel degelijk ook een eigen draai aan. Ga deze band in elk geval volgen en ben benieuwd naar een vervolg. Als ik al een favoriet moet aanwijzen dan is dat voorlopig The Unclasping en Eulogy.