Ovlov - Tru (2018)

Label: Exploding in Sound

1. Baby Alligator (4:27)
  2. Half Way Fine (3:27)
  3. The Best of You (2:04)
  4. Spright (2:40)
  5. Stick (3:22)
  6. Tru Punk (3:34)
  7. Fast G (2:42)
  8. Short Morgan (2:00)
  9. Grab It from the Garden (6:10)
avatar van Elbow
Heerlijk rockalbum met hemelse melodieën die zich na een tijdje in je hoofd gaan nestelen. Doet me wat denken aan 'my vitriol' ook 'Dinosaur Jr' is niet ver uit de buurt. Slechts 9 songs maar dat doet je sneller op repeat drukken..

Mausie (crew)
Dit album blijkt echt een groeier! Idd prachtige melodieën die boven komen drijven, elke luisterbeurt valt mij weer een ander nummer op. Ik durf hier nog geen cijfer aan te hangen, de tijd zal het leren...

Mausie (crew)
Ik ben om, geniaal album! Heerlijke riffjes en melodieën die niet uit je kop zijn te krijgen. Meeslepend, emotioneel en intens zijn de woorden die mij te binnen schieten bij het luisteren van dit album. Hopelijk krijgt het wat meer aandacht hier

avatar van erwinz
recensie op de krenten uit de pop:
De krenten uit de pop: Ovlov - TRU - dekrentenuitdepop.blogspot.com

AllMusic.com is deze week razend enthousiast over TRU, de tweede plaat van de Amerikaanse band Ovlov. TRU wordt niet alleen een “instant classic indie rock album” genoemd, maar ook “the kind of breathtakingly great record most bands can only dream about making”.

Het zijn grote woorden, maar luister naar de eerste noten van de tweede plaat van de band uit Newtown, Connecticut, en je weet dat geen woord van de superlatieven van AllMusic.com gelogen of overdreven is.

TRU opent met heerlijk gruizige gitaren vol vervorming, maar ook met opvallend melodieuze muziek. TRU doet onmiddellijk denken aan de muziek van bands als Dinosaur Jr. en Built To Spill, maar niet veel later duiken ook associaties op met een band als Sunny Day Real Estate of met het werk van Pavement of Guided By Voices.

Het is muziek die op het moment veel te weinig gemaakt wordt, maar de liefhebber van even gruizige als melodieuze gitaarmuziek heeft waarschijnlijk al een flinke stapel persoonlijke favorieten uit de jaren 90 in de kast staan. Het zijn favorieten waartussen de tweede plaat van Ovlov zeker niet zal misstaan.

De Amerikaanse band, die vijf jaar geleden vrij anoniem debuteerde, sleept er op TRU nog veel meer invloeden bij. Hier en daar hoor ik een vleugje shoegaze, hier en daar wat uit de 90s grunge en zeker in de meest toegankelijke songs raakt de muziek van Ovlov ook nog aan die van Buffalo Tom; een persoonlijke favoriet. Het is vergelijkingsmateriaal om van te watertanden, maar Ovlov doet ook nog eens nadrukkelijk haar eigen ding.

De band trekt zo nu en dan hoge en gruizige gitaarmuren vol vervorming en feedback op, maar is ook niet bang voor meer ingetogen en prachtig melodieus gitaarwerk. De songs van de band uit Newtown, Connecticut, komen soms met heel veel geweld uit de speakers, maar kiezen zeker niet altijd voor makkelijk beukwerk. In een aantal van de songs op TRU laat Ovlov horen dat het veel dieper graaft dan de meeste van haar soortgenoten. Bij aandachtige beluistering hoor je opeens zeer ingenieuze gitaarloopjes en slaat de drummer bijna uit het niets onnavolgbare ritmes.

Iedere weg die Ovlov op TRU kiest levert bovendien geweldige songs op. TRU is een plaat die Dinosaur Jr. gemaakt had kunnen hebben en dat is wat mij betreft een groot compliment. TRU walst 30 minuten als een stoomwals over je heen, maar hierna ben je verkocht.

De band heeft in dit half uur immers negen geweldige songs toegevoegd aan al het moois dat in de jaren 90 in het genre werd gemaakt en herschrijft de muziekgeschiedenis. Het is natuurlijk doodzonde dat een plaat als TRU wordt uitgebracht in een periode waarin de aandacht voor nieuwe muziek minimaal is, maar iedereen die hem mist, mist zomaar een van de meest memorabele gitaarplaten van het jaar.

Wat een aangename verrassing, nee wat een sensatie. En nee, ik ben niet bevangen door de hitte of droogte, want op het moment dat ik deze recensie intypte genoot ik van de koelte van de Alpen. Erwin Zijleman

avatar van blur8
Knap hoor om de grunge guitar sound van 25 jaar her, zo vitaal te laten klinken; als nieuw!.
Komt mede door dat het totaalplaatje klopt. Goed songmateriaal, overal verrassing (vals klinkend orgel in The Best of You), overal afwisseling (pingelende gitaar in Tru Punk).
Heb een torenhoge fav-track: Spright, omdat hierin de gruiz zo prachtig beheerst gehouden is.

Nu maar hopen dat ze snel vanuit NewYork naar de EU komen, want dit willen we graag in het echt beleven.

avatar van koosknook
Magnifieke sound. Love it!!

avatar van Choconas
Ovlov zou ik graag eens op een festival zien, dat moet haast wel vuurwerk opleveren. Tru is een bijzonder fraaie, gruizige gitaarplaat in het straatje van Pavement, Sebadoh, Dinosaur Jr. en andere lofi-bandjes uit de jaren negentig. Wellicht dat de heren nog een trein moesten halen, maar in sneltreinvaart komen negen heerlijk puntige liedjes voorbij, waarvan de meeste slechts zo'n twee of drie minuten klokken. Na een half uur is het album alweer voorbij, maar zit ik nog na te genieten met een grote glimlach op mijn gezicht.

avatar van AOVV
Dinosaur Jr., Sebadoh, Built to Spill, Pavement.. Het zijn enkele namen die in me opkomen als ik naar deze plaat luisteren, en niet de minste trouwens.

Je zou Ovlov dus een gebrek aan originaliteit kunnen verwijten, maar als het zo goed wordt uitgevoerd, ben ik allerminst rouwig. Het is sowieso ook moeilijk om te komen bovendrijven in die immens grote poel met gruizige gitaarbandjes, maar door de kwaliteit van de liedjes slaagt Ovlov daar voor mij wel in. Dit is gewoon een halfuur intens genieten van de betere fuzzy gitaarmuziek.

4 sterren

avatar van jurado
AOVV schreef:

4 sterren

Ovlov, wat een geniale naam ook, maakt muziek die ik het liefst hoor, lekkere op 90's gebaseerde gitaarrock en doet dat ook met heel veel plezier, althans zo komt het op mij over.
Ik wacht met smart op iets nieuws van deze heren.

jurado schreef:

Ik wacht met smart op iets nieuws van deze heren.

Daar is de opvolger dan:
Ovlov - Buds (2021)

Eerste single Land of Steve-O gaat verder waar ze gebleven waren en dat vind ik helemaal niet erg

avatar van jurado
Mausie schreef: