menu

Ariana Grande - Sweetener (2018)

mijn stem
3,08 (44)
44 stemmen

Verenigde Staten
Pop
Label: Republic

  1. Raindrops (An Angel Cried) (0:37)
  2. Blazed (3:16)

    met Pharrell Williams

  3. The Light Is Coming (3:48)

    met Nicki Minaj

  4. R.E.M (4:05)
  5. God Is a Woman (3:17)
  6. Sweetener (3:28)
  7. Successful (3:47)
  8. Everytime (2:52)
  9. Breathin (3:18)
  10. No Tears Left to Cry (3:25)
  11. Borderline (2:57)

    met Missy Elliott

  12. Better Off (2:51)
  13. Goodnight N Go (3:09)
  14. Pete Davidson (1:13)
  15. Get Well Soon (5:22)
totale tijdsduur: 47:25
zoeken in:
Rudi1984
Releasedag. Ik ben heel benieuwd of dit dan eindelijk hét Ariana Grande-album wordt. De hoes spreekt me erg aan (mooi ook om hem overal als poster te zien hangen) en de uitgebrachte nummers zijn veelbelovend.

avatar van Mausie
Net even de singles geluisterd. The Light is Coming heeft wel een fijne beat/melodie, wat ik in de eerste 30 seconden niet verwachtte. Maar het ontwikkelt zich erg fijn naar een oldskool sound. Ook No Tears Left To Cry is instrumentaal dik in orde. Maar verder is dit me allemaal veel te gelikt en over the top. De videoclips sowieso, die zijn echt heel erg cringeworthy. Krijg er een 'instagram-gevoel' bij: fake and shallow. De massa zal het vast fantastisch vinden, getuige de miljoenen volgers op Instagram. Maar mij is het allemaal te perfect en daardoor krijg ik er de kriebels van. Maar ook qua zang bevalt het mij niet, maar dat is ook persoonlijk. Een heel erg smooth stemgeluid met de hele tijd lange uithalen, komt op mij zeikerig over. Is een stijlvorm die veel popzangeressen hanteren, maar dat ligt mij over het algemeen niet. Gek genoeg heb ik daar soms dan ook weer geen last van, zoals bij de laatste Kacey Musgraves. Haar stem valt eigenlijk ook in dezelfde categorie, maar daar stoort het mij over het algemeen niet (geldt zeker niet voor alle nummers). Maar ik vind dat Kacey ook meer in dienst van het nummer zingt en ze klinkt oprecht. Ariana klinkt voor mij gemaakt, alsof ze een showtje aan het opvoeren is. Ik zal verder geen cijfer aan dit album geven, op basis van de singles voel ik geen behoefte om het album te gaan luisteren.

Rudi1984
Meer dan prima eerste indruk. Je hoort direct dat dit haar meest afwisselende en zelfverzekerde plaat is. In het begin was ze zo druk met al die toonladdertjes, nu vormen haar stem en sterke composities veel meer een geheel.

Erg fijn plaatje tot nu toe.

avatar van Poles Apart
3,0
Als R.E.M. nog bestond zou ik ze hierbij aanbevelen een nummer genaamd "Ariana Grande" op te nemen.

avatar van Arrie
Poles Apart schreef:
Als R.E.M. nog bestond zou ik ze hierbij aanbevelen een nummer genaamd "Ariana Grande" op te nemen.

Get Well Soon kan dat wel doen!

Goh, ik weet het nog niet hoor. Ik vind het tot nog toe vooral erg goedkoop klinken, her en der mooie melodietjes, maar tekstueel echt teleurstellend. Ik volg Miss Ariana nu al een tijdje op social media in aanloop naar dit nieuwe album en had er door al de commotie toch meer van verwacht. Weet niet of dit Dangerous Woman kan overtreffen.

avatar van NewYorkCityLight
2,5
Na de eerste beluistering vind ik het voornamelijk teleurstellend. Denk niet dat dit in de buurt gaat komen van 'Dangerous Woman'.

Rudi1984
En ik blijf maar verhogen. Op het eerste gehoor klinkt het ‘gewoon lekker’, maar bij elke luisterbeurt komen weer meer bovengemiddeld goede nummers bovendrijven. Ze zijn door de sterke composities niet uit je hoofd te slaan en je blijft er nieuwe dingen in horen. Erg knap, want tegelijkertijd klinkt het best puur en gestript, waardoor die easter eggs geen dikke productielaag hebben om zich in te verstoppen.

Daarnaast heeft ze zoals gezegd geleerd in dienst van de nummers te zingen. Ze heeft natuurlijk een enorm krachtige stem, een wapen dat je met beleid in moet zetten. Dat deed ze nog niet eerder zo goed als op dit album.

Er moet wel iets heel raars gebeuren wil dit niet hét album van 2018 worden. Best verrassend, ik dacht altijd dat ze zo’n Mariah Carey-achtig zangeresje was waar ik met een grote boog omheen moest lopen.

Rudi1984 schreef:
maar bij elke luisterbeurt komen weer meer bovengemiddeld goede nummers bovendrijven. Ze zijn door de sterke composities niet uit je hoofd te slaan en je blijft er nieuwe dingen in horen.

Zou je eens een paar voorbeelden kunnen geven? Want ik hoor precies toch niet echt hetzelfde

Rudi1984
Leander0 schreef:
(quote)

Zou je eens een paar voorbeelden kunnen geven? Want ik hoor precies toch niet echt hetzelfde


Volgens mij allemaal wel, op het intro na.

Eigenlijk is 't simpel:

skip gewoon alles waar Pharrell aan heeft bijgedragen, en je houdt alleen de sterke nummers over.

avatar van joko150
2,5
ugh waar moet ik beginnen, de gelijkenissen tussen My Everything en Sweetener zijn erg groot, het heeft echt een gebrek aan samenhang en worstelt om een geleidelijk tempo aan te houden, wat overigens op Dangerous Woman niet het geval is.
Een groot gedeelte van dit probleem komt door de collab met Pharrell Williams, die zijn handen helemaal over dit album had.
Andere nummers zijn geproduceerd door Ilya, Max Martin, en die nummers zijn veel sterker dan de Williams geproduceerde nummers.
De combinatie Williams en Grande niet goed....
Ariana is op dit album veel meer ingehouden vooral op de Williams assisted nummers.
het geluid is behoorlijk inconsistent.
En mensen pakken de beste nummers er uit en komen niet meer terug naar het album.
Heel jammer want de 2 singles No Tears Left To Cry en God Is a Woman zijn geweldig.

avatar van dix
dix
Poles Apart schreef:
Als R.E.M. nog bestond zou ik ze hierbij aanbevelen een nummer genaamd "Ariana Grande" op te nemen.

Nick Lowe heeft dat ooit gedaan, als een reactie op een release van David Bowie.

avatar van EttaJamesBrown
Bij mijn weten ook gebeurd met Green en (wederom) R.E.M.
Echt zeker weten, doe ik niet.

Even gezocht: R.E.M. (EP) - Wikipedia

Rudi1984
Volgens Wiki zijn 2, 3, 4, 6, 7, 11 en 15 de nummers die Williams heeft geproduceerd. Dat zullen toch niet degene zijn die hier als slecht naar voren worden geschoven? R.E.M., Succesful en hoogtepunt Sweetener: zomaar drie van de beste nummers van het album.

avatar van catdog
4,0
Heb het album net even voorbij laten komen. Vooralsnog minder catchy dan 'Dangerous Woman', maar echt 'minder' wil ik het album nog niet noemen. De Pharrell tracks zijn overigens duidelijk de sterkere tracks van het album! De man flikt 't weer

avatar van catdog
4,0
Lees overigens zojuist dat de laatste track bewust de laatste 40 seconden in stilte laat uitlopen, zodat de track 5:22 duurt, als eerbetoon naar de slachtoffers in Manchester op 22/5. Mooi gebaar.

De nummers van Pharrell mogen dan wel het meest ‘catchy’ zijn, ze hebben wel zware minpunten. De lyrics van blazed en the light is coming zijn echt crappy. De outro van successful is zo goed als dezelfde als Sangria Wine. In sweetener lijken wel vier nummers door elkaar gegooid (en die geluidjes op de achtergrond doen me op een of andere manier steeds aan Candy Crush denken)

avatar van Emile93
2,0
Ik vind Ariana een goeie artiest en ze heeft al veel heerlijke nummers gemaakt, maar dit album is het niet voor mij. Ik ben het meest te spreken over de nummers waaraan Pharrell niet heeft meegewerkt...

avatar van catdog
4,0
Is dit album beter dan 'Dangerous Woman'? De fans zijn er flink over verdeeld en ik ben er ook nog niet over uit. Vooralsnog een zeer aangenaam album van Ariana. De schrik zat er bij de opener namelijk goed in. Ariana heeft een vrij mooie stem, maar voor dit soort power ballads blijkt ze toch minder geschikt, ondanks dat haar bereik flink aan Mariah Carey doet denken.

Gelukkig stuurt Pharrell Ariana op een interessant muzikaal pad. Tuurlijk zijn dit geen buitencategorie producties van Pharrell, maar Ariana ligt verassend lekker op de tracks en, kenmerkend voor producties van Pharrell, speelt de melodie gaandewijs met de rest van de productie wat de songs erg interessant houden. Het klinkt ook allemaal even net minder hit-gevoelig dan haar vorige albums en dat is best verfrissend.

Toch kan Ariana het niet laten om ook wat doorsnee pop-plaatjes erop te hebben. 'Breathin' bijv. is erg catchy, maar ook vrij plat. 'God Is a Woman' moet het ook echt van de bijbehorende video hebben. Lead-single 'No Tears Left to Cry' valt overigens ook best buiten de boot vergeleken met de rest van het album.

Gelukkig hebben de Pharrell producties de overhand en laten Ariana van een frisse, speelse kant horen. Neem bijv 'The Light Is Coming'. Ariana klinkt veel minder gepolijst op dit soort producties waardoor haar charme nog beter de kans krijgt om te ademen.

'Sweetener' had nog beter gestroomlijnd kunnen worden, dan had dit duidelijk haar beste album tot nu toe geweest. Nu trekken het meerendeel van de niet-Pharrell tracks het geheel wat omlaag. Het zijn zeker geen verkeerde tracks, maar ze kan hierin veel beter. Dat liet ze bijv. op 'Dangerous Woman' duidelijk horen. Dan klinken de Pharrell tracks toch vernieuwender voor haar doen. Pharrell geeft Ariana de ruimte om meer van haarzelf te laten horen waardoor over-all dit album als haar meest persoonlijke tot nu toe voelt.

3,5* (standout tracks: "Blazed", "R.E.M" en "Sweetener")

avatar van NewYorkCityLight
2,5
Blijft een tegenvaller. De Pharell sound is anno 2018 toch wel heel erg uitgemolken. Het nummer 'Sangria Wine' van Camila Cabello vind ik nog wel leuk. Voor Britney heeft hij 17 jaar geleden een paar van de beste nummers in haar carrière geproduceerd. Zelfs het N.E.R.D. album dat vorig jaar uitkwam vond ik verrassend leuk. Maar Pharell x Ariana Grande is voor mij gewoon geen interessante combi. Van Ariana Grande wil ik geen nummers op een ''clunky'' beat die nergens heen lijken te gaan. Nieuwe single 'Breathing' en de cover 'Goodnight and Go' vind ik overigens ook niks aan (het ligt dus niet alleen aan Pharell...).

'No Tears Left to Cry' en 'God Is a Woman' zijn wat mij betreft echt de hoogtepunten. Denk dat ze snel aan album #5 mag beginnen want hier staan geen nummers met singlepotentie meer op.


avatar van MIAB
3,0
Tegenvallend album van Ariane Grande. De laatste 2 albums waren redelijk en bevatten meerdere potentiële hitsingles. Bij dit album is dat niet echt aanwezig.

Rudi1984
Hij eindigde zowaar nog bijna op 1 in m'n jaarlijst. Alleen Kacey Musgraves slipte er nog nipt langs. Hij boet ook niks aan kracht in; blijft een fantastische plaat. Met grote afstand het beste wat ze tot nu toe deed.

avatar van Rumour
3,0
Ook voor mij blijft dit na meerdere keren draaien een tegenvaller na het uitstekende Dangerous Woman. De drie singles waren veelbelovend, maar dat blijken ook de beste nummers van dit album te zijn. De Pharrell tracks vind ik duidelijk de slechtste, de beats daarvan ontstijgen meestal nauwelijks het niveau van een snel in elkaar geflanste demo. Drop It Like It's Not. Regelmatig (en niet toevallig) doen ze mij denken aan het Hard Candy album van Madonna, wat ook geen hoogvlieger was. Jammer, want Ariana's stem vind ik nog steeds heel aangenaam, waardoor er voor dit rammelende album met een aantal hele goede tracks net een zoetzure voldoende uitrolt.

Gast
geplaatst: vandaag om 04:43 uur

geplaatst: vandaag om 04:43 uur

Let op: In verband met copyright is het op MusicMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.

Let op! Je gebruikersnaam is voor iedereen zichtbaar, en kun je later niet meer aanpassen.

* denotes required fields.