Haken - Vector (2018)

Rock / Metal
Label: Inside Out

1. Clear (1:50)
  2. The Good Doctor (3:55)
  3. Puzzle Box (7:42)
  4. Veil (12:35)
  5. Nil by Mouth (6:51)
  6. Host (6:45)
  7. A Cell Divides (4:57)
avatar van progressive
Kan niet snel genoeg komen.
The Good Doctor, Puzzle Box en A Cell Divides zijn al te luisteren en klinken onwijs goed!

avatar van progressive
Nil By Mouth
Wat een album! Wat mij betreft stoten ze hiermee Dream Theater definitief van de troon.

avatar van stuntman_jasper
progressive schreef:
Nil By Mouth

Mee eens, al was dat voor mij al vanaf the Mountain. Echt een strak meesterwerkje dit.

Ik ben nu aan het luisteren. En zelfs bij de eerste luisterbeurt kan ik niet anders dan concluderen dat we hier te maken hebben met een fantastisch album! Nil By Mouth is inderdaad een erg gaaf instrumentaaltje.
Hier ga ik nog graag en vaak naar luisteren!

avatar van Rick53
Een erg gaaf instrumentaaltje haalt het zelfs nog naar beneden. Ik zou zeggen dat het een knap staaltje werk is
Zonder dollen.. Veil mag er ook echt wel wezen, dynamisch zit het zoals we bij Haken gewend zijn wel snor en komen er (gelukkig) weer veel nieuwe dingen voorbij. De drummer heeft het niveau ook weer torenhoog gebracht. Goede teksten ook.
Enige minpunt zijn de synthesizers op Puzzle Box .. Kan er niet aan wennen.

Totaal een andere plaat dan een Affinity of The Mountain en dat is maar goed ook. Zie waar Dream Theater zich nu bevindt.

Oordeel volgt.

avatar van legian
Waar de single's mij nog niet echt warm wisten te maken doet het gehele album dat wel. Nu twee luisterbeurten gehad en het is weer optimaal genieten. De korte duur is trouwens ook geen straf met het geweld wat ze ten gehore brengen.

Kan niet wachten om vanavond met koptelefoon het nog eens te ondergaan.

Super gaaf album!!

avatar van Sake
Fijn dat Haken zijn unieke stijl en sound weet te behouden, maar toch wel weer een uniek album neer weet te zetten. Vector biedt stevige kost vergeleken met de vorige twee albums. Er valt zoveel te ontdekken in deze 7 nummers dat ik die 44 minuten geen enkel probleem vind.

avatar van Hoedijk
progressive schreef:
Nil By Mouth
Dream Theater, in een ver verleden ooit nog eens in Noorderlicht gezien, kon me nooit echt bekoren. Behalve Metropolis pt. 2 en het door velen verguisde Octavarium, maar ik heb begrepen dat dit album geïnspireerd is door Muse. Nou heeft dit album wel iets van die energie. Ja Muse (Host), maar verder ik hoor ook invloeden van een band als Porcupine Tree (Nil by Mouth). Maar goed, wat maakt het uit. Iedereen hoort er weer het zijne in. Dit is gewoon weer drie kwartier genieten.

Ik hoor ook Muse en Porcupine Tree.
Leprous kan ik daar nog aan toevoegen, maar toch ook nog altijd Dream Theater. Laatstgenoemde band mag nu dan wel wat rustiger aan doen, maar ze zijn nog altijd de grootvaders van de prog metal.

Alle invloeden ten spijt, dit is toch echt Haken. Een eigen smoel.

Wat een fijn album is dit zeg. Ik heb gisteren de speciale editie gekocht, met de instrumentale versies. Dan kun je je eens echt lekker focussen op de instrumentale kunsten, want dat is niet mis! Wat zit het lekker in elkaar! Maar ook de zang is echt goed, die vond ik op de eerste albums vaak wat fragiel klinken en ging nog wel eens uit de bocht vond ik. Ross Jennings zingt hier heel beheerst en met veel volume.

Ja, binnenkort wordt het weer tijd voor de jaarlijstjes, jongens en meisjes...

avatar van Leptop
Nou, de cd is binnen. Het zal weer de nodige draaibeurten nodig hebben voordat het al zijn geheimen prijsgeeft. Ik hoop dus op een groeier.
Lekker geluidje ook. I'll be back.

avatar van The_CrY
Ik ben een beetje de passie voor prog kwijt, denk ik. Deze Haken draait nu al een tijdje rondjes in mijn speler, en ik hoor echt wel dat het goed is, en dat er veel vette dingen gebeuren, maar het kan me gewoon niet boeien. Ik proef geen urgentie, geen verhaal, en het grijpt me maar niet bij de strot. Wellicht probeer ik het later nog eens als de de stijl me weer wat meer bevalt.

The_CrY schreef:
...Ik proef geen urgentie, geen verhaal, en het grijpt me maar niet bij de strot...

Ik snap je deels wel. Het ontegenzeggelijk vakmanschap wat de mannen laten horen. Metronomisch strak. Maar ik mis inderdaad wat van de bezieling die ik terughoor in eerdere albums. Iets te perfect dit keer?

avatar van Alicia
Nee, het is niet te perfect. Als dat al zou kunnen. De band speelt zonder meer technisch knap, dus zit het met de begeleiding wel goed. Zelfs al word ik er soms wel 'n beetje nerveus van. Maar waar ik bij soortgelijke progressieve metal- of rock bands nog veel blijer van kan worden, is de combinatie zware gitaren en een zanger, die naast een krachtige heldere stem, ook nog de energie heeft om emoties over te brengen en dan het liefst zonder falsetstem. Bij Haken echter, heb ik het gevoel dat de zanger teveel z'n best moet doen. Dit is erg vermoeiend en het valt mij nu pas echt op. Wellicht komt dit doordat deze plaat een stukje steviger uitpakt dan zijn voorganger.

avatar van cageman
De beste progmetal band van dit moment bevestigd haar status met dit album.
Geweldig!

avatar van namsaap
Mijn review op Zware Metalen.

Waar Dream Theater tot een jaar of tien geleden nog leidend was in de hedendaagse progressieve rock, staat er een nieuwe lichting band op die, geïnspireerd door Dream Theater, langzaamaan deze rol overnemen in het genre. Haken is wat mij betreft zeker een van deze bands. Waar men op het debuut Aquarius en opvolger Visions een nog sterk door Dream Theater geïnspireerd geluid laat horen, transformeert het geluid van de band vanaf The Mountain en krijgt Haken een eigen gezicht. Op Affinity wordt het geluid van de band verder ‘gemoderniseerd’ en in dat opzicht is Vector weer een logische stap in de ontwikkeling van de band.

Een blik op de tracklist en de speelduur van de nummers leert dat de mannen van Haken het op Vector – voor hun doen – bondig houden. In de vorm van Veil staat er weliswaar één nummer van twaalf minuten op het album, maar met 45 minuten is dit het kortste volwaardige album van de band.

Na het overbodige intro Clear begint The Good Doctor even vertrouwd, maar al snel valt op dat de accenten met geluidseffecten in de nummers in vergelijking met Affinity een grotere rol hebben gekregen. Het maakt dat het nummer – ondanks dat het vrij ‘to the point’ is – de luisteraar veel afwisseling biedt. Met het navolgende Puzzle Box is het ouderwets afwisseling troef waarbij het rustige middengedeelte doet denken aan Leprous op het laatste album, een gedachte die tijdens het beluisteren van dit album vaker opkomt.

Op Veil laat de band vervolgens horen nog steeds de kunst te verstaan van het zorgvuldig opbouwen van een episch prognummer waar invloeden van Dream Theater, Between The Buried And Me en Leprous tot een legering worden gemengd. Ondanks de langere speelduur van het nummer blijft de band de luisteraar continu boeien. Op het instrumentale Nil By Mouth klinkt Haken vervolgens weer als een Meshuggah-light.

Het hoogtepunt van dit album is Host, een nummer waarop de band een nieuwe kant van zich laat horen. Het wordt stemmig ingezet met begeleiding door een melancholisch klinkende trompet en vervolgens wordt de spanning stap voor stap zorgvuldig opgebouwd. Indrukwekkend wat Haken met dit nummer laat horen. Op het afsluitende A Cell Divides trekt de band vervolgens nog eens stevig van leer.

Vector is door zijn bondige karakter een heel ander album geworden dan zijn voorganger en veruit het hardste album uit de discografie van de band. Het duurde dan ook een aantal luisterbeurten alvorens de nummers op hun plek vielen. Om uiteindelijk tot de conclusie te komen dan het nieuwe Haken-album de luistertijd meer dan waard is.

avatar van Leptop
Prog en zangers blijft toch altijd wel een topic. Zowel bij DT, Leprous als Haken (om maar eens wat namen te noemen) lees ik en hoor ik zelf regelmatig een net-niet situatie. Het is ook lastig als je zoveel kwaliteit in je band hebt zitten, moet je ook nog eens een perfecte zanger hebben die bij alle diverse stijlen van de band past. Lukt natuurlijk nooit.
Om maar meteen het euvel van deze bands te benoemen: de albums zijn soms te divers en daarmee in onbalans als je de zang ook ziet als instrument (doe ik wel). Daarmee blijven de punten bij mij vaak hangen bij maximaal 4*. Als de balans er wel is, geef ik meestal hogere punten, zoals op Awake van DT.

Zo pakt de stem van Jennings hier juist supergoed uit op Host. Ik vind juist dat zijn stem wel goed past bij het jazzy deel van de muziek. Minder bij het metronomisch strakke geweld, daar steekt het wat iel bij af. Dus als Haken het lef (en de interesse) heeft om een volgend album volledig jazzmetal georiënteerd te maken...word ik heel gelukkig.

avatar van james_cameron
Steviger en compacter dan de vorige paar albums, maar minstens zo goed. De wat hardere koers bevalt mij prima en resulteert in overwegend sterk songmateriaal. Ik volg de band reeds vanaf het begin, maar ik moet zeggen dat ik meer geniet van de meer recente albums. De avontuurlijke beginjaren waren best leuk, maar ik kon er niet echt wat mee. Inmiddels heeft Haken zich echter ontwikkeld tot een dijk van een progressieve rockband. En zo te horen is de rek er nog lang niet uit.