Cher - Dancing Queen (2018)

Label: Warner Bros.

1. Dancing Queen (3:42)
  2. Gimme! Gimme! Gimme! (A Man After Midnight) (4:11)
  3. The Name of the Game (4:48)
  4. SOS (3:22)
  5. Waterloo (2:52)
  6. Mamma Mia (3:34)
  7. Chiquitita (5:14)
  8. Fernando (3:57)
  9. The Winner Takes It All (4:32)
  10. One of Us (3:53)
We hadden de A*Teens al, kijken hoe Cher het doet. GIMME! GIMME! GIMME! (A Man After Midnight) is al te horen (hoor ik daar een beetje een Madonna-touch?!).

Gevaarlijk om een heel album op deze manier uit te brengen, ABBA is en blijft onovertroffen dus gaat dit meevallen of is het om van te gruwen.

Da gaybars zullen vast ontploffen dit najaar.

avatar van Poles Apart
We hadden de A*Teens al.

En Erasure niet te vergeten, met hun succesvolle "ABBAesque EP".

avatar van Castle
Poles Apart schreef:

En Erasure niet te vergeten, met hun succesvolle "ABBAesque EP".

Die blijft top!

Met de vrouw afgelopen week naar Mama Mia de film geweest, enkele van deze songs werden daarin gedaan, nee het is geen AbbA en ja wel Cher. Maar een heel album ( had al moeiete met een hele film, maar dan zingen oak andere acteur en actrices met mindere vocale kracht) lijkt me wel veel.
Toch benieuwd want Cher is nog goed van stem

avatar van Mjuman
Benieuwd geworden hoe een overrijpe Cher de moves van de destijds pril bloeiende Agnetha en Frida zou (trachten te) volgen, klikte ik Aero's link aan: sheer disappointment !

Moet nog steeds met denken aan Erasure - Take A Chance On Me (Official Video) - YouTube

Björn Again meermalen gezien, weliswaar camp, maar toch leuk, al valt al op dat ze meer 'complexe' nummers wel mijden:

(α—…α—Ία—·α—…) Björn Again - 1998 Full Concert - YouTube

Rudi1984
In de film was ze al tenenkrommend. Kan echt niet meer, die holle stem.

avatar van Maartenn
Maartenn (crew)
aERodynamIC schreef:
Da gaybars zullen vast ontploffen dit najaar.

En dan afhankelijk van de kwaliteit van woede of van vreugde?

Ik snap niet zo goed waarom dit direct commercieel moet worden uitgemolken. Cher is toch wel redelijk over de houdbaarheidsdatum heen, zoals Rudi1984 ook al zegt. Ga lekker van je pensioen genieten!

avatar van Mjuman
Ja die Cher is wel mooi opgedroogd - zoals men dat wel eens zegt, maar dat geldt ook voor haar vocale turbo: uitgedroogd

Rudi1984
Maar goed, de hoes is natuurlijk wel mooi. Lekker natuurlijk bekkie.

Maartenn schreef:
En dan afhankelijk van de kwaliteit van woede of van vreugde?

Als ik de reacties nu al zie...... alsof er een wereldwonder gaat uitkomen. Camp he..... de combinatie van Cher en ABBA doet het blijkbaar goed in die hoek

aERodynamIC schreef:

Naast camp-eren is archeologie, oudheden opgraven, altijd al een van je hobby's geweest, toch?

avatar van nico1616
1,5
Ze ziet er inderdaad uit als een overgerestaureerde dragqueen en het gebruik van autotune overtreft nog haar faceliftintensiteit. Vergis je echter niet: er zijn genoeg gays zoals ondergetekende die zich van het enthousiaste gayscene-gekir distantiëren. Zet mij dus maar buiten die hoek, aERo

avatar van Kronos
Ik pas als hetero al helemaal niet in die hoek. Toch vind ik dat Cher veel goede albums heeft gemaakt en haar versie van Gimme! Gimme! Gimme! is leuk om te horen. Misschien is er van mij wel een hoek af maar ik zal vast niet de enige hetero zijn die er zo over denkt. Niet helemaal terecht lijkt me om de muziek van Cher in een hoek te duwen. De berichten over haar leeftijd en uiterlijk zijn ook niet echt interessant. Al vind ik het wel een interessante hoes. Doet me denken aan het contrast van blondine en zwartharige vrouw dat David Lynch vaak in z'n films stopt.

avatar van nico1616
1,5
Kronos schreef:
De berichten over haar leeftijd en uiterlijk zijn ook niet echt interessant.

Zonder een polemiek te willen opstarten, vind ik dat dus wel relevant. Ik vind het vergelijkbaar met het uiterlijk van Michael Jackson op het einde van zijn leven. Hij verloochende gewoon dat hij zwart was en net dat aspect van zijn muziek was zo aantrekkelijk in het begin van zijn carrière.
Cher is 72 en komt op mij fake over door haar uiterlijk. Dat ik mij dan erger aan dat gekir in de gayscene is omdat net daar het overbenadrukken van het uiterlijke en jong zijn vaak een facade is, en men in Cher die oppervlakkigheid en het moeite hebben met ouder worden herkent en toejuicht.
Als ik dan die autune en dat gebrek aan vocale kracht hoor in Gimme Gimme Gimme, dan kan ik alleen maar mijn hoofd schudden, ik kan daar niet naar luisteren...
Maar alle begrip dat jij dat nummer wel tof vindt hé...

nico1616 schreef:

Oké, al gaat die vergelijking me wat te ver. Er jonger uit willen zien is nog iets anders dan verloochenen dat je zwart was en bij MJ was zijn neus zowat helemaal weg. Prince had ook serieus wat aan zich laten werken. Daar kwam minder kritiek op. Het lijkt me ook straf dat de leden van de Rolling Stones nog zoveel haar hebben en een goed gebit. Op dat punt vond ik de kritiek niet correct omdat vrouwen meer op hun uiterlijk worden beoordeeld dan mannen. (In de 'hetero-wereld')

nico1616 schreef:

Zo had ik het nog niet bekeken. Die ergernis kan ik goed begrijpen.

nico1616 schreef:
Maar alle begrip dat jij dat nummer wel tof vindt hé...

En alle begrip van mij dat jij Cher en haar muziek te fake vindt om te kunnen waarderen.

Mij stoort dat bewust gekozen effect van Auto-Tune niet. Zo via YouTube beluisterd vind ik haar stem ook nog steeds krachtig genoeg klinken.

avatar van Thorgal
als je een nummer covert, zorg er dan voor dat het beter klinkt dan het origineel. Is hier dus duidelijk niet het geval en maakt zeer duidelijk dat de stemmen van Agnetha en Frida niet te overtreffen zijn. Het unieke Abba-geluid blijft gelukkig uniek.
Dit is troep en zelfs een gaybar niet waardig. And I have been in many

Wel heel erg benieuwd naar de 2 nieuwe Abba songs eind dit jaar.

avatar van Kronos
Zonet de vier nummers die momenteel op Spotify staan eens geprobeerd en ik vind het niet geslaagd. De eerste keer dat ik Gimme! Gimme! hoorde vond ik het wel tof maar nu had ik zelfs geen zin de nummers tot het einde te beluisteren. Ik zal het wat ABBA betreft dus maar bij ABBA houden.

In de NY Times van een paar weken terug stond wel een aardig lang interview met haar, waar o.a. ook dit album voorbij komt. Wel leuk om eens te lezen:

Cher Has Never Been a Huge Cher Fan. But She Loves Being Cher.

avatar van devel-hunt
Ach, laat dat mens, ze is 72 en lijkt op een opblaaspop, waar in essentie niets mis mee hoeft te zijn, bij haar geen lillend vlees, alles is strak.
En de muziek....ik ben benieuwd wat Benny en Björn hiervan vinden.

avatar van PUbu
Die b & b deden ook mee in de film. Hun hoor je vast niet klagen. Sterker nog, ze gaan nog meer met abba doen.

Zoals ik al eerder opmerkte: de gay bars zullen wel helemaal uit hun dak gaan de komende weken. Als ik zag hoe er reikhalzend naar uitgekeken werd in die hoek. Stel je toch voor: Cher die een ABBAATJE doet. Veel gays zullen nu gelukkig kunnen sterven.

Deze gay weet het zo net nog niet. Sowieso is het gevaarlijk om met een cover-album te komen, maar als je dan ook nog eens ABBA gaat coveren dan moet je oppassen bij mij. Die nummers zijn perfect en daar moet je eigenlijk niet aan gaan zitten sleutelen.
Okay, Madonna gebruikte in haar Hung Up heel sterk een sample uit Gimme! Gimme! Gimme! (A Man After Midnight). Dat pakte goed uit. Het is dan ook niet vreemd dat Cher best dicht in de buurt probeert te komen van die versie. Maar die vocoder... poeh, dat kennen we nu wel.
The A*Teens brachten ooit ook hun versie van ABBA-nummers en deden dat gericht op een jonger publiek met een voor die tijd hip sausje. Velen gruwden ervan, ik kon het nog wel handelen omdat de benadering net even anders was.

En nu dan Cher die met tien klassiekers op de proppen komt. Ik moet toegeven niet zoveel met haar stemgeluid te hebben, maar juist hier valt me dat nog meer op; wat zingt dat mens soms akelig zeg. Ze blijft redelijk dicht bij de originelen en dan mis ik de frisse stemmen van Frida en Agnetha. Het moderne sausje dat ze eroverheen gooien is echt zo modern niet meer, ietwat beschimmeld zelfs, en dan kun je je afvragen wat dit album eigenlijk nog toevoegt aan haar discografie (ik ga me niet eens afvragen of het wat toevoegt aan de ABBA-versies want dat antwoord lijkt me wel duidelijk).

Misschien ben ik op dit punt niet gay genoeg. Misschien heb ik ABBA te hoog zitten (en geloof me: dat was in mijn tienerjaren niet zo) of misschien is dit gewoon niet zo heel sterk.
Ja, Dancing Queen is een gezellige verzameling ABBA nummers. Een avondje uit naar de coverband Björn Again is ook heel leuk, maar blijf toch maar van ABBA af lieve Cher. Vergeet niet wat extra glitters op je jurkje te plakken, doe wat extra veren erbij en de gaybars en festivals liggen plat voor je. Ik blijf dan thuis als je het niet erg vindt.

avatar van Maartenn
Maartenn (crew)
Ik lag bij de eerste alinea al dubbel aERodynamIC

avatar van vigil

On overtroffen meesterlijk

avatar van axel33
1,0
Deze gay zegt ook nee.

Voor alle haters:)… Schijnbaar is de gemiddelde "kopende" Nederlander een andere mening toegedaan. Sinds de plaat uit is staat deze al steevast wereldwijd op nr. 1 in de iTunes charts (ja ze houdt zelfs Lil Wayne van de 1e plaats af) en ook in Nederland staat ze al vanaf vrijdag in de top 3. Toch knap voor een "uitgedroogde, over gerestaureerde dragqueen" die niet kan zingen..

avatar van Rudi S
Daar zit iets in

avatar van Bubblez
Wat mij betreft een totaal overbodig album. Zelfs de A*Teens vernieuwde de alom bekende Abba-liedjes meer dan hier. Cher doet als het ware een karaoke-poging, want op enkele tracks na is de muziek identiek aan de Abba-nummers.

avatar van SilverGun
Taylor waagt zich er wijselijk niet aan om veel aan de opzet van de nummers te veranderen, de muziek blijft verrassend dicht aanleunen tegen het originele materiaal. Hij brengt de productie wel op geslaagde wijze naar 2018 en laat de muziek op precies de juiste plekken wat voller klinken. Cher doet vocaal ook geen gekke dingen en volgt netjes de invulling van Agnetha en Anni-Frid op, uiteraard met wat kenmerkende maar spaarzame vocodervervorming. Prima plaat.

justfollowing34 schreef:
Schijnbaar is de gemiddelde "kopende" Nederlander een andere mening toegedaan

Datzelfde volk dat ook gek is op Jan Smit en consorten? Mijn smaak is wat anders zullen we maar zeggen.

Overigens denk ik dat er meer liefde van mijn kant zou zijn als ze een poging had gewaagd er iets mee te doen zoals A*Teens dat indertijd deden. Of het dan je smaak is valt te bezien, maar dit voegt echt niks toe toch?! Ik had een beetje gehoopt op wat 'hippe versies vertaald naar 2018'. Blijkbaar is dat toch niet mogelijk met deze klassiekers.

avatar van Marco van Lochem
Ze is inmiddels 72 (20 mei 1946) en brengt met deze ABBA hommage haar 26e album uit. “DANCING QUEEN” bevat 10 klassiekers van het Zweedse viertal die door de Amerikaanse redelijk vertolkt worden. Alle songs blijven dicht bij de originele uitvoeringen, waardoor de vraag opkomt wat de relevantie van dit album is. Het album gaat van start met dé ABBA song, ‘DANCING QUEEN”. Instrumentaal is het vrijwel identiek aan het origineel, de zang is behoorlijk. In “GIMME GIMME GIMME (a man after midnight)” komt helaas die vocoder (stemvervormer) weer voorbij, die we van haar nineties superhit “BELIEVE” kennen. Ik vind het totaal niet passen in dit nummer. “THE NAME OF THE GAME” is weer okay, muzikaal iets aangepast, al is het minimaal. “S.O.S.” hoort wat mij betreft in de ABBA top 10 allertijden en het is goed dat Cher voor dit nummer gekozen heeft. Ze blijft ook hier dicht bij het origineel, al komt de stemvervormer ook hier weer even terug…jammer. “WATERLOO” heeft iets ander geluid dan het origineel. Met kleine aanpassingen in het arrangement is dit tot nu toe het eerste nummer dat een eigen aanpak heeft gekregen. “MAMMA MIA” blijft weer dicht bij het origineel dat in 1975 een hit was. Wat ik hier mis is de power in de samenzang en ook hier komt de verdomde stemvervormer weer in voor. De ballad “CHIQUITITA” was voor ABBA in 1979 de vierde nummer 1 hit in de Nederlandse Top 40 en Cher probeert de sfeer van het origineel goed neer te zetten. Haar zang in vergelijking met Agnetha, die het origineel zong, zorgt ervoor dat het liedje niet die emotionele lading krijgt, daarvoor is Cher vocaal niet goed genoeg. “FERNANDO” is op dit album geproduceerd door ABBA componist en toetsenist Benny Anderson. Het nummer blijft heel dicht bij het origineel, de stem van Frida, die het origineel zong, wordt redelijk goed door Cher neergezet. “THE WINNER TAKES IT ALL”, tophit in 1980, wordt in de originele uitvoering door Agnetha gezongen. De blonde zangeres heeft een traan in haar stem, waarmee ze dat nummer naar een niveau, dat door Cher niet te halen is. Het nummer heeft ook niet het “kippenvel gevoel” dat het origineel voor mij wel heeft. Ze doet haar best, maar meer dan redelijk is het niet. “ONE OF US” staat in mijn ABBA top 10 (naast onder meer “EAGLE”, “KNOWING ME KNOWING YOU”, “THE DAY BEFORE YOU CAME”, “THE VISITORS” en “LAY ALL YOUR LOVE ON ME”) en Cher maakt van dit nummer, een geheel eigen versie. Klein gehouden, zang en toetsen, meer niet. Dit zorgt ervoor dat dit nummer, het slotakkoord, voor mij het hoogtepunt van “DANCING QUEEN” is. Al met al is het een aardig album, de echte ABBA fans zullen het waarschijnlijk links laten liggen, fans van Cher zijn blij dat er na 2013 weer nieuw werk van de zangeres/actrice verschenen is. Een voldoende, vooral voor het feit dat ze dit durft te doen en zich niet heeft laten verleiden om er een dance album van te maken. Door dicht bij de originele uitvoeringen te blijven, heeft ze daardoor een mooi eerbetoon voor ABBA gemaakt.