The Maccabees - Colour It In (2007)

Label: Polydor

1. Good Old Bill (2:11)
  2. X Ray (3:15)
  3. All in Your Rows (2:35)
  4. Latchmere (3:01)
  5. About Your Dress (2:14)
  6. Precious Time (4:17)
  7. O.A.V.I.P. (2:20)
  8. Tissue Shoulders (2:29)
  9. Happy Faces (2:51)
  10. First Love (3:04)
  11. Mary (3:30)
  12. Lego (3:11)
  13. Toothpaste Kisses (2:39)
  14. The Real Thing *
  15. Just Like the Rain *
  16. Colour It In *
  17. Sore Throat *
  18. Diamond Solitaire *
  19. Bicycles *
Toothpaste Kisses! Wat een lief klein liedje! Zo'n liedje wat perfect de sfeer van samen zijn met je vriend(in) op een luie zondagochtend weet te vangen.

Deze debuutplaat is toch een stuk minder spannend dan de opvolger. The Maccabees zijn hier inderdaad niets meer dan leuk springerig indie bandje nummer 10297, Enkele nummers steken er nog wel uit, te weten Precious Time, About Your Dress en afsluiter Toothpaste Kisses. Daaromheen vind ik eigenlijk maar bar weinig wat me echt kan bekoren. The Maccabees hebben bovendien hier nog behoorlijk wat moeite om niet ieder nummer precies hetzelfde te laten klinken. Nee, dat doen ze op Wall of Arms toch een stuk beter.

avatar van blur8
Toothpaste Kisses !! is van een uitzonderlijk bovengemiddeld niveau, dat het feit dat de rest van de CD er niet toe doet, ondergeschikt maakt. Vreemd dat in de tracklist van MM, dit niet zichtbaar is.
En ja [Dn!S] Alles wat hier nog niet uit de verf komt is tot volle wasdom gekomen op hun 2de CD. Blijft over dat magistrale Toothpaste Kisses !!!.

Vandaag voor het eerst geluisterd. Is op het eerste gehoor best een goeie plaat; zeker 3,5* waard.

Het klinkt wel weer als de zoveelste wave-revival, maar daar kunnen we er naar mijn mening niet genoeg van hebben

Dat dit niet origineel was in 2007 (en nu by extension dan natuurlijk nog steeds niet) zal ik niet betwisten. Echter vind ik ze op Wall of Arms net zo goed een knock-off, maar dan van Arcade Fire-achtige stadionrock. Dan liever deze catchy britpop/post-punk-liedjes.

Moet er wel bij zeggen dat ik hier ook een hoop nostalgische herinneringen aan heb, dus dat zal ook wel meespelen.

avatar van Co Jackso
Een heerlijk eerste album van The Maccabees, waarbij goed is nagedacht over de wijze waarop de nummers in elkaar zitten. Vele tempowisselingen komen voor en dat werkt meestal heel goed. Van enige vorm van eenzijdigheid is wel sprake en daarnaast is het nogal een veilig album, maar als tussendoortje is er vrij weinig mis met dit album. Hoogtepunten zijn er voor mij in de vorm van First Love, opener Good Old Bill en Precious Time.

obsessed schreef:

Beetje een late reactie maar Arcade Fire en stationrock verwacht ik toch niet in dezelfde zin hoor.

avatar van SoNick
X-Ray heeft echt een lekker tempo....lekker gitaarwerk

avatar van TheWanderer
Mijn versie heeft een iets andere voorkant dan hier op MM en ook een iets andere indeling/volgorde van de nummers. 'Good Old Bill' ontbreekt zelfs helemaal...