Daughters - You Won't Get What You Want (2018)

Label: Ipecac

1. City Song (5:55)
  2. Long Road, No Turns (5:04)
  3. Satan in the Wait (7:06)
  4. The Flammable Man (2:09)
  5. The Lords Song (2:45)
  6. Less Sex (4:47)
  7. Daughter (4:55)
  8. The Reason They Hate Me (3:55)
  9. Ocean Song (7:28)
  10. Guest House (4:29)
avatar van itchy
Hier kijk ik erg naar uit. Ik geloof niet dat ik 2018 al zo naar een plaat heb uitgekeken. The Reason Why They Hate Me en Satan in the Wait zijn al vrijgegeven en klinken erg goed.

avatar van eightynine
Ah, deze staat erop. Nieuwe singles zijn inderdaad heel erg fijn! Wordt 2018 zo aan het einde ineens heel erg leuk!

avatar van Don Cappuccino
De twee singles (Satan in the Wait en The Reason They Hate Me) zijn echt fantastisch! Een hele natuurlijke evolutie van het geluid van de vorige plaat. Het doet me eigenlijk best wel aan de laatste twee platen van GNOD denken en dat is top!

avatar van Mr.Domestica
Goeie ontdekking dit. Direct zin om meer van deze band te beluisteren!

avatar van DjFrankie
Nummer 1 bij RYM

avatar van Don Cappuccino
Daughters is slim geweest en brengt een compleet andere plaat uit dan acht jaar geleden. In die opgefokte noiserockstijl viel toch niks meer te verbeteren. You Won't Get What You Want is een trage en sluipende plaat met af en toe een uitbarsting. De sfeer is verwrongen en de spanning is om te snijden met een sound die flink wat industrial in zich heeft, maar ook me doet denken aan Swans en GNOD en in zijn meest ingetogen momenten zelfs het latere werk van Scott Walker.

avatar van mkrake
Gelukkig zit er ook nog aardig wat agressie in. Intrigerende plaat van de heren.

avatar van Ataloona
De heren hebben inderdaad wel een aardige evolutie doorgemaakt, maar ik smul er tot dusverre van. Sterker nog; ik vind het fantastisch! De band heeft inderdaad een (wat logger) industrial randje aan hun muziek toegevoegd, maar ook op muzikaal gebied zijn ze nog weer wat gevarieerder en effectief ritmischer geworden. Een voorbeeld daarvan is een haast polyfonische epileptische aanval op Daughter met David Yow achtige zang, helachtige schreeuwen op de achtergrond, een strak drumritme begeleid door een zware basgitaar en twee gillende gitaartonen die elkaar proberen te overtreffen. Bijzonder goed doordacht.

Daarnaast is de typische noiserockstijl van Daughters echt niet helemaal weg. Je waant je zo nu en dan werkelijk in de 90's. Maar Daughters weet het toch voor elkaar te krijgen om niet als een copycat of persiflage te klinken. Ik kan er mijn vinger niet helemaal op krijgen, maar ze blijven mijn inziens gewoon uniek.

avatar van DjFrankie
Zo dit klinkt als Protomartyr die op hol geslagen is, gierende riffs, rondzingende gitaren een compleet overdonderend geluid. Ik heb hem vandaag in de auto gehoord maar ik moet dit even laten bezinken en dan weer opzetten.
Voor nu 4 *

avatar van Don Cappuccino
Hij komt bij mij nu echt binnen. Verdomme, wat een plaat! Less Sex is het beste Nine Inch Nails-nummer dat Trent Reznor nooit geschreven heeft.

avatar van SirPsychoSexy
Hierdoor is hij ook op mijn radar gekomen. Fantano geeft maar héél zelden een 10'tje, dit jaar was het enkel Kids See Ghosts die dezelfde rating in ontvangst mocht nemen. Ik ken de muziek van Daughters helemaal niet, dus ben zeer benieuwd!

avatar van Tha)Sven
Don Cappuccino schreef:
Heerlijk nummer ja en komt ook op het perfecte moment, even een prachtig rustmoment tussen de chaos en herrie heen.

avatar van Dikkop
Dit album is het muzikale equivalent van een orkaan.
Elke keer je denkt van "nu kan het toch echt niet meer smeriger klinken", zetten ze de volume knop nog wat harder. De albumhoes past perfect bij de muziek.

avatar van Johnny Marr
Klinkt heel behoorlijk tot nu toe, maar plaat van het jaar? Really? Ook zou ik dit echt niet als 'Metal' bestempelen, toch veel eerder als 'Rock'.

avatar van Johnny Marr
Ocean Song is wel een geweldig nummer!

avatar van itchy
Plaat van het jaar! Really.

avatar van P8371G
2018 toch wel een Matig jaar qua nieuwe platen, tot deze plaat uitkwam, voor mij de beste release van 2018, Daughters zoals ze horen te klinken rauw ,stevig ,tikkeltje Industrial erin verwerkt, Recht in your Face plaat.. van de platenmaatschappij van Mike Patton Ipecac ,die vrijwel alleen maar kwaliteit afleveren. 3.5 ster !

avatar van gigage
Johnny Marr schreef:
Klinkt heel behoorlijk .... Ook zou ik dit echt niet als 'Metal' bestempelen, toch veel eerder als 'Rock'.

Indeed, avant garde industrial noise rock met een metal randje

avatar van hoi123
Metal, no wave, avant garde industrial noise rock, wat dan ook, dit is een knijtergoede plaat in ieder geval. Ik volg Daughters sinds hun vorige album, waarvan ik nog regelmatig nummers opzet, maar dat toch een beetje lijdt aan zijn gebrek aan dosering. Dit album daarintegen is tegelijkertijd harder en genuanceerder: hoewel de herrie gedoseerd wordt toegediend, is deze ellendiger en waanzinniger dan ooit. Op verschillende momenten op dit album ga je echt twijfelen aan de mentale gesteldheid van de mensen die dit soort muziek hebben bedacht, en jezelf dat je ervan geniet. Zo’n compleet getergde “LET ME IN” die aan het einde van het allesvernietigende Guest House uit de keel van Alexis Marshall komt, of de compleet evil climax van Satan in the Wait, waarbij de aarde inderdaad open lijkt te breken - veel naarder dan dit ga je het niet krijgen.

Juist daarom is het zó tof dat veel clichés in dit hoekje van de muziek worden doorbroken. Zo zijn de teksten zijn verrassend menselijk (en daardoor misschien juist angstaanjagender) en komt er nauwelijks een scream of grunt uit de keel van deze kenmerkende maniakale zanger. Alleen in het middenstuk (The Burning Man and the Lord’s Song) laten de mannen zich wat mij betreft nét een beetje te veel gaan, waardoor het rustmoment bij Less Sex iets te laat komt. Om die reden kan ik dit net niet de plaat van her jaar noemen, maar héél dichtbij komt ‘ie wel.

avatar van Mr. B
Tjongejonge en dan kom je er op de laatste dag van het jaar achter dat je toch een superalbum hebt gemist Deze was even aan mij voorbij gegaan...