a-ha - Minor Earth | Major Sky (2000)

Noorwegen
Label: WEA

1. Minor Earth, Major Sky (5:24)
  2. Little Black Heart (4:36)
  3. Velvet (4:19)
  4. Summer Moved On (4:37)
  5. The Sun Never Shone That Day (4:38)
  6. To Let You Win (4:23)
  7. The Company Man (3:14)
  8. Thought That It Was You (3:49)
  9. I Wish I Cared (4:21)
  10. Barely Hanging On (3:55)
  11. You'll Never Get over Me (5:38)
  12. I Won't Forget Her (4:43)
  13. Mary Ellen Makes the Moment Count (4:56)
  14. Summer Moved On [Remix] * (6:00)
  15. Velvet [Alabaster Mix] * (5:17)
  16. The Sun Never Shone That Day [Radio Edit] * (3:31)
  17. Minor Earth Major Sky [Millenia Nova Remix] * (4:31)
  18. Minor Earth Major Sky [Early Version] * (5:50)
  19. Little Black Heart [Alternate Mix] * (4:35)
  20. Velvet [Early Mix] * (5:18)
  21. Summer Moved On [Early Version] * (4:38)
  22. The Sun Never Shone That Day [Early Version] * (4:24)
  23. To Let You Win [Early Mix] * (4:39)
  24. We Will Never Speak Again [Demo] * (4:19)
  25. The Company Man [Early Version] * (4:30)
  26. Life's Not Fair [Early Version of "I Wish I Cared"] * (3:31)
  27. Barely Hanging On [Early Version] * (3:52)
  28. I Won't Forget Her [Early Version] * (4:51)
  29. Manhattan Skyline [Live Oslo 2001] * (5:51)
  30. Thought That It Was You [Live Oslo 2001] * (3:45)
  31. You'll Never Get Over Me [Live Oslo 2001] * (6:02)
  32. Mary Ellen Makes the Moment Count [Live Oslo 2001] * (6:06)
  33. Summer Moved On [Demo] * (3:34)
avatar van titan
titan (crew)
A-ha maakt de laatste jaren geen hapklare hitparadebrokken meer maar mooie, volwassen popmuziek met invloeden van o.a. Radiohead, al nemen de heren van A-ha nooit ergens echt risico. 3*

JonnieBrasco
titan schreef:

Precies!! Titelnummer is wel erg mooi, is toch wel een heerlijk hapklaar hitparade-blokje

avatar van Poeha
JonnieBrasco schreef:

Ikzelf vind Summer Moved On naast het titelnummer wel een topnummer! Redelijke cd!

avatar van Justinx
Oh man dit is toch het beste van het beste? Deze cd bevat ontzettend veel super goeie nummers. Te veel om op te noemen. Ik vind Mary Ellen Makes the Moment Count een beetje een tegenvaller, das jammer. Maar ja genoeg andere nummers aanwezig! Zeker 1 van mijn meest gedraaide plaat van dit moment.

dVTB
Verrassend goede comeback van A-ha na 7 jaar afwezigheid. Door dit album ben ik eigenlijk wel een beetje fan van de band geworden, terwijl ik dat in de jaren '80 niet echt was. Ik vind hun nieuwe werk (hun drie meest recente studio-albums) dan ook beter dan wat ik zoal uit de jaren '80 hoor. Natuurlijk hadden ze toen hun klassiekers als Take On Me, The Sun Always Shines On TV en Living Daylights, maar het nieuwere A-ha-materiaal is ook erg goed.

Mijn favoriete nummer van het album verscheen alleen in een boxset op single: The Sun Never Shone That Day; een heerlijke plaat.

avatar van Killeraapje
Prima plaat ik sluit mij volledig aan bij mijn voorganger

avatar van musicfriek
Ik was zeer aangenaam verrast door dit album. Definitief hebben ze zich van het boybandimago afgeschud en kwamen ze met echt volwassen nummers. Tracks 3, 6, 8 en 9 heb ik helemaal grijsgedraaid. Vreemd genoeg vond ik de single Summer Moved On een van de mindere hierop. Dankzij dit album heb ik de bijna alles van de rest van hun discografie beluisterd. Alleen Memorial Beach en East of the Sun, West of the Moon ken ik nog steeds niet.

avatar van judgepaddy
Ooit eens de clip van Velvet gezien, en vond hem wel mooi.
Nu net ff uit nieuwsgierigheid de rest beluisterd maar zoals Titan al zegt, een beetje risicoloos.
Maar goed, dat ik een CD van A-ha meer dan een ster geef, wil voor mij toch wel wat zeggen.
Velvet blijft voor mij namelijk wel staan als een huis!

avatar van FunkStar
Summer Moved On is een juweeltje! Net zoals de clip!

avatar van rkdev
Summer Moved On is inderdaad briljant ! Wat een mooi nummer.

avatar van rkdev
De eerste 5 nummers zijn geweldig, daarna zakt het album naar mijn mening wat in. Maar zal 'm eerst nog wat meer luisterbeurten gunnen.

avatar van rkdev
Barely Hanging On voeg ik toe aan de geweldige nummers.

avatar van Harribo
Ik ben een a-ha fan en tot nu toe kan ik elk album wel waarderen.
Hoewel ik de populairste albums van hun uit de jaren 80 wel zat ben.

Maar....ik vind dit album wel het slechtste van alle albums van A-ha.
Ben het helemaal eens met rkdev hieronder :
"de eerste 5 nummers zijn goed daarna zakt het album in."

En aangezien er 13 nummers op staan....verveel ik mij dus vnl met dit album. Jammer, vind de rest van hun prima te luisteren, vooral hun nieuwste (Foot ot Mountain)

avatar van Harribo
nummer 8 en 11 zijn ook wel heel goed....puntje erbij

avatar van lennon
Dit is echt een heel mooi album!

Hun laatste die echt boeit van begin tot het eind.

Summer moved on had gewoon weer een James Bond titeltrack kunnen zijn, maar wel heel erg mooi!!

Toch jammer dat het klaar is nu.. Ben erg benieuwd naar hub laatste tour.. heb de tickets al binnen

lennon schreef:
Hun laatste die echt boeit van begin tot het eind.
Ben ik toch niet geheel met je eens. Dit album zakt rond de midden toch wel echt in, terwijl het begin erg goed is. Dat heb ik juist niet bij hun laatste 2 albums. Maar ben wel blij met deze reünie want anders hadden we 4 erg mooie albums moeten missen.

Zakt rond het midden in? En 'To Let You Win', 'Thought That It Was You', 'I Wish I Cared' en 'You'll Never Get over Me' dan? Toch wel (samen met de eerste 2 nummers) de beste songs van het album.

'Summer Moved On' en 'The Sun Never Shone That Day' daarentegen zijn verschrikkelijk, de nadruk lijkt te liggen op hoe catchy het wel niet klinkt, al met al te simpel naar mijn smaak (luister alleen al naar de lyrics; alsof ze van een beginnend schoolbandje zijn, gaat werkelijk helemaal nergens over).

Ember schreef:
Dan zal ik de plaat toch nog maar eens beter gaan beluisteren. "I'll be back.."

Ember schreef:
'Summer Moved On' en 'The Sun Never Shone That Day' daarentegen zijn verschrikkelijk.
Oh, ik vind 'Summer Moved On' juist geweldig. Heerlijk hoe smaken kunnen verschillen.

dVTB
Inderdaad opmerkelijk hoe smaken kunnen verschillen. 'The Sun Never Shone That Day' en 'Summer Moved On' vind ik de twee beste nummers op het album...

avatar van Casartelli
Casartelli (moderator)

Toevallig ook een van mijn aangevinkte nummers, naast Little Black Heart en het titelstuk.

avatar van vigil
Ik ben voor de lol eens alle a-ha albums langs gegaan en het blijkt dat ik de langere albums het minste waardeer. Natuurlijk heeft dit ook een kwalitatieve oorzaak maar toch vond ik het wel opvalllend dat albums tot de 50 minuten van a-ha klaarblijkelijk beter bij mij in de smaak vallen. Dat is eigenlijk met dit album ook zo. ME | MS had een absoluut topalbum geweest als het zo rond de drie kwartier had geduurd. Het begin van deze plaat is natuurlijk meesterlijk maar aan het einde van de plaat komen toch vaak gevoelens van "nu ken ik het wel" of "ik ga maar eens wat anders opzetten".

Maar goed een 4 is sowieso niet misselijk natuurlijk

avatar van Poeha
Dat vind ik nu juist ook het enige negatieve punt aan dit album.
Er staan net iets teveel tracks op. Maar dat heb ik met alle reguliere albums, niet alleen van A-Ha. Komt de kracht van albums nooit ten goede.

avatar van rkdev
Vandaag weer gedraaid en toch een half puntje eraf gedaan. De plaat duurt te lang en het tweede deel van de plaat vind ik iets teveel doorkabbelen. De eerste 6 nummers + 'Barely Hanging On' zijn m'n favorieten.

quote="Casartelli"]Ik snapte hem ook niet helemaal... Summer Moved On is volgens mij zó'n archetypisch a-ha-nummer dat ik nauwelijks snap hoe je bij dit album terechtgekomen bent, als je hem niks vindt.

Ik ben al een A-ha fan sinds het begin, maar ik heb weing met in mijn opinie makkelijke popdeuntjes zoals 'Summer Moved On' en ' The Sun Never Shone That Day'. In die categorie behoren voor mij ook nummers als ' Touchy!' en 'Analogue'. 'Cry Wolf' zou je er volgens dat criterium ook onder kunnen scharen, maar dat nummer vind ik nu juist weer geniaal. Daarnaast zijn voor mij de teksten ook erg belangrijk, en die vind ik wat deze twee nummers van dit album betrfeft erg simpel en lame. Vandaar.

Lekker album, niets mis mee. Niet het sterkste van A-ha, maar toch. Titelnummer en velvet zijn de beste nummers.

avatar van vigil
Gezien je cijfer moet het toch meer voor je zijn dan een lekker album.

Wat een comeback voor a-ha toen in 2000. Na Soundrel Days en hun nieuwste Cast in Steel ivind ik dit hun beste album.
Het titelnummer is een opener van formaat, en ook het meest uptempo nummer van de plaat, nadien wordt het allemaal rustiger en meer introspectief van stijl. Niet slechter of saaier, maar anders en meer....hoe zal ik zeggen, Noors ?
Pareltjes als Velvet, I wish I cared en Thought that it was you houden het niveau hoog tot op het einde.
Klasse !

Memorabele come-back was dit, vooral door de opener en bovenal door het verbluffende Summer moves on. Vooral die single treft doel en toont de essentie van A-ha, meeslepende, bombastische en dramatische synthesizerpop volstrekt uniek qua sound en beklijvend. Prachtige single. De rest van het album luistert aardig weg ook al zijn niet alle nummers even sterk. The sun never shone that day wekt verwachtingen maar stelt teleur en de laatste nummers zijn wat zeurderig. Toch 4 sterren voor de sterke A kant.

Leonidas55 schreef:

Volgens mij heb ik t al eerder geschreven maar dit was een perfect drie kwartier album geweest maar helaas. Ik heb overigens zelf nog wel een zwak voor Barely Hanging On.

Ja dat is nog wel een aardige track idd

avatar van funforremi
Ik weet nog dat ik deze beluisterde bij de Virgin store in Rotterdam, stond je dan met een koptelefoon, soort voorloper van de silent disco. Dit was een beetje hun comeback album, 7 jaar na het wat duistere en ontoegankelijke Memorial Beach. Bij de eerste tonen was ik verkocht, de opener werd een beetje mijn lijflied. Nummers al Summer moved on, Little Black Heart en I Wish I Cared zijn ook prachtig. Verder dan laatstgenoemde kwam ik dan vaak weer niet, die laatste nummers konden me gestolen worden.