Queen - Bohemian Rhapsody (2018)

Label: Virgin

1. 20th Century Fox Fanfare (0:25)
  2. Somebody to Love (4:56)
  3. Smile - Doing All Right... Revisited (3:17)
  4. Keep Yourself Alive [Live at the Rainbow] (3:56)
  5. Killer Queen (2:59)
  6. Fat Bottomed Girls [Live in Paris] (4:38)
  7. Bohemian Rhapsody (5:55)
  8. Now I'm Here [Live at Hammersmith Odeon] (4:26)
  9. Crazy Little Thing Called Love (2:43)
  10. Love of My Life (Rock in Rio) (4:29)
  11. We Will Rock You [Movie Mix] (2:09)
  12. Another One Bites the Dust (3:35)
  13. I Want to Break Free (3:43)
  14. Under Pressure (4:04)

met David Bowie

15. Who Wants to Live Forever (5:15)
  16. Bohemian Rhapsody [Live Aid] (2:28)
  17. Radio Ga Ga [Live Aid] (4:06)
  18. Ay-Oh [Live Aid] (0:41)
  19. Hammer to Fall [Live Aid] (4:04)
  20. We Are the Champions [Live Aid] (3:57)
  21. Don't Stop Me Now… Revisited (3:38)
  22. The Show Must Go On (4:32)

avatar van gigage
Krijgt na het enorme succes (#3 billboard) alsnog een vinyl release (2lp). Voor de liefhebbers. Of was dat al bekend

vielip schreef:
Geen 'must see' of iets dergelijks. Daarvoor vind ik het verhaal te dun en de (chronologische) fouten te storend. De gemiddelde bezoeker zal dat echter compleet ontgaan en vind het zeer waarschijnlijk de film van het jaar.

Een paar chronologische fouten vielen mij ook op en Queen was natuurlijk zelf ook in München. Daar werd Another One Bites the Dust opgenomen: Another One Bites the Dust - Wikipedia - nl.wikipedia.org
Maar ja, het is een gedramatiseerde film, in nauwe samenwerking met Taylor en May gemaakt, dus echt storen deed dit mij niet.

Ik verbaas me wel dat je het verhaal 'dun' noemt. Het verhaal is het levensverhaal van Freddie Mercury, hoewel je van alles weet, was ik ervan onder de indruk. Wat heeft hij lang eenzaam en depressief geleefd. Je voelde het in de bioscoopzaal. En dan al die scenes/periodes ondersteund met de muziek die daarbij hoort via Dolby Atmos, hebben ze wat mij betreft een echt goed film gemaakt.

avatar van vielip
Waarschijnlijk had ik de term 'oppervlakkig' beter kunnen gebruiken. De mindere kanten in zijn leven worden hier en daar wel aangestipt maar hadden wat mij betreft nog wel veel meer uitgediept mogen worden. Het blijft mij allemaal wat teveel tussen de lijntjes. En als Freddy nou één ding niet was dan was het dát...Maar verder prima vermaakt hoor! Grootste winst was het herontdekken van de schitterende muziek die de heren hebben gemaakt.

west another one bites the dust dateert wel uit en eerdere periode dan toen mr Bad Guy werd opgenomen.

Vond de film mooi. Maar door de mix van songs (chronologisch ) en sommige verdraaide feiten toch ook wat raar soms. Ik begrijp wel dat het de climax met live aid veel groter maakt en dat is voor de film ok. Maar wat mij betreft hadden ze tot 91 door kunnen gaan en het gewoon op waarheid kunnen laten berusten. Dat was net zo emotioneel geweest.
Mooie van de film is dat het mensen laat terug pakken naar de fantastische muziek van de band. En velen jongeren zullen zo deze mooie band beter willen leren kennen. En zo is er weer een nieuwe generatie aangeboord.

Deze soundtrack past mooi in de film.. leuk om net wat andere mixen of versies te horen.

Qua live aid was t leuk geweest als de complete set er op had gestaan. Dus crazy little thing called love en is this the world we created er nog bij. Maar er moet wel wat blijven om later nog uit te brengen natuurlijk.

lennon schreef:

Helemaal mee eens! Ik zat na de Live Aid beelden echt te wachten op wat er daarna nog allemaal moet komen. Maar helaas blijft die fraaie maar uiteindelijk trieste periode onaangeroerd. Daar hadden ze veel meer mee kunnen en moeten doen vind ik.

Ik denk dat er uiteindelijk toch aangestuurd is op een niet al te dramatisch slot.
Live Aid was weer een ommekeer in het Queenverhaal. In positieve zin dus. De mannen kwamen weer nader tot elkaar, de verkopen stegen weer en er kwamen weer fans bij. Behalve dan dat Freddie voor Live Aid aan zijn collega's verteld dat hij aids heeft. ( wat trouwens niet klopt in het echte Queenverhaal.)
Achteraf vind ik het meer een familiefilm en het wemelt van de chronologische fouten. De kenners zullen zich hier toch enigzins aan gestoord hebben.
Wat staat zijn de prima acteerprestaties en voorop de muziek en de struggles waar Freddie mee te maken had.
Het verhaal had best wat dieper mogen gaan, maar er is nu eenmaal voor dit concept gekozen.
En May en Taylor hebben ook een flinke vinger in de pap gehad.

avatar van caravelle
Inderdaad een flinterdun verhaal waarbij het wemelt van de storende fouten. Dan ook nog de vreselijke ziekte aids gebruiken om naar een climax in de film toe te werken (Live aid). Niet zo heel netjes op zijn zachts gezegd want geheel verzonnen. Ook jammer dat het nummer Bohemian Rhapsody zo wordt uitgemolken en dan ook nog Fatt bottomed girls op een eerste toernee door de USA wordt gespeeld of dat halverwege de jaren 70 Love of my life in Zuid Amerika volop werd meegezongen laat staan dat zij daar al waren geweest. Alles voor de poen en de grote massa dus op dat vlak heel goed gedaan. Het moet natuurlijk een feest der herkenning worden, The Show must go on. Misschien voor de echte liefhebbers eens tijd voor een soort van Beatles Anthology waarbij de stem van Mercury wordt ingevlogen? Maar misschien ook niet want heb niet het idee dat John Deacon daar voor te porren is? Gelukkig hebben we de eerste 7 of 8 uitstekende lp's nog. Graag nog meer jaren 70 live opname uitbrengen dat maakt mij dan weer gelukkig. Misschien ben ik iets negatief maar de vele loopje(s) met de werkelijkheid nemen is niet zo braaf. Dat moet moet jezelf ook niet doen. Iets met geloofwaardigheid heet dat....May, Taylor?

caravelle schreef:

Nogmaals: hoezo flinterdun? Het verhaal is het levensverhaal van Freddie Mercury, hoewel je al van alles weet, was ik ervan onder de indruk. Wat heeft hij lang eenzaam en depressief geleefd. Aids heeft hij toch begin jaren '80 opgelopen, waarschijnlijk in München? Ik dacht dus in ieder geval voor Live Aid. Dus dan vind ik 'misbruik van de ziekte maken' stevig gezegd. Zelf ben ik blij dat ze bij Live Aid eindigen, met die prachtige originele beelden van dat fantastische Wembley. En ik ben niet zo enthousiast over de muziek die erna kwam. Daarom en vanwege de Live Aid opnames vind ik dit een prima soundtrack.

Hij zal de ziekte opgelopen hebben in de begin jaren 80 inderdaad en hij wist op een gegeven moment dat hij mogelijk besmet was.
Echter heeft hij dit in ieder geval een stuk later dan Live Aid bekend gemaakt aan zijn collega's.
Ik dacht dat hij in 1987 echt wist dat hij de ziekte had.
Toen begon zijn uiterlijk ook te veranderen. Hij liet op een gegeven moment zijn baard staan om de vlekken in zijn gezicht te verbergen.

Hij liep de ziekte op in 1987 op Ibiza. Dus eind jaren 80.

De film is duidelijk gemaakt ter vermaak en niet zozeer om alle Triviant vragen te beantwoorden.

Wat dat betreft is het erg jammer dat het gros van de mensen foutief wordt ingelicht.

Dit zijn de 17 valse noten in de Queen-film Bohemian Rhapsody - Cultuur - DVHN.nl

Wel grappig zijn de cameos van Brian May, Roger Taylor en Adam Lambert. Ook de aanwezigheid van Mike Meyers en zjjn opmerking over headbangen op Bohemian Rhapsody is Erg grappig

Ik denk dat je eerste zin niet klopt lennon.
De ziekte aids heeft een verloop van een aantal jaren. In "87" openbaarde het zich, maar waarschijnlijker is dat hij begin jaren 80 al besmet is geraakt.
Zijn personelijke assistent Paul Prenter deelde hem op een gegeven moment mede, dat 1 van zijn vroegere vriendjes was overleden aan de ziekte. Dat was ook de aanleiding om zijn losbandige leven in met name Munchen op te geven.

bikkel2 schreef:
Ik denk dat je eerste zin niet klopt lennon.

je zou gelijk kunnen hebben, ik was er niet bij natuurlijk. Maar ik heb het verhaal altijd zo begrepen dat hij 't daar heeft opgelopen. En het uitte zich dan ook toch pas rond '89/90, dus dat verloop was er ook wel. Ik vind het geen onlogisch verhaal. Hij wilde in '89/90 niet meer touren vanwege de ziekte. In 86 ging ie nog lekker los.

Het is ook lastig te bepalen wanneer hij "precies" besmet is geraakt. Maar zover ik altijd heb begrepen begon hij juist in 1987 de eerste symptonen te krijgen en ook te horen kreeg dat hij het had. Er wordt ook wel beweerd dat hij het in 1986 al wist.
Ik heb wel begrepen dat de ziekte zich veel later kan openbaren.
Het maakt ook niet uit verder.

avatar van haythijs
De incubatietijd van het virus kan wel tig jaar duren. Aangezien Freddie het er flink van nam, zeker nadat de wereld aan hun voeten lag vanaf de 2e helft van de jaren 70, kan hij het mogelijk al eind70s/begin80 hebben opgelopen. Maar waar/wie etc, mij lijkt dat nog een vrij lastige puzzel gezien zijn zeer uitbundige levensstijl. In een docu omtrent Live Aid vertelt de BBC presentator uit die tijd dat Freddie hem had gezegd, I can do it with everybody everywhere. Passend bij zijn opvatting en levenstijl destijds. De periode in NY en Munchen in de 1e helft van de jaren 80 waren wel uitgelezen brandhaarden voor een dergelijke ziekte.
In 1987 werd het echt bij hem medisch vastgesteld/geconstateerd, dit wordt door zowel zijn partner als ook Mary Austin bevestigd. Na de Magic Tour was hij behoorlijk uitgeput en kwamen ook vlekken op zijn handen. Na lang aandringen van beiden besloot hij toch maar eens naar een arts te gaan en verder te onderzoeken. Hij reageerde overigens eerst niet op herhalende oproepen voor de uitslagen/resultaten. Hij werd wederom min of meer door hen aangespoord toch maar te beluisteren wat hem mankeerde, wellicht voelde hijzelf al dat er iets duidelijk niet goed was. Ook Roger Taylor meldt in de docu Days of our lives dat hij het gevoel had dat Freddie tijdens de Magic tour al een signaal gaf dat hij dat excesieve touren niet nog eens wou doen.
Blijkbaar voorvoelde hijzelf dus wel iets. Wat dus in 1987 pas defintief werd vastgesteld.

avatar van gigage
Wiki meldt een positieve test in april 1987. De incubatietijd is slechts enkele weken maar dat de besmetting zich uit in klachten kan inderdaad jaren duren.

Het was triest genoeg een periode dat er nog geen medecijn tegen opgewassen was.
Inmens zonde dat een talent als Freddie Mercury zo jong al weggenomen werd.
Hij deed later in interviews wel heel stoer en macho dat hij het met iedereen deed en lang leve de lol verkondigde en vooral de saaiheid niet op zijn pad moest hebben,eigenlijk zocht hij wel een soort van geborgenheid. Maar de meesten moesten natuurlijk iets van 'm.
Toen die kapper Jim Hutton in zijn leven kwam, leefde hij vrij rustig en werd het feestgedruis ook minder. Maar het was helaas al te laat.

avatar van pmac
Per vandaag via RSD op dubbele picture disc uitgebracht en het singletje ook. Het lijkt op uitmelken maar de fans zullen er van smullen. Het singletje op paars/geel was in no time overal uitverkocht. Dat wordt weer een kostbaar hebbeding.....

pmac schreef:

En de PD was 60 euro... waanzin.

De single was in Haarlem nog in vele aantallen beschikbaar overigens.

avatar van vielip
Ja de prijzen die ze op RSD durven vragen zijn op z'n zachtst gezegd dubieus! Dat is de 'down side' die hangt aan de opmars van vinyl in de afgelopen jaren ben ik bang.

Mssr Renard
Tenenkrommende film, die ik stiekem toch wel leuk vond. Even door de chronologische en historische onjuistheden heen bijten. Ook was de film voornamelijk een tranentrekker, en was met name John Deacon slecht gecast.

Dat gezegd hebbende: de soundtrack is wel lekker hoor. Meer dan een best of, omdat Live Aid nu eindelijk officieel is uitgegeven, inclusief een nummertje van Smile en was opnieuw opgenomen gitaarpartijen.

Grootste stoorfactor is Fat Bottomed Girls die heel erg op de verkeerde plek staat (tijdens de filmvertoning was ik wel erg verbaasd), maar zo op de soundtrack blijft het een foutje, omdat deze zgn. chronologisch opgebouwd zou moeten zijn.

Maar goed, Who Wants to Live Forever komt ook uit het niets tevoorschijn, terwijl dit toch een fantasy/SF -filmliedje is over de onsterfelijkheid van een slecht acterende zwaardvechter.
Had er dan iets van Flash tussengemoffeld, dat was wel leuk geweest.

Verder wordt in de film Freddie als een imbeciel afgeschilderd die supereenzaam was en daarom maar decadent gaat zitten zijn. Er klopt zoveel niet aan de film dat het schandalig is (alsof May en Taylor de decadentie in de schoenen van hun dode bandmaat wilden schuiven).

En toch, en toch, vond ik de film wel okay. Maar ik hoef hem nooit meer te zien.

Wat meer waarheidsgetrouw had de film wellicht goed gedaan.
Het is in veel gevallen een wat knullig verhaal geworden.
Ik was in de bioscoop met mijn mijn partner en zoon en het viel al snel op dat de storyline in een hoop gevallen niet klopt.
Het ontstaan van We Will Rock You bijvoorbeeld, waar Freddie al met snor en kort haar komt binnen wandelen.
Dat zijn echt momenten dat ik dacht hoe is het mogelijk.
Anderzijds is het misschien nooit de opzet geweest om het helemaal volgens het boekje te doen.
Er wordt goed geacteerd en het heeft wel mijn aandacht vast gehouden.
Maar het is geen sterk verhaal geworden.

avatar van vielip
Nee dan is The dirt een stuk leuker om naar te kijken vind ik!

Mssr Renard
Wat is The Dirt?