Julia Holter - Aviary (2018)

Electronic / Pop
Label: Domino

1. Turn the Light On (4:16)
  2. Whether (2:58)
  3. Chaitius (8:10)
  4. Voce Simul (6:34)
  5. Everyday Is an Emergency (7:45)
  6. Another Dream (6:07)
  7. I Shall Love 2 (5:18)
  8. Underneath the Moon (6:49)
  9. Colligere (6:11)
  10. In Gardens' Muteness (6:36)
  11. I Would Rather See (4:51)
  12. Les Jeux to You (6:18)
  13. Words I Heard (6:39)
  14. I Shall Love 1 (5:09)
  15. Why Sad Song (6:07)
avatar van robbizzel
Damn, wat heb ik hier zin in zeg. Groot fan van Julia, betoverend en uniek. I Shall Love 2 is geweldig!!

avatar van Don Cappuccino
Have You in My Wilderness was (en is) een van mijn favoriete albums van 2015, dus ik ben hier ontzettend benieuwd naar! I Shall Love 2 is in ieder geval prachtig.

Ik ben een heel grote fan. Als je denkt dat het niet meer beter kan, komt ze hier mee af. Tjongejonge..

avatar van E-Clect-Eddy
I Shall Love 2 is prachtig sfeervol opgebouwd, die licht bombastisch eindigt.

avatar van Dance Lover
Inderdaad een geweldige eerste single ( beetje dezelfde stijl als Marienbad). Maakt mij zeer benieuwd!

avatar van Scurio
Nog een paar weken geduld voor het album maar de eerste single is alvast prachtig en smaakt naar meer! 26 november is ze wederom live te bewonderen in Paradiso Noord! Stap in de wereld die Julia Holter heet:)!

Rudi1984
Nou, dat laatste zou ik niet blindelings doen. Heb haar één keer live gezien (in Den Bosch) en dat was gelijk een van de slechtste shows die ik ooit heb gezien.

avatar van Edgar18
Smaken verschillen. Ik zag haar drie keer en daar heb ik erg van genoten.

avatar van bloempje24
Eerste single 'I Shall Love 2' is mooi opgebouwd (doet mij denken aan Sigur Ros), maar ik verwacht dit dit geen single is die ook op de lange termijn blijft genieten, daar is het een tikje te repetitief voor. Gelukkig staat Julia Holter er juist om bekend om muziek te maken welke verrast en groeit, dus ook aan mijn kant hoge verwachtingen voor dit album.

I Shall Love 2 deed mij ook niet zoveel, maar Words I Heard is wel echt ongelooflijk mooi zeg.

avatar van Mjuman
herman schreef:

Die twee gehoord en daar ben ik het wel mee eens. Julia Holter nu tweemaal gezien en dat was een fijne ervaring; Leeuwarden of Amsterdam gaat in november niet lukken. Haar 'live' album van vorig jaar - akoestische setting, live in the studio - geeft wel aan hoe haar muziek ook kan klinken.

avatar van bloempje24
Erg abstract (zoals gehoopt) en vrijwel geen poppy nummer te bekennen. Het album start erg onconventioneel met een soort van climax. Veel toeters, bellen en diepte maar nergens dichtgesmeerd of een poging om een gebrek aan creativiteit te verbloemen. De piano houdt een prominente rol, net als de strijkers die zorgen voor een filmische indruk. Voor een score is het nog veels te vroeg, dat zou respectloos zijn. Rustig laten bezinken en nummers wat de tijd geven. In ieder geval nodigt het album daartoe uit, de eerste indruk is positief.

avatar van E-Clect-Eddy
Het album is toch anders dan ik van te voren dacht, vooral langer maar ook meer experimenteel. Er staat genoeg moois op maar is wel een lange zit.

avatar van Don Cappuccino
Ik snap niet zo goed dat er al zes beoordelingen zijn, net de eerste luisterbeurt voltooid en weet compleet nog niet wat ik ervan moet vinden. Het songgerichte materiaal van Have You in my Wilderness is zeer sporadisch aanwezig, dit is een behoorlijk experimentele plaat geworden. Het begin van de plaat is echt fenomenaal, een enorme kleurrijke explosie van rijke instrumentatie en de prachtige vocalen van Holter. Daarna gaat de plaat al snel een stuk ingewikkelder en dissonanter in elkaar zitten en ook Holter's vocalen zijn een stuk eigenzinniger. De twee singles zijn de echte ''liedjes'' van de plaat. Dit is een ontzettend intrigerend werk geworden waar duidelijk meer luistertijd in moet zitten voordat alles echt valt. Ik heb daar veel zin in, want tijdens de eerste kennismaking hoorde ik al ontzettend mooie dingen langskomen.

avatar van Mjuman
Don Cappuccino schreef:

Ik zie verlangend uit naar het vinyl - ben nog niet op de spotifiets gestapt, maar weet precies waar je op doelt: de waarderingsjunkies die trappelend staan te wachten op het busje met de goods en als de boel eenmaal online is van de weeromstuit snel willen scoren - conform MuMe-rules eenmaal volledig beluisteren.

Ik ben dan zo'n sukkel die denkt: op je allereerste date ga je toch ook niet meteen voluit …

En verder wacht ik braaf …

avatar van nico1616
Don Cappuccino schreef:

Wat dan te denken van Rateyourmusic waar er na 2 dagen al 560 stemmen zijn? Daar is men wildenthousiast en dit is zeker een van de platen van dit jaar voor mensen die van alternatieve muziek houden. Maar ze is niet licht verteerbaar. Ik ben gefascineerd en de 2 singles bloeiden na een tijd mooi open. Mijn mening over deze volle 90 minuten vormen zal een tijdje duren.

Ik had een grote liefde voor Ekstatis en Loud City Song. Over dit..kan ik onmogelijk al een mening geven. In elk geval een zeer ambitieuze plaat maar wel zeer druk en vol, barok dus. Ik weet nog niet of dat ik dat de mooiste muziek vind die me het meeste raakt. Intrigerend, ja natuurlijk..

Met die 2 singles ben ik alvast volledig mee. Die zijn er boenk op en raken me ook hard.

avatar van hailtotherainbow
Gedachten tijdens het bijeen harken van herfstbladeren: Op zijn beste momenten is deze plaat een prachtige grafrede voor de zomer. In Gardens' Muteness, Colligere, Words I Heard en Why Sad Song zijn parels van nummers. Ook de kracht van de meer gestructureerde nummers als I Shall Love Two en prijsbeest van de plaat, Les Jeux to You, voegt een broodnodige afwisseling. Op zijn minst verliest de plaat zich in ijlheid en winterwolken om voor een lange tijd te zweven. Alle nummers tussen Whether en I Shall Love 2 zijn daar goede voorbeelden van.

avatar van erwinz
recensie op de krenten uit de pop:
De krenten uit de pop: Julia Holter - Aviary - dekrentenuitdepop.blogspot.com

Julia Holter experimenteert en intrigeert anderhalf uur lang met muziek die je in een even aangename als onaangename wurggreep houdt
Makkelijk was de muziek van Julia Holter nooit, al deed haar vorige plaat flink wat geslaagde pogingen om te verleiden met een song met een kop en een staart. Dit keer slaat het experiment in alle hevigheid toe en laat de muziek die uit de speakers komt je alle hoeken van de kamer zien. Aviary is vrijwel continu ongrijpbaar, maar is dat steeds weer op een net wat andere manier. Langzaam maar zeker valt er het een en ander op zijn plek, maar dan ben je al vele luisterbeurten verder. Aviary slurpt energie, maar langzaam maar zeker betaalt het zich terug en verschijnen de contouren van een geslaagde nieuwe plaat.

Mijn eerste kennismaking met de muziek van Julia Holter stamt uit 2012, toen haar tweede plaat Ekstasis verscheen. Ekstasis was dankzij de minimalistische en behoorlijk ongrijpbare instrumentatie en meerdere lagen met al even ongrijpbare vocalen zeker geen makkelijke plaat. Ik kon er bij eerste beluistering niet zoveel mee, maar op een of andere manier intrigeerde het wel en uiteindelijk viel er veel op zijn plek.

Alles viel op zijn plek op het in 2013 verschenen Loud City Song, dat zich liet beluisteren als een ontdekkingsreis langs allerlei muziek die je nog nooit eerder had gehoord. In eerste instantie lastig te doorgronden, maar uiteindelijk van grote schoonheid.

Vergeleken met Ekstasis en Loud City Song klonk de muziek van Julia Holter op het in 2015 verschenen Have You In My Wilderness opeens verrassend toegankelijk. De plaat leek geïnspireerd door de singer-songwriter muziek uit de jaren 70, maar gelukkig drukte de muzikante uit Los Angeles er ook dit keer het eigenzinnige Julia Holter stempel op.

Sindsdien moesten we het doen met twee tussendoortjes in de vorm van een soundtrack en een live-plaat, maar deze week verscheen de echte opvolger van Have You In My Wilderness. Julia Holter trekt de lijn richting een steeds net wat toegankelijker geluid dit keer niet door, want Aviary is een behoorlijk experimentele plaat, die je anderhalf uur lang op het verkeerde been zet.

Aviary opent direct heftig met een vier minuten durende kakofonie van geluid en stevige vocale uithalen, die bij mij associaties opriepen met Björk, en daar ben ik geen liefhebber van. Het is direct even stevig doorbijten, maar na de eerste zure appel, klinkt de tweede track op het eerste gehoor voorzichtig lichtvoetig. Het is een term die met een flinke korrel zout moet worden genomen, want ook de tweede track zet je constant op het verkeerde been en bevat naast aangename passages ook passages die stevig tegen de haren in strijken.

Na twee tracks is wel duidelijk dat Julia Holter dit keer vol voor het experiment gaat en dit nog een paar stappen verder doorvoert dan op Ekstasis en Loud City Song. Aviary is een plaat die je het beste eerst een paar keer kunt beluisteren zonder te oordelen. Het is een plaat waarop iedere track weer anders klinkt. De ene keer bijna of zelfs helemaal klassiek van aard, het volgende moment toch weer opschuivend in de richting van een popsong met een kop en een staart of in zwoele muziek met vooral jazzy accenten.

Het is een plaat die bij eerste beluisteringen van de hak op de tak springt en vooral vervreemdend werkt, maar langzaam maar zeker duiken er songs op die het oor toch vooral strelen. In vocaal opzicht klinkt Julia Holter hier en daar nog wat conventioneler dan op haar singer-songwriter plaat Have You In My Wilderness, maar de instrumentatie zoekt continu het experiment en ook de vocalen kunnen zomaar een andere kant op springen.

Zeker wanneer Julia Holter kiest voor vreemde klanken en rare geluidjes moet ik af en toe aan Kate Bush denken, al bleef die toch altijd een stuk dichter bij de popliedjes met een kop en een staart. Aviary is uiteindelijk geen moment in een hokje te duwen en ik kan er ook geen hokje voor bedenken. De plaat springt van klassiek naar avant-garde en via jazz en pop terug naar elektronica, zonder ook maar een moment echt in een van deze hokjes te passen.

“Sonic beauty and brains in a 90-minute epic” noemt The Guardian het en dat is een mooie omschrijving. Ook het uitpluizen van de teksten op de nieuwe plaat van Julia Holter is immers monnikenwerk en een ver van eenvoudige opgave. Julia Holter beschrijft de plaat zelf overigens als “the cacophony of the mind in a melting world” en lijkt de soundtrack te hebben gemaakt bij de huidige tijden.

Ik denk dat ik de plaat inmiddels een keer of 10 heb beluisterd en ik word nog steeds alle kanten op geslingerd door de muziek van Julia Holter. De ene keer vind ik het prachtig, de volgende keer verschrikkelijk en meestal hoor ik nog steeds maar de helft van alles wat er gebeurt op de nieuwe plaat van de muzikante uit Los Angeles. Op haar vorige plaat was er de smakelijke verleiding van een beproefd maar smaakvol geherinterpreteerd gerecht. De nieuwe plaat valt de smaakpapillen continu aan met nieuwe smaaksensaties en het gaat allemaal zo snel dat de hersenen het nauwelijks kunnen verwerken. Dat hier en topchef aan het werk is, is echter zonneklaar. Klaar ben ik voorlopig nog niet met deze unieke plaat van een muzikante die volop durft te experimenteren en wederom respect afdwingt. Erwin Zijleman

Duidelijk 1 van de meest ambitieuze platen van dit hele jaar. Stukjes bij stukjes zullen de puzzelstukjes wel inéénvallen, daar geloof ik toch in. Sommige songs zijn echt een uitdaging voor het brein wegens het kakafonische karakter. Maar dat Julia Holter 1 van de grootste talenten is in het muziekwereldje leidt geen twijfel. Voor mij samen met Father John Misty zelfs 1 van de artiesten van dit decennium.

avatar van MusicFreak
Afgaande op de voorgaande berichten had ik het niet verwacht...… maar deze nieuwe plaat van Julia Holter pakt mij meteen wel! Prachtige plaat waarbij het lijkt alsof je een andere wereld instapt en die wereld bevalt me erg goed

avatar van Don Cappuccino
Na een tijd met Aviary vertoefd te hebben kan ik concluderen dat het een prachtige plaat is. Het enige moment wat voor mij niet per se had gehoeven is Everyday Is an Emergency, redelijk irritant met de dissonante doedelzakken. Dit was waarschijnlijk ook wel de bedoeling, om irritatie en overprikkeling te simuleren, maar aangezien Turn the Light On ook al een monsterlijk crescendo is wanneer alle instrumentatie over elkaar heen tuimelt zie ik de meerwaarde van dat stuk niet. Voor de rest is de plaat betoverend en dan heb je het over maar liefst 83 minuten aan kwaliteitsmuziek. Het eerste gedeelte (tot en met Another Dream) had de tijd nodig om te bezinken omdat het meer landschappen van geluid zijn dan echt songs. Toch komen daar na meerdere luisterbeurten flink wat gracieuze en memorabele melodieën tevoorschijn.

Hoe intrigerend en fascinerend het begin ook is, vanaf I Shall Love 2 schakelt Aviary over naar een magistrale 5*-plaat. Het songgerichte aspect van Have You In My Wilderness komt weer terug, maar dan in een experimenteler en ambitieuzer jasje en dat werkt fabelachtig goed. Speels, groots en breekbaar. Holter's stem is in volle glorie te horen en Words I Heard is het mooiste nummer van het jaar tot nu toe en ik verwacht niet dat iemand daar nog in de buurt gaat komen. Wat een bloedmooie instrumentatie!

Masterpiece. Geniale meid. Te weinig mensen hebben dat door. Natuurlijk maakt vooral het eerste deel het de luisteraar niet makkelijk maar compromisloze ongeremdheid vind ik een positief iets in eerste plaats. Daar moet kunst toch voor staan?

avatar van Mausie
Mausie (crew)
Weet iemand wat die tekenen en symbolen op de hoes voorstellen?

Die betekenen 'Ik ben een ongelooflijke hipster'.

Het is in Wingdings:

but one such secret is right on the cover: an encoded phrase from the track Chaitus

Om precies te zijn: 'sweet in the melting world''.

Thanks Don

Het is in Wingdings:

Om precies te zijn: 'sweet in the melting world''.

Ik doelde eigenlijk op die ronde vormen om Julia heen, daarin staan ook symbolen enzo

schizodeclown schreef:

Geen idee, goede vraag. Vraag het aan Julia op een van haar socialemediakanalen.

Hebben jullie haar uitvoering van een aantal van de nummers bij KEXP gezien?

Julia Holter - Full Performance (Live on KEXP) - YouTube

Hierdoor besloot ik dat ik dit toch echt heel mooi vind. Ze komt in de stukjes interview hier over als een beetje een in zichzelf gekeerd persoon die in haar hoofd bezig is met allemaal zaken die niet eens echt uit te leggen zijn. Eigenlijk precies hoe ik me haar voorstelde aan de hand van de muziek.

avatar van Yield
Ik zag haar in Paradiso Noord in 020 rond de tijd dat haar vorige album het licht zag.
Kende helemaal niets van haar. Probleem is dat zij nogal gereserveerd en introvert overkomt, te weinig podiumuitstraling ook, helaas. Maar muzikaal is Julia Holter echt buitencategorie.
Ook Aviary kruipt weer langzaam maar zeker onder je huid en wordt met de draaibeurt beter.
Inmiddels al 3 albums van Julia in mijn kast. Ekstasis staat al op de verlanglijst.

avatar van korenbloem
De solo piano stukken In Gardens' Muteness, zijn echt van onsterfelijk niveau!

avatar van Gyzzz
Ik kan hier in al zijn ondernemingsdrang, pretentie en uitdagendheid niet altijd helemaal inkomen, maar zodra dat wel lukt openbaart zich direct dat dit een waanzinnig goede en unieke plaat is.