Devin Townsend - Ziltoid the Omniscient (2007)

Canada
Metal / Rock
Label: Inside Out

1. ZTO (1:17)
  2. By Your Command (8:09)
  3. Ziltoidia Attaxx!!! (3:42)
  4. Solar Winds (9:46)
  5. Hyperdrive (3:47)
  6. N9 (5:30)
  7. Planet Smasher (5:45)
  8. Omnidimensional Creator (0:48)
  9. Color Your World (9:44)
  10. The Greys (4:15)
  11. Tall Latte (1:03)
  12. Don't Know Why * (7:34)
  13. Travelling Salesman * (2:14)
  14. Another Road * (4:29)
avatar van Kasperbert
Het nieuwe Devin Townsend album! Het wordt een conceptalbum over niemand minder dan Ziltoid the Omniscient :

"The story as follows (without revealing too much): Ziltoid The Omniscient, a 4th dimensional alien has come to earth and is currently hovering five miles above Qatar. Beaming messages to the earth, including video, music, and words, His Omniscient-ness has one dimension up on us humans, allowing him control over time. But, in order to bend time he requires the perfect fuel - BLACK COFFEE - found in abundance on only one planet in the omniverse... Earth. He plays guitar and sings, is moody and a bit sensitive, with his first record due in late June. Surrounded by nymphs and prancing plasma beings, the album was produced by Devin Townsend in the hangar of the Ziltoidian space barge. All hail Ziltoid and his Infinity metal! Prepare your finest brew!

Ziltoid doesn't want to destroy the earth now...he just wants to be known as the best guitar player and get lots of chicks."

Ik kijk nu al naar dit album uit

avatar van Waldo Jeffers
die hoes...

avatar van Kasperbert

Ah joh, dat bakje koffie is briljant

avatar van Nakur
Ik dacht dat Devin op de kids ging passen! Ik wacht met smart af!

avatar van Jochempie
Ik luister het album nu voor de 2e keer en het is werkelijk een idioot onzin album! Zeker nu al 4 sterren waard en kans op verhoging.

avatar van Nakur
Ik heb m ook op mp3 geluisterd en is nu iig 3,5* sterren waard. Het slaat echt helemaal nergens op maar de muziek is weer genieten, en stiekem moet ik gniffelen van de dialogen

avatar van Nakur
Ik ben nu officieel Ziltoid fan. Absoluut geen top10 plaat maar het is pure cult. En dan staat er nog eens een prachtig nummer op als 'Solar Winds'. Ik hou van muziek die balanceerd op de dunne grens van genialiteit en waanzin. Het is bizar, humor, mooi en gaaf.

Zoltoid attaxx!

avatar van c-moon
Ben echt benieuwd wat ik hier mag van verwachten.....

avatar van Jochempie
Verwacht humor en veel geniale muziek daar omheen. Dit is voor mij het antwoord op de vraag die Zappa stelde "Does humor belong in music".

Well Frank, it does if it is executed as fine as this.

Hele goeie muziek. Maar inderdaad ook zo'n onzin. Ik weet echt niet wat ik hier voor cijfer aan moet geven. Hoog of laag? daar heb ik met Alien van SYL al moeite mee, maar die is nog ietsje normaler dan dit.
Tis in ieder geval geniaal. Hoe dan ook.

avatar van Nakur
Deze intergalactische koffiebonenstrijd is niet alleen een gimmick, maar ook nog eens een mooi uithangbord van Devins kunde op het gebied van productie, humor en songwriting. Verhoogd naar 4*

aidoo
Naar aanleiding van het verhaaltje in de eerste post maar eens opgezocht.

Wat een knotsgekke muziek

Respect voor die album cover met dat bakje koffie

Ik dacht ook even dat dit enkel een gimmick album zou worden, maar ook muzikaal gezien is het net als Devin's andere werk om van te smullen.

avatar van LZA
LZA
Krankzinnig vette plaat. Weer eens wat anders dan die donkere, doorgaans deprimerende albums waar ik normaal mijn oren mee volprop.
Vooral By Your Command, Solar Winds, Hyperdrive en Color Your World zijn ziekelijk goed.

Ik ben nu overtuigd; de beste man is echt knettergek.

Fetid! 4* Indeed!

Zeker weten. Iemand de Zitoid filmpjes gezien? ik kreeg ze bij mn DLed versie, maar ze staan ook op Myspace. Gewoon Ziltoid intypen daar. Zijn er een stuk of 5.

avatar van ravenstein
Bij de eerste luisterbeurt viel deze laatste van Townsend met toch wat tegen. Vooral de drumcomputer stak me soms wat tegen (geef mij maar Gene Hoglan of Ryan Vanpoederooyen) en het songmateriaal kon ook al niet op tegen wat hij ons reeds bracht.

Maar na meerdere luisterbeurten (altijd het album op z'n geheel, nooit nu en dan eens een song) bevalt me dit al veel beter en kan ik niet anders dan hier een dikke 4 aan te geven.

Wederom een schot in de roos voor Hevy Devy!
Het is niet voor niets dat ik de laatste weken naar niets anders meer luister dan naar zijn cd's!!

avatar van james_cameron
Leuk album dat muzikale elementen bevat van alle projecten van Townsend (Ocean Machine, SYL, Devin Townsend Band). Niet zo sterk als de meeste van zijn albums, maar lang niet zo flauw en melig als het concept aanvankelijk overkomt. Vooral halverwege het album bevinden zich een reeks sterke, intense songs. De twist aan het einde is grappig en toepasselijk.

avatar van Snowblood
Heb gister met terugwerkende kracht de Aardschokken van de laatste 4 maanden doorgenomen waar ik Devin's interview las, o.a. over dit album.

Erg origineel en ik ga deze ook zeker bestellen!
De hoes is Géweldig en ben reuze benieuwd!

avatar van FFM
FFM
Waar blijft de man het toch halen, de geflipte songs met de grappige teksten er bij... met momenten vind ik toch wel dat het album te serieus en eigenzinnig wordt en waar ik soms wel koppijn van krijg.
maar ik heb de cd dan ook nog maar 1 keer beluisterd, dus kan dit mss nog veranderen.
nu nog 3,5* maar dat kan nog verhogen.

avatar van FFM
FFM
en dan nog iets, ik snap het einde niet, kan iemand mij duidelijk scheppen?

voltazy
FFM schreef:
en dan nog iets, ik snap het einde niet, kan iemand mij duidelijk scheppen?

het hele verhaal is de droom van iemand die in een koffiebar werkt.

avatar van ravenstein
Een beetje een anti-climax, dat einde...

Hier zit zoveel fantasie achter.... geweldig! En het klinkt nog goed ook. Typische Devin sound en riffs

Als ik ooit nog eens in een space battle terecht kom zet ik dit album op

avatar van Baardvis
The power of black coffee and a drumkit combined

Ik vind het echt geweldig, die geflipte teksten en heerlijke muziek van hevy devy

avatar van Liampie
Mooi album, ge(s)laagd in alle opzichten. Hyperdrive en Solar Winds zijn enkele van mijn all-time-favourites!

Fantastisch album zeg, ongelooflijk. het einde van "By Your Command" ... my oh my wat een prachtig stukje is dat.

avatar van Maiky
Inderdaad - deze valt verrassend genoeg niet tegen. Dit is meer dan alleen een melig concept - op muzikaal gebied is dit ook weer erg de moeite waard. Met name het begin is erg sterk - vooral By Your Command is erg interessant. Ziltoidia Attaxx!! mag er ook zeker zijn met een erg sterk begin. Een constant hoog niveau wordt aangehouden op een plaat dat serieuzer is dan je in eerste instantie zal denken.

avatar van notsub
Ik leerde Ziltoid kennen bij een optreden en was aanvankelijk wel wat bang dat dit album erg nerdy en melig zou zijn. Gelukkig speelt Devin de pannen van het dak en levert het een erg energieke plaat op. Het concept is absoluut geen drempel. De muziek zakt nergens in, dus de beelden van het concert mis ik totaal niet.

avatar van Leeds
De plaat is echt wel geweldig. Je moet maar op zo'n idee komen. Het is eens iets anders. Het totaalpakket is geslaagd en er zijn geen zwakke nummers te bespeuren.

avatar van Lau1986
Een prima album van Devin. Toch heb ik wat meer moeite met deze dan voorgaand werk. Het ligt eigenlijk vooral eraan dat het geluid behoorlijk dicht gesmeerd is. Het concept is prachtig, leuk bedacht en muzikaal zit het verder uitstekend in elkaar.

avatar van milesdavisjr
Het concept is typisch Devin en vormt een weergave van zijn belevingswereld. De hoes is geweldig van lelijkheid en daarom ook wel weer grappig. Dan de muziek; die is voor mijn gevoel wat evenwichtiger dan zijn voorgaande plaat; Synchestra ondanks het concept van Ziltoid. The Greys en Hyperdrive zijn prima nummers. De muur van geluid is weer volop terug, het ritme is fijn en al deinende op de golven van de muziek kan ik eindelijk weer na enkele platen genieten van man's genialiteit. Niet alles is even sterk maar ik kijk even voorbij de songtitels, de inhoud en de hoes en er ontvouwd zich wat moois voor mijn ogen.

Tussenstand:

1. Ocean Machine