Black Sabbath - Live Evil (1982)

Rock / Metal
Label: Vertigo

1. E5150 (2:21)
  2. Neon Knights (4:36)
  3. N.I.B. (5:09)
  4. Children of the Sea (6:08)
  5. Voodoo (6:07)
  6. Black Sabbath (8:39)
  7. War Pigs (9:19)
  8. Iron Man (7:29)
  9. The Mob Rules (4:10)
  10. Heaven and Hell (12:04)
  11. Sign of the Southern Cross / Heaven and Hell (Continued) (7:15)
  12. Paranoid (3:46)
  13. Children of the Grave (5:25)
  14. Fluff (0:59)
avatar van wizard
Ik mag alle muziek draaien, mits niet gemaakt door "mannen met lang haar".

Dit Live Evil wordt opnieuw gemasterd en geremixt uitgebracht als boxset in 4CD en 4LP:

Black Sabbath - Live Evil -anniversary- kopen? | platomania.nl

LP box featuring:

Original Album Newly Remastered
New 40th Anniversary Remix By Wyn Davis
1982 Mob Rules Tour Replica Concert Book
40 Page Book With Photos, Artwork & Liner Notes
1982 Mob Rules Tour Replica Colour Poster

En het mag wat kosten, ook al krijg je hetzelfde concert 2x. De prijsverschillen op internet zijn wel behoorlijk.

avatar van RonaldjK
Nou, dat kost zeker wel wat! Idioot veel. En dat zegt een fan... Zal ik sparen tot de release op 2 juni of passen? Denk het laatste.

Afgelopen september schreef ik over de Dio-film Dreamers Never Die. Daarop terugkomend kan ik melden dat vanaf de 47e minuut kort wordt verteld over de onenigheid na afloop van de tour en de productie van dit album. Maar hoe het nou precies zat, wordt wederom niet duidelijk. Ach, doet het er eigenlijk toe? Momenteel is de documentaire op YouTube te vinden (haast u, wordt er wellicht snel afgehaald!).

avatar van vielip
Ik kreeg laatst van een maat door dat die docu op youtube stond, Maar toen ik m een paar dagen later wilde gaan kijken bleek ie er alweer af te zijn gehaald. Maar nu dus opnieuw in de ether? Snel kijken dus!

avatar van wizard

New 40th Anniversary Remix By Wyn Davis
1982 Mob Rules Tour Replica Concert Book
40 Page Book With Photos, Artwork & Liner Notes
1982 Mob Rules Tour Replica Colour Poster

Grappig dat dit album in de aankondiging 'legendary' wordt genoemd...ik sla deze over denk ik. Heb al de 1xCD en de Deluxe 2xCD en een hoop bootlegs, denk niet dat deze uitgave veel toevoegt. Voor die 150 euro vind ik wel een andere bestemming.

avatar van liefkleinhertje
Als een platenmaatschappij mij financieel wil aderlaten zullen ze me toch beter moeten verleiden.
Hier krijg ik 2x het zelfde waarvan 1x een of andere gozer in een studio aan een paar knoppen heeft zitten draaien.
Met Born Again ,Eternal Idol en Seventh Star kreeg je er een bonus CD bij waar je U tegen zij dat is hier wel heel ver te zoeken .
Ik pas en sla ook over.

avatar van gigage
Mijn voorkeur gaat uit naar het Hammersmith concert verkrijgbaar bij de The Mob Rules deluxe editie. Maar de streamingsdienst heeft deze al opgelijnd, dus die moeite zal ik wel nemen tegen die tijd.

avatar van namsaap
Wauw! De remix van dit album is wel even andere koek dan het origineel. Veel gedetailleerder en helderder. Wat is het dan een genot om deze liveopname te horen! Jammer dat deze mix fysiek alleen als onderdeel van een boxset met de originele mix te krijgen is. Nutteloos ook, die oude mix wil niemand meer horen als je de nieuwe mix eenmaal hebt gehoord.

Het is sowieso een genot om de band in deze samenstelling live te horen. Dio zingt fenomenaal en ook de rest van de band is goed in vorm. Toegegeven, de Ozzy-nummers worden door Dio soms wat wat afgeraffeld, maar hij brengt het er toch ook op die nummers prima vanaf.

avatar van RonaldjK
namsaap bedoelt de tweede helft van de Super Deluxe Edition van Live Evil die deze week verscheen. Ik was benieuwd na het decennialange geklaag over de productie. Dit niet alleen door fans, maar ook door Dio, Iommi en Butler, bandleden uit die dagen. Phil Aston van Now Spinning Magazine recenseert in zijn vlog zowel de cd- als de vinyleditie.

Diens bevindingen in vogelvlucht: in het eerste deel "ontdoost" hij de twee edities, waarna hij vanaf 9'17" zijn mening geeft over de prijs-kwaliteitsverhouding. Vanaf 16'18" gaat hij de audio van de originele uitgave (de eerste helft) vergelijken met de remix (de tweede). De laatste vindt hij net als in het vorige bericht genoemd, heel goed; althans op cd, omdat basgitaar en drums plotseling eruit springen. En dat is niet alles, op 24'30" slaat het "Evil" zelfs in zijn vlog toe, kijk zelf.

Dan ga ik eens langdurig twijfelen over aanschaf. Dit is geen must, maar toch... Misschien Astons advies opvolgen en afwachten of deze Super Deluxe Edition t.z.t. in prijs gaat dalen.

avatar van RonaldjK
Op musicradar.com een samenvatting van een nieuw interview dat Iommi gaf over dit album/deze periode. Hier te vinden met ook de link naar het hele gesprek.

Na die twee fantastische albums met Dio (Heaven and Hell en Mob Rules ) is dit een flinke afknapper, en daar maakt de bijzonder fraaie hoes niets aan goed.
Behalve de veelbesproken slechte mix (clandestien geklooi van Dio aan de mengtafel in nachtelijke uren aldus Tony Iommi) vind ik het materiaal in deze live versie ook zeer matig.
De door Dio gezongen nummers uit de periode Ozzy Osbourne overtuigen nergens en doen vreemd aan (al ben ik totaal geen fan van Ozzy, maar Paranoid is geen Paranoid zonder de stem van Osbourne.)
Heaven and Hell vind ik een aanfluiting: veel te lang uitgesponnen en de interactie van Dio met het publiek komt amper uit de verf, waardoor het bijna lachwekkend wordt.
Jammer, hier had veel meer in kunnen zitten.

avatar van MetalMike
Iemand de nieuwe mx al gehoord... en is het 't geld en de moeite waard om tot "nieuwe" aanschaf over te gaan!?

avatar van RonaldjK
Hangt ervan af, namsaap en Phil Aston weten meer, zie 3 juni j.l.

avatar van namsaap
MetalMike schreef:

Op zichzelf vind ik de nieuwe mix erg gaaf. Of de box het waard is om € 90,-- (CD) of € 120,-- (Vinyl) neer te leggen om de nieuwe mix fysiek in huis te halen? Als je verzamelaar bent misschien, de boxsets uit de Super Deluxe serie zijn goed verzorgd, maar ik vind het veel geld voor 4 LP's waarvan je er twee waarschijnlijk nooit zult draaien omdat die de oude mix bevatten. Ik kan me voorstellen dat deze mix nog eens standalone uitkomst.

avatar van MetalMike
Wow dat zijn inderdaad wel heel veel pingelanten, hopen dat er een andere, simpelere uitvoering uitkomt ergens volgend jaar ofzo. Een nieuwe mix is wel het enige wat me interesseert... hoe de plaat eigenlijk moest klinken zeg maar. Ik ben nooit zo van heruitgaves en dergelijke, maar in dit geval...