menu

Rosalía - El Mal Querer (2018)

mijn stem
3,66 (46)
46 stemmen

Spanje
Pop
Label: Universal

  1. Malamente (Cap.1: Augurio) (2:30)

    met C. Tangana

  2. Que No Salga la Luna (Cap.2: Boda) (4:29)

    met El Guincho, Juan Mateo, Las Negris, Los Mellis en Nani Cortés

  3. Pienso en Tu Mirá (Cap.3: Celos) (3:13)

    met Los Mellis en Milagros

  4. De Aquí No Sales (Cap.4: Disputa) (2:24)
  5. Reniego (Cap.5: Lamento) (3:28)

    met Jesús Bola

  6. Preso (Cap.6: Clausura) (0:40)

    met Rossy de Palma

  7. Bagdad (Cap.7: Liturgia) (3:02)

    met Cor de l'Orfeó Català en Joan Albert Amargós

  8. Di Mi Nombre (Cap.8: Éxtasis) (2:42)

    met El Guincho, Las Negris, Laura Boschetti en Los Mellis

  9. Nana (Cap.9: Conceptión) (3:17)
  10. Maldición (Cap.10: Cordura) (2:55)
  11. A Ningún Hombre (Cap.11: Poder) (1:34)
totale tijdsduur: 30:14
zoeken in:
avatar van E-Clect-Eddy
4,0
Ken deze act verder niet voor vandaag van de singles maar lijkt me een jongere versie van La Shica in meerdere opzichten. La Shica combineert Flamenco en Pop met veel gevoel voor theater en een prachtige stem. Rosalía presenteert ingetogen Elektronische Pop met Flamenco invloeden en ook wel wat R&B. Het tempo op de 3 singles is hier iets lager dan wat ik ken van La Shica en er wordt 'artistiek' gespeeld met de auto-tune.

De tweede single Pienso en Tu Mirá (Cap.3: CELOS) spreek me nog het meest aan, auto-tune is hier veel minder aanwezig, is ook niet nodig want ze kan best wel zingen, een Spaans zuchtmeisje.

avatar van panjoe
4,0
panjoe (moderator)
Di Mi Nombre is weer een pracht van een single hoor. Rosalía brengt, met behulp van producer El Guincho, de flamenco folk van haar vorige album het domein van mainstream pop binnen, zonder toe te geven aan de neiging van popmuziek om afgezaagd te worden. Benieuwd naar de rest van het album.

avatar van E-Clect-Eddy
4,0
Vier beluisteringen verder en een fijne kennismaking.

Deze zangeres heeft gewoon een prachtige stem, wat zoetig.

Het 'artistiek' gebruik van de auto-tunes wordt haar vergeven.

avatar van Edgar18
3,5
Het album opent sterk met Malamente maar zakt daarna op momenten wel ver weg. Met moeite nog een 3,5* maar ik ga dit niet vaak meer opzetten denk ik.

avatar van herman
4,0
De singles los heb ik wel redelijk wat gedraaid, maar wisten me toch niet helemaal te bekoren. Ben blij dat ik het album toch beluisterd heb, want het is een mooie mix van moderne popmuziek met flamenco-invloeden. Ik vind het wel bijzonder dat het toch authentiek klinkt; op voorhand zou ik denken dat een dergelijke cross-over van nieuwe productietechnieken met een oorspronkelijke muziekvorm zou botsen, maar het werkt wonderwel erg goed. Leuke verwijzing naar Justin Timberlake's Cry Me A River in Bagdad trouwens.

avatar van E-Clect-Eddy
4,0
Prachtig dat die hoge noten in Bagdad (Cap.7: Liturgia) en de achtergrondzang die dan ook daarin meegaat.

avatar van dafit
3,5
Soms verschijnen er van die platen waar opeens iedereen het in korte tijd over heeft. Zo zag ik El Mal Querer bij heel wat mensen in mijn timeline op Facebook en Instagram langskomen. Niet zo gek, want op haar tweede album slaat de Spaanse zangeres Rosalía een knappe brug tussen flamenco en pop.

Deze plaat van dertig minuten met opzwepend handgeklap, beats en sensuele zang gemist? Zeker luisteren en lees meer bij NRC (vier ballen), Pitchfork (8,8) en The Guardian (vijf sterren). Of kijk via YouTube even naar haar optreden bij de Europe Music Awards van MTV. Want Rosalía komt net als Christine and the Queens niet alleen met prachtige videoclips met indrukwekkende dans, maar ook gelikte optredens met knappe choreografieën. In een interview van The Muse vertelde de 25-jarige Catalaanse onder meer over haar samenwerking met choreograaf Charm La Donna, die bekend is van haar werk met o.a. Madonna, Britney Spears en Kendrick Lamar.

Knap hoe deze Spaanse zangeres in een mum van tijd de wereld verovert. Een succesvolle carrière ligt in het verschiet.

avatar van erwinz
4,0
recensie op de krenten uit de pop:
De krenten uit de pop: Rosalía - El Mar Querer - dekrentenuitdepop.blogspot.com

Een Spaanse verrassing uit het jaarlijstje van de Volkskrant en het is een verrassing die naar veel meer smaakt

El Mar Querer van Rosalía haalde de afgelopen weken nogal wat jaarlijstjes en dat is best bijzonder voor een plaat die weliswaar uitbundig flirt met pop en R&B, maar die ook nadrukkelijk put uit de archieven van de traditionele Spaanse Flamenco en gipsy muziek. El Mar Querer schommelt heen en weer tussen lekker in het gehoor liggende popliedjes met een eigenzinnige twist en songs die veel nadrukkelijker de traditionele Spaanse muziek en het experiment opzoeken. Muziek die doet verlangen naar de zomer, maar ook muziek die op fascinerende wijze een winteravond kan verwarmen.

Ik zag El Mar Querer van Rosalía de afgelopen weken al een paar keer voorbij komen in jaarlijstjes, dus mijn interesse was al gewekt toen de plaat, toch wel wat verrassend, dit weekend de jaarlijst van de Volkskrant aanvoerde. Het was wel een extra stimulans om eens snel naar de plaat te luisteren.

Rosalía Vila Tobella is een jonge Spaanse zangeres, die eerder dit jaar een dikke zomerhit scoorde met het aanstekelijke Pienso en tu Mirá, maar ook de recensenten van het kritische Pitchfork wist te overtuigen met haar muziek.

Rosalía doet dit met muziek die met één been in de traditionele Spaanse muziek staat, maar met het andere been vol kiest voor de pop. Rosalía haalt flink wat invloeden uit de Spaanse flamenco muziek en flirt hiernaast met de gipsy muziek uit het Zuid-Europese land. Invloeden uit de Spaanse muziek worden vervolgens gegoten in aanstekelijke songs, die aansluiten bij de popmuziek zoals deze in de Verenigde Staten en dan met name in de pop, hiphop en R&B wordt gemaakt.

Zeker in de meest toegankelijke songs op de plaat doet Rosalía niet onder voor de grote pop- en R&B prinsessen van het moment, maar door haar Spaanse roots klinkt ze wel anders. Het doet me af en toe wel wat denken aan de muziek van Christine & The Queens, al is deze met invloeden uit de Franse pop en het Franse chanson minder ver verwijderd van de Amerikaanse popmuziek dan Rosalía (al zal het Spaans weer minder barrières opwerpen dan het Frans).

Rosalía is de afgelopen maanden wereldwijd onthaald als nieuwe ster, maar in haar vaderland is er ook kritiek. De jonge zangeres uit Barcelona zou de tradities van de Spaanse flamenco muziek verkwanselen en zou door het verwerken van invloeden uit de gipsy muziek aan de haal gaan met andermans culturele erfenis. Ook de expliciete teksten van Rosalía, die hier en daar goed aansluiten bij de #MeToo beweging, vallen niet overal in goede aarde.

Zelf heb ik onbevangen geluisterd naar de tweede plaat van Rosalía en ik ben, zeker na enige gewenning, behoorlijk onder de indruk van El Mar Querer. Een aantal songs op de plaat luistert lekker weg en herinnert aan die mooie zomer van 2018, die maar niet leek te stoppen maar uiteindelijk toch is gedoofd, maar veel interessanter zijn de songs waarin de jonge Spaanse zangeres dieper in de traditionele Spaanse muziek duikt, of juist nadrukkelijk het experiment zoekt.

Rosalía bijt in haar teksten naar verluidt flink van zich af en hekelt de wijze waarop vrouwen nog steeds seksueel onderdrukt worden. Mijn Spaans is niet goed genoeg om deze teksten te kunnen volgen, maar de passie en woede zijn duidelijk hoorbaar in de krachtige vocalen van de zangeres uit Barcelona.

Rosalía verleidt meedogenloos in popliedjes die doen verlangen naar de lente en zomer van 2019, maar ze kruipt onder de huid in de minder grijpbare songs op de plaat, die je soms ver mee terug lijken te nemen naar de tijd van voor de globalisering en het massatoerisme, waarin Spanje nog een exotisch land met bijzondere eigen tradities was.

Vorige week besprak ik de eveneens in brede kring bejubelde plaat van Kali Uchis, maar El Mar Querer van Rosalía vind ik nog een stuk knapper. Hulde aan iedereen die dit direct hoorde, want de jonge Spaanse zangeres maakt het je niet altijd makkelijk op haar terecht zo geprezen tweede plaat. Erwin Zijleman

avatar van mr.oizo
4,0
Wow! Met het oog op haar optreden op Down the Rabbit Hole ben ik deze artiest eens gaan beluisteren.
Ik heb altijd al een zwak gehad voor Flamenco en dit is de perfectie combinatie tussen enerzijds de klassieke flamenco en de hedendaagse popmuziek. Ben erg benieuwd hoe dit live uit de verf komt!

Gast
geplaatst: vandaag om 01:13 uur

geplaatst: vandaag om 01:13 uur

Let op: In verband met copyright is het op MusicMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.

Let op! Je gebruikersnaam is voor iedereen zichtbaar, en kun je later niet meer aanpassen.

* denotes required fields.