Melanie C - Northern Star (1999)

Label: Virgin

1. Go! (3:39)
  2. Northern Star (4:41)
  3. Goin' Down (3:35)
  4. I Turn to You (5:52)
  5. If That Were Me (4:33)
  6. Never Be the Same Again (4:54)

met Lisa "Left Eye" Lopes

7. Why (5:29)
  8. Suddenly Monday (2:37)
  9. Follow Me * (4:47)
  10. Ga Ga (3:52)
  11. Be the One (3:36)
  12. Closer (5:44)
  13. Feel the Sun (5:02)
  14. Never Be the Same Again [Single Mix] * (4:14)

met Lisa "Left Eye" Lopes

15. I Turn to You [Hex Hector Radio Mix] * (4:12)
3 sterren,vanwege never be the same again, verder is het niks

Het 4e en het 6e nummer zijn leuk. De rest is simpelweg irritant en niets. Echt heel vervelend en niet om uit te zitten of je moet teveel tijd over hebben. 2,5

avatar van HiLL
best een lekkere cd, voor de ex spice girl die het beste kon zingen van de dames.

avatar van HiLL
Zo deze heb ik weer eens uit het stof gehaald en ik moet zeggen het is en blijft een heel leuk album. Het nummer Go bijvoorbeeld, dat zou zo een nummer van Blur kunnen zijn.(Aha.. Produced by Orbit) Zo ook Going' Down. Ja mensen ik meen het. Als Blur het zou hebben gemaakt, zouden meerdere mensen het erg lekker vinden denk ik. I Turn To You ik kan zeggen wat ik wil maar het is en blijft een lekker nummer. If that were me...leuk ingetogen liedje. Lekker poppy, lekker vrolijk...al is de tekst niet zo vrolijk. Mooi nummer. Het bekende rappy liedje met Lisa van TLC...ja ook een heerlijk liedje voor zo nu en dan. Lekker rapstukje van Lisa..jammer dat ze dood is. Why ook een mooi zweverig nummer...lekker ontspannen. Suddenly Monday...hmm hoor ik hier Paul McCartney? (Goodday Sunshine). Ik wordt zo mega vrolijk van dit nummer! Ga Ga....ook weer een leuk nummer beetje rocky. Be The One...echt een van mijn favorieten. Een heel mooi nummer! Closer dat iets wat Zuid-Amerikaans aandoet. Best leuk, niet echt mijn ding. Feel the Sun....ook matig.

Ja ik geef het toe, ik ben best blij met deze cd nu ik deze weer eens tevoorschijn haal. Ik kom er voor uit!

Vond Going Down wel een zeer lekker nummer.

fredpit
aardig schijfje...maar dan in de zin van curiositeit.(alternatieve spice girl wil serieus genomen worden)
beetje onsamenhangend,geen idee waarom ik hier ooit geld aan heb uitgegeven?? Voor de kenner...was dit nu sporty spice ?

avatar van psychonaatje
Jazeker, dit was sporty spice.

fredpit
he....dank je! nu kan ik weer verder leven

Super CD. Zo lekker anders dan Spice Girls. Stuk voor stuk top nummers.

Echte uitschieters zijn; Never Be the same again, I turn to you, If that were me, GaGa

Deed me toendertijd denken aan Ray Of Light van Madonna dit album

avatar van vin13
Lekkere feelgood plaat met typische zang van de enig spicegirl met talent. Qua uiterlijk ook niet verkeerd, of zich ik hier iets verkeerds.
In ieder geval een stuk beter dan de gemiddelde radio3/top 40 zooi.
Ik zag haar optreden live met band op BBC tv en dat klonk oprecht en niet zo geproduceerd als de spicegirls.

Going Down doet me zelfs denken aan PJ Harvey, en dat is zeker een compliment voor Mel C. Vervolgens waren mijn verwachtingen hoog voor dit album, maar dat heeft ze niet helemaal waar kunnen maken.

avatar van NewYorkCityLight
Hoewel ik een enorme dance-fan ben vind ik het nummer I Turn To You toch beter in z'n recht in deze album versie

avatar van winterstorm
0,5
Mel C was 'de Spice Girl die kon zingen', en dat kan best, maar de hooggespannen verwachtingen bij deze cd raakten tottaal niet ingelost. 'I turn to you' is wel een lekker nummertje. Voor de rest een slaapverwekkend schijfje.

Kingsnake
Ik was toendertijd wel blij met deze plaat.

Al is de stem en de zangtechniek van deze dame om te huilen.
De songwriting is prima in orde.

Vooral de trip-hop achtige nummers.

avatar van Kim008
Ben echt verrast geweest door deze plaat, is best een leuk album!

avatar van MusicFreak
Een gevarieerd album wat mij dan erg aanspreekt. Verveeld daardoor niet snel.

rick*
Veel te veel rustige nummers, soms klinkt het een beetje experimenteel maar dan meer in de zin van demo's, bijvoorbeeld bij het openingsnummer "Go!".

Het hoogtepunt van deze plaat is toch echt wel "Never Be The Same Again" die we veel op de radio konden horen destijds. "I Turn to You" is natuurlijk ook welbekend en qua singles is ze dan ook lekker op dreef, ook bij het agressieve "Goin' Down".

Verder zijn er nog de slechte teksten van "If that were me", werkelijk tenenkrommend. Ze heeft niet zo'n toegankelijk stemgeluid maar is wel de enige spice girl die echt zuiver klonk en oprecht talent had - als ik me niet vergis schreef ze ook veel hits voor de Spice Girls destijds. Jammer dat dit album het toch niet helemaal geworden is voor mij, het klinkt een beetje onafgemaakt.

Joy
als me 1 ding opvalt dan is het wel, uitgemolken koe, nauwlijks talent, niet kunnen zingen, niet weten hoe zich te gedragen in een clip

er is gewoon kompleet een slaatje geslagen uit de spice girls, waarbij ze zo vermoed ik er zelf weinig aan over heeft gehouden

kom op zeg, je gaat me niet vertellen dat ze haar eigen nummers schreef, componeerde en uitwerkte, welnee, ze werkt gebruikt , meer niet, nog geen luisterbeurt waard

avatar van kaztor
Het feit dat ze op het Byan Adams-nummer When You're Gone expres naar de achtergrond gemixed is zegt al genoeg over haar zang-'kwaliteiten'. En dan nog wel bij een Bryan Adams-nummer...

avatar van B.Robertson
Meegenomen uit de dumpbak, en geheel volgens verwachting is er niet veel aan. Ach,voor een euro valt het te proberen. Het lijkt erop dat ik mijzelf bewust wil kwellen,want sommige deuntjes blijven irritant lang in je hoofd hangen. Als behang is de muziek niet eens zo storend,alleen de zang is erg matig. Uitstraling heeft ze ook al niet. De foto's van haar in het cd-boekje vind ik enigzins ranzig. Nee, echt een album om snel uit de speler te gooien, ware het niet dat ik het tenminste één keer geconcentreerd heb gehoord. Te matig om aan andere mensen te geven,dus gedoemd om in mijn collectie te blijven.

Binnenkort ga ik naar een cd van Geri Halliwell luisteren. Ik hoop op een beter resultaat.

avatar van Germ
Germ (crew)
Hoor net Things Will Never Be The Same Again op de radio, wat toch wel een lekker nummer is hoor.

Toentertijd was dit Mel C. ook de enige Spice Girl die serieus genomen werd als soloartieste. Ik herinner me ook nog een hitje met Bryan Adams.... Hoewel ze inderdaad veel potentie had is ook haar carriëre dood gebloed.

avatar van Maartenn
Maartenn (crew)
Kinderen he! De kinderen hebben haar ondergang betekend. Op de cruciale momenten heeft ze het nooit waar kunnen maken omdat ze 'opeens' weer knocked-up was. Weg vrijheid, weg carriere

Ik vond dit ook zo slecht nog niet. Op de remix van I Turn to You heb ik in elk geval heel vaak lekkere momenten op de dansvloer beleefd.

Wat zijn 'Northern star' en 'If that were me' toch móói!

avatar van waardamme
Ik vind dit echt een sterke plaat, zonder dieptepunten. Never be the same again is echt wel top!

avatar van Angelo
Ik heb dit altijd best een vreemd album gevonden. Een Spice Girl die redelijk alternatieve pop/rock gaat maken? Mensen die dit album kochten op basis van de singles I turn to you, If that were me en Never be the same again kwamen bedrogen uit. De overige nummers zijn een stuk minder commercieel en poppy als de drie eerder genoemde nummers. Zoals ik hierboven ook al ergens meende te lezen, lijkt het net alsof sommige nummers onafgewerkt zijn, maar dat zal wel de bedoeling zijn geweest lijkt mij.

Toch zijn het stevige nummer Goin’ down en vooral de titeltrack Northern star ook erg mooi – beiden werden ook op single uitgebracht, maar het werden geen successen voor haar. Vooral de rijkgevulde instrumentatie, maar ook de songtekst van de titeltrack vind ik erg mooi. Met een nummer als Goin’ down deed ze keurig mee met de hype van de jaren negentig en liet ze zien net zo’n stoer meisje te zijn als Alanis Morrissette, Sheryl Crow of Meredith Brooks. Maar wanneer het tweede gedeelte van het album begint (alles wat na Never be the same again komt), zakt het wat in. Dan wordt het zelfs ietwat saaiig. Why heeft een duistere sfeer en dat vind ik op zich wel mooi, maar het nummer heeft toch iets afstandelijks. Alle nummers die volgens vind ik een stuk minder interessant. Zo vind ik het big band Suddenly Monday bijv. helemaal niet passen op dit album en snap ook niet waarom die hierop staat.

Behalve I turn to you en Never be the same again zijn de nummers sowieso niet erg pakkend of zo, en enkelen hebben ook te weinig leuke kenmerken om bij te blijven. Na een tijdje gaat haar stem ook wel een beetje tegenstaan. Ik zet de CD dan ook niet vaak op, en als ik hem wel opzet dan beperk ik me meestal ook tot de eerste zes nummers (met uitzondering van If that were me, want dat heb ik altijd zo vreselijk gevonden al is de productie an sich wel oké), zo blijft dit toch een redelijk genietbaar plaatje.

Ozric Spacefolk
Ondanks het feit dat het natuurlijk geen echte artiest is, zoals ik ze graag zie, vind ik dit geen onaardige plaat.

Er staan slechte songs op maar ook een paar leuke, beetje alternatieve nummers zoals Why, Close en Feel the Sun.

Ten tijde van dit ceedeetje vond ik het echt een stoot, die meid. Ik vermoed dat ik meer werk van haar niet echt hoef te luisteren.

avatar van Twinpeaks
Binnen het genre een prima album . De singles vond ik altijd al aansprekend en op basis daarvan kocht ik toen het album. Was toch wel aangenaam . Bleek toch de enige Spice Girl met enig talent te zijn .I Turn To You stampt hier nog regelmatig de voegen uit de muur en de lekkere lome beat van Never Be The Same Again komt ook nog regelmatig voorbij . Alweer bijna 20 jaar oud . Waar blijft de tijd ?? 3 en halve ster voor deze .

Ozric Spacefolk schreef:

Waarop is deze loze uitspraak gebaseerd? Waarom is volgens jou geen artiest?

avatar van BoyOnHeavenHill
Een verrassend professioneel en warmbloedig album – het inschakelen van het opgetrommelde toptalent heeft zich duidelijk terugverdiend, want de sound is àf, de arrangementen zijn zorgvuldig maar nergens gekunsteld, de composities zijn goed doortimmerd, en me dunkt dat er bij dit twaalftal tracks wel voor elck wat wils is, van welke soort pop je dan ook houdt. Groot minpunt is dat Melanie C in de zacht gezongen passages prima voldoet, maar de harde stukken aanvalt met een uiterst lelijke nasale kinderschreeuw die elke schoonheid subiet uit de melodie wegvijlt, hetgeen voor mij toch wel een flink deel van de lol verpest. Maar wie geen last van deze persoonlijke overgevoeligheid heeft kan hier veel plezier aan beleven, en er staan wat mij betreft minstens drie superbe nummers op, het titelnummer (net zo sfeervol als wat Madonna op Ray of light bereikte, maar dat krijg je met dezelfde producer), het swingende I turn to you en het hopeloos romantische Closer. Goed, ik heb dan problemen met die stem, maar als geheel is deze plaat toch niet niks.

avatar van Gert1980
engin schreef:
Deed me toendertijd denken aan Ray Of Light van Madonna dit album

Tja, dat album van Madge was dan ook erg trending en tig procent van de artiesten probeerde erop mee te liften. Alleen weigeren veel mensen haar die eer te geven (tale as old as time).
Good old Cher maakte zelfs haar 'Believe' album omdat Warner (dezelfde stal waar Madonna in zat, en ook weer in zit) wilde dat óók zij mee ging in die trend.