Smog - Red Apple Falls (1997)

Rock / Roots
Label: Drag City

1. The Morning Paper (3:22)
  2. Blood Red Bird (4:01)
  3. Red Apples (5:06)
  4. I Was a Stranger (3:23)
  5. To Be of Use (5:41)
  6. Red Apple Falls (6:49)
  7. Ex-Con (3:35)
  8. Inspirational (6:25)
  9. Finer Days (4:50)
avatar van musicfriek
En weer heb ik een schat mogen ontdekken op MusicMeter. Nu weer Smog. Vanavond eerst Wild Love beluisterd en daarna gelijk deze Red Apple Falls. Dit is nu weer typisch een plaat die ontzettend diep je ziel raakt. Tenminste bij mij wel. De muziek is somber, zijn stem is somber, maar wat een gevoel zit hier in.

Titelsong Red Apple Falls is net zoals mijn voorganger ook mijn favoriet (ik kom jou ook overal tegen, meneer basketballerke )

Een hoge waardering van mijn kant uiteraard en laat deze muziek nog veel ontdekt gaan worden!

avatar van Ataloona
Smog - ofwel Bill Callahan - is een fascinerende artiest. Alles wat ik van hem gehoord heb was sowieso van goede kwaliteit, maar meestal zelfs van ongelovelijke kwaliteit, echter heb ik dat met dit album toch wat minder. Red Apple Falls was het 2e album wat ik van Callahan beluisterde en er opende eigenlijk een nieuwe wereld voor mij. Triest, sober, depressief, soms een aparte vorm van ironie en zelfreflectie te vinden in de teksten. Het is allemaal enorm bijzonder en mooi. Toch is dit album ietsje gedaald in mijn waardering en dat komt vooral door 2 eerdere albums van Smog, meesterwerken Julius Caesar en Wild Love. Die platen raken mij vaak diep in het hart. En deze plaat doet dat ook wel vaak, maar ik vind hem vergeleken met de 2 albums die ik noem toch wat saai. Dat komt omdat ik toch wat mis. Ik mis die experimenten en dramatiek van die 2 albums terwijl het hier toch wat ingetogener is. Erg rustig met soms een vleugje opbeurendheid zoals op I Was a Stranger en Ex-Con.

Ook klinkt het geluid hier wat anders, het klinkt killer, afstandelijker en in combinatie met de eerdergenoemde opbeurende songs levert dat toch wel een sterke combinatie op. De instrumenten klinken ook heel anders, het klinkt wat minder lo-fi en wat voller. Echter blijft dit enorm mooie oprechte muziek waar ik nooit helemaal mijn vinger op kan leggen. En op dit album blijft natuurlijk genoeg om van te genieten dankzij nummers als Blood Red Bird en I Was a Stranger. En als het einde nadert word het (nog) beter. Red Apple Falls is al sterk, maar het opbeurende Ex-Con en dan vooral Inspirational zijn echte hoogtepunten in Callahans catalogus.

avatar van Eveningguard
Callahan gaat voor kaal en simpel, instrumentaal gezien dan. Red Apple Falls is dan ook een rasecht singer-songwriter album: recht voor z'n raap. Veel van de liedjes zijn behoorlijk lang uitgesponnen en daardoor helaas wat saai. Een track als To Be of Use had in mijn ogen veel beter tot z'n recht gekomen als ie drie minuten lang was. Gelukkig zijn er ook lichtpuntjes. Het loodzware Red Apples is een geweldige ballad. Callahan's stem, die sowieso al erg mooi is, komt geweldig tot zijn recht op dit nummer. Blood Red Bird is met zijn doeltreffende riff een erg goed nummer.