The Marcus King Band - Carolina Confessions (2018)

Rock / Blues
Label: Fantasy

1. Confessions (5:23)
  2. Where I'm Headed (4:53)
  3. Homesick (6:24)
  4. 8 A.M. (3:38)
  5. How Long (5:21)
  6. Remember (4:01)
  7. Side Door (4:24)
  8. Autumn Rains (4:01)
  9. Welcome ’Round Here (4:20)
  10. Goodbye Carolina (6:16)
avatar van Rudi S
Iets voor west ?!
Ik heb er alvast de spotify link bijgezet.

Bedankt Rudi S! Ik ga die eens luisteren.

avatar van blaauwtje
Een plaat waar ik ontzettend blij van word, prachtige soulvolle bluesrock uit het zuiden van de states.
Marcus zal niet de prijs krijgen voor zijn vernieuwingsdrift, maar wat klinkt dat heerlijk fris, zijn ietwat hese stem in combinatie met prachtig gitaarspel,sax en tromboneklanken, doorspekt met subtiel orgelwerk.

Zijn haat-liefde verhouding met zijn afkomst lopen als rode draad door deze plaat, en dat levert,mi, tien pareltjes op, homesick kennen we inmiddels bijna allemaal, het wordt grijsgedraaid op de radio, maar het swingende how long( het enige nummer dat hij niet helemaal zelf schreef) en zeker ook het rockende en maatschappelijk kritische welcome round here behoren tot de leukste nummers van deze lp, dit vinyl schijfje is voorlopig niet mijn draaitafel te branden.

Hendrik68
blaauwtje schreef:
Homesick kennen we inmiddels bijna allemaal, het wordt grijsgedraaid op de radio.
Welk station draait dat dan blaauwtje? Want dat betekent dat de radio nog niet verloren is. Een Nederlandse zender die bluesrock draait, ik kan het bijna niet geloven.

De vorige albums heb ik allebei op 4 sterren staan en de eerste beluistering wijst er op dat ook dit album weer dik voor elkaar is. Dat moet ook wel, want ik heb met eigen ogen kunnen constateren dat het live nog niet overhoudt. Daarvoor mist de stem live echt nog het nodige volume en overtuiging. Echt een groot verschil met de platen. Ik twijfel er echter niet aan dat dit in de toekomst bijtrekt.

avatar van Ataloona
Hendrik68 schreef:

klik!

avatar van blaauwtje
Idd, radio 2, Inclusief live-optredens, Stenders is helemaal idolaat van deze band.

Ik vind de stem van de zanger als twee druppels lijken op die van James Morrison. Verder wel lekkere muziek en Homesick wordt inderdaad veel op NPO Radio 2 gedraaid.

avatar van Marco van Lochem
De Marcus King Band is een bluesband die uit het zuiden van de Verenigde Staten komt en dat hoor je er aan af. Blues en soul die recht uit het hart komt! De in Greenville South Carolina geboren King is 22 jaar en bracht in 2014 zijn eerste album uit, “SOUL INSIGHT”. Met die titel gaf hij al aan waar hij aan zijn inspiratie komt, vanuit zijn ziel. Sinds een paar weken ligt “CAROLINA CONFESSIONS” in de winkel en het is blues/soul muziek voor de fijnproevers, voor de liefhebbers. Het album werd opgenomen in de legendarische RCA Studio A in Nashville en geproduceerd door David Cobb, die gewerkt heeft met onder andere Sturgill Simpson, Chris Stapleton en de Zac Brown Band. Het geheel klinkt dan ook als een klokje! De teksten gaan over vergiffenis, liefde, schuld en andere problemen die de mens kan tegenkomen in zijn of haar leven. Ze worden dan ook nog eens gezongen met een schreeuwerige, hoge stem, die door alles heen gaat. De emotie spat ervan af. De muziek is blues met invloeden vanuit de soul en misschien ook wel een beetje country. Er wordt prachtig gesoleerd Marcus King zelf en ook het toetsenwerk van DeShawn “D”Vibes Alexander is het noemen waard, regelmatig ronkt en knort de hammondorgel, die daarmee een extra dimensie aan de 10 songs geeft. Marcus King, een blanke langharige jonge Amerikaan, is een supertalent die binnen afzienbare tijd tot de groten in de blueswereld is doorgedrongen en dat is meer dan terecht!

avatar van Tempel
Inderdaad al een tijdje op Radio 2 te horen en niet alleen bij Stenders, bluesrock komt trouwens vaker voorbij op Radio 2 niet alleen in de avond zoals bij Stassen of Roodbeen (die nu in de ochtend zit) maar zelfs in bij Aan de Slag of Platenbonanza van eerder genoemde Stenders... en inderdaad Hendrik68 radio nog niet verloren.... goed album, heerlijke stem, voorlopig een 4

Het pareltje op dit album is m.i. Goodbye Carolina, alleen jammer van de laatste 2 minuten. Da's helaas overbodig en past niet in de song.

Maar inderdaad Stenders draait veul goeie muziek, via hem zijn ook Michel Kiwanuka en Rag'N Bone Man in Nederland mainstream geraakt. De platen bonanza mag zeer zeker blijven.

Erg fijn album, precies in mijn straatje: soulful bluesrock from the South. Lijkt soms wel wat op een rustige Black Crowes of een meer soulful John Mayall. Maar vooral denk ik op The Marcus King Band.

avatar van Shaky
Heerlijk album en zeker één van de ontdekkingen van het jaar voor mij. Van rustigere soulvolle rock, tot lekkere bluesrock waarbij de voetjes niet stil kunnen blijven. Genieten geblazen, tijd om meer van deze band uit te pluizen.

avatar van bas2204
Wat een heerlijke plaat is dit. Soulvolle blues van de bovenste plank!

avatar van Zwaagje
bas2204 schreef:
Wat een heerlijke plaat is dit. Soulvolle blues van de bovenste plank!

Bij toeval de band ontdekt en dit past wel in mij straatje. Eerste luisterbeurt is alvast prachtig. Stem volgt.
Het gitaarspel doet erg aan Derek Trucks denken; welke muzikanten maken deel uit van de band? Ik ga op onderzoek uit.

avatar van VDB79
De ontdekking van 2018 voor mij. Je gelooft gewoon niet dat dit jochie 22 jaar is en dan zo’n plaat kan maken. De soulvolle zang en blazers geven dit album een dimensie waardoor het moeilijk in een genre in te delen is. “Soulvolle bluesrock” dekt de lading niet helemaal, maar komt misschien nog het meest dichtbij.

avatar van milesdavisjr
Welcome 'Round Here is de beste song van deze schijf, want soulvol, swingend en Marcus King die er lekker over heen scheurt. How Long is ook prima te noemen. Voor het overige vind ik de overwegend positieve kritieken maar deels terecht. Voor zijn leeftijd is King nog steeds talentvol te noemen en de zuidelijke invloeden van de VS zijn goed terug te horen. Echter de stem van King lijkt als twee druppels water op die van James Morrison en daar ben ik niet altijd even van gecharmeerd. Tevens krijg ik het gevoel dat King steeds aan de goede kant van de streep wil blijven. Het mag allemaal wel wat ruiger, swingender en meer uptempo. Kortom, er zit voor mijn gevoel nog meer potentie in deze knul maar meer dan een degelijke voldoende zit er wat mij betreft niet in.

avatar van Mssr Renard
Ik zie een heleboel fijne bekende users hier, dus ik doe graag mee met dit southern blues-theekransje.

avatar van Broem
Hoorde het nummer Homesick voorbij komen in een playlist op Tidal. Heerlijk nummer en meteen het hele album aangevinkt en de afgelopen paar weken geluisterd. Inderdaad heerlijke soulfull bluesmuziek. Herkenbaar qua stijl maar daarom niet minder goed. Marcus geeft er mooie eigen twist aan. Duetje met Joe Bonamassa zou spektakel opleveren.

avatar van Zwaagje
Zwaagje schreef:

Nou dat stemmen heeft even geduurd.......er is vaak zoveel mooi nieuws........uiteindelijk dit album weer "gevonden" en het is een prachtig album! 4,5* voor mij.

Voor de vinylliefhebbers: er is nog net een hele mooie uitgave te koop uit the USA van eind augustus 2023. Op limited edition, Indie exclusive Orange with Red, White & Pink marble vinyl (kleuren van de hoes). En wel hier in Delft:

Marcus King Band | Caroline Confessions | 1 LP | 0888072077003 | Sounds.nl