Mumford & Sons - Delta (2018)

Label: Island

6. October Skies (3:43)
  7. Slip Away (4:55)
  8. Rose of Sharon (3:23)
  9. Picture You (4:03)
  10. Darkness Visible (3:11)
  11. If I Say (4:29)
  12. Wild Heart (5:05)
  13. Forever (4:36)
  14. Delta (6:16)
avatar van JVT
JVT
Weer niet veel banjo te horen op de eerste 2 singles. Vind ik wel jammer, hoewel de nummers best wel te pruimen zijn.

avatar van mattman
Ik vind het ontbreken van banjo in hun geval wel goed nieuws, aangezien die daarmee toch altijd hetzelfde nummer schrijven. (En die banjo sound nu ondertussen wel heel erg passé is).

Laat ze maar eens wat anders proberen.

avatar van repelstefan
Ik mis de Banjo stiekem ook, maar wat mattman aangeeft klopt ook. In aanloop naar deze ook de andere albums weer eens opgezet. Het debuut is echt heerlijk, daarna werd het snel minder. Met name bij Guiding Light bekruipt me het gevoel van 'stadiopop'. En dat voelt niet goed. Maar wie weet zit er ergens nog een verrassing tussen.

avatar van adri1982
Ik vind Guiding Light sowieso erg mooi klinken. Geen banjo, wel piano (zoals o.a. Keane, een van favoriete bands dat vroeger in hun nummers speelde). Is trouwens het tweede nummer met exact deze titel, die ik ken (een totaal ander klinkende Guiding Light is van Muse (2009)).

avatar van joko150
mooie opbouw heeft If I say, prachtig!

avatar van coldwarkids
Dit luistert verdomme lekker weg zeg Prachtige plaat.

avatar van JVT
JVT
Heb er een luisterbeurt opzitten, maar dat was een lange zit seg. Dit valt me niks mee. Had ook gehoopt op een paar echte banjo nummers maar helaas.
Momenteel zijn er te veel nieuwe betere platen die eerst beluisterd moeten worden, dus deze laat ik ff aan de kant liggen. Maar een herkansing komt zeker nog wel

avatar van jberendsen
Album net geluisterd, titeltrack Delta en If i say op het eerste gehoor de 2 beste nummers.. voor de rest vind ik dit tot nu toe toch een minder album...

Hij valt mij tegen , saai is het eerste wat in mij opkomt.

avatar van Maartenn
MarcoB schreef:
Hij valt mij tegen , saai is het eerste wat in mij opkomt.

Net een tweede concert in de kuip aangekondigd en dan nu afgeven op collega's. Niet zo sjiek.

avatar van Bart Lanser
Fijn album!

avatar van VladTheImpaler
Mumford & Sons borduurt hier verder op de sound en richting die ze sinds hun vorige album Wilder Mind zijn ingegaan. Of te wel, de banjo blijft aan de muur hangen en daarvoor in de plaats is een algemener band geluid te horen. Toch zijn er nog wel typische Mumford & Sons dingetjes gebleven zoals de zang, opbouw en thema's van nummers bijvoorbeeld.

Eigenlijk heb ik de band al een tijdje geleden links laten liggen, maar toch was ik ergens benieuwd omdat ik toch het idee heb dat de band het nog wel in zich moet hebben om een paar lekkere nummers te maken. Toch bevestigt dit album mijn gelijk om de band links te laten liggen. Niet omdat de nummers perse slecht zijn, maar omdat er niks spannends gebeurt en er ook geen nummers meer zijn waarvan je opveert. Vrijwel het gehele album speelt zich af op het zelfde en bij vlagen gezapige tempo, waardoor de zit van meer dan een uur wel erg lang gaat aanvoelen. Zo af en toe weten ze sommige nummers nog mooi op te bouwen naar een mooi einde, maar dit gebeurt te weinig. Nogmaals, slecht is het ook niet dus vandaar dat ik het toch op 3* houd, maar wat meer variatie en spanning mag wel.

avatar van Julian McArthur
Fijn album, mooie melodieën en arrangementen. Volle warme sound. Luistert lekker weg. Een goeike

avatar van EGO
EGO
Ik vind ook mooi,maar met banjo was nog mooier geweest. De mooiste track vind ik "delta", die is prachtig.

avatar van repelstefan
Het Mumford & Sons geluid zonder banjo bevalt me, tegen mijn verwachting, an sich eigenlijk prima. Ik heb Wilder Mind om die reden altijd een beetje links laten liggen maar dat is misschien niet terecht. Waar het op Delta mis gaat is voor mij dus niet het banjo-loze geluid. Maar wanneer je met een goed uur aan muziek komt heb je wel een paar uitschieters nodig en die ontbreken op Delta. De titeltrack en opener 42 zijn lang niet slecht maar niet genoeg om dit album te redden. Sommige delen van nummers zijn best aardig (vooral in de staart van het nummer, zoals op The Wild, Darkness Visible, If i Say) maar het is niet genoeg om daarvoor het hele nummer te gaan beluisteren. Jammer, toch maar eens Wilder Mind een nieuwe kans geven.

Er zijn teveel nummers die zich te weinig van elkaar onderscheiden. Maar er zit ook weer genoeg moois tussen

avatar van Mctijn
Ik herken de stem van Marcus Mumford, dus dit moet een Mumford & Sons album zijn. Maar van de 3 beste nummers zijn er 2 niet eigen. Bij Guiding Light moest ik aan de 3J's denken (oei). Bij Woman moest ik aan Alt-J denken. Alleen Delta heeft potentie om niet vergeten te worden. De rest doet er vrij weinig toe helaas. Een album vol anonieme nummers maken is best knap, het is Marcus en zijn zonen gelukt.

Pak die banjo AUB gewoon weer uit het stof, dat was nog enigszins onderscheidend t.o.v. andere bands in dit genre. Gewoon je ding doen en je verlies nemen...niet iedereen kan een Bowie of een Yorke zijn. Speel die festivals gewoon plat met de gimmick die je in handen hebt. Ik heb destijds genoten.

avatar van mattman
Mctijn schreef:

Het probleem is dat je met die banjo alweer kopieën van hetzelfde nummer gaat krijgen. Daar hadden ze op het tweede album (en eigenlijk ook het eerste) al last van. Ik heb niet het gevoel dat de leden van M&S de beste componisten zijn, dus een derde album vol nummers met dezelfde gitaarstrum en banjo riedeltjes gaat niets nieuws opleveren.

Daarom vind ik het niet gek dat ze al 2 albums lang een andere formule zoeken. Helaas zijn de songs ook hier weer doorslagjes van wat ze altijd al deden. Bijna elk nummer moet toewerken naar een heel gemaakte, onoprechte climax. En de teksten zijn ook nu weer om van de rillen zo slecht.

Maar dat gezegd hebbende staan hier wel wat mooie dingen op. Woman bijvoorbeeld, ondanks ook hier weet die puberteksten. Mooie melodie, subtieler. Darkness Visible is ook geslaagd, met die elektronische opwellingen.

Al bij al vind ik dit hun meest beluisterbare plaat tot nu toe. Als je de EP met Baaba Maal niet meerekent, want die was zelfs erg goed. Jammer dat ze dat geluid niet wat meer onderzocht hebben. Ging een veel natuurlijker af.

Ik was een fan van de eerste twee albums. Ik heb geprobeerd van Wilder Mind te houden. Het is niet gelukt. ik hoopte dat ze zich met Delta zouden revancheren. Helaas niet. Eentonig, saai, zonder uitschieters. Geen spanning in de nummers. Ja, ik mis de banjo.

avatar van Cor
Cor
Tjonge, wat een nietszeggende plaat is dit. Geen variatie, geen verrassing, geen spanning. Het beste is er al snel af bij Mumford & Sons

avatar van Grecio
Heb dit album geluisterd.. vond het helemaal niks. Toen Wilder Mind weer eens een keer opgezet en ik vond dat toch nog een prima album. Ook zonder banjo de hele tijd. Helaas kan ik hier de mooie melodielijnen, de opbouw tot uitbarsting en emotie totaal niet terugvinden. Ik zal hem trouw nog een paar keer luisteren, wellicht zijn het groeinummers. Maar voor nu vind ik het zoals hierboven gezegd is, een totaal nietszeggende plaat.

Geen spanning...mijn hemel.
Dit is muziek,zit alles in,en de banjo graag thuislaten.
Bepaalde nummers pakken mij echt,luister eens naar de nummers The Wild en October skies ,héérlijke muziek.
Maar het hele album is voor mij uitstekend te pruimen

avatar van coldwarkids
Al dat gezeik over die banjo inderdaad